[XP] Hosts bestand goed beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Hallo iedereen,

Ik wil graag het hosts bestand (in de windows\system32\drivers\etc\hosts) goed beveiligen, zodat niemand het kan overschrijven. Ik dacht misschien door het bestand continu in het gegeheugen te landen ofzo?

mvg Atze

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gewoon de (NTFS) bestandsrechten goed zetten en niet als admin werken? :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Host file op read only zetten en WinPatrol installeren :)
Die geeft netjes een melding als iets zich wil toevoegen aan het host file of register e.d.

Werkt mooi en houd zo mooi de spyware en troep buiten de deur.

Deze advertentieplaats is te huur!

• atze
Gewoon de (NTFS) bestandsrechten goed zetten en niet als admin werken? :Y)
Dat zou kunnen, maar ik wil graag het hosts bestand beveiligen voor mijn zoontje(om zooi van inet te filteren) maar hij heeft voor sommige progjes admin rechten nodig. Dus ik zocht een andere oplossing

[ Voor 19% gewijzigd door atze op 13-06-2005 10:52 ]

Verwijderd

Backup maken en eens in de week/dag/uur terugzetten? :? Of beveiligen met ww.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 10:52 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dat anti-spywareding van Microsoft houdt de hosts-file in de gaten.

It’s the economy, stupid!

• gwystyl
  • Laatst online: 12:40

gwystyl

Beugeltje dan maar?

atze schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:49:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik wil graag het hosts bestand beveiligen voor mijn zoontje(om zooi van inet te filteren) maar hij heeft voor sommige progjes admin rechten nodig. Dus ik zocht een andere oplossing
Kan je dan niet bij de snelkoppelingen naar die programma's bij eigenschappen instellen dat ze uitgevoerd moeten worden als andere gebruiker (eentje met admin-rechten)?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een admin kan onder Windows niet per definitie overal bij dus dat is geen belemmering. Gewoon de toegang ontzeggen voor die account en evt. audit aanzetten op het bestand als je hem niet vertrouwd (maar als dat het geval is dan heeft geen enkele maatregel op de machine zelf zin zolang er adminrechten zijn) :)

Maar goed, programma's zoals deze genoemd zijn kunnen inderdaad handig zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

[...]

als je zoontje admin is dan kan je het niet beveiligen :)

anyway het geldt nog het zelfde zorg dat administrators alleen leesrechten hebben en het bestand niet kunnen wijzingen. als het toch gewijzigd moet worden even change rechten geven en gaan.

Verwijderd

Meeste reply's kan ik echt niet volgen.

Als de HDD als NTFS is geformatteerd dan voeg je jezelf toe en geef je alle rechten op dat bestand. Rest haal je de rechten vanaf, ook de admins.

File attribute als hidden en hidden files and folders uitzetten ?

Waarom niet via IE de sites blocken met een password waar die niet op mag ?

Waarom moeilijk doen via hosts file ?

• atze
uuuuh, Firefox? En in IE moet ik dan site voor site toevoegen de hosts file kun je gewoon een lijstje plakken.

Ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen. Alle rechten van een bestand afhalen lijk me wel een goed idee eigelijk. Mot ik maar eens proberen.

[ Voor 90% gewijzigd door atze op 14-06-2005 09:58 ]

Verwijderd

kijk uit met alle rechten weghalen.

ik zou er "everyone read" opzetten. system en gebruikers moeten de file wel kunnen lezen!

• atze
Hey Allen,

Ik heb nu ervoor gezorgd dat de groep administrators geen rechten meer heeft. Alleen maar ik als administrator en het werkt vooralsnog prima. Thnx iedereen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Risico is alleen dat je als admin even take ownership doet alles weer open ligt :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• BDannyV
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je zoon met zijn eigen (admin) account werkt: gewon DENY rechten zetten op de hosts file. Deny rechten gaan boven alle andere.

Verwijderd

bdannyv schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:16:
Als je zoon met zijn eigen (admin) account werkt: gewon DENY rechten zetten op de hosts file. Deny rechten gaan boven alle andere.
prutster. denk eens na...

1. host file kan niet uitgelezen worden. oftewel effect van hostfile is weg.
2. als admin haal je gewoon het vinkje weer weg en je hebt toegang.
3. als je geen full control hebt om het vinkje weg te halen, neem je ownership.

Verwijderd

atze schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:49:... maar hij heeft voor sommige progjes admin rechten nodig. Dus ik zocht een andere oplossing
welke "progjes" mogen dat dan wel zijn?

Verwijderd

atze schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:18:
Hey Allen,

Ik heb nu ervoor gezorgd dat de groep administrators geen rechten meer heeft. Alleen maar ik als administrator en het werkt vooralsnog prima. Thnx iedereen
lezen is ook een kunst :)

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 09:03
Of je zorgt dat de programma's onder een gebruikers account gaan werken. Want alles kan werken onder een gebruikers account maar het is wat meer werk.

Verwijderd

Honderd-en-één mogelijkheden. Dit is er een van: http://hostsman12.abelhadigital.com/ :)
Verdere gebruiksaanwijzingen zal ik waarschijnlijk niet moeten geven? ;)

• BDannyV
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:25:
[...]

prutster. denk eens na...

1. host file kan niet uitgelezen worden. oftewel effect van hostfile is weg.
2. als admin haal je gewoon het vinkje weer weg en je hebt toegang.
3. als je geen full control hebt om het vinkje weg te halen, neem je ownership.
Je kan natuurlijk de deny op modify geven. En, ja, als admin kun je dat terug ongedaan maken, maar dan moet het al echt moedwillig gebeuren én moet de persoon nog weten hoet het in zijn werk gaan....

maarja, jij zult het wel beter weten, ik ben maar een prutser...
Pagina: 1