CRT oF TFT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spastjen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-08-2023
Beste mensen

ik weet dat deze topic hier beneden een beetje verder al staat, maar wou toch even een nieuwe topic maken, want mijn vraag is toch wel iets anders.

Ik zoek dus een niewe CRT of TFT en heb al enkele weken zitten rondlopen en zitten rondkijken op websites.

De bedoeling is van een degelijk scherm aan te schaffen van om en rond de 350 EURO maximum ( dus geen 1500 euro zoals in de vorige post). Het scherm moet voor een beetje vanalles gebruikt worden. Ik speel heel vaak spelletjes, maar niet echt vaak FPS'en eerder RPG's zoals Everquest 2. Ook kijk ik af en toe naar films.

Hoe meer ik begin te lezen hier op websites n boards hoe meer ik begin te twijfelen :p
Ik ben op dit ogenblik de Samsung 913N aan het bekijken en ik vind dit een zeer aantrekkelijk systeem, maar ik ben niet zeker of dit wel de correcte keuze is voor mijn pc-gebruik?

Is het in mijn geval ook nog de moeite om naar een CRT te kijken?

Alvast bedankt! :)

Spastjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:59

Haan

dotnetter

De Samsang 913N is een heel mooi scherm :) Maar kan je die krijgen voor 350 euro? Dacht dat die wel een beetje duurder is :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Volgens mij is de keuze tussen tft en crt gewoon, hoeveel ruimte heb je.

TFT is minder ruimte iets minder mooi beeld en duurder.
CRT is veel ruimte mooi beeld en goedkoop

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

welkom op het forum

op zich is een goede 19" tft met 16ms genoeg om bovenstaande te doen.

hier lopen trouwens tig draadjes over.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spastjen
mja ik werk in een winkel waar ik met mn personeelskorting er voor 350 euro dus kan aangeraken :)
ruimte is op dit ogenblik niet echt een probleem, maar je weet nooit nr de toekomst toe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spastjen
dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou zeggen, kijk dit gedeelte eens na in de Tweakers.net Pricewatch: Clique ici

Kijk zelf naar de kosten, hoeveel ms zo'n scherm heeft, en naar het aantal inch.

en je Samsung Syncmaster 913N (19", 8ms, D-sub) is €319,- excl €5 verzendingskosten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Laatst online: 12-09 14:16
Ik heb van het weekend ook de Samsung 913N in huis gehaald. Prachtig scherm, veel scherper als mijn ouwe 19" CRT en het scheelt een hoop ruimte op je bureau, maar inderdaad wel duurder als een CRT. Voor jouw gebruik is misschien de 913V al voldoende, da's voor zover ik weet eigenlijk hetzelfde scherm maar dan met een hogere responstijd (12 ms vs 8 ms) en goedkoper. Voor RPG's en RTS games maakt dat toch niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:58
En je moet het met een 19" TFT niet erg vinden om @ 1280x1024 te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Emielio schreef op maandag 13 juni 2005 @ 08:37:
Volgens mij is de keuze tussen tft en crt gewoon, hoeveel ruimte heb je.

TFT is minder ruimte iets minder mooi beeld en duurder.
CRT is veel ruimte mooi beeld en goedkoop
TFT is toch even wat scherper, al wordt de kleuren van een CRT vaker als 'wamer' ervaren. Kortom, je uitleg is een beetje kort door de bocht.

TS'er: straks heb je een topic met 20 posts die zeggen CRT en 20 posts die voor TFT pleiten. Advies: winkel in en zelf bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
We Are Borg schreef op maandag 13 juni 2005 @ 09:51:
[...]
TFT is toch even wat scherper, al wordt de kleuren van een CRT vaker als 'wamer' ervaren. Kortom, je uitleg is een beetje kort door de bocht.
TFT is niet scherper, crt heeft warmere kleuren ja, maar ook meer contrast en helderheid en crt heeft zwart waar tft grijs is.

Laat ik een mooi voorbeeld geven: bij gmail is het zo dat nieuwe email brichten geel zijn, dit is helemaal niet te zien op een tft, moet je nagaan hoeveel je dus niet eens ziet op een tft.

Je moet eens een crt (wel een recente van de zelfde kwaliteti) naast een tft zetten en op allebij een foto openen.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Emielio schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:00:
[...]

TFT is niet scherper, crt heeft warmere kleuren ja, maar ook meer contrast en helderheid en crt heeft zwart waar tft grijs is.

Laat ik een mooi voorbeeld geven: bij gmail is het zo dat nieuwe email brichten geel zijn, dit is helemaal niet te zien op een tft, moet je nagaan hoeveel je dus niet eens ziet op een tft.

Je moet eens een crt (wel een recente van de zelfde kwaliteti) naast een tft zetten en op allebij een foto openen.
onzin, een gemiddelde tft is echt wel scherper dan een gemiddelde crt. heb zojuist even een oude gmail account ingekeken en even een bericht als "unread" gemarkeerd..ik zie toch echt _zeeeer_ duidelijk een verschil tussen de read en unread messages, duidelijk een gele achtergrond. ga dus geen onzin praten als je iets op slechts 1 tft hebt getest(zeker zon scherm op een school ofzow). heb het hier op een imac g5 17" getest.

mijn advies is, bekijk de 2 schermen die je wilt(ik neem aan dat je die beiden in je winkel hebt) naast elkaar en beslis dan. ik ben al meer dan 2 jaar over van crt op tft's en wil nooit meer terug. inmiddels heb ik al mijn 5e tft besteld. maargoed er zijn ook mensen die zweren bij crt's

overigens over die fotos op de schermen naast elkaar tonen: zowel je crt als je tft zal foute kleuren weergeven, tenzij je ze calibreert, en dan zullen ze echt niet zo verschil hebben hoor als je van beiden een recent scherm pakt.

[ Voor 15% gewijzigd door bolleh op 13-06-2005 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Hoor ik hier ervaringen met een brakke/oude TFT? Een goede TFT is echt vele malen scherper en het zwart grijs verhaal is allang weer achterhaald. Je hebt duidelijk geen ervaring met een behoorlijke TFT gehad.
Iiyama 454 is dat een behoorlijke CRT in jouw ogen? Mijn TFT is vele malen scherper, laat perfect zwart als kleur zien en is veel rustiger voor de ogen. Echt, je zit er compleet naast met je ervaringen :).

Bepaalde dingen zijn objectief, zoals de warmheid van kleuren, maar de scherpte van een TFT boven een CRT is gewoon een feit. Een TFT geeft over het algemeen veel scherper beeld :)

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 13-06-2005 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een slechte foto op een CRT lijkt het mooier uit te zien maar dat komt door al die blur van een crt waardoor je niet de lelijk detials ziet
Als je een erg mooie foto neemt dan is die op eeen TFT mooier omdat je daar de meeste detials op ziet.

Het ligt dus erg aan wat voor foto je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm laat ik het zo zeggen; als je met enige regelmaat van resolutie verandert b.v. met gamen, office, films, etc dan heb je gewoon een CRT nodig. Voor 350 heb je een goede LG 19".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beeld word tegenwoordig door de video kaart resizede waardoor de meeste resolutie erg goed uit zien op een 1280*1024 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben terughoudend vanwege de kans op dode pixels. Op dit forum lees je nog steeds zo vaak over dode pixels in dure schermen.. Als ik meer dan 300 Euro voor een beeldscherm uitgeef, verwacht ik wel een scherm zonder gebreken en pixels die niet doen wat ze moeten doen is imho ook een gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

svdmeer schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:33:
Ik ben terughoudend vanwege de kans op dode pixels. Op dit forum lees je nog steeds zo vaak over dode pixels in dure schermen.. Als ik meer dan 300 Euro voor een beeldscherm uitgeef, verwacht ik wel een scherm zonder gebreken en pixels die niet doen wat ze moeten doen is imho ook een gebrek.
en dus moet je bij een winkel gaan waar ze het scherm ruilen als er een dode pixel inzit.
me scherm was 5 euro duurder bij paradigit dan ergens anders maar had wel de verzekering dat als er een dode pixel was dat ik hem gewoon kon omruilen voor eentje zonder.
dus dat is gewoon een kwestie van vragen in de winkel waar je hem wil kopen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

svdmeer schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:33:
in de meeste gevallen valt dit nog onder de garantie afaik, dit kan ook afhankelijk zijn welke policy de winkel/merk voert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:27:
Een slechte foto op een CRT lijkt het mooier uit te zien maar dat komt door al die blur van een crt waardoor je niet de lelijk detials ziet
Als je een erg mooie foto neemt dan is die op eeen TFT mooier omdat je daar de meeste detials op ziet.

Het ligt dus erg aan wat voor foto je neemt.
Ligt er echt maar aan wat voor kwaliteit je koopt, van CRT of TFT. Ik hou het zelf op CRT, alleen al omdat die "kleur echter" is. De techniek is in die "oude" schermen veel beter doorontwikkeld dan de vrij "nieuwe" TFT schermen. Foto's (slecht genomen of niet) zien er op mijn CRT gewoon beter uit (in vergelijking bij afdruk van de foto) dan bij TFT. dit komt in mijn geval, omdat ik een goede kwaliteit CRT monitor heb (diamondtron beeldbuis).
Het KAN er dus mooier uitzien op een TFT, maar komt het overeen met de werkelijkheid (lees: afdruk van bestand)

Het ligt dus erg aan wat voor kwaliteit hardware je neemt. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Abomination op 13-06-2005 10:51 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Wat een bak onderbuik gevoelens komen er altijd weer uit bij een topic als dit :)
Het KAN er dus mooier uitzien op een TFT, maar komt het overeen met de werkelijkheid (lees: afdruk van bestand)
Foto's (slecht genomen of niet) zien er op mijn CRT gewoon beter uit (in vergelijking bij afdruk van de foto) dan bij TFT.
Nope, jij hebt blijkbaar nog niet een TFT als de Samsung 193P/Fujitsu Siemens P19-2/Viewsonic VP191b gezien. Je hoort mensen soms zeggen dat ze nog beter kunnen zien hoe slecht sommige foto's genomen zijn, mede door de DVI ingang die voor een theoretisch en praktisch perfect scherp beeld zorgt en tevens zorgt dat calibratie van de kleuren niet snel meer nodig is. Op goede TFT's zullen lelijke foto's dus eerder te ontdekken zijn. De kleurechtheid is bovendien objectief gemeten en er is al enige tijd aangetoond dat deze bij veel moderne TFT's evengoed is als bij CRT's. Gewoon gemeten met colorimeters etc. bij TomsHardware en andere reviewsites. Voorbeeldje: http://www7.graphics.toms...play/20050215/lcd-02.html Deze TFT kost minder dan 400 euro. De diepte van het zwart is inmiddels ookal dat van goede CRT's genaderd.

De 4 enige argumenten die ik nog kan bedenken om geen TFT te nemen zijn:
  • hogere prijs
  • native resolutie (niet native resolutie ziet er slechter uit)
  • ghosting
  • kans op defecte pixels
Deze nadelen zijn nog te relativeren. De hogere prijs kun je in een paar jaar terugverdienen door lager stroomverbruik, er vanuit gaande dat je je (17/19/21") scherm veel aan hebt staan. In windows draai je de native resolutie dus die vormt dan geen probleem, zorgt juist voor een perfect scherp beeld. In spellen wil je soms een lagere resolutie draaien en spellen zijn juist het platform waarbij niet-native resoluties er nog ok uit kunnen zien. De ghosting is tegenwoordig bij overdrive MVA/PVA panelen en 8ms TN panelen minimaal. Het vierde nadeel valt niet te ontkennen en is nog steeds aanwezig. De garantiebepalingen die daar betrekking op hebben worden wel mondjesmaat beter en er zijn winkels waar je hier volledige garantie tegen hebt (Mediamarkt, Mycom, Paradigit) en volledige dekking tegen dit nadeel kun je vaak ook kopen.
TFT's met DVI ingang geven in ieder geval altijd een perfect scherp beeld op de native resolutie. CRT's hebben geen warmere kleuren, hangt af van de temperatuur die je instelt en andere kleurinstellingen. Contrast is niet perse groter, nieuwe PVA panelen zijn het bewijs. De helderheid van TFT's is veel hoger dan bij CRT's, soms verblindend, lees userreviews er maar op na. Bijna iedereen zet het contrast en de helderheid van TFT's omlaag omdat het wit anders veel te fel is, wat deed je bijna altijd bij CRT's? Contrast op max! TFT's halen vaak een helderheid van 250nits terwijl CRT's nog geen 200nits halen. Diepte van het zwart is verder inherent aan het contrast.

Conclusie: Of je bent conservatief, of je doet kortzichtig, of beide :)

[ Voor 221% gewijzigd door Yokozuna op 13-06-2005 13:30 ]

Pagina: 1