Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Telefoon met PC opladen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn telefoon op kunnen laden via mijn PC (heeft zo zijn redenen)

Nu heb ik 1 kapotte oplader, dus kon ik daar mooi het snoer van afknippen.
Op de lader staat 5.2 volt, 500 mA. Nou ik dacht: yes! Mijn USB hub heeft 5.0 volt met max 500 mA dus dat moet kunnen!
Helaas, mijn telefoon geeft geen sjoege (en m'n usb hub schakelt direct uit :P )

Nu dacht ik: dan trek ik het gewoon van 5 volt lijn van mijn computer, want die moet wel genoeg kunnen leveren.
Molex stekker afgeknipt, rode + zwarte gepakt en aangesloten. Noppez, niks...telefoon geeft niks geen reactie van opladen.

Wat moet ik nu doen? De 12 volt lijn pakken en deze op een of andere manier verlagen tot 5.2 volt ofzo? :/

Heb trouwens absoluut geen verstand van weerstandjes etc. Kan het wel aan elkaar solderen ofzo, maar ik zou niet weten wat of het is enzo :X

Afbeeldingslocatie: http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/516e2_H_mobifoon.jpg

[EDIT]

Hoort hij wel in dit forum thuis? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 22:44 ]

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

ik lees AC op de adapter, je computer geeft DC als ik me niet vergis?

of ik bega de grootste elektrofout van de eeuw :)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

SantjeS schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:54:
ik lees AC op de adapter, je computer geeft DC als ik me niet vergis?

of ik bega de grootste elektrofout van de eeuw :)
Mjah, ik gok dat die AC op de input slaat... anders zou ik erg verbaasd zijn.

Verwijderd

Het tekentje op dat stikkertje geeft aan dat het om minimaal gelijkrichte 5 volt gaat. De 5v uit je computer moet theoretisch dus gewoon kunnen.

Sluit je het zaakje wel goedom aan? (polariteit).

Verwijderd

transformator levert toch altijd dc af? .. Net als je computervoeding, die DC uitspuugd :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

5.2 volt Gelijkstroom ;)
Een streep met daaronder 3 kleine streepjes is gelijkstroom ;)

@ TS: Heb je goed opde polariteit gelet? Misschien is je telefoon zelfs wel dood. Als je USB hub uitschakelt duidt dit op kortsluiting...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlasspuit 11 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:58
:P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 23:00 ]

• DirkT
  • Niet online

DirkT

toet

oops ^^ tekentje beetje gemist, scrmbl

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:57:
transformator levert toch altijd dc af? .. Net als je computervoeding, die DC uitspuugd :)
Ehm pertinent niet 8)7

Een trafo maakt van een wisselpanning een andere wisselspanning. Het gelijkricht circuit erachter (Diode brug + afvlak elco + nog meer meuk :P) zorgt voor de DC spanning :)

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 12-06-2005 23:03 ]

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:00:
Ehm pertinent niet 8)7

Een trafo maakt van een gelijkwissel spanning een andere gelijkwissel spanning. Het gelijkricht circuit erachter (Diode brug + afvlak elco + nog meer meuk :P) zorgt voor de gelijkspanning :)
Gelijkspanning = DC. Een transformator (als in de transformator zelf, dus eigenlijk de 2 spoelen) werkt op wisselspanning. Daarna wordt het met een brugcel een een condensator gelijkgericht. Ik noem dat minimaal omdat die spanning nog niet 'echt' gelijkspanning is. Vandaar ok de streep met de drie puntjes eronder.

Hoe dan ook, dit moet dus vanuit je computer te voeden zijn. Zoals Atlas en ik al eerder zeiden, check de polariteit.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 23:03 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ehm ja dat bedoel ik 8)7
Lama :P

Van AC naar AC dus :+

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:58:
5.2 volt Gelijkstroom ;)
Een streep met daaronder 3 kleine streepjes is gelijkstroom ;)

@ TS: Heb je goed opde polariteit gelet? Misschien is je telefoon zelfs wel dood. Als je USB hub uitschakelt duidt dit op kortsluiting...
Mijn USB hub schakelt ook uit bij overbelasting :) (dus ook bij kortsluiting jah :P me telefoon doet het btw nog wel)

Ff snel foto'tje (het zit op de boeren manier vast :P ik weet het ;) )

http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/13316_H_P5130083.JPG
http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/15639_H_P5130088.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 23:06 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

wat voor telefoon gaat het met welke aansluiting ? wel een 2 pins of wellicht 3 pins ? met de juiste polariteit zou het namelijk gewoon moeten werken.

Verwijderd

Weet je wel zeker dat de lader kapot was? Is het niet gewoon de telefoon waar wat aan mankeert?

Hoe heb je de polariteit vastgesteld?

Verwijderd

je had een kapotte lader liggen...
maar wat was daar stuk aan...
mss was het wel het stekkertje, of heb je ergens een aderbreuk in je kabeltje...

Verwijderd

Topicstarter
StuiTeR schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:06:
wat voor telefoon gaat het met welke aansluiting ? wel een 2 pins of wellicht 3 pins ? met de juiste polariteit zou het namelijk gewoon moeten werken.
Sharp GX-10 (geen GX-10i)

http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/5b1a7_H_P5130083.JPG (me telefoon is wel vies zeg :P )
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:07:
je had een kapotte lader liggen...
maar wat was daar stuk aan...
mss was het wel het stekkertje, of heb je ergens een aderbreuk in je kabeltje...
De kabel is goed (voor zekerheid doorgemeten!) want alleen de adapter is stuk, want daar is met de auto overheen gereden :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 23:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:09:
(memijn telefoon is wel vies zeg :P )
[..]
De kabel is goed (voor zekerheid doorgemeten!) want alleen de adapter is stuk, want daar is met de auto overheen gereden :+
Ok, maar hoe heb je vastgesteld wat min en plus is? Of ben je er maar gewoon vanuit gegaan dat de mantel de min is?

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik zie allemaal prachtige oplossingen, maar er is een veel makkelijke oplossing.

Bij diverse computerzaken [voorbeeld PowerLine Zoetermeer] kan je losse USB kabels kopen voor je telefoon. Daarbij zitten gewoon de regulure aansluitingen als een officiele lader!

Voor mijn oude telefoon [Motorola T250] heb ik een kabel gekocht....is maar 5 euro..... En hij is beschikbaar voor diverse merken..... Kost in mijn geval alleen wat minder tijd met laden

Just my 2 cents.... Succes uiteraard met je project

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:11:
[...]

Ok, maar hoe heb je vastgesteld wat min en plus is? Of ben je er maar gewoon vanuit gegaan dat de mantel de min is?
Gewoon op goed geluk :X maar de mantel is meestal toch min of zit ik nu helemaal fout? :o

• DirkT
  • Niet online

DirkT

toet

Meestal ja, maar dat kan ook wel eens andersom zijn. Probeer het uit meer fout kan er toch niet gaan

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Daar zou idd je fout wel eens kunnen zitten :X....

Dat je USB hub uitschakeld is niet zo gek, want die telefoon vreet 500Ma en dat is ook het limiet van USB, dus met nog een USB device zou ie zowiezo al uitschakelen, en mocht je dat niet hebben dan zal ie misschien iets van een piekspanning nodig hebben bij de start...

EDIT: Kun je op je lader nog het volgende symbooltje vinden

code:
1
--(O--

Dit geeft namelijk aan wat de + en de - is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door tafkaw op 12-06-2005 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
SantjeS schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:16:
Meestal ja, maar dat kan ook wel eens andersom zijn. Probeer het uit meer fout kan er toch niet gaan
Hij gaat nog steeds niet opladen :(

Ik ga trouwens slapen, lees morgenochtend het topic wel verder.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik zou ook wel even opletten zo maar plus en min om te draaien. Niet alle telefoons hebben daar een beveiliging voor......

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er bestaan wel oplaadkitjes voor op USB. Er zit dan electronica in die usb stroom beter regelt. USB zelf is geen goede oplader.

Kijk maar rond met google, je vindt vast wel wat. Ook Ebay heeft veel gadgets.

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:19:
Daar zou idd je fout wel eens kunnen zitten :X....

Dat je USB hub uitschakeld is niet zo gek, want die telefoon vreet 500Ma en dat is ook het limiet van USB, dus met nog een USB device zou ie zowiezo al uitschakelen, en mocht je dat niet hebben dan zal ie misschien iets van een piekspanning nodig hebben bij de start...

EDIT: Kun je op je lader nog het volgende symbooltje vinden

code:
1
--(O--

Dit geeft namelijk aan wat de + en de - is ;)
Dat die telefoon zoveel vreet is nergens gezegt, de lader kan max 500mA leveren.
De usb idd ook, maar ik heb dacht ik ooit eens ergens gelezen dat een usb poort enkele tientallen mA levert gewoon, en als het apparaat herkent wordt dan pas de volle 500mA max. Of is dit een fabeltje?

dat symbooltje ga je daar niet vinden want er hangt zo geen plug aan

Verwijderd

Topicstarter
symbool staat er idd niet op, maar de mantel is inderdaad min (ff nagemeten)

M'n accu geeft nog wel steeds 3.7 volt, dus die is ook nog heel ;)

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
heb je wel de juiste aders uit de kabel gehaald?

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Wat 1 van de mogelijkheden is om dit op te lossen is je werkende lader te pakken en een multimeter en het volgende te doen:
als je kijkt op http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/5b1a7_H_P5130083.JPG (jou plaatje) dan zie je dat er links en rechts boven in de connector een pennetje zit.
zet je multimeter op volt's (dc/gelijkspanning net als minimale instelling iets meer dan 5) en steek de penntejes van de multimeter er links boven en rechts boven in (een kein draadje ok de pennetjes van de multimeter kan helpen)
Als je meter een negatief getal aangeeft dan weet je dat de plus en de min omgedraaid zitten
Nu weet je waar de plus en waar dat de min zitten.

pak nu je 2e connector
zet je multimeter op ohms (zo laag mogelijk) en sluit (bij wijze van test) de pinnetjes ervan even kort (nu moet er een waarde rond de 0 komen te staan op je display en als je ze weer van elkaar haalt moet de waarde weer heel groot worden anders verkeerd bereik/instelling)
zet nu 1 van de 2 pinnen op 1 van de 2 pinnetjes de andere sluit je aan op 1 van de 2 draaden. op het moment dat je meter rond de 0 aan geeft zou je prijs moeten hebben. Nu zou je ook moeten weten welk van de draadjes de plus is en welke de min.

nu kun je dus de draadjes zo aansluiten dat de plus en de min goed zitten.

Om nu alles nog een keer goed door te testen kun je de 2e connector aansluiten op je spanning (nog niet aan de telefoon en zorgen dat de draadjes geen sluiting geven.) en ze nogmaals meten zoals in het begin. De waarde op je display zou nu ongeveer overeen moeten komen met die van de orginele lader

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Hmm Meestal staat het toch op het stekkertje of iets degelijks? wat de plus en de min is? Meestal staat het er wel op. Als het erop staat, Multimeter pakken en dan het uiteinde (wat je door geknipt hebt) meten. Dus 1 pen op de plus, 1 van de draden proberen als er wat gebeurt is het bingo!

Het moet er gewoon opstaan kan niet anders, Anders is het wel een gaare adapter "geweest".

Ow ja, gokken moet je NOOIT doen! ;) Nu weet je al niet meer wat er nou niet doet.

[ Voor 14% gewijzigd door zBEASTORz op 14-06-2005 11:50 ]

Blaad

Verwijderd

Kan het niet zo zijn dat er in die transformator een stukje elektronica zit dat die telefoon een signaaltje geeft ??

Dat hoor je nml wel vaker, er zijn zat mobieltjes die niet opladen als je er gewoon spanning op zet ..

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag was mijn auto oplader binnen, beetje geprutst en het werkt _/-\o_

Ga hem nu ff mooi wegwerken in zo'n ding van het floppy met een jackplug ;)

http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/fce01_H_P5160003.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/d1ab7_H_thumb_telefoon-(1).jpg
Afbeeldingslocatie: http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/e9902_H_thumb_telefoon-(2).jpg
Afbeeldingslocatie: http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/96bbe_H_thumb_telefoon-(3).jpg
Afbeeldingslocatie: http://wobbel.neteq.nl/include/uploads/2bbf8_H_thumb_telefoon-(4).jpg

Me camera wou met moeite scherpstellen daaronder in het donker, dus vandaag de wazige foto's :P

• stefan001
  • Laatst online: 18-11 16:39
Ik weet misschien nog wel een reden dat ie niet op de usb wou opladen: die usb geeft misschien wel 500 mA zoals de adapter, maar als je een LEGE batterij oplaadt, dus je zet er spanning op, sluit ie zowat kort, met andere woorden de weerstand in de desbetreffende stroom richting is bijzonder laag, waardoor het voor je usb hub lijkt alsof ie wordt kortgesloten.

Maar hoe dan ook, fijn dat het werkt :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
stefan001 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:13:
Ik weet misschien nog wel een reden dat ie niet op de usb wou opladen: die usb geeft misschien wel 500 mA zoals de adapter, maar als je een LEGE batterij oplaadt, dus je zet er spanning op, sluit ie zowat kort, met andere woorden de weerstand in de desbetreffende stroom richting is bijzonder laag, waardoor het voor je usb hub lijkt alsof ie wordt kortgesloten.

Maar hoe dan ook, fijn dat het werkt :)
Dat zou je oplossen met een Diode :D

404 Signature not found

• stefan001
  • Laatst online: 18-11 16:39
Weet jij wel wat een diode is dan :?

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
stefan001 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:27:
Weet jij wel wat een diode is dan :?
Info over de diode

volgens mij kun je DMV een diode niets doen

Afbeeldingslocatie: http://www.on4cp.org/cursus/images/diode2.gif

het zorgt ervoor dat via de ene kant we spanning door kan en via de andere kant blokeerd.

[www.ganzz.nl]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ganzz schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:45:
[...]

Info over de diode

volgens mij kun je DMV een diode niets doen

[afbeelding]

het zorgt ervoor dat via de ene kant we spanning door kan en via de andere kant blokeerd.
hm ik las verkeerd :x weerstandje zou beter helpen :+

404 Signature not found

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
SMSfreakie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:49:
[...]

hm ik las verkeerd :x weerstandje zou beter helpen :+
Maar dan zou hij weer niet genoeg stroom leveren, maar het kortsluit probleem is wel opgeslost zo, wat een dilemma :P

[www.ganzz.nl]

Pagina: 1