Toon posts:

Laserlampje maken (kopen ?) voor dartbord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee waar ik dit moet zetten en maybe is dit wel compleet het verkeerde forum

Ik heb een dartbord en nieuwe vloerbedekking.
En nu heb ik geen zin om een afstandstreep op mijn nieuwe vloerbedekking te zetten of zo,n vage mat neer te leggen.

Dus d8 ik aan een laserlijntje/lampje om tegen het plafond te hangen met een schakelaar op batterijen.
Is dat ergens zo te koop of weet iemand een bouwschema ?
Ik heb wel "ervaring" met ledjes,maar absoluut niet met lasers

Ik hoop dat jullie wat weten want bij google krijg ik de vaagste dingen ,maar dat kan ook zijn omdat ik de verkeerde benaming gebruik

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan moeilijk op zoek gaan naar een lijnlaser (bv. Conrad bestelnr. 187592 - 8A) of een laserwaterpas ofzo slopen, zoiets als Conrad #829094 - 8A

En met dat slopen bedoel ik de batterijen vervangen door een vaste bron (adapter)
Tussen de adapter en de module kan je dan een schakelaar zetten ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
hehe hoe kan ik conrad nu vergeten.

Tja niet echt een goekope oplossing ,maar veel goedkoper kan het zeker niet met lasers ?
Het gaat natuurlijk alleen maar om het licht dus ik weet niet wat nog meer een lijn op de grond kan projecteren ?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

laser + spiegel + (tril)motor = 1 lijn :?

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

ThaHandy schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:16:
laser + spiegel + (tril)motor = 1 lijn :?
Dat is :) Kun je ook gewoon rond laten draaien.... zie je ze ook op de muur >:)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Ben je niet bang dat het storend is als je aan het darten bent, en er steeds een laserlijntje op je hand komt als je 'm over de streep beweegt bij het gooien? Ik kan met mijn laserlampje (gewoon, zo'n goedkope) een 'lijntje' maken door 'm vlak boven de vloer bijna paralel met de vloer te laten lopen. das dan niet het allermooiste lijntje, maar wel heel simpel en goedkoop. Het enige dat je hoeft te doen is een goedkoop laserdingetje te kopen, en er een adapter aan te solderen (of een fatsoenlijke batterij)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een laserpointer is toch niet zo duur meer tegenwoordig (10-20 euro).
Met een klein motortje met een spiegeltje erop kan je een lijn genereren.
Als je hem op een vast hoogte monteert, bv 1m, dan kan je met een het 'afdekken' van de lichtstreep die door het spiegeltje gereflecteerd wordt voorkomen dat hij doorloopt tot op het plafond.
Het is wat knutselwerk maar zeker en mooie oplossing.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
BJup schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:31:
Ben je niet bang dat het storend is als je aan het darten bent, en er steeds een laserlijntje op je hand komt als je 'm over de streep beweegt bij het gooien? Ik kan met mijn laserlampje (gewoon, zo'n goedkope) een 'lijntje' maken door 'm vlak boven de vloer bijna paralel met de vloer te laten lopen. das dan niet het allermooiste lijntje, maar wel heel simpel en goedkoop. Het enige dat je hoeft te doen is een goedkoop laserdingetje te kopen, en er een adapter aan te solderen (of een fatsoenlijke batterij)
Hmm je hebt wel gelijk...het is mooier als hij over de grond zou lopen idd dan heb je er het minste last van .

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op maandag 13 juni 2005 @ 05:30:
Een laserpointer is toch niet zo duur meer tegenwoordig (10-20 euro).
Met een klein motortje met een spiegeltje erop kan je een lijn genereren.
Als je hem op een vast hoogte monteert, bv 1m, dan kan je met een het 'afdekken' van de lichtstreep die door het spiegeltje gereflecteerd wordt voorkomen dat hij doorloopt tot op het plafond.
Het is wat knutselwerk maar zeker en mooie oplossing.
Dat zou dus ook moeten weken als je hem horizontaal gebruikt.
Ik heb er echt weinig kaas van gegeten ,maar zal wel wat lasertjes kopen om te proberen

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Een simpel voorbeeldje hoe je het goedkoop kan maken (Moet je wel wat oude troep hebben).

Voor een paar euro koop je een "laser communicator" (ff googlen, marktplaats e.d. kijken) die je met een weerstandje makkelijk kan ombouwen tot (Een sterke) laserpointer.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/ElectronStuff/LaserLijn.jpg

Het bruine ding met de rode lijn is de laserpointer.
De blauwe balk is een doosje o.i.d.
De gele balkjes zijn verbindingsstukjes (Alu, kunsstof o.i.d.) waarvan de rechtse scharnierd op het doosje.
Het grijze ovale ding is een schijf die op een motortje zit.
Het witte rondje is een wieltje uit een cassettebandje o.i.d.

Het idee is simpel, de grijze schijf draaid rond waardoor de voorkant van de laser op en neer gaat...en dus een lijn trekt.
Des te sneller het motortje ronddraaid des te mooier de lijn, als je 'm flink snel rond laat draaien dan zou ik een veertje aan de laser en het doosje maken zodat ie niet gaat springen.

Het motortje kun je uit een oude CD-Rom speler ofzo halen, de ovale schijf kun je op het tandwiel plakken (Probeer het eerst met een stukje karton zodat je geen onnodig lange lijn trekt).
Als er geen tandwiel o.i.d. op het motortje zit dan kun je bij een hobbywinkel waar ze RC spul verkopen stelringen kopen (Rondje met een imbus erin).
Verder is het een kwestie van improviseren.

Verwijderd

als het lastertje door zn eigen gewicht omlaag meotkukelen word het te langzaam (massa traagheid... zet op buitenkant van het wieltje een staafje aan die laser.. dan trekt ie em omhoog en omlaag... :Y).. maar trilpsiegeltje lijkt me handiger... dan hoeft die lasermodule niet te trillen....

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:37:
als het lastertje door zn eigen gewicht omlaag meotkukelen word het te langzaam (massa traagheid... zet op buitenkant van het wieltje een staafje aan die laser.. dan trekt ie em omhoog en omlaag... :Y)..
Is ook een mogelijkheid, maar dan wordt de constructie te ingewikkeld en/of lastig om ff te maken (Bij mij moet alles snel en simpel).
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:37:
maar trilpsiegeltje lijkt me handiger... dan hoeft die lasermodule niet te trillen....
Inderdaad, het idee dringt nu pas tot me door :X
Pagina: 1