[EL] EL Wire inverter zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 11:46
Ik ben van plan om op mijn kamer EL wire te gebruiken.
Ik heb al op http://www.elwirecheap.com/ zitten rondneuzen en ben toch al wat informatie rijker.

Nu zou deze in totaal redelijk lang zijn (40-50m), ik veronderstel dat zo een inverter dan gewoon een grotere stroom moet kunnen leveren.
Hij zou ook dimbaar moeten zijn. Zachtjes aan gaan, en zachtjes uit gaan.
Voltage: The brightness increases when the voltage is increased. The range of voltage that electroluminescent wires operate at is 50-130VAC (RMS).

Frequency: When the frequency is increased, the brightness increases. The range of frequencies that electroluminescent wires operate at is virtually unlimited. Common use of the wire is at 50-5000Hz.
Volgens mij is het gemakkelijker om een voeding (inverter te maken) met een constante spanning en een regelbare frequentie te maken.

Ik veronderstel dat ik dus een geschakelde voeding moet maken zonder de gelijkrichter op het einde. Alleen heb ik niet echt een idee hoe dit juist moet. Mijn basis van elektronica is namelijk nog niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou beginnen met een redlijk krachtige 12v voeding.

En zoek een 1:5 tot 1:10 transformator (1:7 is dus ook goed)

Bouw dan een astabiele multiviberator, en gebruik voor de weerstanden in het meganisme een dubbele potmeter.

Dat zou genoeg moeten zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Waarom 12V en wat verstaan we onder krachtig?
Ik zou liever niet met een (grote) transformator werken omdat er niet veel verluchting is in de behuizing waar het gaat in komen.

Het zou wel automatisch moeten dimmen, dus niet zelf aan een potmeter draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Krachtig: iets van 1,5 - 2x het vermogen van je el-wire
Trafo moet je zelf zoeken, hoeft niet zo groot te zijn, als ie maar niet zo klein is dat ie het vermogen van je el-draad niet kan trekken.
Wat versta je onder automatisch?

Misschien kan je er beter nog een h-brug aan toeveogen, vind je el-wire denk ik beter, al weet ik niet dat die vind van een blokspanning ipv sinus, denk niet dat het een probleem is maarjah.

edit:
12V omdat:
1. makkelijk aan te komen (er zijn weinig voedingen die vermogen kunnne leveren op minder)
2. Door het voltage te verhogen krijg je lagere stromen die door je componenten lopen -> goedkopere onderdelen
3. Meeste standaardcomponeten trekken prima 12v.

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 12-06-2005 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Onder automatisch versta ik dat het in 2-3 seconden van uit naar maximum lichtsterkte gaat.

H-brug?

De EL wire heeft wel meer dan 50V nodig, dus ik snap nog steeds niet wat ik met de 12V moet doen buiten de componenten voeden.

Met die astabiele multivibrator bekom je een blokgolf, ik weet ook niet of een echte sinus niet beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
H-brug ? niet echt

Gewoon een simpel oscillatortje aan een trafotje op een ferriet kerntje, anders een simpel ( klein ) voedings trafotje

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vraag 1: ben je van plan om hem DC (gelijkstroom) of AC (wisselstroom) te voeden?
DC:
makkelijker te krijgen (elke pc voeding en 90% van alle adapters zijn DC)
Moeilijk spanning om te zetten naar een hoger voltage (moet step-up converters gebruiken)

AC:
Moeilijker te krijgen, tenzij er een losse 230 -> 75 volt trafo
Voordeel: Spanning makkelijker aan te passen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Liefst zou ik hem voeden met 230VAC. Hij komt helemaal niet in de buurt van een pc.
Er zal wel een DC bron aanwezig zijn, maar dat is voor een ander project dat daar in de buurt gaat staan (klok, audio spectrum analyzer). Voor de klok heb ik 5VDC nodig. Velleman heeft een kleine schakelende adapter die 5VDC levert, die zal ik dus waarschijnlijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zou het dan als volgt doen. Een 230 - 6 volt trafo (3,6 VA moet genoeg zijn). Deze richt je gelijk en stabiliseer je op 5 volt voor de schakeling met een 7805.
Vervolgens pak je een 1:10 trafo om uit de 6 volt weer 60 te maken. Dit mag een kleine trafo zijn. Deze richt je gelijk.
Met 2 555's of 1 556 maak je vervolgens 2 sinus functie generators (schema's zijn te vinden in de datasheet).
Eentje laat je op 0,5 Hz lopen voor het aan en afzwellen. De tweede laat je tussen 50 en 5000Hz varieren, gestuurd door de eerste functie generator (ook dit staat als het goed is wel in de datasheet).

De uitgang van de 2de functie generator laat je een fet (bijv een bs170, al mag deze maar max 60 volt hebben, dus een andere is aan te raden) of een tor (bijv de bd139, max 80 Volt) aansturen. Deze stuurt vervolgens de spanning voor je el-draad.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 12-06-2005 22:32 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Volgens wat ik begrijp uit de datasheet, het is al laat, moet je 1 555 in astabiele toestand laten werken en die aansluiten op een andere 555 om dan een sinus te verkrijgen. Die sinus blijft wel positief.

Die transformatoren moeten wel genoeg stroom leveren voor de EL kabel, maar die zullen zo groot niet hoeven zijn waarschijnlijk.

Ik ga voor de zekerheid zo een goedkoop setje kopen in de pc winkel om wat op uit te proberen. Als er dan iets mis is ben ik mijn el wire niet kwijt.

Hoe laat ik de el wire dan zachtjes aangaan? Of is dat die 0.5Hz? Want hij moet zachtjes aangaan als ik op het knopje (of een ander signaal) duw, en zachtjes uitgaan als ik weer op het knopje duw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik meende te lezen dat je hem wou laten pulsen, daarvoor zorgt namelijk die eerste 555 met een frequentie van 0,5Hz.
Als je hem wil laten opgloeien bij aanzetten en laten uitdoven bij uitschakelen, moet je de eerste 555 vergeten en een timer op de 2de 555 aansluiten, die bij inschakelen langzaam de spanning opvoert en bij uitschakelen hem weer laat dalen. Je zou daarvoor een flipflop schakeling kunnen gebruiken met een RC-netwerkje erachter. Hoe je hem precies moet maken weet ik alleen nu even nuet (het is al laat...)

Pagina: 1