Toon posts:

Keuze: D70 - 350D

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

momenteel zit ik nog in examens. Maar als we de eerste zittijd doorkomen, gaan we onze geldvoorraad eens aanspreken. Nu zit ik met een dilemma. Het verhaal gaat als volgt:

In mijn lokale fotowinkel staan volgende kit's te koop:
  1. Nikon D70 + Kitlens (70 mm) + Fototas (Delsey GoPix 75) + 1 Gb CF kaartje @ +- € 1390
  2. Canon 350D + Kitlens (55 mm) + Zoomlens (200 mm) + Batterygrip + Fototas Canon + 256 mb CF kaartje @ +- € 1380
Ik heb nu een zeer oude Nikon reflex (Nikon FG) met een 75 mm en 150 mm objectief. Die passen op de D70 MAAR de lichtmeter werkt niet door die lenzen + geen AF. Ik ben dus nog niet wat je kan noemen merkgebonden owv lenzenarsenaal. Ik ben ze ook gisteren even gaan in de hand nemen in de fotozaak en de D70 zat me lekkerder in de hand dan de 350D.

Het dilemma: welke kit te kiezen? Nikon spreekt me aan omdat het gewoon zaaalig in de hand ligt maar die Canonkit spreekt dan weer aan omdat er zoveel inzit (vooral de grip, aangezien ik voornamelijk portret doe).

Misschien enige hulp en feedback die kan helpen de knoop doorhakken? :)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zowel de kitlens als de zoomlens (de 55-200) zijn geen uitspatters als het kwaliteit betreft. Wellicht wil je dat in je overweging meenemen inzake de totaalprijs. Een grip is wel super bij Canon btw.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik weet niet waar je die prijzen vandaan hebt, maar mijn in head pricewatch DB zegt me dat dit voor 1150 euro ook kan. Ga eerst maar eens wat online shops af ofzo. Foto Konijnenberg (www.koopdigitaal.nl) of Digitalstreet (www.digitalstreet.nl) Ennuh jah de 350D is weer een stap dichter bij de D70 (300D was geen match) maar ik prefereer de D70 (heb ik zelf ook). Want:

Lekkere grote body, dus stevig vast te houden
Veel fijne lenzen voor te krijgen.
Upgrades van software mogelijk.
Fijne kleuren
Goeie lichtmeting

(Dit gaat voor de 350D bijna helemaal op, maar het is een keus die je maakt.

Voor Canon zijn meer 2e hands lenzen te krijgen.
Body is klein (Voor/Nadeel?)
Optionele grip (Body vergroter)
8Mpix t.o.v. 6Mpix (te verwaarlozen vind ik)
Digic II (Voordeel als je van Canon kleuren houdt)

Uit tests blijkt dat ze nagenoeg gelijk presteren.

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
@Curaby:
Misschien is het leuk om even hier te kijken voor de 350D set, dat is Crown in Woudenberg een betrouwbaar en zeer goedkoop adres alleen verkopen ze geen Nikon.
Verder zou ik heel goed de reviews lezen en dan kijken hoe je de camera wil gaan gebruiken.
Let wel dat je kiest voor Canon of Nikon qua lenzen en eigenlijk zou ik niet teveel piekeren over de body, die is over een jaar of 2-3 misschien toch weer aan vervanging/upgrade toe, goede lenzen koop je voor langere tijd en dan is het zeker handig om naar het aanbod te kijken ook op de tweedehands markt.
Misschien is de 350D wel wat beter in snelheid en ruis op hogere iso, verder ligt het aan je eigen voorkeur hoe de body in de hand ligt, voor de D70 is bijvoorbeeld GEEN grip te krijgen mocht je zoiets willen gebruiken in de toekomst.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

Topicstarter
Triplefox schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:39:
Let wel dat je kiest voor Canon of Nikon qua lenzen en eigenlijk zou ik niet teveel piekeren over de body, die is over een jaar of 2-3 misschien toch weer aan vervanging/upgrade toe, goede lenzen koop je voor langere tijd en dan is het zeker handig om naar het aanbod te kijken ook op de tweedehands markt.
Wat mij betreft, moet die body VEEL langer meegaan dan 2 a 3 jaar. Daar ik niet het geld bezit om na 3 jaar ff die € 1000 of meer opnieuw op te hoesten :s

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
voor de D70 is wel een grip te krijgen, wel niet van Nikon zelf maar van Harbortronics.

Klik, doorscrollen

Verwijderd

Ik ben zelf ook een beetje aan het kiezen tussen deze twee (en de D50), maar het wordt steeds moeilijker om D70's te kopen (niet D70s). Wacht niet te lang dus. Voor de D70 is wel een verticale grip te krijgen, maar van Harbortronics.
Mijn voorkeur gaat uit naar de D70 (o.a. makkelijkere AF punt keuze, grid in viewfinder).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 21:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:56:
[...]

Wat mij betreft, moet die body VEEL langer meegaan dan 2 a 3 jaar. Daar ik niet het geld bezit om na 3 jaar ff die € 1000 of meer opnieuw op te hoesten :s
Hij gaat hoogstwaarschijnlijk ook veel langer dan 2 a 3 jaar mee. Alleen tegen die tijd zijn er al veel betere modellen op de markt en zul je een nieuwe willen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Stinger666 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:18:
Ik weet niet waar je die prijzen vandaan hebt, maar mijn in head pricewatch DB zegt me dat dit voor 1150 euro ook kan. Ga eerst maar eens wat online shops af ofzo. Foto Konijnenberg (www.koopdigitaal.nl) of Digitalstreet (www.digitalstreet.nl) Ennuh jah de 350D is weer een stap dichter bij de D70 (300D was geen match) maar ik prefereer de D70 (heb ik zelf ook). Want:

Lekkere grote body, dus stevig vast te houden
Veel fijne lenzen voor te krijgen.
Upgrades van software mogelijk.
Fijne kleuren
Goeie lichtmeting

(Dit gaat voor de 350D bijna helemaal op, maar het is een keus die je maakt.

Voor Canon zijn meer 2e hands lenzen te krijgen.
Body is klein (Voor/Nadeel?)
Optionele grip (Body vergroter)
8Mpix t.o.v. 6Mpix (te verwaarlozen vind ik)
Digic II (Voordeel als je van Canon kleuren houdt)

Uit tests blijkt dat ze nagenoeg gelijk presteren.
Rare vergelijking, Voor canon zijn net zo veel fijne lenzen te krijgen...
De kleuren bij Canon zijn heel goed in mijn ogen.
Ruis is bij de 350D een stuk minder, vooral bij hoge ISO.
Software/Firmware update is bij de 350D net zo goed mogelijk, er is zelfs al een update.
8mpix is niet te verwaarlozen, 1,33x het aantal pixels van de D70 vind ik niet iets wat te verwaarlozen is!
Lichtmeting van de Canon is net zo goed als die van de Nikon voor zover ik weet.
De optionele grip vind ik geen nadeel, eerder een voordeel, omdat het de prijs verlaagd als je hem toch niet nodig hebt, ik heb hem wel en ben zeer gelukkig met de shutterknoppen in de portrait stand, iets wat de D70 volgens mij niet heeft. Edit: Ik zie dat de D70 een grip heeft van een alternatieve fabrikant, maar met enkel een shutterknop en geen wieltje, af selector e.d, net datgeen war je wilt veranderen als je in portrait gaat. Daarnaast is de D70 grip 2x duurder dan die van de 350D.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 12-06-2005 21:49 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die prijzen die je hebt slaan nergens op zoals al eerder gezegd is.
De nikon kit heb je al voor 788, lijkt me sterk dat een kaartje + tas 500 euro kost.

Wees wel zuinig met je centjes als dat kan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 12-06-2005 21:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
FLuKee schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:57:
voor de D70 is wel een grip te krijgen, wel niet van Nikon zelf maar van Harbortronics.

Klik, doorscrollen
Die zuigt dus aars want die sluit voor geen meter aan.

De keuze d70 of 350D is er een die je in deze situatie alleen kan maken als je weet waar je 't over hebt. Dus ga met je rampetamp naar de winkel, luister niet teveel naar de posts in dit topic, en ga kijken wat je zelf nodig hebt. Die 2 mp extra zal niet heel veel opleveren, is gewoon 'leukjes'.

Wat wel belangrijk is is te bedenken welk lenzen systeem je wilt. Over het algemeen is Canon bekender en heeft Canon een groter marktaandeel. Maar dit verschil is zo marginaal dat het niet uitmaakt. Maar het maakt wel uit wat voor objectieven je kan kopen :P

|>

Verwijderd

Als voordeel van de D70 werd genoemd dat de body groter is, maar voor mij is dat absoluut een nadeel.
Maar ja, ik heb dan ook altijd met kleine SLR's gewerkt (Pentax MX, Olympus OM1, beide gebaseerd op de maten van een Leica M meetzoeker camera), en dat is me altijd uitstekend bevallen.

En wat die bodygrips betreft: wanneer je linkshandig bent, voegen ze niks toe, behalve wat extra gewicht... Bij staande opnames heb je dan niks aan die extra ontspanknop, etc. want die zitten dan op een plek waar je linkerhand niet zit. :)

2e-hands Nikon lenzen zijn overigens net zo goed verkrijgbaar als Canon lenzen, dus dat is ook niet echt een reden om voor de 1 of de ander te kiezen.
Gewoon allebei uitproberen (en misschien ook 's naar Pentax, Olympus, etc. kijken), en dan die nemen die aan je eisen voldoet en waar je 't beste gevoel bij krijgt.

Ik hou 't voorlopig bij m'n Pentax *ist DS... ;)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Stinger666 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:18:Ennuh jah de 350D is weer een stap dichter bij de D70 (300D was geen match) maar ik prefereer de D70 (heb ik zelf ook).
Raar, sommige tests (bijv. dcresource) geven aan dat de 350D toch gemakkelijk beter presteert dan een D70. De gehackte 300D was voor de meesten al vrij close bij de D70, neem daar ook nog bij dat de Canons minder ruis vertonen op de hoge ISO waardes. Maar goed, sommigen vinden de ruis bij de D70 nog mooi ook, en ik begrijp goed dat je geen objectieve mening hebt door je eigen D70, maar zo erg chargeren hoeft natuurlijk ook weer niet. ;)

Ik zou voor de TS niet zomaar een keuze kunnen maken. Ga de winkel in en houdt ze eens in je hand, dat vergemakkelijkt de keuze. Het verschil van de bodys kun je dan meteen aanvoelen: vind je de 350D (ook met grip proberen) lekkerder in de hand liggen dan een D70? Of andersom? Dan is je keuze snel gemaakt.

Verwijderd

Een belangrijk punt waar deze twee camera’s van elkaar verschillen is de flitssynchronisatie. Die van de D70 (1/500ste sec.) is twee en een half maal zo snel als die van de 350D (1/200ste sec.) Is wel handig om rekening mee te houden als je veel flitst bij het fotograferen.

De twee camera's zij aan zij vergeleken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
Ik ben zelf erg praktisch ingesteld en zou dus in eerste instantie kijken hoe de cam's in je handen liggen en hoe fijn ze zijn te bedienen (en dan met name de meestgebruikte functies). Zo zou ik onmogelijk meer zonder de twee command dials kunnen van m'n Nikon waarmee ik altijd tegelijkertijd sluitertijd en diafragma instel, dit kan dus niet met de 350D. En ik zou ook niks kleiners willen dan m'n Nikon (grote handen). Qua kwaliteiten is het in feite lood om oud ijzer; beide zijn uitstekende cam's :) Dus als het kan schiet wat shots in/bij een winkel en pak degene welke je gewoon het meest aanspreekt; je zult toch geen miskoop doen, welke het ook wordt :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Fairy schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:40:
[...]

Rare vergelijking, Voor canon zijn net zo veel fijne lenzen te krijgen...
De kleuren bij Canon zijn heel goed in mijn ogen.
Ruis is bij de 350D een stuk minder, vooral bij hoge ISO.
Software/Firmware update is bij de 350D net zo goed mogelijk, er is zelfs al een update.
8mpix is niet te verwaarlozen, 1,33x het aantal pixels van de D70 vind ik niet iets wat te verwaarlozen is!
Lichtmeting van de Canon is net zo goed als die van de Nikon voor zover ik weet.
De optionele grip vind ik geen nadeel, eerder een voordeel, omdat het de prijs verlaagd als je hem toch niet nodig hebt, ik heb hem wel en ben zeer gelukkig met de shutterknoppen in de portrait stand, iets wat de D70 volgens mij niet heeft. Edit: Ik zie dat de D70 een grip heeft van een alternatieve fabrikant, maar met enkel een shutterknop en geen wieltje, af selector e.d, net datgeen war je wilt veranderen als je in portrait gaat. Daarnaast is de D70 grip 2x duurder dan die van de 350D.
Ik zeg NIET dat voor Canon geen fijne lenzen te krijgen zijn. Integendeel. Maar dat geldt ook voor de Nikon

Ik weet niet hoe jij je Pix bekijkt, 8Mpix is een iets hogere pixeldichtheid en je foto wordt 1,33 keer zo groot. Samengeperst iets meer detail, maar ik zie het niet.

Er is naast de Harbotronics grip een HKJenis grip uit Hong Kong te verkrijgen waarmee je niet hoeft te prullen.

En jah misschien is de 350D iets beter dan de D70, maar eerder gelijk. De 300D was toch echt minder over het algemeen. De Dpreview reviews vergelijken wijst dat heel objectief uit.

Verder is die 1/500 flitssynch erg fijn idd. Ik gebruik hem vaak op die manier.

ISO en Ruis verhaal ligt aan de sensor en de achterliggende chip en dat bepaalt de kleuren en de ruis. Voor ieder een aparte smaak. Ben ook geen fan van ruis. Daarom vaak maar tot ISO800.

Succes met je keus en let op het geld!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 16:57
Gizz schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:44:
Die prijzen die je hebt slaan nergens op zoals al eerder gezegd is.
De nikon kit heb je al voor 788, lijkt me sterk dat een kaartje + tas 500 euro kost.

Wees wel zuinig met je centjes als dat kan :P
Curaby werkt met Belgische prijzen (hoi Curaby, long time no see! :) ). Hier is alles belachelijk duur.
Verleden week wou ik mij een Konica Minolta Dimage A200 aanschaffen. Dat ding stond hier gemiddeld aan 800 euro (zonder extra's). Uiteindelijk heb ik het dan maar besteld in Duitsland voor 500 euro en nogwat met verzending.

Sorry voor de OT.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het dilemma: welke kit te kiezen? Nikon spreekt me aan omdat het gewoon zaaalig in de hand ligt maar die Canonkit spreekt dan weer aan omdat er zoveel inzit (vooral de grip, aangezien ik voornamelijk portret doe)
Ja, schiet gewoon zelf met de cams in een shop (CFje mee) en beoordeel de foto's, de snelheid, de ergonomie en de features. Alleen jij kan zelf de keuze maken: adviezen van anderen zijn leuk en aardig maar altijd ondergeschikt aan je eigen oordeel: wat jij wilt namelijk!

Verder staat er over dit verhaal al een topic in FG: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml] waar je veel uit kan halen. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.