Crashes en reboots na extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Goed, ik heb begin afgelopen week een extra reepje geheugen van 512Mb PC2100 gehaald omdat ik nog een aantal dingen voor m'n opleiding moest doen en wat extra geheugen daarbij een stuk fijner zou werken. Ik heb dat reepje erbij geprikt en toen begonnen de problemen :|.

De eerste 5 uur werkte het zonder problemen, ik was wat bezig met wat virtual pc's en het liep allemaal goed. Totdat m'n pc reboote (met spindown van schijven). Alles boote weer netjes maar snel daarna liep heel het systeem weer vast, reageerde nergens meer op. Ik een reset gedaan en toen was heel m'n windows installatie dus naar de *****. Geen probleem, hier stond verder toch niet veel boeiends in. Ik heb vervolgens m'n pc een aantal keer opnieuw moeten installeren omdat het een aantal keer meer gebeurde. Vervolgens werkte 1 a 2 dagen goed (gelukkig, want dan kon ik de projecten tenminste afronden).

Nu afgelopen vrijdag de Battlefield 2 demo is gereleased ben ik daar veel mee bezig geweest, maar ook nu weer crashed het systeem op vage manieren. Zo gebeurt het regelmatig dat ik eerst een melding krijg dat er iets is met m'n netwerk connectie in Battlefiel waarna m'n geluid begint te kraken of te haperen. En vervolgens gaan de schijven weer uit en reboot het systeem.

Verder zit er weinig regelmaat in wanneer het reboot of freezed. Wel is te merken dat het bijvoorbeeld tijdens het spelen van Battlefield 2 vaker gebeurt. Na de eerste reboot dacht ik gelijk aan m'n voeding, ik gebruik nog altijd de standaard AOpen 300W voeding (voor specs zie onderaan bericht) wat me ondertussen wel wat weinig leek. Ook de GoT FAQ wist dat te bevestigen. Maar na het los halen van alle overbodige hardware (alleen 1 hd over, geen cd/dvd, geen overbodige fans) was het probleem nog niet verholpen.

Ik heb memtest86+ gedraait een aantal uur en deze gaf geen errors (klopt het dat het tooltje een grote loop is uiteindelijk?) Hij was met z'n 3e pass bezig en zag verder weinig verschil tussen de runs dus had hem maar afgebroken, geen errors dus. Ook heb ik de Western Digital diagnostics test gedraait op m'n hardeschijf, die gaf ook geen problemen.

Gister kwam er ineens in me op dat ik nog in een andere PC een 400W voeding had zitten die het toch niet benut, dus deze heb ik vanmiddag om gewisselt. Battlefield 2 leek een tijd goed te draaien (2 a 3 uur) maar toen kwam het bekende probleem weer met network connection, geluid, reboot.

Ik heb ondertussen geen idee meer wat verder nog problemen kan veroorzaken dus ga ik maar over tot het probleem voor te leggen bij jullie :). Hier volgen m'n specs:

Mobo: Asus a7v266-e
Processor: AMD XP 1800+
Geheugen: 2x 256 en nu dus 512 nieuw (Totaal 1Gb)
Videokaart: ATi Radeon 9500 (softmodded naar 9700)
Harddisk: 2x Western Digital 200GB
CD/DVD: NEC ND-2500/DVD, Plextor 24/10/40A(CD-r)
Voeding: eerst: AOpen standaard 300W, Nu CRS 400W (Waarden van +5v, 3,3 en +12 vallen met de 400W wel netjes tussen de marges, met 300W was het net/net niet)
Case fans: 4 stuks...

Verder niet boeiende dingetjes als extra USB2 kaartje (devices heb ik er ook allemaal af gehad) en netwerkkaartje...

Ik hoop dat hier iemand met wat goede ideeen komt, die van mij zijn dus zo goed als op. Mocht ik iets vergeten zijn dan hoor ik het wel.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22
PSU is het dus hoogstwaarschijnlijk niet. Hoe is het met de temperaturen gesteld? Misschien zit de HSF van je cpu vol stof o.i.d.? En als je je Radeon in originele staat herstelt (dus geen softmod), krijg je dan dezelfde crap met het spelen van je game?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 05:08
Even een geluid uit een heel onverwachte hoek. Ik reageer op het vastslaan van de internet/netwrekverbinding en de bijkomende audio corruptie. Het zou vreemd genoeg te maken kunnen hebben met een firewall.

Er was een tijdje terug een bug in Windows waarbij computers rebooten, met blauw scherm, tgv een conflict met bepaalde firewalls. Daarvoor is afgelopen deccmber een niet essentiele update verschenen die hielp.

Ik had met de firewall Outpost ook klachten die niet geheel met bovenstaande overeenkomen, geen blauw scherm. maar wel zo goed als opgelost raakten met de betreffende update. In mijn geval zijn de klachten dat soms binnen het half uur maar meestal na verloop van een paar uur de gehele internetverbinding vastslaat en als bijkomend effect de laatste halve seconde geluid steeds herhaald wordt. Ik moiet dan de computer rebooten om weer intertnet te krijgen.

Misschien dat het helpt...

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je ook al geprobeerd je nieuwe reepje geheugen er weer uit te halen, om te kijken of alles dan wel stabiel blijft draaien.

Als de problemen ontstaan zijn na het toevoegen van dat reepje geheugen zou het probleem toch daar kunnen zitten, ook al geeft memtest geen fouten. Je zou het nog eens kunnen controleren met WinDiag van microsoft die test ook het geheugen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al de specs van je mobo handleiding gecheckt op max. ondersteunde dimms? Max groottes, double of single sided?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Abbadon schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:32:
PSU is het dus hoogstwaarschijnlijk niet. Hoe is het met de temperaturen gesteld? Misschien zit de HSF van je cpu vol stof o.i.d.? En als je je Radeon in originele staat herstelt (dus geen softmod), krijg je dan dezelfde crap met het spelen van je game?
Even de laatste restjes stof eruit gehaald, de CPU is nu 53C idle. Drivers voor de 9500 zonder softmod ga ik straks even proberen.
EricJH schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:48:
Even een geluid uit een heel onverwachte hoek. Ik reageer op het vastslaan van de internet/netwrekverbinding en de bijkomende audio corruptie. Het zou vreemd genoeg te maken kunnen hebben met een firewall.

Er was een tijdje terug een bug in Windows waarbij computers rebooten, met blauw scherm, tgv een conflict met bepaalde firewalls. Daarvoor is afgelopen deccmber een niet essentiele update verschenen die hielp.
De enige firewall die ik nu gebruik is de standaard windows firewall, op windowsupdate heb ik weinig openstaande updates staan die hiermee iets te maken kunnen hebben ;):
Windows Media Player 10
Cumulative Update for Outlook Express for Windows XP (KB887797)
Microsoft .NET Framework version 1.1
Windows Messenger 4.7
Update for Windows XP HighMAT Support in CD Writing Wizard (KB831240)
Borizz schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:53:
Heb je ook al geprobeerd je nieuwe reepje geheugen er weer uit te halen, om te kijken of alles dan wel stabiel blijft draaien.

Als de problemen ontstaan zijn na het toevoegen van dat reepje geheugen zou het probleem toch daar kunnen zitten, ook al geeft memtest geen fouten. Je zou het nog eens kunnen controleren met WinDiag van microsoft die test ook het geheugen.
Zonder het nieuwe reepje zal ik vanavond ook even gaan testen, ook de test met WinDiag.
Borromini schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:56:
Heb je al de specs van je mobo handleiding gecheckt op max. ondersteunde dimms? Max groottes, double of single sided?
Het enige wat ik kan vinden over Asus A7V266-e/KT266A is het volgende:
DDR Memory Support
The A7V266-E supports up to 3GB of high-speed PC2100/PC1600 DDR SDRAM (Double Data Rate) for a peak bandwidth of 2.1 GB/s. The ultra-fast 266 MHz memory bus provides enhanced system performance for intense gaming and multimedia applications.
Lijkt mij allemaal in orde. Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb nog even wat dingen uit te proberen, wat het resultaat is zal ik zo snel mogelijk laten weten hier.

Verwijderd

hehe, als je een ASUS bordje koopt, is het de bedoeling dat je ook weet dat hierachter service zit... al hun boekjes staan nog van kweet nie hoe lang geleden op internet...

http://www.asus.com.tw/pu.../a7v266-e/a7v266e-100.pdf

hier is dus boekje te vinden, kheb zelf ff rap gekeken en der lijkt mij niets in te staan dat het bizarre gedrag verklaart...

doe es volgende test... draai op je ouwe latjes, en probeer daarna es op het nieuwe latje te draaien... alsje dan nog problemen hebt weet je dat het aan de combinatie van de latjes ligt.
probeer ook eens met de latjes in elk ramslot te steken... weet nooit dat het aan het ram slot ligt (asus mb gaan normaal niet kapot maar vo de zekerheid...)

Verwijderd

Al eens beseft dat de 3e geheugenbank vaak niet goed is op een moederbord met 3 sloten. Dit dmv electromagnetische inteferentie. Zo ver ik weet. Haal er eens een reepje van 256 MB uit en vervang deze door de 512 MB module zodat er maar 2 banken in gebruik zijn.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Inderdaad. Draai eens een dagje op je nieuwe 512 MB DIMM en de dag erna op een combi van je nieuwe en oude, dus 512 MB DIMM (bank 0) en 256 MB DIMM (bank 1) en eventueel nog een dagje met je twee oude 256 MB DIMM's. Analyseer de foutmeldingen en vreemde gewaarwordingen. Dan weet je precies of het aan het geheugen of een combinatie van de geheugens ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 13-06-2005 14:58 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Ik heb gister WinDiag een extended test laten doen, deze gaf geen errors. Sinds vanmiddag 12 uur draai ik nu alleen op de nieuwe Dane-Elec 512Mb en tot nu toe geen problemen, straks of morgen probeer ik de andere 256Dane-elec module erbij te plaatsen en kijken hoe het dan loopt.

Exuimtum> Ik hoop dat dat niet het geval is, maar anders zou ik die 2x 256 moeten zien om te wisselen voor een 512 reepje... Iemand trouwens die dit kan bevestigen?

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Na alleen de eerste 512Mb dane-elec (de nieuwe) geen problemen gaf heb ik ook de andere modules (die ik al had) toegevoegd, en nu draait alles zonder problemen (nog wel). Ik houd alles nog even in de gaten maar blijkbaar is er toch iets opgelost (beetje stof? :p) tijdens het in een andere volgorde plaatsen van de modules.

Bedankt allemaal voor jullie hulp :).....

[edit] Helaas, niet dus. Net na het posten van deze post een blauw scherm (deze keer met tekst! zal eens op de foto kijken waar het om ging). En net weer tijdens Battlefield 2 demo netwerk connectie berichtje en blauw scherm (zonder tekst)...

[ Voor 26% gewijzigd door PowerSp00n op 16-06-2005 15:38 ]

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Oke, ondertussen weer een klein beetje verder. Met C&C: Generals blijkt het dus nog sneller en vaker onderuit te gaan. Maar de blauwe schermen geven de melding

code:
1
2
3
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
STOP: 0x000000D1 (0x00000013, 0x00000002, 0x00000001, 0xF7633B15
NDIS.sys - Address F7633B15 base at F7630000, DateStamp 41107ec3

Eindelijk iets waar je iets mee kunt. Wat opgezocht op de MSKB en daar staat dus dat in de STOP regel het laatste hex getal het volgende aangeeft: 'address that referenced memory'. Eens opgezocht in m'n Device Manager en daar staat het volgende: [F0000000 - F7FFFFFF] RADEON 9500 @ 9700. Als ik het goed heb dan gaat het hier dus toch om de videokaart. Verder nog gevonden dat deze error gaat om het verkeerd (of er gaat iets verkeerd) bij het aanspreken van het geheugen. Zover klopt het plaatje ook ongeveer met alles wat er steeds fout gaat. Ik ga even wat verder prutsen met de softmod e.d. (al zou ik het graag willen houden, het scheelt nogal :|). Mocht iemand nog nuttige informatie hebben, hoor ik het graag :).

Verwijderd

Ik heb dus het zelfde probleem. Ik heb (had) dus een goed werkende Medion MD8080XL PC, maar na het aanschaffen van Battlefield 2 merkte ik dat ik wel wat aan m'n systeem kon veranderen. Ik heb toen eerst m'n 9800PRO 128 MB video kaart om gewisseld voor een Radion X800PRO 256MB. Hierna kon in BF2 wel op iets hogere settings spelen maar merkte dat ik te weinig geheugen had op deze settings. Vervolgens een reepje 512MB erbij geprikt en daardoor een enorme verbetering tijdens het spelen van BF2 (bijna geen haperingen meer). Op de verschillende Forums wordt minimaal 1,5MB geadviseerd voor BF2, dus wilde ik er nog maar eens 2x 512MB bij prikken om op 2GB te komen. Hier komen dan dus die vervelende blauwe schermen met: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Ik heb WindowsXP en alle andere software al een keer opnieuw geïnstalleerd maar daar ging het probleem niet van weg.
Met 1.5GB komt het probleem minder vaak voor. Ik heb nu 2x256 + 1x512MB en dat gaat redelijk.
Ik heb ook aan m'n voeding zitten denken, is deze te ligt (Max. 340W)?

Mijn systeem:

Pentium4 3GHz HT 800MHz FSB
2x256 en 1x512MB PC3200 DDR 400MHz (was 2x256 PC3200 DDR 400MHz)
160 GB ATA100 7200U/Min harde schijf
DVD-ROM 16x
DVD+/-multi brander 4xspeed
Asus Radion x800PRO 256MB (was Radion 9800PRO 128MB)

Ik heb nu dus 1GB maar merk dat het niet genoeg is voor BF2.

Greetz, John

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Hmmm, ik denk dat je het geheugen in paren van twee (hetzelfde merk en grootte) moet plaatsen.

Je hebt ook nog weleens kans dat sommige banken het 'gewoon' niet goed doen.

Maar als ik je foutmelding zo lees moet je eens proberen met zo min mogelijk apparatuur aangesloten, dus alleen mobo, cpu, geheugen, videocard, audiocard.

Elk apparaat vraagt namelijk een IRQ. misschien nu teveel apparaten op je mobo hangen (dan kan je altijd nog handmatig definiëren).

Voeding kan het ook goed zijn, daarom probeer maar eens met minimale resources.

[ Voor 39% gewijzigd door Jumpman op 04-07-2005 18:05 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

is het mischien zinvol om een bios update uit te voeren ?

Verwijderd

Kijk zowel op de site van de moederbord als de geheugen fabrikant (op beide staan lijsten met compatibel geheugen voor het moederbord en/of bekende problemen) of je reepje geheugen compatibel is met het moederbord. Ik heb hetzelfde probleem zoals jij beschrijft met een ander asus moederbord en kingston modules. Nadat de laatste zijn vervangen (A versie omgeruild voor B versie)geen problemen meer gehad, bleek al bekend probleem te zijn.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 20:59:
is het mischien zinvol om een bios update uit te voeren ?
Ik draai al een tijdje de nieuwste die via Asus te krijgen is.
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:25:
Kijk zowel op de site van de moederbord als de geheugen fabrikant (op beide staan lijsten met compatibel geheugen voor het moederbord en/of bekende problemen) of je reepje geheugen compatibel is met het moederbord. Ik heb hetzelfde probleem zoals jij beschrijft met een ander asus moederbord en kingston modules. Nadat de laatste zijn vervangen (A versie omgeruild voor B versie)geen problemen meer gehad, bleek al bekend probleem te zijn.
Op zowel de Asus site als de Dane-Elec site is hier niets (meer) over te vinden. Memory wizards op verschillende sites geven dit geheugen gewoon aan als mogelijkheid (op de Informatique site trouwens 5 euro duurder dan dat hetzelfde reepje kost zonder wizard :X).

Maargoed ik draai nu al sinds mijn vorige post in orginele staat zoals het was voordat ik de geheugen upgrade heb gedaan. Ik heb in die tijd maar 1 crash gehad, maar dit had volgensmij niets met afgelopen problemen te maken. Hoe het verliep past niet tussen bovenstaande crashes e.d. Alle andere combinaties waar de nieuwe dane-elec module tussen zit werkt niet goed (crashes zoals hierboven beschreven).

Ik ben van plan morgen een e-mail richting Informatique te sturen, wat ze kunnen doen voor me. Is eventueel het ruilen van de module voor een Kingston module een idee? Maar hier hebben ze echter alleen ECC modules voor, ik kan op de Asus site nergens terug vinden dat m'n mobo die wil hebben?

[edit] Of ik moet voor Kingston pc2700 gaan, die is niet ECC. Maarja aangezien ik al problemen heb vraag ik me af of het slim is die te mixen met pc2100? (Wat ik uit de FAQ begrijp is dat de modules gewoon op pc2100 draaien, de max van m'n mobo?)

[ Voor 9% gewijzigd door PowerSp00n op 07-07-2005 00:21 ]

Verwijderd

Ik heb m'n pc maar even weggebracht naar de lokale pc winkel om de hoek en gevraagd of ze mijn pc werkend konden krijgen op 2GB. Na een klein uurtje rommelen werkte hij dan eindelijk op 2GB en zonder problemen. Volgens de expert waren de geheugen kaartjes die ik had gekocht en er in wilde hebben niet goed. Ik heb nu dus 4x512MB DDR pc3200 400mhz van Dane-Elec (D1D400-06464-D). Deze kaartjes werken in ieder geval dus op mijn moederbord......eindelijk.
Ik zou dus adviseren bij het upgraden naar meer geheugen, dit te laten doen in de shop.
Aan de bios van mijn moederbord is niets veranderd.

Veel succes, en een ieder bedankt voor de tips.

Now back to the battelfield(2) :) to save the world.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:06:
Ik heb m'n pc maar even weggebracht naar de lokale pc winkel om de hoek en gevraagd of ze mijn pc werkend konden krijgen op 2GB. Na een klein uurtje rommelen werkte hij dan eindelijk op 2GB en zonder problemen. Volgens de expert waren de geheugen kaartjes die ik had gekocht en er in wilde hebben niet goed. Ik heb nu dus 4x512MB DDR pc3200 400mhz van Dane-Elec (D1D400-06464-D). Deze kaartjes werken in ieder geval dus op mijn moederbord......eindelijk.
Ik zou dus adviseren bij het upgraden naar meer geheugen, dit te laten doen in de shop.
Aan de bios van mijn moederbord is niets veranderd.

Veel succes, en een ieder bedankt voor de tips.

Now back to the battelfield(2) :) to save the world.
Bedankt voor je reactie, alleen ik ben het er niet helemaal mee eens :). Dit is de eerste pc van een hele hoop die problemen geeft bij het upgraden van het geheugen, waarom zou ik het door een shop laten doen? Eventueel zie ik het nog wel als mogelijkheid als ik straks geen enkele optie meer over heb, maar ik verwacht niet dat het zover zal komen. Daarnaast zie ik een shop mijn pc niet een aantal dagen heel de dag testen, om zo tot de conclusie te komen dat het inderdaad op onbepaalde momenten crashed en op de gekste momenten.

Ondertussen trouwens nog niet de kans gehad om Informatique een mailtje te droppen, ga ik morgen proberen te doen.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Oke, we kunnen weer verder :). Heb de module bij Informatique geruilt voor een andere. De problemen bleven aanhouden. Hierna heb ik een een tijdje niet meer gewerkt een dit probleem, tot na CampZone. Ik keek toen in m'n event manager en kwam de volgende meldingen tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Event Type: Information
Event Source:   ati2mtag
Event Category: DVD_OV 
Event ID:   62486
Date:       10-8-2005
Time:       0:16:11
User:       N/A
Computer:   POWERSP00N
Description:
Invalid parameters
Data:
0000: 00 00 00 00 01 00 5a 00   ......Z.
0008: 3d 00 00 00 16 f4 00 40   =....ô.@
0010: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

Af en toe, maar wel steeds met 40 a 50 tegelijk op dezelfde seconde. Ik heb hier wat op gegoogeld (http://www.google.nl/sear...d+62486&btnG=Zoeken&meta=) en kom dus maar een resultaat tegen. Geen bekend probleem dus :). Wat ik binnenkort wil doen is dat topic daar nog eens een slinger geven, wie weet wat er daar nog uit komt :).

Ik heb inmiddels ook een andere geheugen module van iemand anders, dit is ook pc2100 en 512Mb maar van een ander merk. Ook hier blijven de problemen mee aanhouden.

Dus blijkbaar heeft het wel iets met de videokaart te maken (ati2mtag) maar doet het probleem zich alleen voor als ik een van de 512Mb reepjes erin heb zitten :?. Iemand hier nog iets nuttigs over te zeggen? :p

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Topicstarter
Om het topic even compleet te maken, op het moment lijkt het probleem opgelost. Ik heb deze week een nieuw moederbord gehaalt bij Informatique (een MSI KT880 Delta) en tot nu toe heb ik nog geen problemen. Al moet de echte test met BF2 of VirtualPC nog komen. Maar heb er het vertrouwen in dat het nu allemaal goed gaat, zeker aangezien ik normaal al heel veel problemen had met het installeren van m'n PC.
Pagina: 1