ASUS PC-DL Deluxe geeft lange piep bij opstarten (geheugen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo allemaal.

Mijn vader zit met een probleem. Hij krijgt bij het opstarten van zijn systeem een lange piep te horen die continue door gaat. Verder geen beeld of wat dan ook. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd, een poos geleden kwam precies dezelfde piep naar voren. Toen hebben we alle geheugenreepjes eruit gehaald en stofvrij gemaakt, teruggestopt en het ding startte weer op. Dit maal lukte dit truukje niet. Ik heb gezocht op GoT maar kon niets vinder over dit moederbord met een lange piep.

We hebben elke geheugen module (Twinmos) eruit gehaald en getest in mijn computer waar ze het prima in deden. Er werd netjes 512 MB aangegeven, op één module na, waarbij ik ook dezelfde piep kreeg, deze was dus de boosdoener. Nu komt echter een raar probleem, toen we slechts 1 geheugen reep in zijn systeem stopten gaf de computer bij het opstarten aan dat hij maar 256 MB vond. Deze vermelding gaf hij ook bij 2 of 3 reepjes (de defecte dus niet geprobeerd omdat je dan niets ziet).

We vermoeden dat het iets met dual channel te maken heeft maar we hebben netjes volgens het boekje gehandeld maar het maakte allemaal niets uit. Dual channel zou automatisch geregeld moeten worden. Windows zag ook maar 256 MB.

System specs:
ASUS PC-DL Deluxe
Dual Xeon 3.06 GHz
4x Twinmos 512 MB
(Ik denk niet dat meer specs van belang zijn. Zo ja, laat het even weten)

Anyway, help? Computer is best wel van belang voor 't werk :) :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Als er maar 256MB van een 512MB DIMM herkend wordt is of de DIMM gaar, het mobo niet meer goed of deze combi werkt gewoon niet lekker samen. Beste optie is om het met ander merk geheugen te proberen, heb je dan nog steeds problemen dan mag je het bord RMA'en/terug naar winkel sturen.

Met 'dual-channel' heeft het niks te maken; de DIMM's zullen hoe dan ook gewoon volledig herkend moeten worden door het bord.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Abbadon schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:18:
Als er maar 256MB van een 512MB DIMM herkend wordt is of de DIMM gaar, het mobo niet meer goed of deze combi werkt gewoon niet lekker samen. Beste optie is om het met ander merk geheugen te proberen, heb je dan nog steeds problemen dan mag je het bord RMA'en/terug naar winkel sturen.

Met 'dual-channel' heeft het niks te maken; de DIMM's zullen hoe dan ook gewoon volledig herkend moeten worden door het bord.
We hebben het ook met mijn geheugen geprobeerd (Corsair 512MB). Ook dat werd maar als 256 herkend.
Bedankt, gaan we eens proberen.

• Abbadon
MarkOV schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:52:
[...]

We hebben het ook met mijn geheugen geprobeerd (Corsair 512MB). Ook dat werd maar als 256 herkend.
Dan is er wat mis met het bord. Heb je toen je de DIMM's schoonmaakte ook de sockets op het bord schoongemaakt/doorgeblazen?

Verwijderd

volgens wat ik me meen te herinneren, is een geheugenfout 2 lange pieps, en een cpu fout 5 lange pieps... misschien gaat het eerder om cpu fout? zoals ik al vaker gezegd heb, dat asus moederbord zal het niet zijn, heb er al een 100 tal gestoken en nog nooit een weergezien met deftect...

kan je die cpu es kontroleren in andere pc?

ps: chec ff je boekje van moederbord welke piepjes die geeft...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 19:44 ]

• Abbadon
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:44:
..zoals ik al vaker gezegd heb, dat asus moederbord zal het niet zijn, heb er al een 100 tal gestoken en nog nooit een weergezien met deftect...
Zo'n redenering doet 't altijd goed: "Ik heb 't nooit meegemaakt, dus daarom kan 't onmogelijk zo zijn" 8)7 (overigens heb ik 't je niet vaker in dit topic zien zeggen?)

Pagina: 1