Waarin verschilt de ene woofer van de andere?

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Middag mensen :)

Al enige tijd loop ik met het plan om een subwoofertje in elkaar te gaan klussen, alleen tot nog toe kwam het er maar niet van. Aangezien ik nu drie maanden vakantie heb, leek dit me een goed moment om er dan toch eens mee te beginnen.

Allereerst moet ik een leuke driver zien te vinden. Ik dacht aan iets tussen de 25 en 30cm.
Het doel van de sub is om mijn monitor speakertjes aan te vullen in laag vanaf een hertz of 50 - misschien 40 - tot zo diep als haalbaar is.
Diepgaan is dus een punt, maar strak weergeven is denk ik een nog veel groter punt. Daarom denk ik dat het een gesloten systeem wordt.
Mijn budget is niet al te groot, maar misschien wel rekbaar.
Ik heb al 't een en ander geprobeerd te simuleren in WinISD, maar daaruit werd (voor mij) nog niet echt helder welke specs de kwaliteiten van een woofer bepalen.
Ook over T/s parameters heb ik teen en ander gelezen, maar dat blijft nogal theoretisch.

Om te beginnen wilde ik graag van jullie weten waarin de onderstaande 3 speakers van elkaar verschillen. Ik zie natuurlijk wel het verschil in de specs, maar waar wordt dat door veroorzaakt, en wat voor gevolgen heeft dat?

1 Re Audio XXX 10
2 Scan-Speak 26W/8861T00
3 Raveland AXX-10

Verder lijkt het me handig om eens op een rijtje te zetten waar een goede (muziek) subwoofer aan moet voldoen. Bijvoorbeeld:

- Snel zijn
- Diep gaan (orgel, contra-bassen, pauken maar ook drums, bassgitaren e.d.)
- ...
- ...
- ...

Hier de specs van de speakers:

RE Audio XXX 10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Impedanz                (nominal) Z 2.00 Ohm 
(parallel)    Z 1.00 Ohm 
Belastbarkeit Pe 1600.00 Watt 
Resonanzfrequenz Fs 28.40 Hz 
Gleichstromwiderstand Re 1.90 Ohm 
(parallel)    Re 0.95 Ohm 
Kennschalldruck Spl 82.90 dB@1W/1m 
Luftspalthöhe Agh  mm 
Schwingspulen-Länge Vcl  mm 
Schwingspulen-Durchmesser Vcd  mm 
Schwingspulen-Hub Xmax +/- 38.00 mm 
Kraftfaktor Bl 17.10 N / A 
Schwingspuleninduktivität Le  mH 
Effektive Membranfläche Sd 310.00 cm2 
Bewegte Masse incl. Luftlast Mms  g 
Äquivalentvolumen Vas 23.50 Liter 
Aufhängungsnachgiebigkeit Cms  mm / N 
Mechanische Güte Qms 4.31   
Elektrische Güte Qes 0.42   
Freiluftgesamtgüte Qts 0.38

Scan-Speak 26W/8861T00:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) :  88.5 dB 
Recommended frequency range :  19 - 600 Hz 
Free air resonance frequency, fs :  19 Hz 
DC resistance, Re :  6.2 ohm 
Voice coil inductance, Le :  0.35 mH 
Effective piston area, Sd :  320 cm² 
Moving mass incl. air, md :  43.5 g 
Mechanical loss, Rm :  1.0 Ns/m 
Force factor, BL :  9.9 Tm 
Equivalent volume, Vas :  234 ltr. 
Mechanical Q-factor, Qms :  5.2 
Electrical Q-factor, Qes :  0.33 
Total Q-factor, Qts :  0.31 
Excursion, lin./max. :  ±9 / ±14 mm 
Voice coil diameter :  50 mm 
Rated power handling :  170 W 
Net weight :  3.7 kg

Raveland AXX 10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 Nom. Impedanz  4  
 Re (Ohm)  3.20  
 Fs (Hz)  36.00  
 Qms  4.65  
 Qes  0.37  
 Qts  0.34  
 VAS (l)  21.80  
 SD (qcm)  333.00 
 Mms (g)  -  
 BxL (Tm)  -  
 SPL (dB) 1W/1M  88  
 Frequenzbereich (Hz)  -  
 linearer Xmax (mm) +/-  9.00  
 Induktion Le (mH)  -  
 RMS (Watt)  200  
 max. (Watt)  500 
 Schwingspule   
 Durchmesser (mm)  -  
 Höhe (mm)  -  
 Größe   
 Aussendurchmesser (mm)  270  
 Einbaudurchmesser (mm)  236  
 Einbauhöhe (mm)  140  
 Gewicht (g)  6500

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Voor een gesloten sub zijn de belangrijkste parameters Fs, Qts en Vas.

Om te beginnen moet je proberen bedenken welke Qtc (= Q van de woofer in de gesloten kast) je wil: bruikbare waarden liggen tussen ruwweg 0,5 en 1,1. De Q duidt de mate van demping aan: hoe lager de Q, hoe meer demping. Als je de analogie maakt met de schokdempers van een auto, zou je bij een Q van 0,5 zien dat de auto na het induwen van de veren snel terug naar z'n beginpositie komt, zonder uit te slingeren. Bij een hogere Q zou je wel uitslingeren krijgen.

De Qtc heeft ook een effect op de frequentieresponse:

Afbeeldingslocatie: http://www.subsonik.be/forumstuff/got/qs.png

Hier zie je curves bij Q=0,5 - 0,707 - 0,9 - 1,1

Hoe lager de Qtc, hoe sneller de curve begint af te vallen, en hoe hoger het level in het diepe bereik komt. Hoe hoger de Qtc, hoe groter de "hobbel" rond de resonantiefrequentie komt.

Het lijkt dus een nadeel dat bij een Qtc van 0,5 de frequentieresponse al vroeg begint af te vallen... Maar in de praktijk wordt dat meestal goed gecompenseerd door de "room-gain" (natuurlijke versterking van lage tonen door gesloten ruimtes). Een Qtc van 0,707 is gebruikelijker, omdat de curve daar het langste "recht" blijft, zonder boven de 0dB lijn te komen.

In de praktijk wordt meestal een Qtc rond de 0,707 gekozen, omdat dat meestal een goed compromis vormt tussen formaat van de kast en diepgang. Met een lagere Qtc wordt de kast meteen véél groter. De meest audiofiele Qtc is wel 0,5 :) Je moet je overigens niet aan deze richtwaarden houden, een Qtc van 0,6 kan net zo goed, en vormt dan een compromis tussen 0,5 en 0,707.

Eenmaal je beslist hebt in welke range de Qtc moet vallen, kan je gaan uitkijken naar een geschikte woofer. De Qtc, de Qts, het volume van de kast (=Vb), de -3dB frequentie van de kast (=F3) en Vas / Fs hangen als volgt samen:

- F3 is rechtstreeks afhankelijk van Fs
- Vb is rechtstreeks afhankelijk van Vas
- hoe groter de afstand tussen Qtc en Qts, des te meer zal F3 boven Fs liggen
- hoe groter de afstand tussen Qtc en Qts, des te kleiner kan Vb worden

Idealiter heb je dus een woofer met een zeer lage Fs (zodat F3 ook laag wordt). Bij een grote Vas moet de Qts voldoende onder Qtc liggen, anders wordt je kast te groot. Bij een heel kleine Vas mag Qts dichter bij Qtc liggen, hierdoor wordt de afstand Fs-F3 ook kleiner.

Van de 3 bovenstaande woofers valt de RaveLand al af door de veel te hoge Fs, totaal onbruikbaar voor gesloten. Het rendement van de Re Audio is absoluut beroerd (je moet echt richting 88-90dB gaan zoeken) - je moet er bakken vermogen in pompen om er wat uit te krijgen. De Scan Speak ziet er een goede uit, zeker door de lage Fs.

Zo, een berg uitleg, maar het beste is nog altijd om zelf te experimenteren met WinISD. Enkel door zelf te experimenteren zal je bovenstaande verbanden tussen verschillende parameters goed onder de knie krijgen ;)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wat een uitleg! :)

Kan een modje misschien regelen dat dit ook in de FAQ komt? Er staat namelijk bar weinig in over Q-factoren van speakers en kasten, terwijl het best een belangrijk punt is.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• ernst
Allereerst onwijs bedankt voor je post SubSonik, ben weer een hoop wijzer :)
Een paar dingen snap ik nog niet helemaal:

Allereerst moet ik bedenken wat voor QTC ik wil. Ik neem aan dat ik die kan berekenen, want in de T/s parameters vind ik die waarde niet terug. Kan je uitleggen hoe ik aan die waarde kom?
Verder heb je het ook over een "Q" 'puur', ook die staat nergens in de T/s parameters toch?
Met een lagere Q wordt de kast meteen véél groter.
Kan je uitleggen waarom? Waarom heeft een beter gedempte, minder zwabberende woofer meer lucht (grotere kast) nodig?

Verder zag ik dat je zelf ooit nog een subje wilt bouwen met de AXX-10. Ik neem aan dat er dan toch iets goeds moet zijn aan die ravelands, en dat je geen genoegen neemt met een Fs van 36Hz?

Ook viel 't me op dat 30cm woofer gemiddeled een lagere Fs hebben dan 25cm woofer. Is het dan misschien verstandiger om daar naar te gaan kijken? Wel dacht ik gelezen te hebben dat 25cm woofer audiofieler zijn? (kleiner en lichter membraam en daardoor sneller, is het daaarom? Want zolang grotere membramen ook een evenredig grotere magneet krijgen mag dat niks uitmaken lijkt me).

Nog iets wat ik niet snap hoe het kan dat een 25cm Scan-Speak drivertje een Fs heeft van 19 Hz, terwijl de "befaamde" TC-sound driver - gebruikt in SVS subwoofers die allemaal minstens 20Hz -3dB halen - een Fs heef van 25Hz. Dat is hoger dan de scan-speak driver, en zelfs hoger dan wat de subwoofer haalt als ie ingebouwd is :?

Ok, alleerlaatste wat ik (voor nu) nog even moet melden:
Ik was vergeten om te zeggen dat ik - als het even kan - graag ook een beetje slam wil. Als je naar een concert gaat voel je basgitaren ook, dus als ik mijn subje aanzet met een live opname, zou ik 't liefst ook de instrumenten voelen :)
Ik heb al gelezen dat dit redelijk moeilijk wordt, zeker in combinatie met een sub die ook audiofiel moet zijn, dus dat zal wel een flink compromis worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ernst op 13-06-2005 10:31 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:02

Shuriken

Life is all about priorities

ernst schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:31:
Nog iets wat ik niet snap hoe het kan dat een 25cm Scan-Speak drivertje een Fs heeft van 19 Hz, terwijl de "befaamde" TC-sound driver - gebruikt in SVS subwoofers die allemaal minstens 20Hz -3dB halen - een Fs heef van 25Hz. Dat is hoger dan de scan-speak driver, en zelfs hoger dan wat de subwoofer haalt als ie ingebouwd is :?
Correct me if i am wrong...ik ben geen expert. Maar als je uitgaat van een BR Sub, kan je d.m.v. de lengte van de basspijp de boel op een bepaalde frequentie tunen. Daarnaast zijn de SVS subs actief en kan je d.m.v.een actief filter ook nog een hoop sturen. En bv. de output onder de 30 Hz een boost geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Shuriken op 13-06-2005 10:57 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het bassreflex principe is relatief simpel. Je Fs (=resonantie freq.) moet zo laag mogelijk zijn, om zonder bassreflex principe laag te komen, dus gesloten. Als een woofer een Fs heeft van 25 Hz, wil dat niet zeggen dat je daaronder niets meer kunt horen.

Bij een verkeerd getunde BR zal je onder de Fs niet veel zinnigs horen (poortruis, resonanties in het laag, etc.). Het tunen van een BR is best moeilijk, zeker als de Fs laag is. Meestal heb je lange poorten nodig, die op hun beurt dus weer kunnen resoneren. En des te lager je tuned, des te hoger is de resonantie. Echter zijn er ook positieve resonanties, daar bestaat het gehele BR-principe immers uit. De woofer begint af te vallen in het laag, maar de BR-poort vult dit aan door de lucht te versterken; dat zijn ook resonanties.

Je kunt trouwens best makkelijk ''slammen'' zonder dat je daarvoor permanente kwaliteit voor kwijt bent. Op het moment dat je ''audiofiel'' wilt draaien, cross je de sub gewoon wat lager en draai je de gain terug. Als je wilt ''beuken'' (of ''slammen'') cross je de sub wat hoger (100 Hz oid) en draai je de gain naar boven.

Maar als je sub goed laag gaat, moet je deze ook wel goed kunnen voelen, zonder daarvoor allerlei kwantitatieve fratsen uit te halen :)

Ik moet nu werken, vanavond leg ik het verder uit :)

[ Voor 22% gewijzigd door Barry|IA op 13-06-2005 11:59 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
ernst schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:31:(...)
Allereerst moet ik bedenken wat voor QTC ik wil. Ik neem aan dat ik die kan berekenen, want in de T/s parameters vind ik die waarde niet terug. Kan je uitleggen hoe ik aan die waarde kom?
Verder heb je het ook over een "Q" 'puur', ook die staat nergens in de T/s parameters toch?
Ik spreek in m'n verhaal eigenlijk maar over 2 Q's, de Qts (= totale Q van woofer) en de Qtc (= totale Q van woofer in gesloten kast). De Qtc hangt rechtstreeks samen met Qts, Vb (=volume van de kast) en Vas - door je Vb aan te passen kan je de Qtc dus beïnvloeden.
ernst schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:31:Kan je uitleggen waarom? Waarom heeft een beter gedempte, minder zwabberende woofer meer lucht (grotere kast) nodig?
Ik ben in m'n verhaal niet helemaal duidelijk geweest: hoe lager je de Qtc (niet Qts!) wil krijgen, hoe groter de kast (Vb) moet worden.
Verder zag ik dat je zelf ooit nog een subje wilt bouwen met de AXX-10. Ik neem aan dat er dan toch iets goeds moet zijn aan die ravelands, en dat je geen genoegen neemt met een Fs van 36Hz?
Klopt. Het probleem van de hoge Fs van de RaveLand's is dat hun frequentieresponse in het laag te vroeg afvalt. Dit kan je met actieve correctie aanpassen (linkwitz transform e.d.), of door een grotere kast en een serieweerstand. Aangezien m'n verhaal zo al lang genoeg was, heb ik je beide opties maar bespaard ;)
Ook viel 't me op dat 30cm woofer gemiddeled een lagere Fs hebben dan 25cm woofer. Is het dan misschien verstandiger om daar naar te gaan kijken? Wel dacht ik gelezen te hebben dat 25cm woofer audiofieler zijn? (kleiner en lichter membraam en daardoor sneller, is het daaarom? Want zolang grotere membramen ook een evenredig grotere magneet krijgen mag dat niks uitmaken lijkt me).
You're right, een groter membraan is zwaarder, en met een zwaarder membraan bereik je makkelijker een lagere Fs. Dat grotere woofers "traag" of "niet audiofiel" klinken, is lulkoek van mensen die geen kaas van fysica gegeten hebben :) Je hebt gelijk, als de aandrijving bij een groter membraan evenredig veel groter wordt (= gelijke Qtc), dan maakt het niks uit.
Actieve correctie. :P
Ok, alleerlaatste wat ik (voor nu) nog even moet melden:
Ik was vergeten om te zeggen dat ik - als het even kan - graag ook een beetje slam wil. Als je naar een concert gaat voel je basgitaren ook, dus als ik mijn subje aanzet met een live opname, zou ik 't liefst ook de instrumenten voelen :)
Ik heb al gelezen dat dit redelijk moeilijk wordt, zeker in combinatie met een sub die ook audiofiel moet zijn, dus dat zal wel een flink compromis worden.
Als ik "slam" hoor, dan denk ik niet aan de allerlaagste frequenties - eerder aan 50Hz en hoger. Die zijn prima en voldoende luid reproduceerbaar door die 25cm Scan Speak driver - het is maar voor de lagere frequenties (40Hz en alles eronder) dat je achterlijk veel luchtverplaatsing en vermogen nodig hebt.

• ernst
subsonik schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:01:
[...]

Ik spreek in m'n verhaal eigenlijk maar over 2 Q's, de Qts (= totale Q van woofer) en de Qtc (= totale Q van woofer in gesloten kast). De Qtc hangt rechtstreeks samen met Qts, Vb (=volume van de kast) en Vas - door je Vb aan te passen kan je de Qtc dus beïnvloeden.

[...]

Ik ben in m'n verhaal niet helemaal duidelijk geweest: hoe lager je de Qtc (niet Qts!) wil krijgen, hoe groter de kast (Vb) moet worden.

[...]

Klopt. Het probleem van de hoge Fs van de RaveLand's is dat hun frequentieresponse in het laag te vroeg afvalt. Dit kan je met actieve correctie aanpassen (linkwitz transform e.d.), of door een grotere kast en een serieweerstand. Aangezien m'n verhaal zo al lang genoeg was, heb ik je beide opties maar bespaard ;)

[...]

You're right, een groter membraan is zwaarder, en met een zwaarder membraan bereik je makkelijker een lagere Fs. Dat grotere woofers "traag" of "niet audiofiel" klinken, is lulkoek van mensen die geen kaas van fysica gegeten hebben :) Je hebt gelijk, als de aandrijving bij een groter membraan evenredig veel groter wordt (= gelijke Qtc), dan maakt het niks uit.

[...]

Actieve correctie. :P

[...]

Als ik "slam" hoor, dan denk ik niet aan de allerlaagste frequenties - eerder aan 50Hz en hoger. Die zijn prima en voldoende luid reproduceerbaar door die 25cm Scan Speak driver - het is maar voor de lagere frequenties (40Hz en alles eronder) dat je achterlijk veel luchtverplaatsing en vermogen nodig hebt.
Begrijp ik goed dat je, wanneer er 'Q' staat, Qtc bedoelt?
(zal mn post straks nog aanvullen)
edit: toch maar een nieuwe post, is wat overzichtelijker, denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door ernst op 14-06-2005 23:11 ]

• subsonik
Ik heb in m'n eerste reply een paar Q's door Qtc's vervangen, wellicht is het wat duidelijker nu :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56

Jag

Dat snel zijn van een woofer is allemaal een beetje lulkoek idd. Ik heb er wel eens een wat serieuzer artikel over gelezen en de conclusie was dat de crossovering hetgene was dat bepaalde of een systeem "snel" klonk of niet. Dat is ook wel een beetje mijn ervaring en dat is ook wat ik tegen dit soort kleine speakers plus een losse sub heb. Ik ben meer voorstander van een goed echt full range 3 weg systeem dan zo'n quasi full range 2weg systeem en dan het gebrek aan sublaag opvullen met een losse sub. Het probleem van het laatste is dat het technisch heel moeilijk is om het goed te doen. Je moet dan eigenlijk een actief twee weg filter hebben om het sub en de monitors goed te kunnen crossen, maar daar zijn geen standaard oplossingen voor binnen de HiFi.

Maar dit is hoe ik het zou doen in jouw situatie: ik zou een subje per kant maken (kan je een flens in maken waar je de stand van je monitor speaker in kan steken), 10-inch met voldoende lineaire slag in een kleine gesloten behuizing electronisch gecorrigeerd naar de juiste Qtc (0.5 ivm room gain). Ik zou crossen op iets van 100Hz (dat kan omdat je nu een 3weg systeem aan het maken bent en dus niet laag hoeft te crossen om de crossover fouten te maskeren) met een actief electronisch filter waar je meteen de levels mee kan instellen.
En als je het goed wilt doen, kan je meteen meten over het crossen goed gaat en dan kan je meteen de levels instellen.
Niet de goedkoopste/makkelijkste/meest conventionele oplossing, wel de beste (nou ja, dipool is tuurlijk nog beter ;) ).

• ernst
Even een vraagje tussendoor, dan ga ik morgen weer verder alles proberen te begrijpen:

Ziet dit er een beetje leuk uit qua specs?

Rockfort RFA 108
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Technical data RFA-108

Nominal Diameter        10.00 in [254.0 mm]
Magnet Weight:      60 oz p [1,701.0 g]
Frequency Range:        20 - 1,000 Hz
Nominal Impedance:      8 Ohm
DC Resistance (Re):     7.0 Ohm
Resonance Frequency (Fs):   22Hz
            Qms:    3.00
            Qes:    0.25
            Qts:    0.23
            Sd: 54,87 in^2 [0.0354 m^2
            Vas:    4.026 ft^3 [114.0L]
            CMS:    0.00065 m/N
            Mms:    2.96 oz [84.0 g]
Voice coil diameter:        2.00 in [50.8 mm]
Voice coil Winding Height:  0.75 in [50.8 mm]
Voice coil Former Material: 5 Mil Aluminium
Voice coil Inductance:      3,10 mH
Force Factor (BI):      17,8 Tm
Linear Excursion (Xman):    0.19 in [4,7 mm]
SPL:    88,7 dB W/m
Operating Power (Pe):       150 W

De specs in pfd

Een hele spannende curve met WinISD 8)7

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cwkorevaar/fora/AV/DIY%20Subwoofer/Drivers/WinISD%20creaties/WinISD%20met%20Rockfort%20RFA-108%20driver%20(1stuks).JPG

[ Voor 27% gewijzigd door ernst op 15-06-2005 12:33 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:27
Ik heb er ook maar weinig verstand van, maar: -3dB-punt op 74Hz? Subwoofer? Mmmm... wat ik er zo van zie is de woofer zelf qua specs niet verkeerd. Wat voor kast heb je mee gesimuleerd?

Even nog een vraagje van mij over kastvolumes: hoe bereken je die het beste?
- Gewoon buitenafmeting in decimeters en vermenigvuldigen;
- binnenafmeting (buitenafmeting min materiaaldikte) en vermenigvuldigen;
- binnenafmetingen, vermenigvuldigen en speaker-conusgrootte er vanaf halen;

Ik kan mij voorstellen dat de speaker zelf, omdat 'ie voor het grootste deel in de kast zit, je die van het volume af moet trekken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd laatste optie is de meest exacte. Maar bij een gesloten kast komt het er niet zo op aan of je nu een paar liter meer of of minder hebt. Je kunt met wat dempingsmateriaal altijd de liters die de woofer inneemt weer terug winnen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ernst
M_v_A schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 08:35:
Ik heb er ook maar weinig verstand van, maar: -3dB-punt op 74Hz? Subwoofer? Mmmm... wat ik er zo van zie is de woofer zelf qua specs niet verkeerd. Wat voor kast heb je mee gesimuleerd?
Daarom ook mijn wat synische opmerking d'r boven ;)
Ik snap ook niet waarom er zulke prut waarden uitkomen.
Het is gewoon een gesloten kastje, met een Qtc van 0,5 zelfs, en met deze woofer kan ik met niet voorstellen dat -3dB op 74Hz zou liggen.
Iemand een idee wat er mis is gegaan?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Qts van de woofer zelf is erg laag.

• ernst
deepspace schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 11:03:
Qts van de woofer zelf is erg laag.
Okay, maar in deze grafiek zijn de andere woofers toch niet shocking veel beter? Of vergelijke ik appels met peren met die 30cm Boschmann driver tussen twee 10inchers?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cwkorevaar/fora/AV/DIY%20Subwoofer/Drivers/WinISD%20creaties/Rockfort%20RFA%20108%20vs%20Scan-Speak%2026W%208861T00%20vs%20Boschmann%20AZX-W21%20NUKE.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door ernst op 15-06-2005 12:35 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gebruik aub WinISD pro. Die heeft veel betere modellen! 10 of 12" heeft niks met de curve te maken, het gaat zich puur om de parameters. En een -3 dB bij 40 Hz, of eentje bij 70 Hz, dat is toch best wel een shocking groot verschil (om maar ff met je eigen woorden te spreken ;) ).

• subsonik
Bij een gesloten sub kan je moeilijk verwachten dat de curve perfect vlak doorloopt tot 20Hz ofzo, en daar pas begint te dalen. Maar dat hoeft ook helemaal niet, in een doorsnee ruimte worden bastonen vanaf zo'n 50-60Hz al versterkt.

Ter illustratie: in mijn luisterruimte, 25m², krijg ik bij 60Hz al +2dB cadeau. Bij 40Hz is dat al 6dB, bij 30Hz 12dB, bij 16Hz zelfs 16dB.

Als je gesloten sub een -3dB punt heeft van 40 à 50 Hz (bij een Qtc = 0,5) zit je bijna zeker goed.

Dat de Rockford zo slecht presteert, komt zoals deepspace al aangaf door z'n lage Qts. Door het grote verschil tussen Qts en Qtc wordt de kast veel kleiner dan Vas, en wordt de F3 veel hoger dan Fs. Je kan dit oplossen door een serieweerstand toe te voegen: in WinISD pro onder de tab "signal". Waarden tot enkele ohm zijn bruikbaar. Je ziet dat de Qtc dan snel stijgt, maar als je het kastvolume ook vergroot, daalt die weer - samen met de F3!

Verwijderd

subsonik schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:20:
Voor een gesloten sub zijn de belangrijkste parameters Fs, Qts en Vas.
en misschien X-max ook nog vermelden want deze bepaalt voor een deel de maximale belastbaarheid.(dus ook SPL).
Dit geld zeker voor een gesloten systeem en bij lage frequenties.

nog mogelijkheden voor de driver:
De re12
http://www.ls-wagner.de/l...d3570678a39696f454ddc3c18
deze heb ik ook ooit overwogen, maar had eigelijk geen goesting in het gedoe van bestellen enzo.

toen heb ik uiteindelijk voor de monacor blackbass12" gekozen(deze wordt elektronisch gecorrigeerd)
http://monacor.no/2003/?i...&sub2=0&prod=BLACKBASS-12

ze kosten beide ongeveer 115€

suc6 dermee
(kga effe leren maar khou dit ook wel int oog) ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:17 ]

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12 18:26
Ik ga hier ook even een vraagje posten, het gaat om het zelfde, dus hoef ik geen nieuwe thread te posten.

Ik ga mijn kamer veranderen, allemaal nieuwe kasten zelf maken waardoor er dus op maat gemaakte luidspreker kasten zullen komen.
De subwoofer kast heef al een vaste buitenmaat, maar ik moet nog wat gegevens hebben over de binnenkant.

Dit is de kast:
Afbeeldingslocatie: http://studweb.hogent.be/~041109tv/Kamer/Subwoofers.JPG

Alles wordt gemaakt met 2 lagen 22mm vezelplaat. Dit is om ze zo zwaar mogelijk te maken. Het is namelijk één van de steunpunten van mijn nieuwe bureau en ik wil niet dat die bij de minste bas begint mee te trillen.
Het bovenste gedeelte is voor al de versterkers in te plaatsen. Dus een aktieve sub versterker en een 5 kanaals versterker. (eventuele raad voor de versterkers mag ook gegeven worden).

Het onderste deel is de subkast zelf. Op dit moment is ze 80L groot.
Ik had gedacht om een Visaton W300S te gebruiken en heb daarom deze WinISD grafiekjes gemaakt. Alleen versta ik daar niet veel uit en gaf deze verschillende grafieken bij de verschillende versies.

Links de Pro en rechts de gewone.
Afbeeldingslocatie: http://studweb.hogent.be/~041109tv/Kamer/WinISDs.JPG

Kan iemand mij vertellen wat ik moet veranderen aan deze kast en of mijn keuze van woofer goed is?

Verwijderd

hallo

ik zou mdf nemen ipv vezel, of bedoel je dit hiermee?
mdf is namelijk steviger en heeft een betere demping.

speaker is mooi, heeft wel redelijk wat litertjes nodig, maar die heb je(je kan nog opvullen met dempingswol om een nog groter netto vollume te hebben).

hij gaat wel niet heel diep, maar zoals hierboven al is weergegeven heb je dit nie echt nodig.

en dat trillen tja dat weet ik eigelijk nie hoor, de mijne trilt wel wat, maar die staat dan ook op bubbere pootjes van 2.5cm, mss dat het daar aan ligt(mijne heeft ook "maar" 22mm mdf)

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-12 11:51
Ten eerste lijkt het mij het makkelijkst om eerst een geschikte woofer te kiezen adhv je wensen, de specs en de prijs. Dan een kast simuleren zodat je de inhoud weet en dan pas een definitieve kast te ontwerpen voor je nieuwe inrichting. Wel is het zo dat als je die kasten voor een bepaalde plaats in je kamer maakt, je niet meer kunt 'spelen' met de plaatsing ervan. Dus moet je zeker weten dat die plaats de 'ideale' plaats voor de sub is.

Opbouw van de kast: met vezelplaat bedoel je MDF? In dat geval is het goed. En om de kast stijver te maken kun je behalve twee platen op elkaar lijmen ook bracing erin maken. Of in plaats van. Zijn ook wel verscheidene topics met plaatjes van, zie bijvoorbeeld [url = [rml]SteeringWheel in "[ DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL..."[/rml]] [DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010 [/url] voor mijn woofertje. (is trouwens voor het geld een super subwoofer vind ik persoonlijk, gaat alleen niet zo diep)

Over de grafiekjes, die zijn (ongeveer) precies het zelfde. De nieuwe versie berekent het iets exacter en daar zou ik dus ook vanuit gaan.

Verder kun je voor het geld van die w300 wel een geschiktere woofer vinden. Let behalve op de replies van Subsonik ook op de reply van Frisse over xmax. Die laat bij de w300 te wensen over.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik krijg dat hele berekenen niet echt geregeld, maar wat kunnen jullie zeggen over speakers met deze specs ?

Held in Power RMS: 225W
Power of Peak: 1800W
Answer in Frequency: 32Hz - 3kHz
Sensibility: 89dB
Stiffness: 4 Ohm
Diameter Coil: 50mm
Diameter Perforation: 281mm
Depth of Assembly: 155mm
Vas: 100.45 liter
Qts: 0.54
Fs: 28Hz
Qes: 0.6
Qms: 5.53
Case Sluice (vol): 40L
Open case (vol): 50L

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Verwijderd

ziet er mooi uit, maar er is niets gegeven over xmax, en ik hoop dat je weet dat je enkel mag rekenen op het rms vermogen.
hij heeft trouwens ook niet zo'n goei rendement, je zal dus een redelijke versterker nodig hebben

kan je mss ook nog zeggen welke speaker dit is? lijkt me eigelijk ook wel handig :P

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Dit zijn de specs van een Jbl gt-3 12".

Ik heb er daar twee van in mijn auto, en toen ik die gekocht heb nog aan de winkeleigenaar gevraagd of die het liefste in een gesloten of gepoorte behuizing moest.
Hij zei toen gepoort, en heb vervolgens een hele kist in cad getekend, en netjes gebouwd.
Maar ik heb net ook eens op die link van de ts geklikt en die hele pagina gelezen, en daar maak ik er op uit dat ie dus echt beter in een gesloten kist kan.
Net meteen maar eens een stuk schuimmat opgerold en de poort dicht gemaakt, en inderdaad.
Ze klinken beter, een stuk strakker. :)

Oh, dat hele vermogen geneuzel weet ik al jaren gelukkig.
Heb toevallig gisteren nog iemand proberen duidelijk te maken dat hij echt niet 4000 watt aan speakers, en 6000 watt aan versterkers in zijn renault clio heeft liggen. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Phase op 16-06-2005 15:51 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

89 dB geen goed rendemend voor een subwoofer :? Dat is zeker wel best goed hoor.

En idd, gesloten komen die beter tot zijn recht :)

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 16-06-2005 15:49 ]

• Soundstorm
Met vezelplaat bedoelde in dus echt vezelplaat, zo grovve vezels. Ik doe dit puur voor het gewicht, iets dat zwaarder is zal veel minder rap trillen dan een lichter ding. Of die wanden 'plooien' door de woofer kan mij niet echt veel schelen, het moet gewoon zwaar zijn zodat hij niet op en neer trilt.

Aan de buitenmaten kan ik niks doen. Die staan al vast. Hij komt in de hoek van de kamer wat toch een goede plaatsing is denk ik.

Het aantal liters kan ik gerust nog veranderen door de wand in het midden te verplaatsen. Ik was ook van plan om hem helemaal op te vullen met dempingswol en eventueel de wanden bekleden met zo isolatieplaten.

Kunnen jullie mij eventueel een andere woofer aanraden? Ik zou toch graag hebben dat hij diep gaat (zo ver het mogelijk is met een gesloten kast).
Dat van die Xmax versta ik niet, dat is toch de maximale uitwijking van de spoel neem ik aan. Die is 28mm. De woofer die frisse voorstelt kan maar 12mm.

[ Voor 9% gewijzigd door Soundstorm op 16-06-2005 17:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wil je zwaar, dan moet je toch echt voor MDF gaan. Dat is echt wel zwaarder dan die lelijke vezelplaat

Xmax != maximale uitwiking! Ga ik niet nog een keer uitleggen, want dat heb ik deze week al eens gedaan :P

• Soundstorm
Weet je ook nog waar dat je die uitleg hebt gepost? Vind het niet zo direct terug!

Als MDF zwaarder is neem ik dat wel, is gemakkelijker te verwerken ook.

Anders nog voorstellen voor een woofer?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

• Soundstorm
Nu snap ik hem. (denk ik)
De maximale lineaire uitwijking is 52mm, dit is veel meer dan dat er plaats is (28 mm). Hij gaat dus tegen de achterkant botsen.

Als ik het zo herlees wat ik juist heb geschreven, denk ik toch niet dat ik het versta... De hoogte van de spreekspoel, is dat de hoogte van de windingen?

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Ik hoop dat je het niet erg vind als ik even inbreek in je topic, maar ik heb een kort vraagje dat verder geen eigen topic behoeft. Ik wil binnenkort mijn sub in m'n auto vervangen. Ik heb de Directed Xtreme 104X op het oog.
Ik heb em gesimuleerd in WinISD Pro, alleen lijken me de figuren wel erg hoor. Misschien dat iemand er even een blik op kan werpen en mij kan vertellen of dit werkelijk de waardes zijn die kunnen worden gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://img81.echo.cx/img81/8682/pregrespxtr6by.th.png

Hij zou een 109 dB @ 30 Hz bij 200W moeten kunnen halen volgens WinISD?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Soundstorm schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:17:
Nu snap ik hem. (denk ik)
De maximale lineaire uitwijking is 52mm, dit is veel meer dan dat er plaats is (28 mm). Hij gaat dus tegen de achterkant botsen.
Hoe kom je aan 52 mm :? Als dat zo was, zou het echt een top subwoofer zijn ;)
Als ik het zo herlees wat ik juist heb geschreven, denk ik toch niet dat ik het versta... De hoogte van de spreekspoel, is dat de hoogte van de windingen?
Een spoel bestaat uit windingen, dus ja, ik bedoel de hoogste van de windingen :P
ACID-dude schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:41:
Ik hoop dat je het niet erg vind als ik even inbreek in je topic,
Je bent al de 2e of 3e die dat doet. Van mij mag je, weet niet of de Ts dat leuk vind :P
maar ik heb een kort vraagje dat verder geen eigen topic behoeft. Ik wil binnenkort mijn sub in m'n auto vervangen. Ik heb de Directed Xtreme 104X op het oog.
Ik heb em gesimuleerd in WinISD Pro, alleen lijken me de figuren wel erg hoor. Misschien dat iemand er even een blik op kan werpen en mij kan vertellen of dit werkelijk de waardes zijn die kunnen worden gehaald.

[afbeelding]

Hij zou een 109 dB @ 30 Hz bij 200W moeten kunnen halen volgens WinISD?
Curve gaat wel heel snel naar onder. Dat gaat je een dikke vette goup delay geven. Je kunt beter gaan voor een geleidelijkere daling, dat sluit ook beter aan met je roomgain. Of je die 109 dB haalt kun je in de MaxSPL grafiek zien.

Verwijderd

Phase-Shifter schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:49:
Heb toevallig gisteren nog iemand proberen duidelijk te maken dat hij echt niet 4000 watt aan speakers, en 6000 watt aan versterkers in zijn renault clio heeft liggen. :P
ik ken jammer genoeg wel iemand met effectief een bmw rond zijn 9600w RMS... deprimerend gewoon...

trouwes nog iets... opletten met zware subs in de omgeving van je pc. Heb al onverklaarbaar dataverlies gehad na te gaan draaien. DAP B-218 Sub-cabinetjes van een vriend en ik had er mijn pc naast gezet |:( 1800w RMS... ik steek de schuld dus maar op die sub, kan da eigelijk, lijkt me enige verklaring...

• Soundstorm
deepspace schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:41:
Hoe kom je aan 52 mm :? Als dat zo was, zou het echt een top subwoofer zijn ;)
Lol, had mij beetje gemist :p
Hoogte spoel is 18,5mm, hoogte van de plaat 8mm. Dus xmax is 5,25mm.
xlim is 28mm.
Dat is dus 15%, en dus te veel als ik het goed begrijp.

Ik weet dus nog steeds niet welke woofer dus beter zou zijn...
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:56:trouwes nog iets... opletten met zware subs in de omgeving van je pc. Heb al onverklaarbaar dataverlies gehad na te gaan draaien. DAP B-218 Sub-cabinetjes van een vriend en ik had er mijn pc naast gezet |:( 1800w RMS... ik steek de schuld dus maar op die sub, kan da eigelijk, lijkt me enige verklaring...
Ja dat kan, is namelijk een serieuze elektromagneet. Een harde schijf bestaat uit vele kleine magnetisch geladen deeltjes. Dus als al die ladingen in dezelfde richting getrokken worden door die magneet, ben je al je data kwijt!
1800W is ook niet niks hé!

[ Voor 4% gewijzigd door Soundstorm op 16-06-2005 21:27 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Soundstorm schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:24:
[...]

Lol, had mij beetje gemist :p
Hoogte spoel is 18,5mm, hoogte van de plaat 8mm. Dus xmax is 5,25mm.
xlim is 28mm.
Dat is dus 15%, en dus te veel als ik het goed begrijp.
En die 5.25 moet je dan nog een keer door twee delen, want het gaat om de beweging een kant op ;)

• Soundstorm
En daarom zetten ze de echte xmax er dus niet bij...
Nog tips?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-12 11:51
Adire Shiva en Peerless XLS 10 zijn populair, meerdere topics over te vinden. Verkrijgbaarheid van Adire is dacht ik wat minder.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Verwijderd

ze zijn natuurlijk wel nie goedkoop maarja alles heeft zijn prijsje he

@ ts, ga je hem actief filteren of passief?

als je actief gaat filteren, heb je de mogelijkheid om te corrigeren met linkwitz, of een bassboost ofsow.

Dit kan denk ik(mijn bescheiden mening) ook wel eens een rol spelen in de keuze vd speaker.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 20:09 ]

Pagina: 1