Ik overweeg al geruime tijd de aanschaf van een LCD TV. Mijn oog is gevallen op een 32" van JVC: de JVC LT-32S60. Keuze is (afgezien van design) met name bepaald door het feit dat deze LCD HDTV-ready is en beschikt over HDMI en PC aansluitingen (ik hang 'm aan een Media Center PC). De enige onzekerheid die ik heb is de afstand tussen TV en bankstel: bijna 4.5 meter. Nu heb ik uiteraard al op diverse sites gezocht naar adviezen en ervaringen mbt dit punt. Op een van deze sites vond ik dit (volgens mij vertaald van lcdbuyingguide.com):
Helaas lees ik hierover weinig ervaringen van mensen. Ik heb hiernaar gezocht op GoT, kieskeurig.nl en bijvoorbeeld wat duitstalige sites. Mijn vraag aan mede-GoTters luidt dan ook: zou je als je een LCD hebt in een reply op deze posting de beelddiagonaal en kijkafstand kunnen posten en daarbij kunnen vermelden hoe je dat ervaart?
Dit brengt me aan het twijfelen. Volgens deze tabel zou ik al aan 46 inch moeten en die schermen zijn erg duur. Aan de andere kant vind ik het zonde om 1500 a 1700 Euro uit te geven om er vervolgens achter te komen dat het scherm te klein is. Overigens zijn mijn vrouw en ik geen filmfanaten, dus het hoeft ook niet het beste van het beste te zijn... Duidelijk?De aanbevolen afstand ten opzichte van de grootte van het scherm:
* schermen van 50-69 cm (20-27 inch) zijn geschikt voor een afstand van 76 cm tot 1.50 meter
* schermen 81-94 cm (32-37 inch) moeten op een afstand staan van 1.80 tot 2.40 meter
* schermen 107-117 cm (42-46 inch) hebben 3 tot 4.25 meter kijkafstand nodig
* scherm van 127 cm of groter (50 inch) kunnen het beste op een afstand staan van 3.65 tot 4.80 meter
* scherm van 155 cm of groter (vanaf 61 inch) moet minstens op 4.50 meter van de bank staan.
Helaas lees ik hierover weinig ervaringen van mensen. Ik heb hiernaar gezocht op GoT, kieskeurig.nl en bijvoorbeeld wat duitstalige sites. Mijn vraag aan mede-GoTters luidt dan ook: zou je als je een LCD hebt in een reply op deze posting de beelddiagonaal en kijkafstand kunnen posten en daarbij kunnen vermelden hoe je dat ervaart?