Gigabyte K8NF-9 probleem met SATA schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borisbaas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
Specs:
Gigabyte K8NF-9 mobo
AMD 3500 Winchester
Corsair 2x512MB 2-2-2-5
WD Raptor 2x74GB
ATI 800XT (PCi-E)
Antec Sonata incl Truepower 380 watt
Laatste Bios (F4 geloof ik, mei 2005)
XP pro, SP2, McAfee 2005
Laatste Nforce drivers

OK het volgende probleem: ik heb dit bord nog niet zo lang, vanaf het begin vreemde problemen.
In den beginne draaide die raptors in stripe, tijdens het spelen van C&C Generals liep heel mijn PC vast. :( Niks reageerde meer, ook na herstart: niets. Veilge modus gaf structureel een reboot. Alles opnieuw geïnstalleerd, daarna instabiel systeem. Na wat gefrunnik wilde hij weer opstarten, allemaal waarschuwingen in het event log: Er is een fout ontdekt op apparaat \device\harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking. Gebeurtenis ID 51. Googlen geeft niet echt een uitsluitsel waar dat aan kan liggen, de meningen varieren van hd tot mobo tot geheugen. Heb je weinig aan dus....
Ook gaf hij 1x een echte foutmelding (dus ipv waarschuwing): Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in device\harddisk0\D.
Ook moet ik even opmerken dat ie af en toe vastloopt tijdens het de schijfinitialisatie (dus nog voor windows, af en toe ziet het mobo maar 1 schijf, soms 2 en soms geen. 8)7

Toen gingen we dus troubleshooten: allereerst disk gecloned naar een oude IDE schijf, daarna geen problemen meer. Langzaam, maar stabiel. Dus software lijkt me OK.

Daarna andere raptor geprobeerd, zelfde probleem. Andere Sata stroomkabel, andere SATA datakabel, op andere SATA poort geprobeerd, allemaal geen resultaat.

Dus het lijkt mij dat het geen softwareprobleem is, want op de oude IDE schijf draait het prima.
Op de Gigabyte site wordt ik ook niets wijzer, heb wel een mail gestuurd naar hun supportafdeling, maar aangezien dat gisteren(zaterdag) was zal dat nog wel even op zich laten wachten.

iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen? Ik hoop dat ik genoeg gegevens heb verstrekt, als iemand nog iets wil weten dan roep maar.

Alvast bedankt voor alle input

Verwijderd

Hm ik was net van plan dat mobo te kopen maar ik hoor steeds meer kritiek erover.. nu dus ook van jou .. |:(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Twee belangrijke puntjes:
1) Heb jij nog de oude versie van dit moederbord, waarbij de nforce4 chipset passief gekoeld is? (Het bruin achtige heatsinkje boven de drie oranje s-ata aansluitingen = links van je ram in dit plaatje). Als je hier geen fan ziet, dan is de oorzaak het te warm worden van je nforce4 chipset. Kan je oplossen met zalman heatsink + zalman 123 80mm fan.

2) Heb je een voeding die jouw setup aan kan :? Kijk even in je specs, je hebt denk ik wel 20 ampère op je 12V lijn nodig = gezonde A-merk voeding (geen Zalman btw) met 400W.

Idd psycho_morgoth, dit mobo begint langzaam af te vallen vanwege de problemen (alhoewel ik maar twee topics hier zie met problemen :D) en de Asus a8n-e heeft weer een bagger northbridge-koeling wat weer 12 euro + veel moeite kost om te fixen en bovendien een slecht bereikbare support website.

[ Voor 22% gewijzigd door dr snuggles op 12-06-2005 20:35 ]

• borisbaas
Hoi Willem,

Bedankt voor de feedback, maar ik denk niet dat dit het probleem is. Ik heb weliswaar een versie met een passief gekoelde Nforce, maar die heb ik wel actief gemaakt door er van heel dichtbij een extra fan op te richten. Nu wordt ie niet meer heet, hooguit nog lauw. (in tegenstelling tot eerst).
Maar is die Nforce dan specifiek verantwoordelijk voor de SATA communicatie?

En de voeding: die had ik inderdaad nog niet vermeld, maar het is een Antec Sonata kast, dus met een Antec truepower 380 watt. Deze voeding had met een Asus A8n-SLI bord met exact dezelfde configuratie nooit problemen, dus ik vermoed dat dit het probleem ook niet is.

• dr snuggles
  • Niet online
Ja de nForce is verantwoordelijk voor de directe communicatie met je SATA. Ziet dit plaatje :).

Ook al draaide het wel goed met een A8n, die 380 Watt zou best wel eens net aan te weinig kunnen zijn omdat bijvoorbeeld je A8N iets zuiniger was oid. Het gaat namelijk om het aantal stroom dat je 12V lijn kan leveren.

Stel dat dit voor jouw voeding zo'n 18 Ampère is (staat op de zijkant van je voeding). Je 12V lijn kan dus 18*12 = 216 W leveren. Op deze 12-lijn staat bijna alles: Moederbord (30W), processor 3500+(>50W), videokaart x800xt(>70W), 2x raptor (2x15W), koelers (3~6W / stuk). Als je pci-videokaart toevallig nog een extra 12v aansluiting heeft, dan heeft deze niet genoeg aan de 75W die pci-e hem aanbiedt. Conclusie: Je hebt veeeel vermogen nodig.

Voorstel: Stel dat het aan je voeding ligt, dan zou je geen problemen moeten hebben met een oude zuinige videokaart -> test dat eens.

offtopic:
Mag ik van deze gelegenheid gebruiken om jou een vraag te stellen: Wat voor koeler heb jij gericht op je nforce chip? Maakt jouw eigen nforce4 koeler een hoop herrie, kan je hem redelijk goed horen of istie juist niet te horen?

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 12-06-2005 22:10 ]

• borisbaas
Willem,

Allereerst bedankt voor het meedenken. Op mijn voeding staat dat de 12v lijn 24 Ampere moet kunnen leveren, dus volgens mij moet die krachtig genoeg zijn. Maar uiteraard test ik alles: dus een PCi videokaartje opgeduikeld, de 800xt verwijderd en opgestart. En helaas : hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan de voeding.

Nog een idee?

• borisbaas
Oh ik zie nu je vraag pas: ik heb een oude 5cm hdd koeler die redelijk stil is, met een metalen beugeltje (uiteraard via een rubber ringetje om kortsluiting te voorkomen) gemonteerd zo'n 3 cm boven de Heatsink van de Nforce.. En trouwens maakt mijn videokaart redelijk wat lawaai, dus een fan meer of minder.....Ik gebruik de PC toch altijd OF met muziek op de achtergrond OF gamend met een headset op, dus lawaai is voor mij ondergeschikt.

• dr snuggles
  • Niet online
5 cm fan. Dankje :).

Nu nog even verder denken over je raptor raid probleem. Ik draai nu ook een raid 0 setup met gewone IDE harde schijven op een onboard raid controller. Deze raid controller deelt een "irq" (soort adres) met pci slot 3. Zou gauw ik mijn geluidskaart in pci slot 3 stopte, kon ik binnen enkele dagen afscheid nemen van mijn raid 0 array.

1) In je moederbord-boekje staat welk pci slot met welk ander apparaat een irq deelt. Ik zou zeggen kijk eens in je moederbord-boekje met wie je SATA controller moet delen.

2) Als ik mij niet vergis heeft je moederbord ook twee verschillende type SATA aansluitingen. 1'tje verzorgt door de standaard nforce chip en eentje direct verzorgt door een Silicon image chip (rechts van je pci sloten). Welke gebruik jij? Helpt het om je aansluitingen om te draaien (dus SATA van de andere chip te gebruiken)?

3) De error die je geeft heet in normaal Engels Event ID - 51 - An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation. Met deze error kan je een stuk meer vinden op google dan met de NL'se vertaling. Zo kom ik bijvoorbeeld bij dit handige topic uit op een ander forum. Misschien kan je daar wat mee (vooral laatste pagina's: 6, 7 en 8 ) :).

• borisbaas
Ahhh kijk hier staan heel veel bruikbare suggesties in. Onder andere over een conflict tussen die SATA controller en IDE diveces (zoals een DVD). Ook jouw opmerking over die IRQs lijkt me nuttig, ga ik ook eens testen.
Hartsikke bedankt Willem, ik ga al die dingen eens testen. Ik laat wel eens weten of er 1 echt heeft geholpen. Als dat allemaal niet werkt dan downgrade ik desnoods naar een gewone snelle IDE schijf, alles om maar van deze ellende af te zijn.

Let the testing begin.....

Maar als iemand anders ook nog een suggestie heeft: graag!!!!!!!

Martijn

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
zijn de sata aansluitingen wel frequentie gelockt,
bij de msi neo 2 zijn twee van de vier sata's niet gelockt.
dat is iig een probleem ALS je overklocked

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1