HDD standby probleem (meerdere schijven)

Pagina: 1
Acties:

• Nightwalker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08-2025
Mijn backup server (win98SE) heeft een probleem met de HDD. Hij zit als master op de primaire IDE met een CD-ROM als slave. De schijf valt uit zodra ik de eject knop van de CD-drive indruk. De schijf gaat dan gek doen in de vorm van proberen weer op te starten. Je hoort het zelfde effect waneer je onregelmatig gas geeft in een stilstaande auto. De schijven drijgen stil te vallen maar spinnen toch weer op. Maar niet tot max toeren, en vallen weer (bijna) uit en het begint weer opnieuw. Soms met dat bekende tikje van de koppen tegen het begin/eind. Op een onregelmatige manier. Als ik alleen de HDD op de IDE kabel zet, geeft hij geen problemen. Dit heb ik al met de 3e schijf. Ik heb er ook al een CD-ROM drive aan verloren die uiteindelijk niet meer reageerde. Verder heb ik al een diagnosetooltje gedraait. Geen resultaat.

Het is begonnen met mijn download computer die 24/7 draait op zolder. Daar zat een chaintech 5agm2 minibordje in met een 3.2Gb HDD. Die heb ik verwisseld voor een 6.4Gb voor meer capaciteit. Na een poosje begonnen de problemen. De HDD viel op willekeurige momenten in standby (bij power saving disabled). Ik wilde meer snelheid in mijn backup server en heb toen daar dat Chaintech bord ingezet met zijn eigen 4.2Gb HDD. In mijn download computer zit nu een ander plankie met een 20Gb HDD. Verder geen problemen mee. De 6.4Gb heb ik aan de kant gelegt. De primaire IDE van mijn Chaintech begon vreemd te doen. CD-ROM kapot, HDD bad sectors. Dat bord heb ik nu weggegooit. Nu heb ik een ander moederbord met een nieuwe CD-ROM en de zelfde 4.2Gb HDD. Nu heb ik de problemen die vanaf regel 1 te lezen zijn. Als ik nu Windows instaleer krijg ik bij het initialiseren/detecteren van de hardware de melding "hwinfo has performt an illegal operation and wil be shut down" Klik je die weg gaat hij gewoon verder met instaleren. Windows draait dan ook normaal. Maar als ik Nero 6.3.1.17 instaleer (die zat bij mijn DVD-brander) en dan run krijg ik de mededeling dat smartstart.exe (meen ik) een foute bewerking heeft uitgevoert.

Al deze problemen heb ik bij alle 3 de schijven hierboven beschreven.
Wie weet wat het probleem is?

Smash any key to continue

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19
Hmm bij deze problemen heb ik het idee dat je IDE kabel wel eens brak kan zijn... Het kan echter ook de voeding zijn die ietwat aan de zwakke kant is, omdat je zegt dat het zonder CDROM niet zo is...

• Nightwalker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik heb al meerdere IDE-kabels gebruikt. Zelfde effect.
En de kast bevat een extra sterke voeding vanwege mijn SCSI apparaten. Maar de kuren zijn er ook nadat ik alles uit de kast getrokken had.
Het is trouwens begonnen in mijn download computer. En omdat die 24/7 draait heb ik die zo kaal mogelijk uitgerust om zo min mogelijk stroom te verbruiken. (hij trok toen ongeveer 35W/h)
Ik ben nu al een half jaar hier mee aan het klooien om het goed te krijgen.
Als ik nu een nieuwe HDD in mijn computer zet is alles voorbij maar na een poosje begint het weer. Ik heb de indruk dat het oude Chaintech bord defect begon te raken waardoor de schijven stuk gingen. En nu ik die schijven weer op andere moederborden gebruik dat die weer gemolt worden door de (gedeeltelijk) defecte schijven. En dat daarom ook de CD-ROM drives die op de zelfde IDE-kabel hangen ook kapot gaan.

Smash any key to continue