Toon posts:

[HBO] Laptop of iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga in september beginnen met Interactieve Media aan de HvA, nu heb ik net een folder van ze gekregen met het volgende laptop aanbod:

Afbeeldingslocatie: http://www.kremo.demon.nl/HvA.jpg

Op zich wel een goed aanbod voor die prijs :) Alleen loop ik te twijfelen, ik heb hier nl. een iMac staan, daar 2 computers een beetje onzinnig zijn vraag ik mij af of ik mijn iMac misschien ga verkopen om dan deze laptop te kopen, wie heeft hier ervaring met HBO opledingen en een Apple Cmputer, ik weet dat ze Visio gaan gebruiken, iets wat niet draait op Apple, maar dan op zich weer op te lossen is met Virtual PC.

De school zelf raad een laptop aan, de opleiding leunt heel erg op het gebruik van een computer en naar eigen zeggen investeren ze zelf weinig in computers. Vraag is dan alleen of een laptop echt meerwaarde heeft boven een desktop...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Tsja, ik heb nauwelijks ervaringen met macs, maar als je windows moet gaan emuleren... het lijkt me dan handig om gewoon een windows pc te hebben. En als je vaak de computer op school nodig hebt, is een laptop wel zo makkelijk ;). Zelf heb ik een celly 1300 als laptop, gewoon handig, en een a64 voor het echte werk thuis.

Dit is imo een afweging die alleen jij kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hbo's hebben tegenwoordig meestal een hok waar je je laptop kan neerzetten, maar geen computerruimtes meer. Een PC is dan niet handig voor je schoolwerk.
Wat je kan doen is een ibook kopen, maar ja, daar werken al die schoolaps dan niet (native) op.

Ja kan natuurlijk een simpele laptop kopen zoals stefan001 hierboven - voor 600 euro heb je tegenwoordig al een machine. Dat steek je thuis in een netwerkje met je imac (desnoods aan een simpel routertje, indien noodzakelijk...) en je bent helemaal de man :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt natuurlijk ook aan het werk dat je er mee moet gaan doen.
Ik heb een paar maanden geleden een iBook gekocht die ik dan ook op stage kon gebruiken. Ik ben er alleen achtergekomen dat ik veel te beperkt ben in mijn mogelijkheden. De reden dat ik dus ook die ibook over 2 weken weer weg doe en een x86 ervoor koop waarmee ik iig alles kan wat ik ermee moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

hmm, ik vind de harde schijf wat karig voor die prijs. Ikzelf krijg voor die prijs een Asus A6K (64-bit AMD Turion MT-30, 80GB, GeforceGo 6200, grafisch dus wat karig, maar wel zuiniger denk ik zo), en dat Asus bakje kan je ook zo voor 100 a 150 euro minder krijgen.

Maar de grote vraag is, wil jij zomaar OS X inruilen voor Windows? Ik denk zelf dat dat best een stap terug is, en dat je daarom alleen al beter voor een iBook kan gaan, als je echt een laptop wilt. Aangezien het geld niet op je rug groeit, lijkt dit mij een hele belangrijke overweging.

In principe moet je elke opleiding zonder laptop kunnen volgen. Er zullen genoeg voorzieningen zijn om op school te werken. Echter is het altijd enorm praktisch om er een te hebben. Je zult minder thuis hoeven te doen lijkt mij zo.

Wat dat betreft ben je net iets te vroeg, je had over een jaartje of wat een dual boot Windows/Mac systeem kunnen krijgen :p.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:48

Nietzman

Woei!

Ik zou zelf voor geen goud teruggaan naar de Windowswereld en zou dan ook mooi voor een iBookje of een Powerbookje werken, en dan inderdaad lekker Visio-en in Virtual PC.

Ik geloof alleen dat die opleiding van je weer enorm Windows-minded is en dat je dus geen support van die lui hoeft te verwachten als er iets mis mee, en op dat gebied bof ik dan weer wat meer, op mijn opleiding is het precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het een beetje raar is om 2 verschillende systemen te hebben. Je bent waarschijnlijk aan IMac gewend..en waarschijnlijk werkt Imac en een Imac ook beter met elkaar dan een Imac en een Windows. Maar je moet ook nadenken wat op school het makkelijkst is. Misschien is de support voor Windows daar wel veel beter, of zijn de programma's die je daar gebruikt beter geschikt voor Windows.

Kortom..alles even op een rijtje zetten en de juiste afweging maken.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terug gaan naar Windows is ook mijn grootste punt om het niet te doen, heb hier Tiger draaien en een aantal features ga ik wel zo missen, moet je vooral aan Spotlight en Expose denken.

iBook zou dan wel een handige keuze zijn, maar daar loop ik tegen een aantal nadelen aan: De reso van 1024*768 vind ik te laag, omdat ik ook veelvuldig photoshop ed zal moeten gaan gebruiken vind ik een hoog reso scherm wel zo lekker om mee te werken.

Ik heb nu een 17" widescreen met een reso van 1440*900

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 17:11:
iBook zou dan wel een handige keuze zijn, maar daar loop ik tegen een aantal nadelen aan: De reso van 1024*768 vind ik te laag, omdat ik ook veelvuldig photoshop ed zal moeten gaan gebruiken vind ik een hoog reso scherm wel zo lekker om mee te werken.

Als je een betaalbare laptop wilt, zal je resolutie zeker veel minder groot zijn. Daarom denk ik dan dat het beste is als je een laptop voor *erbij* koopt, niet *ter vervanging van*. En ja, of je dan een mac of een pc wilt...

* stefan001 is niet bepaald een mac fan, integendeel :+

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 12-06-2005 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 17:11:
Terug gaan naar Windows is ook mijn grootste punt om het niet te doen, heb hier Tiger draaien en een aantal features ga ik wel zo missen, moet je vooral aan Spotlight en Expose denken.

En als je nou eens thuis een losse 17" monitor houdt, zodat je thuis wel in een hogere reso (en met gewone muis) kan werken? Of werkt dat niet zo met Macs? In feite houdt je dan een mobiele (iets langzamere) Mac over.

* RSpliet is geen mac-user, maar god wat zijn die dingen geil :9~

[ Voor 8% gewijzigd door RSpliet op 12-06-2005 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:15:
[...]

Als je een betaalbare laptop wilt, zal je resolutie zeker veel minder groot zijn. Daarom denk ik dan dat het beste is als je een laptop voor *erbij* koopt, niet *ter vervanging van*. En ja, of je dan een mac of een pc wilt...

* stefan001 is niet bepaald een mac fan, integendeel :+
Valt wel mee, die 14" iBook kost €1299, die van hierboven €1275, die heeft een WSXGA+ scherm, en 2 comps vind ik onzinnig. ook al wordt het dan een "betaalbare" laptop voor erbij.

iBook met extern scherm is ook een optie, maar dan wordt het een te dure grap, €1299 voor de iBook en iets van €300 voor een 17" TFT. (CRT weiger ik mee te werken :))

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Seven of Nine schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:16:
[...]

En als je nou eens thuis een losse 17" monitor houdt, zodat je thuis wel in een hogere reso (en met gewone muis) kan werken? Of werkt dat niet zo met Macs? In feite houdt je dan een mobiele (iets langzamere) Mac over.

* TERW_DAN is geen mac-user, maar god wat zijn die dingen geil :9~
Hogere resos lukt niet, iig niet standaard. Ik kan met mijn iBook niet hoger dan 1024*768, ook al hangt er een externe monitor aan die het makkelijk kan. Nu weet ik niet of dat bij bijvoorbeeld een powerbook ook zo is, maar hierbij iig wel. Imho nog een tekortkoming aan dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:20:
[...]
iBook met extern scherm is ook een optie, maar dan wordt het een te dure grap, €1299 voor de iBook en iets van €300 voor een 17" TFT. (CRT weiger ik mee te werken :))
Nee dat klopt, t is niet goedkoop. Een goede 17" TFT heb je wel voor 250, maar een 14" notebook met 256MB ram is ook niet alles. Dus + 80 voor de ram uitbereiding is idd rond de 1600 euro. En dan heb je ten minste een 60GB schijf :p T is inderdaad een overweging die je moet maken, maar bedenk wel dat een nog hogere resolutie dan 1280x800, op een 15,4" monitor niet praktisch is. De zaak word in feite te klein om echt goed te kunnen werken. Voor een 14" niet-widescreen is hoger dan 1024x768 evenmin praktisch. Wil je dus in echt hoge resoluties gaan werken, dan ontkom je toch niet aan een externe monitor.

Edit: dat valt me dan een beetje tegen Terw_dan. Is dat wegens de belabberde grafische chip, of vanwege softwarebeperkingen?

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 12-06-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:48

Nietzman

Woei!

Seven of Nine schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:34:
Edit: dat valt me dan een beetje tegen Terw_dan. Is dat wegens de belabberde grafische chip, of vanwege softwarebeperkingen?
Softwarebeperking.

Ik zou zelf dan 12" Powerbook gaan, die kan het wel zonder een hack te gebruiken, en ik denk dat zijn prijs met ADCkorting nog wel redelijk te overzien zou zijn, al zal het natuurlijk altijd duurder blijven dan de eerste de beste laptop van de dozenschuiver om de hoek.

[ Voor 7% gewijzigd door Nietzman op 12-06-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso al belachelijk dat ze voor een school lapdoos XP Home leveren.
Dat maakt de keuze natuurlijk wel een stuk simpeler ;)

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 12-06-2005 19:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Seven of Nine schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:34:
[...]

Graphische chip is een Radeon 9200 met 32MB dedicated geheugen, zou dus prima in staat moeten zijn.
Blijkbaar zit er weer iets in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het toch maar bovenstaande laptop wordt, prijs is gezakt naar €1199. Apple notebook wordt gewoon een te dure grap, bovendien vind ik de G4 verouderd en zit ik nog steeds met het sotware probleem.

Alleen, voor €105 extra wordt de proc. opgewaardeerd van 1.73Ghz naar 2.0Ghz, is dit een nuttige upgrade? Rekening houdende met het feit dat ik hem toch wel 3j wil gebruiken. Zo wie zo neem ik 1024MB, dat kost maar €54 extra tov 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 14:08:
Denk dat het toch maar bovenstaande laptop wordt, prijs is gezakt naar €1199. Apple notebook wordt gewoon een te dure grap, bovendien vind ik de G4 verouderd en zit ik nog steeds met het sotware probleem.

Alleen, voor €105 extra wordt de proc. opgewaardeerd van 1.73Ghz naar 2.0Ghz, is dit een nuttige upgrade? Rekening houdende met de feit dat ik hem toch wel 3j wil gebruiken. Zo wie zo neem ik 1024MB, dat kost maar €54 extra tov 512MB.
Geheugen upgrade zou ik doen, 1024MB werkt op zich wel fijn.
cpu upgrade hangt een beetje af van wat je ermee wil, op zich is 1,7Ghz meer dan genoeg voor het normale werk.
Ik zou persoonlijk niet upgraden naar een 2,0Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 14:08:

Alleen, voor €105 extra wordt de proc. opgewaardeerd van 1.73Ghz naar 2.0Ghz, is dit een nuttige upgrade? Rekening houdende met de feit dat ik hem toch wel 3j wil gebruiken. Zo wie zo neem ik 1024MB, dat kost maar €54 extra tov 512MB.
Het is heel belangrijk om te kijken naar de harde schijf. Je moet echt zorgen dat er een 7200 rpm schijf in zit! Je laptop kan nog zo snel zijn. Maar een 4200 rpm schijf blijft altijd de vertragende factor en dat is zo irritant. De geheugenupgrade moet je eik altijd doen voor 50 euro.

Daarnaast zou ik ook kiezen voor een DVD+/-RW. Dat is toch wel erg handig voor het maken van backups enz. Het blijft een laptop, je weet nooit wat ermee kan gebeuren, dus dan is het toch wel handig om zo nu en dan een backupje te maken.

Hmm, als je er 3 jaar mee wil doen. Dan zou ik evt. kijken naar de allrisk garantie van 99 euro. Vooral doen als je hem veel gaat verplaatsen, dus bijv. elke keer mee naar de opleiding...

Die proc zou ik nooit doen. Je merkt het verschil nauwelijks en het is echt de vraag of je dat nodig hebt.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 16:38

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Een 4200 toeren ding werkt wel goed. 7200 rpm geeft erg veel warmte af en dat is niet bepaald goed voor zowel je laptop als de hdd. Als het mogelijk is een 5400 rpm hdd, je zal het hoogst waarschijnlijk wel gaan merken.
Upgrade naar 2.0 ghz zou ik doen voor die prijs. Ook een grotere hdd is wel ivm leachen op school :9

Ik zou zelf wel ff rond kijken op pricewatch of er een andere laptop met dezelfde specs te vinden is maar dat komt door mijn slechte ervaring met HvA aanbiedingen qua laptops.

En hoe zit het met garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HD is 5400RPM, 7200RPM upgrade is helaas niet mogelijk.

CPU laat ik denk ik dan maar zitten, 300Mhz zal inderdaad niet veel verschil uitmaken, ook vanwege de HD.

Wil er wel een extern keyboard/muis bij kopen, want een touchpad en laptop keyboard is leuk voor 2uurtjes, maar daarna ga je dikke RSI krijgen. Later koop ik dan nog een externe HD voor backup doeleinden.

Heb hier een externe FireWire DVD brander liggen, on the go zal ik denk ik alleen CD-R branden, dus dat heb ik ook niet echt nodig. Die all-risk is er wel eentje om over na te denken, ben erg voorzichtig met mijn spullen maar je weet nooit....
Ik zou zelf wel ff rond kijken op pricewatch of er een andere laptop met dezelfde specs te vinden is maar dat komt door mijn slechte ervaring met HvA aanbiedingen qua laptops.
Heb ik al gedaan, meest belangrijke kandidaat is de Asus A6700, deze heeft nagenoeg dezelfde specs, alleen is deze duurder qua aanschaf en upgrade naar 1024MB. Bovendien is de gar. niet zo goed geregeld. 2j ipv 3j, plus dat je bij die van Paradigit een vervangende mee krijgt, bij Asus zou je hem wel eens 2/3 weken kwijt kunnen zijn..

Wat voor (slechte)ervaringen als ik vragen mag? Qua prijs of kwaliteit?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:04:
Heb ik al gedaan, meest belangrijke kandidaat is de Asus A6700, deze heeft nagenoeg dezelfde specs, alleen is deze duurder qua aanschaf en upgrade naar 1024MB. Bovendien is de gar. niet zo goed geregeld. 2j ipv 3j, plus dat je bij die van Paradigit een vervangende mee krijgt, bij Asus zou je hem wel eens 2/3 weken kwijt kunnen zijn..
Die A6700 heeft een schermresolutie van 1200x800 en deze van Paradigit 1680x1050. Das toch wel ff een flink verschil ten voordele van Paradigit.

Hoe lang doet deze met de accu? Een vriend van me heeft die Asus en kan er zo'n 4 uur mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
_Erikje_ schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:03:
Een 4200 toeren ding werkt wel goed. 7200 rpm geeft erg veel warmte af en dat is niet bepaald goed voor zowel je laptop als de hdd. Als het mogelijk is een 5400 rpm hdd, je zal het hoogst waarschijnlijk wel gaan merken.
Dat is gewoon niet waar, en ik heb nu geen zin om een review op te zoeken (dus helaas geen onderbouwing). Maar het scheelt maar een paar graden en een paar wat stroomverbruik. Je kunt je ook wel voorstellen dat een paar wat meer niet voor een substantiele temperatuurverhoging kan zorgen. Als het niet goed was voor laptop/HD dan zouden ze dat soort dingen niet maken he...

/me Hoedje is even bijdehand :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Farmerwood schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:44:
[...]

Die A6700 heeft een schermresolutie van 1200x800 en deze van Paradigit 1680x1050. Das toch wel ff een flink verschil ten voordele van Paradigit.

Hoe lang doet deze met de accu? Een vriend van me heeft die Asus en kan er zo'n 4 uur mee werken.
Dat ook ja, en gezien er met Dreamweaver/Photoshop enzo gewerkt wordt is een hogere scherm reso wel zo handig.

Accuduur is ong. hetzelfde als die van Asus. Enige voordeel van de Asus is de videokaart, een x700 tegenover een x600 in de Paradigit. Voor mij niet zo heel belangrijk voordeel gezien ik niet zo heel veel games speel en de x600 ook een prima kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onthoud wel dat je automatisch 3 jaar onsite garantie hebt. Is er een probleem met je laptop kan je gewoon in het hva gebouw het probleem laten oplossen en is het een serieus probleem krijg je een tijdelijke laptop aangeboden, veel mensen vergeten dat je deze extra service erbij krijgt. Wil je dit bij een ander merk moet je al snel heel veel gaan bij betalen.
Pagina: 1