transparante compressie?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Ik vroeg me af of er makkelijke methoden zijn om transparante compressie op individuele folders van een hfs+ volume toe te passen. Ik zit al een tijdje rond te zoeken, maar kan niet echt iets vinden. Er een Compressed disk image van maken en die auto mounten lijkt me een oplossing, maar er zal toch wel iets elleganters zijn?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Wat wil je met de compressie bereiken?
Wie gaan het gebruiken?
Wat voor machine is het?

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 14:14:
Wat wil je met de compressie bereiken?
Das makkelijk. Minder gebruikte schijfruimte! :) Ik heb een virtual pc disk image die veel ruimte inneemt en goed comprimeerbaar is. Maar ik wil hem nog wel af en toe gebruiken voor wat kleine appjes uit de 486 tijd die een minimum aan CPU power nodig hebben. Telkens een archief in/uit pakken is dus not-done. Onder NTFS (Windows) kun je een afzonderlijke map of bestand comprimeren via het filesysteem. Alternatief heb je dan nog zip-folders.
Wie gaan het gebruiken?
Alleen ik zelf.
Wat voor machine is het?
iMac DV+ G3 450Mhz 320MB RAM, 20GB HD, Mac OS X 10.4.0

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
Niemand die een suggestie heeft?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Gezien de snelheid van je systeem en de tijd die comprimeren/decomprimeren kost, is het niet gewoon veel slimmer even een andere HD voor een paar knaken te regelen?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• flowerp
Je hebt gelijk ja. Een externe firewire HD is ook niet zo vreselijk duur en veel handiger.

offtopic:
ps. execuses voor de ongeduldige 'kick' message

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 12 juni 2005 @ 14:49:
[...]

Das makkelijk. Minder gebruikte schijfruimte! :) Ik heb een virtual pc disk image die veel ruimte inneemt en goed comprimeerbaar is. Maar ik wil hem nog wel af en toe gebruiken voor wat kleine appjes uit de 486 tijd die een minimum aan CPU power nodig hebben. Telkens een archief in/uit pakken is dus not-done. Onder NTFS (Windows) kun je een afzonderlijke map of bestand comprimeren via het filesysteem. Alternatief heb je dan nog zip-folders.

[...]

Alleen ik zelf.

[...]

iMac DV+ G3 450Mhz 320MB RAM, 20GB HD, Mac OS X 10.4.0
Dat image kan je VPC voorzover ik weet ook op groeien en krimpen zetten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:01:
[...]
Dat image kan je VPC voorzover ik weet ook op groeien en krimpen zetten...
Zowel de Windows als Mac versie van VPC hebben zover ik weet geen eigen compressie. Ongebruikte ruimte claimen is wat anders dan comprimeren. Op mijn Windows XP installatie is een een VPC image van 2 gigabyte van Windows 2000 (om te testen als developper) doormiddel van de ingebouwde XP compressie geslonken van net geen 2 gig naar 1 gig. Zeker de moeite waard dus!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Precies blaatkoekje :)

Een image dat zichzelf groter maakt naarmate er meer ruimte nodig is, heet "sparse". Een korte zoektocht over Google met de termen "mac compressed sparse image" levert dan ook genoeg informatie voor een avondje prutsen ;)

Leuk weetje: Je kunt ook encrypted DMG's maken. Leuk als je niet je hele homedir wilt encrypten, maar toch af en toe iets veilig weg wil zetten :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:04:
[...]

Zowel de Windows als Mac versie van VPC hebben zover ik weet geen eigen compressie. Ongebruikte ruimte claimen is wat anders dan comprimeren. Op mijn Windows XP installatie is een een VPC image van 2 gigabyte van Windows 2000 (om te testen als developper) doormiddel van de ingebouwde XP compressie geslonken van net geen 2 gig naar 1 gig. Zeker de moeite waard dus!
Jammer dat het in dit geval over een Mac gaat waar DOS spellen op gespeeld moeten worden
Pagina: 1