Toon posts:

Vraagjes over A7N8X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, ik heb wat vraagjes over mijn moederbord, op het gevaar af dat ik direct doorverwezen word naar de FAQ etc etc....Ik heb alles doorgelezen wat er op Tweakers over staat en er zijn me een paar dingen nog niet duidelijk.
Ik draai best wel zware spellen en die klappen er steeds uit, ik denk dus dat het een geheugenprobleem is.Voeding(atx 350 w), temp mobo etc is oke(temp proc is 45 celsius, hij mag 80 hebben, dus dat is goed)Videokaart is ati radeon 9500 256 mb agp staat op 8x.

Ik heb een asus a7n8x(welke weet ik dus niet , ik heb Asus amerika gebeld en die wisten het zelfs niet, volgens hen was het een -x, dus niet want die heeft geen dual channel), er zit dus wel dual channel op, zal wel een deluxe zijn denk ik. In de specs staat o.a. dual channel ddr400, betekent dat dual channel alleen draait met fsb op 400?

ik heb een athlon 2600+ Thorouhbred-B op 2083 mhz(model 8 of 10 weet niet zeker , maar beide draaien met fsb 333) en volgens AMD heeft deze dus een max fsb van 333 mhz.Sisoft en Everest zeggen dat ook. De fsb staat op 166 (=3333) mp = 12.5 x.
Als ik nu dual channel wil draaien ,moet ik dan nog ddr400 kopen?dat heeft toch geen nut dan , omdat de fsb op 333 draait?DDR400 wordt dan teruggeklokt naar 333.
Draait mijn mobo gewoon dual channel als ik er pc2700 in prik dan?
Het geheugen op 400 mhz zetten heeft ook geen nut m.i. , want dan draait de boel asynchroon.

Ook is me nog niet helemaal duidelijk uit alle info op Tweakers wat het gevaar is, als ik geen identieke geheugenbanken draai op dual channel, Ik weet wel dat het totale geheugen op beide kanalen gelijk moet zijn, maar ik kan ook niet zo goed vinden of ik nu op mijn 2 open banken een twinset moet zetten(ik heb nu 1x 512 pc2700 op 2-2-2-5, voltage 2.7). b.v 2 x 256 pc2700c2 of dat ik 1 x5212 pc2700c2 erbij moet prikken. Hoeveel effiencyverschil is er?Of is het alleen handig ivm evt latere geheugenuitbreiding naar b.v 1 of 2 gig?

Laatste vraagje: bij zware games is het nu echt beter op dual channel te draaien?Als b.v. mijn videokaart wat extra geheugen nodig heeft?Of moet ik gewoon puur zo veel mogelijk gigabytes erin prikken op single channel?
Mijn mobo ondersteunt wel dual channel op 3 dimms dus.(2 geheugencontrollers)
Ik weet dat deze vragen her en der staan, maar de antwoorden zijn me niet helemaal duidelijk
(ik heb alles doorgelezen dus, ook alles over geheugen mijn chipset (nforce) etc etc.OOk op fora buiten Tweakers)iemand die mij een duidelijk en eenduidig antwoord kan geven??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt gewoon dual channel draaien met PC2700 dimmetjes, en deze hoeven niet identiek te zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 13:14:
Ik heb een asus a7n8x(welke weet ik dus niet , ik heb Asus amerika gebeld en die wisten het zelfs niet, volgens hen was het een -x, dus niet want die heeft geen dual channel), er zit dus wel dual channel op, zal wel een deluxe zijn denk ik.
Surf naar www.asus.com.tw, zoek de specificaties van diverse A7N8X varianten op, leg ze naast elkaar, haal de verschillen eruit en vergelijk deze met jouw bordje :)
In de specs staat o.a. dual channel ddr400, betekent dat dual channel alleen draait met fsb op 400?
Nee, dat je officieel maximaal DDR400 geheugenmodlues erin kunt prikken. PC3200 dus.
ik heb een athlon 2600+ Thorouhbred-B op 2083 mhz(model 8 of 10 weet niet zeker , maar beide draaien met fsb 333) en volgens AMD heeft deze dus een max fsb van 333 mhz.Sisoft en Everest zeggen dat ook. De fsb staat op 166 (=3333) mp = 12.5 x.
Model 8 = Thoroughbred, Model 10 = Barton.
Zie ook zoeken naar AMD XP2600+ @333 op The BalusC Server
Als ik nu dual channel wil draaien ,moet ik dan nog ddr400 kopen? dat heeft toch geen nut dan , omdat de fsb op 333 draait?DDR400 wordt dan teruggeklokt naar 333.
Draait mijn mobo gewoon dual channel als ik er pc2700 in prik dan?
Het geheugen op 400 mhz zetten heeft ook geen nut m.i. , want dan draait de boel asynchroon.
De breedte van het geheugenbus is onafhankelijk van de snelheid waarop het draait.
Ook is me nog niet helemaal duidelijk uit alle info op Tweakers wat het gevaar is, als ik geen identieke geheugenbanken draai op dual channel, Ik weet wel dat het totale geheugen op beide kanalen gelijk moet zijn, maar ik kan ook niet zo goed vinden of ik nu op mijn 2 open banken een twinset moet zetten(ik heb nu 1x 512 pc2700 op 2-2-2-5, voltage 2.7). b.v 2 x 256 pc2700c2 of dat ik 1 x5212 pc2700c2 erbij moet prikken. Hoeveel effiencyverschil is er?Of is het alleen handig ivm evt latere geheugenuitbreiding naar b.v 1 of 2 gig?
PMG FAQ » RAM FAQ » nForce2 Dual Channel en Synchroniteit :)
Laatste vraagje: bij zware games is het nu echt beter op dual channel te draaien?Als b.v. mijn videokaart wat extra geheugen nodig heeft?Of moet ik gewoon puur zo veel mogelijk gigabytes erin prikken op single channel?
Mijn mobo ondersteunt wel dual channel op 3 dimms dus.(2 geheugencontrollers)
Ik weet dat deze vragen her en der staan, maar de antwoorden zijn me niet helemaal duidelijk
(ik heb alles doorgelezen dus, ook alles over geheugen mijn chipset (nforce) etc etc.OOk op fora buiten Tweakers)iemand die mij een duidelijk en eenduidig antwoord kan geven??
Zie het laatstgenoemde FAQ-linkje.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 12-06-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden dus, ik heb een asus a7n8x.

Over het geheugen.Ik begrijp dat het mobo tot pc3200 kan, maar mijn athlon gaat tot 333.Dus het heeft geen zin om er pc3200 in te prakken, want die wordt teruggeklokt tot pc2700(cas etc blijft gelijk).3200 is wat goedkoper...
Alles NOG een keer doorgelezen.....ik moet er 512 pc2700c2 bij prakken op dual channel voor de beste prestatie.

Ik begrijp alleen nog niet waarom men bij amd steed ocer cas2,5 praat.ik wil cas2 draaien, dat moet toch kunnen?Voor de rest snap ik alles, dank

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Als jouw processor dat aankan, kun je best op 400fsb (pc3200 voor het geheugen dan) draaien, als ik het me goed herinner unlocked dat bord de multiplier van de cpu al voor je, zodat je die dus kunt omlaag zetten, en de fsb omhoog.
Dat is in principe net zoiets als dat je cas 2 wil draaien. Het KAN wel, mits je geheugen het aankan.

Gewoon een kwestie van opklokken dus. :)

Over het dualchannel gebeuren van dat bord, staar je daar maar niet te blind op, extreem veel merkbare performancewinst zul je daar niet uit halen aangezien je helaas niet hoger dan een dikke 3Gb bandbreedte kunt halen ermee.
Je kunt trouwens alle drie de slots tegelijk gebruiken, en nog steeds dual channel draaien. Het is een beetje verwarrend met het "Dual" en dan drie slots, i know.
Ik raad je aan om wel dezelfde dimms te gebruiken dan, omdat ie anders wel eens raar kan doen.
Trust me, i know :(

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:08
Ik heb zelf 2x256MB (PC2700), en 1x512MB (PC3200) op mijn A7N8X Deluxe, en dat draait prima in dual channel.
Uiteraard wel op 166MHz. ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm w8 ff :P

[ Voor 96% gewijzigd door Atlas op 13-06-2005 20:32 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Atlas schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:31:
[...]

Das echt onzin :P

3 dimms kunnen _nooit_ in dual channel draaien 8)7
Wel, de nForce2 chipset is namelijk een uitzondering. Zelfs 512MB in channelA en 256MB in channelB gaat werken. :)
Wil je m'n nick even lenen. :+

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 13-06-2005 20:34 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1