Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe PWM omzetten naar een constante DC spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 2.692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Oke, ik moet een Blokgolfspannig 0-10V(PWM) omzetten naar een constante DC spanning van 0-10V.

Zodanig dat als de blokgolfspannig een duty cycle heeft van 50% ik een constante DC spanning heb van 5V.

een duty cycle van 25% moet dan overkomen met een cte DC spannig van 2,5V.

Iemand had mij gezegt dat het met een opamp als integrator wel zou moeten lukken. Maar dan krijg ik toch gewoon weer mijn PWM signaal maar dan in tegenfase.

Kan iemand me helpen hoe ik van een PWM signaal een cte DC spanning kan krijgen.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
je haald twee dingen door elkaar denk ik:

- intergrator is iets dat intergreert, dit kun je maken door een rc netwerk. lowpass filter met een weerstandje en een condensator. Lowpass, omdat je dan de "draaggolf" van het pwm signaal wegfiltert.

- Wat jij waarschijnlijk hebt gedaan is een inverter gemaakt, dan krijg je dus idd het signaal geinverteerd (in tegenfase) uit je schakeling.

tip: pwm -> analoog omzetting wordt ook toegepast bij digitale versterkers (klasse D versterkers)
daar doen ze het overigens met een spoel en een condensator (werkt nog beter, maar is iets moeilijker)

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/624

[ Voor 22% gewijzigd door hilbren op 12-06-2005 08:47 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titlefix; ik denk niet dat PWN een bestaande afkorting is :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ehm, het eerste wat in mij opkomt is afvlakken met een condensator?

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

_ferry_ schreef op zondag 12 juni 2005 @ 11:10:
Ehm, het eerste wat in mij opkomt is afvlakken met een condensator?
Dat is wel erg frequentie afhankelijk >:)

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 20:46
Dit lijkt op een schoolopdracht?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit wil je waarschijnlijk hebben:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/pwm2dc.png

Kan je ons vertellen waar je het psies voor nodig hebt? Als we dat weten kunnen we je waarschijnlijk beter helpen. Die opamp kan er bijvoorbeeld tussenuit geknikkerd worden als je ingang hoogohmig genoeg is en zo zijn er nog wel meer optimalisaties die alleen in specifieke gevallen werken.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
de schakeling van hierboven, das dus dezelfde als ik bedoelde.

de kantel frequentie kun je uitrekenen met de formule Fk= 1 / (2 x Pie x R x C)

het is de bedoeling dat je deze zo laag mogelijk kiest, in ieder geval lager dan de draaggolf frequentie van het PWM signaal.

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-08 10:04
Oke, het werkt :) Danku !

Ik was dus idd 2 dingen door elkaar aan het slaan.

Wel eigenlijk dient het om een soort van "temperatuurregeling" te maken in men pc kast mijn casefans moeten aanslaan als een bepaalde temp bereikt wordt in dit geval 35c° en weer uitslaan bij 27c°.

Ik heb dus een PWM module waarmee ik de casefans aanstuur die ik kan programeren via pc en waarmee ik ook men fans trager en sneller kan laten draaien.

Het probleem is echter dat als ik men fans op tragere snelheid wil laten werken op het PWM signaal dat ze een soort van gefluit geven, wat ik dus helemaal niet wil. Daarom die omzetting naar een consante DC spanning.

Nu heb ik nog 1 vraag, deze schakeling werkt ook gewoon zonder de opamp het maakt helemaal nx van verschil. Waarvoor is die opamp dan goed? Of waarvoor dient hij juist?

Verwijderd

je moet het zien als stabiliseren van je spanning voor je ventilator...
Is eigenlijk alleen echt interessant bij logische schakelingen maar het maakt je schakeling wat zuiverder.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope, dat is het niet, dat zou het zijn als je de opamp als comparator zou laten dienen.

Waar ik de opamp voor gebruik is het signaal wat uit de r-c-combo komt te bufferen. Op deze manier kan je een vrij hoge load aan je opamp knopen en toch een constante spanning krijgen.

Als je er echter fans aanhangt kan het zijn dat je kleine opampje het niet meer trekt; dan krijg je dat je fans nooit op volledige snelheid kunnen draaien en/of dat je opamp heet word. Zou je es kunnen laten zien welke schakeling, inclusief fan, je nu hebt? Het akn zijn dat je er een torretje bijaan moet knopen om het vermogen op zich te nemen namelijk.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik zie em toch graag zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/fan%20control.png

Maar volgens mij is dat veel te ingewikkeld en werkt dit ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/fan%20control%202.png

[ Voor 8% gewijzigd door bobo1on1 op 12-06-2005 14:40 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ik zou er een buck converter van maken, dan heb je tenminste een echte dc dc converter. Basis schema: http://www.powerdesigners...cles/DC-DC/converter.shtm In de praktijk gebruik je een regellus om je pwm signaal te sturen en zo je spanning op een constante waarde te houden. Maar ik denk dat je het voor jouw toepassing niet nodig hebt. Is alleen even de vraag wat de freq van je PWM is? Deze wil je hoog hebben omdat je dan kan volstaan met een kleine spoel. Maar eigenlijk ook weer laag vanwege je schakelverliezen(=warmte onwikkeling in je transistor).

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Het idee van PWM is echt dat het makkelijk met een condensatortje in een gelijkspanning om te zetten is. Een condensator tussen de uitgang van je PWM schakeling en je massa. Hoe groot je condensator moet zijn ligt aan hoe snel je uitgangssignaal fluctueert. Groter is beter, maar dan reageert hij trager op veranderingen (slew rate).
In principe moet dat gewoon werken. Er gaat 10 V in. 50% maal 10 V is 5 V.100% maal 10 V is 10 V.
Misschien heb je hier iets aan?

Verder kan je dan met een simpel op-amp schakelingetje het uitgangssignaal naar een ander voltage schalen.

[ Voor 6% gewijzigd door MeMoRy op 12-06-2005 16:40 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1