Beste tweakers,
Ik heb hier een heleboel beeldmateriaal wat ik graag zou willen verdigitaliseren.
Hieronder eerste een korte inventarisatie van het beeldmateriaal wat binnen de scope van "dit project" valt:
Een goede vriend van mij heeft een digitale videocamera, dus die 2 DV bandjes zijn het probleem niet. Voor de 3 video 8 bandjes heb ik momenteel een "moederband" liggen zodat deze in de videorecorder afgespeeld kunnen worden. En wat betreft de super 8 (smal) filmpjes heb ik een projector en een scherm en uiteraard nog het opname apparaat.
Het heeft de voorkeur om al het beeldmateriaal zelf te verdigitaliseren, maar hiervoor is de nodige apparatuur vereist.
Uiteindelijk heb ik dan 3 concrete vragen:
Ik heb hier een heleboel beeldmateriaal wat ik graag zou willen verdigitaliseren.
Hieronder eerste een korte inventarisatie van het beeldmateriaal wat binnen de scope van "dit project" valt:
- Vele uren beeldmateriaal op super 8 filmpjes (dus met geluid). Deze soort is ook wel bekend als "smalfilm". De filmpjes die hiervan zijn, zijn er in lengtes van 3 minuten (de kleine 'rolletjes'), maar ook tot ongeveer een half uur (de grote 'rolletjes'). In totaal misschien wel meer dan 50 bandjes...
- 3 x 45 minuten video 8 bandjes. Ben niet zeker van de naam 'video 8', maar het zijn die dikkere bandjes die je met een zogenaamde moederband in de videorecorder kan afspelen.
- 2 x 60 minuten DV bandjes.
Een goede vriend van mij heeft een digitale videocamera, dus die 2 DV bandjes zijn het probleem niet. Voor de 3 video 8 bandjes heb ik momenteel een "moederband" liggen zodat deze in de videorecorder afgespeeld kunnen worden. En wat betreft de super 8 (smal) filmpjes heb ik een projector en een scherm en uiteraard nog het opname apparaat.
Het heeft de voorkeur om al het beeldmateriaal zelf te verdigitaliseren, maar hiervoor is de nodige apparatuur vereist.
Uiteindelijk heb ik dan 3 concrete vragen:
- Wat is een goede video bewerkings kaart? (voor analoog naar digitaal). Software hoeft er niet persee bij te zitten, maar de kwaliteit moet wel goed zijn. Op tv is het gewoon goed beeld en dat moet niet heel veel slechter worden.
- Wat is nu de beste manier om die super 8 filmpjes te verdigitaliseren? Ik heb een aantal bedrijfjes op internet gevonden die dat soort dingen aanbieden, maar ik ben bang dat het dan erg prijzig gaat worden en daarnaast heb ik geen ervaringen met de kwaliteit die dan nog over blijft.
- Is het mogelijk om de super 8 filmpjes ook zelf over te zetten? zo ja: wat is dan aan te bevelen qua apparatuur om te huren/kopen? En wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door Trax_Digitizer op 11-06-2005 23:26 ]