[video] verschillende soorten analoog naar digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.071 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier een heleboel beeldmateriaal wat ik graag zou willen verdigitaliseren.
Hieronder eerste een korte inventarisatie van het beeldmateriaal wat binnen de scope van "dit project" valt:
  • Vele uren beeldmateriaal op super 8 filmpjes (dus met geluid). Deze soort is ook wel bekend als "smalfilm". De filmpjes die hiervan zijn, zijn er in lengtes van 3 minuten (de kleine 'rolletjes'), maar ook tot ongeveer een half uur (de grote 'rolletjes'). In totaal misschien wel meer dan 50 bandjes...
  • 3 x 45 minuten video 8 bandjes. Ben niet zeker van de naam 'video 8', maar het zijn die dikkere bandjes die je met een zogenaamde moederband in de videorecorder kan afspelen.
  • 2 x 60 minuten DV bandjes.
Daarnaast is het volgende even belangrijk voor de beeldvorming:
Een goede vriend van mij heeft een digitale videocamera, dus die 2 DV bandjes zijn het probleem niet. Voor de 3 video 8 bandjes heb ik momenteel een "moederband" liggen zodat deze in de videorecorder afgespeeld kunnen worden. En wat betreft de super 8 (smal) filmpjes heb ik een projector en een scherm en uiteraard nog het opname apparaat.
Het heeft de voorkeur om al het beeldmateriaal zelf te verdigitaliseren, maar hiervoor is de nodige apparatuur vereist.

Uiteindelijk heb ik dan 3 concrete vragen:
  • Wat is een goede video bewerkings kaart? (voor analoog naar digitaal). Software hoeft er niet persee bij te zitten, maar de kwaliteit moet wel goed zijn. Op tv is het gewoon goed beeld en dat moet niet heel veel slechter worden.
  • Wat is nu de beste manier om die super 8 filmpjes te verdigitaliseren? Ik heb een aantal bedrijfjes op internet gevonden die dat soort dingen aanbieden, maar ik ben bang dat het dan erg prijzig gaat worden en daarnaast heb ik geen ervaringen met de kwaliteit die dan nog over blijft.
  • Is het mogelijk om de super 8 filmpjes ook zelf over te zetten? zo ja: wat is dan aan te bevelen qua apparatuur om te huren/kopen? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is geworden en als er nog onduidelijkheden zijn, dan licht ik ze graag even toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Trax_Digitizer op 11-06-2005 23:26 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Van VHS naar DVD

Verschil tussen AVI en MPEG2

In een AVI stream bevat elk frame een compleet beeld. Eenvoudig gezegd: bij een PAL stream van 25fps zitten dus 25 volledige frames met een compleet beeldje. je kan dus makkelijk op elk gewenst frame knippen, aangezien dit frame een volledig beeldje bevat.

MPEG2 is anders opgebouwd, namelijk uit I, P en B frames. Een I-frame bevat een volledig beeldje. P en B frames bevatten alleen de wijzigingen na het I-frame. Aangezien je niet oneindig kan voortborduren op een volledig frame, wordt er om de zoveel frames weer een I-frame getoond. Alles bij elkaar heet dit een GOP (Group of Pictures). Meestal is dit 1 I-frame, gevolgd door 3 groepen van BBBP frames. Voor 25 frames wordt dit dan IBBBPBBBPBBBIBBBPBBBPBBBI. Door deze opbouw is het editen van MPEG niet echt handig, aangezien je niet makkelijk op een P of B frame kan knippen (je mist dan immers de bijbehorende I-frame). Vanwege deze opbouw van de frames noemt men MPEG2 ook wel een "eindformaat": het is prima geschikt voor vertoning op TV/DVD, maar minder geschikt voor bewerking.

Waarmee capturen?

Alles hangt af van hoe veel nabewerking je nog wilt doen. Als het alleen maar gaat om het overzetten van materiaal naar DVD zonder veel plak en knipwerk of effecten, dan is direct capturen naar MPEG formaat het slimste. Hiervoor kan je de populaire Hauppauge PVR TV kaarten (PVR150/250/350/500) gebruiken. Deze hebben een s-video en composiet ingang en een audio ingang. Tevens hebben ze een hardwarematige MPEG encoder aan boord, zodat je CPU niets hoeft te doen en het beeld meteen real-time naar MPEG wordt gecodeerd. Het opgenomen materiaal komt meteen als MPEG formaat op je harddisk te staan.

Moet je nog veel bewerken, effecten toevoegen, clips van plaast veranderen e.d. dan kan je beter capturen in AVI formaat. Omdat elk frame dus een compleet beeldje bevat maakt dit het knippen veel makkelijker. Om AVI te capture kan je een DV camcorder gebruiken. Deze levert een digitale DV AVI stream af. Heb je geen DV camcorder en wil je toch AVI capturen, dan zou je bijv. een Canopus ADVC-100 kunnen nemen. Deze converteert analoog beeldmateriaal naar DV standaard. Je moet voor beide oplossingen trouwens wel een Firewire aansluiting hebben. Sommige camcorders kunnen ook als analoog-digitaal converter werken. Dan voer je ze een analoog signaal, bijv van je videorecorder of andere camcorder, en dan komt er DV uit. Vooral sony is hier goed in.

Waarmee bewerken?

Voor het eenvoudig knippen van bijv. reclames e.d. kan je TMPGenc MPEG editor gebruiken. Deze kan alleen stukjes uit een MPEG stream knippen, meer niet.

Voor bewerken van AVI kan je Pinnacle Studio gebruiken, Ulead Video Studio, Adobe Premiere e.d.

Omzetten AVI naar MPEG2

Als je je AVI klaar hebt moet je er nog wel MPEG2 van maken. Dit kan o.a. met TMPenc, of Cinema Craft Encoder. Diverse bewerkingspakketten zoals Pinnacle Studio of Uleade DVD Movie Factory kunnen ook AVI omzetten naar MPEG2.

Authoren

Voordat je een DVD kan branden moet deze nog opgebouwd worden, het zogenaamde "authoren". Hierbij importeer je je filmpjes, maakt menu's aan, hoofstukken e.d. Paketten die dit kunnen zijn o.a. Pinnacle Studio, Ulead DVD Movie Factory, TMPGenc DVD Author en DVD-Lab.

Zie ook:

Video capture card of tv kaart?
[rml][ [ Videobewerking]] Extra HDD nodig of niet?[/rml]
tv kaart + opnemen in goede qualiteit
Oude videobandjes naar harde schijf
van VCR naar HD
[rml][ Video Editing] Hardware Vereisten[/rml]
[rml][ vhs->mpeg2] heb nog enkele twijfels[/rml]

[ Voor 104% gewijzigd door Microkid op 12-06-2005 00:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ah kijk hier staan veel links. Ik noemde dat "videobewerkingskaart" omdat ik er ook geen betere benaming voor wist en omdat het zo vaak in de prijslijst staat bij de pcboer :)

• The Eagle
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor het overzetten van Super 8 zou ik een zgn "telescreen" gebruiken. Die hebben ze bij www.conrad.com, kan hier alleen geen rechtstreekse link geven ivm een cookie-probleem met die site. Zoeken onder productgroep "TV-toebehoren" :) Dan kun je ineens van je super8 projector naar je DV cam :) Kost nog niet eens zoveel ook. Handleiding voor nog meer info :)

Plaatje van het gebruik van zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3510/3519/351970_AB_02_FB.EPS.jpg

Disclaimer: Ik heb geen ervaring met dit product, alleen weet ik dat het al jaren in het assortiment van Conrad zit (minimaal vanaf 1992), en dat het dus kennelijk doet wat het moet doen. Anders zou het er niet meer inzitten gok ik zo ;)

[ Voor 78% gewijzigd door The Eagle op 11-06-2005 23:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Microkid

Microkid

Smile

Linkje naar de Conrad telescreen:
http://www.conrad.nl/scri...ge_to_display=fromoutside

Let er wel op dat ook dit lastig kan zijn, aangezien een Super 8 vaak op 12 of 24 fps loopt, terwijl PAL 25 fps is. Je kan dus flikkering gaan krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 12-06-2005 00:02 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-02 13:29
@Microkid: Het onderscheidt tussen .avi en .mpg ligt niet zozeer in de vorm van de compressie, maar in de opbouw van het bestand. Het .avi is een zogenaamde container; een bepaalde manier om de data in een bestand te plaatsen. DivX bijvoorbeeld wordt meestal in een .avi bestand gezet en lijkt qua compressie meer op mpeg-2 dan op bijvoorbeeld DV dat je normaliter ook in .avi vindt, maar in tegenstelling tot DivX geen gebruik maakt van intra-frames, maar waar elk frame apart wordt gecomprimeerd en opgeslagen.

• Microkid

Microkid

Smile

ParkOverall schreef op zondag 12 juni 2005 @ 13:37:
@Microkid: Het onderscheidt tussen .avi en .mpg ligt niet zozeer in de vorm van de compressie, maar in de opbouw van het bestand. Het .avi is een zogenaamde container; een bepaalde manier om de data in een bestand te plaatsen. DivX bijvoorbeeld wordt meestal in een .avi bestand gezet en lijkt qua compressie meer op mpeg-2 dan op bijvoorbeeld DV dat je normaliter ook in .avi vindt, maar in tegenstelling tot DivX geen gebruik maakt van intra-frames, maar waar elk frame apart wordt gecomprimeerd en opgeslagen.
Waar hoor je mij over compressie praten dan :? :)

• Blijepeen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-02 14:28
Mag ik hier gelijk ook wat vraagjes stellen wat betreft van analoog naar digitaal?

• Microkid

Microkid

Smile

Blijepeen schreef op zondag 12 juni 2005 @ 16:05:
Mag ik hier gelijk ook wat vraagjes stellen wat betreft van analoog naar digitaal?
Why not? :)

• Blijepeen
Ik heb de opdracht van mijn vader gekregen om alle video 8 bandjes en videobanden over te zetten naar DVD *zucht*

Mijn probleem
Mijn geluid loopt sneller dan het beeld. Dit merk ik vooral na, een uur film.
Ik heb in VirtualDub gekeken, hoeveel het ongeveer was. Framerate moest ik dan instellen op ongeveer 24.905.
Zou ik het dan opnieuw moeten importeren naar Pinnacle studio en dan bewerken.

Of eerst bewerken, en dan synchroon laten lopen met TMPGenc en gelijk reencoden naar DVD
Als er een andere oplossing is, graag. Want dit kost namelijk veel tijd, en geld om een video bewerkingskaart te kopen heb ik niet. :)

Even wat specs
Hardware
  • XP1800
  • 512 DDR 3200
  • 80 Maxtor 8MB cache 7200 rpm
  • 15.3 WD 7200 rpm
  • Ati 9800 AIW
Software
  • Windows XP SP2
  • Pinnacle Studio 9.4.3

• Microkid

Microkid

Smile

In plaats van te gaan truken zou je eigenlijk de oorzaak moeten aanpakken. Hoe capture je? Van Pinnacle Studio is bekend dat ie met langere opnames nog al eens uit sync wil gaan. Kan je capturen met een ander pakket?

• Blijepeen
Met welke software zou ik dan nog meer kunnen capturen?Behalve VirtualDub.

En ik had overigens gecaptured met pinnacle.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:45
Blijepeen schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:35:

In je opsomming mis ik nog wel welke tv/videokaart je gebruikt hebt voor het capturen.
Je gebruikt dus de ATI AIW en daarmee loopt video en audio niet in sync. In welk formaat capture je?

[ Voor 15% gewijzigd door jeronimo op 12-06-2005 22:51 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Blijepeen schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:35:

Scenalyzer. Maar dat werkt alleen met firewire input geloof ik.

• Blijepeen
Ik heb nu virtualdubmod aan de praat gekregen. Eerst kreeg ik een error (acces violation nog iets)
Toen naar de vorige versie gegaan, en hij doet het.
Hier zit een Avisynth ingebouwd, en kon ik de optie sync audio kiezen. Morgen even proberen.

Nog tips voor filters in VirtualDub?

Cappen deed ik MPEG 2 en AVI beiden op middelmatige kwaliteit.
In VirtualDub gaf hij een processor load aan van 20 % , bij ongeveer dezelfde instellingen

• Blijepeen
Ik heb het net geprobeerd, maar hij geeft na ongeveer een minuut dropped frames. En elke keer rondom diezelfde verstreken seconden.
Iemand een idee?
Ik ga nu even defragmenteren, kijken of dat helpt.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik heb er toch wat zaken uit kunnen halen die ik nog niet wist. Vooral met betrekking tot hardware.
Maar eigenlijk vind ik het zonde om geld uit te gaan geven voor een kaart met tv-in, terwijl ik hem daarna nooit meer gebruik want alles is digitaal tegenwoordig, dus denk dat ik zo'n kaart maar een keer van iemand moet lenen ofzo.
Verder vraag ik mij af wat voor technieken die bedrijven gebruiken om super 8 op DVD te zetten. Is dat ook zo'n telescreen (professionelere versie ofzo) of gebruiken ze daar andere technieken? Iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1