Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Fans en weerstanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Lian-Li kast zit voorin een mooie regelaar waarmee je de voltages van de voorste fans kan regelen. (7,5v / 9,8v / 12v) Er gaat een 12v lijntje naar het printplaatje, vandaar uit worden de voltages geregeld met 2 weerstanden. Nu wil ik graag alles in mijn kast aansluiten op dat printplaatje (parallel). Het gaan om 4x80mm fans, Zalman 700 voor GPU en 7700 voor CPU.

Dit zal allemaal wel moeten lukken op 1 voedings lijntje. Waar ik alleen mee zit is de vraag of ik enkele berekingen moet toepassen op de weerstanden, of gaan die dat zonder enkele problemen trekken?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
de weestande zijn berekend voor 1 fan. nu ga je 4 fans op die zelfde weestand aansluiten, hiermee zal het watage ongeveer 4 keer zo groot worden. Het kan dus zijn dat de weestand hiervoor niet geschikt is. je zou de weerstand kunnen vervangen door een 5W weerstand of iets dergelijks.

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

ook zal de weerstand van de weerstanden niet goed zijn, doordat er een hogere stroom door zal gaan lopen zal er meer spanning over de weerstand komen te staan, waardoor er minder spanning over de fans gaan draaien. Effect: fans draaien te langzaan...

Verwijderd

bij die zalmans zit toch zo'n regelaartje, zou je dat niet beter houden?

je moet zoals bastiaan zegt idd oppassen met de spanningsval als je de belasting gaat veranderen.

Verwijderd

dit kan je misschien oplossen door over de originele weerstand nog een weerstand parallel te zetten waardoor de totale weerstand daalt en waardoor het vergroten van de spanningsval over deze weerstand tegengegaan wordt...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik zou het gewoon proberen, het vermogen is niet zo heel veel anders (slechts 100% extra) dus dat moet wel geod gaan... zou ik zeggen. Omdat er wat veranderd zal de boel wel een iets lagere spanning krijgen, wat dus tot langzamere fans leidt.. Als de spanning te ver inzakt (geen idee) dan zullen de fans niet meer gaan draaien, maar ik verwacht niet dat je daar snel last van hebt (hangt ook af van het type fan dat je gaat gebruiken.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

idd proberen (hou wel uw cpu temps in de gaten)
en anders weerstanden veranderen

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het uit te leggen, maar dat zal moeilijk worden zonder schema.

De schakelaar kan (zoals gevonden) op drie standen werken. 7.5, 9.8 en 12 volt. Op het printplaatje zitten twee weerstanden (opgezocht) 41 en 18 Ohm. Op het printplaatje zitten ook 2 aansluitingen waar twee fans op aangesloten zitten, met als Ampere waarde 0,12 A per stuk (denk parallel?!).

Vraag 1
(2* 0.12 A) * 41 Ohm = 9,84 volt; klopt.
(2* 0.12 A) * 18 Ohm = 4,32 volt; hoe komt dit, weerstanden parallel?

Vraag 2
Ik wil het een en ander gaan wijzigen, het liefst alle ventilatoren in mijn kast op die schakelaar (ik knutsel alle ventilatoren parallel op de twee aansluitingen op het printplaatje), gegevens:
4 * 0,12 A (case),
1 * 0,21 A (CPU Zalman),
1 * 0,23 A (GPU Zalman).

Allemaal leuk en aardig, maar welke 2 weerstanden heb ik nodig? Of heb je iig de manier waarop ik het kan uitrekenen? 5, 8.5 en 12 volt gewenst als uitvoer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 23:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:22:
Ik probeer het uit te leggen, maar dat zal moeilijk worden zonder schema.

De schakelaar kan (zoals gevonden) op drie standen werken. 7.5, 9.8 en 12 volt. Op het printplaatje zitten twee weerstanden (opgezocht) 41 en 18 Ohm. Op het printplaatje zitten ook 2 aansluitingen waar twee fans op aangesloten zitten, met als Ampere waarde 0,12 A per stuk (denk parallel?!).

Vraag 1
(2* 0.12 A) * 41 Ohm = 9,84 volt; klopt.
(2* 0.12 A) * 18 Ohm = 4,32 volt; hoe komt dit, weerstanden parallel?

Vraag 2
Ik wil het een en ander gaan wijzigen, het liefst alle ventilatoren in mijn kast op die schakelaar (ik knutsel alle ventilatoren parallel op de twee aansluitingen op het printplaatje), gegevens:
4 * 0,12 A (case),
1 * 0,21 A (CPU Zalman),
1 * 0,23 A (GPU Zalman).

Allemaal leuk en aardig, maar welke 2 weerstanden heb ik nodig? Of heb je iig de manier waarop ik het kan uitrekenen? 5, 8.5 en 12 volt gewenst als uitvoer.
Allereerst is de stroom door de fans niet constant, maar de weerstand. I = 0,22 A zal dus waarschijnlijk alleen gelden bij 12V. R_fans = U / I = 12 / 0,24 = 50 ohm

De weerstanden zullen in serie geschakeld zijn met de fans, waardoor je een spanningsdeler krijgt:

R_weerstand : R_fans = U_weerstand : U_fans
Verder geldt dat U_fans + U_weerstand = 12 V

Voor weerstand 1 geldt dan: U_weerstand : U_fans = 41 : 50 ==> U_fans = (50 : (50 + 41)) * 12 = 6,59 V
En voor weerstand 2: U_weerstand : U_fans = 18 : 50 ==> U_fans = (50 : (18 + 50)) * 12 = 8,82V

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk.
Wat gaat er dan gebeuren als ik meerdere fans parallel ga aansluiten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:13:
Duidelijk.
Wat gaat er dan gebeuren als ik meerdere fans parallel ga aansluiten?
Hoe meer fans je parallel aansluit, hoe kleiner de weerstand wordt van alle fans tezamen.
->gevolg: de spanningsval over deze totale weerstand verkleint waardoor elke fan minder voltage gaat krijgen en dus nog trager gaat draaien

Als je minder fans parallel aansluit gebeurt het omgekeerde: totale weerstand vergroot -> spanningsval over deze totale weerstand vergroot -> elke fan krijgt meer spanning -> elke fan gaat dus harder draaien (en luider)

Het komt er dus op neer dat je met je keuze van de weerstand(en) op het printplaatje moet anticiperen op hoeveel fans je aansluit (als je tenminste hetzelfde voltafe wilt behouden over elke fan)
Dus sluit je meer fans parallel aan, moet je de weerstand op het printplaatje kleiner maken, hierdoor blijft de verhouding van de 2 spanningsvallen hetzelfde en gaan alle fans nog hetzelfde voltages krijgen als vooraf.
Sluit je minder fans aan, moet je de weerstand op het printplaatje net groter maken om hetzelfde voltage over de fans te behouden.
Pagina: 1