Toon posts:

[systeemvraag] Gamebak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste computer fanaten,

omdat ik dit jaar het o zo moeilijke 4havo ga halen krijg ik van mijn ouders een nieuwe computer. Ik houd wel van een spelletje maar was door de hoge systeemeisen vandaag de dag veroordeeld tot de playstation 2. Nu word PC gamen, naar mijn mening nog altijd het mooiste, weer mogelijk en zit ik te twijfelen over de samenstelling van mijn pc. Ik heb al een aantal dingen uitgezocht en hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Dit heb ik al uitgedacht;

Moederbord:
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394) -> socket 939
pricewatch: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394) Prijs: ongeveer 145,-

Processor:
AMD Athlon Processors / AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB, Boxed) pricewatch: AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB, Boxed) Prijs: ongeveer 350,-
Voeding:
Coolermaster RS-450-ACLY 450Watt
pricewatch: Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) Prijs: ongeveer 80,-

Geheugen:
-> nog in te vullen <-

Grafische kaart:
SLI kaart, 6600 series ? of voor een goede andere (gewone PCI express oid) kaart -> nog in te vullen <-

Geluidskaart:
->nog in te vullen <-

Monitor:
CRT of TFT, maximaal 350 euro, -> nog in te vullen <-

Hardeschijf:
Serial ATA harde schijven / Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
pricewatch: Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) Prijs: 85,-
Kast:
Coolermaster kastje van de media markt prijs ongeveer: 59,-

Al met al mag het beestje 1780 euro kosten, ik hoop op jullie hulp en advies !

Alvast bedankt ! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 18:06 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt me beter dat je iets bespaard op de CPU. De topmodellen hebben altijd een slechte prijs/kwaliteitsverhouding. En met het geld dat je bespaard kan je een betere grafische kaart kopen of wat meer geheugen (1GB moet voldoende zijn) :)

Met 512MB zul je ook wel toekomen maar veel recente games zijn zo uitgebreid dat je HDD dan midden in een level begint te ratelen om meer textures bij te laden. 1GB is dan net iets aangenamer :)

[ Voor 30% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-06-2005 17:35 ]

Verwijderd

Ik denk iig dat je budget voor een beetje beeldscherm wel omhoog mag hoor :) Verder is 1 gigabyte RAM wel een aardige hoeveelheid, maar dat is i.m.o. ook wel redelijk persoonlijk :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mag ik vragen waarom je voor een 4000+ gaat en niet voor een 3800+?
scheelt vrijwel niets in snelheid, maar wel dik 100 euro. Kun je dat beter bij je monitor leggen, want voor 250 euro is het misschien wat krap een mooie grote monitor te kopen. Denk je trouwens ook aan harde schijven, DVD speler/fikker die erin moet komen?

en geluidskaart, waarom voldoet die onboard niet?

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou bezuinigen op je CPU zoals amour021 hierboven zegt en wat meer besteden aan een monitor, zoals een leuke 17" TFT met DVI input en een goede grafische kaart.

Je on-board geluid is meestal wel voldoende dus die geluidskaart hoeft niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mooie reply's jongens, ik pas de processor alvast aan; een 3800 is idd wel een goed idee dan kan de monitor wat meer kosten. Ook de hardeschijf zal ik even invoegen.
Over het onboard geluid las ik dat het niet stabiel en slecht was, ik ben niet zo'n geluids freak maar slecht geluid is wel iritant.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Een extra geluidskaart is in een beetje pc toch echt nodig hoor.
Neem een audigy2 value minimaal.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Operations
  • Laatst online: 12-01 17:55
Persoonlijk zou ik een Western Digital/Samsung nemen, heb weinig goede ervaringen met Maxtor zoals meerdere hier op GoT.

Verder zou ik voor 1024 mb intern gaan, en voor een 3500+ die is prijs technisch beter imho.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
met die 1 gb ram en de 3500+ ben ik het eens, maar dat van die maxtor schijven is de grootste nonsens die ik ooit heb gehoord. Ik heb zelf 6 maxtor schijven thuis en 2 wd's. 1 wd is uit zichzelf kapot gegaan en 1 maxtor ook ( allebei na een paar jaar). Twee andere maxtors heb ik zelf (per ongeluk) vernield door ze te laten stuiteren of door spanningspieken na het kloten met stekkertjes.

Maxtor schijven vind ik de beste die er zijn (zal wel niet maja). Neem gewoon de diamondmax 10 schijven (SATA) of, als je je pc heel vaak heel lang aan hebt staan (24/7) de maxline III serie.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
Als je zoveel uitgeeft voor een pc, ben je 8)7 als je geen gig ram neemt. Als je geen audiofreak bent, voldoet onboard geluid prima. Als je beter dan onboard wilt, moet je meer dan €100 uitgeven aan je geluidskaart.

Voor spellen raad ik een crt aan, weet je zeker dat je de meeste kleuren hebt, en dat je geen last hebt van een te traag reagerend scherm.

Verder bedraad tobo/muis, draadloos lagt teveel voor games.

Koop gewoon lekker 2 schijven van 200 gig of zo, maar voor die prijs die je mag uitgeven kan je ook wel voor een raptortje gaan :P. Vergeet geen fans op je schijven te zetten (ook als je níet voor een raptor gaat is dit eigenlijk wel nodig).

• Admiral Freebee
  • Niet online
TheGeneral schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:16:
Verder zou ik voor 1024 mb intern gaan, en voor een 3500+ die is prijs technisch beter imho.
Qua prijs/prestatie verhouding is de 3500+ momenteel wel de beste keuze ja.

Over het onboard geluid: waarom probeer je het niet eerst gewoon uit en als het dan toch tegenvalt dan koop je een PCI geluidskaart en bouw je die er bij in? Zo kun je toch enkele euro's besparen en dan je weer meer/betere hardware kopen of een pint gaan drinken :9

Verwijderd

stefan001 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:25:
Voor spellen raad ik een crt aan, weet je zeker dat je de meeste kleuren hebt, en dat je geen last hebt van een te traag reagerend scherm.
Hoeft niet, als je een goede TFT koopt met een lage responsetijd, zit je wel goed. Ik zelf heb een ProLite E435S, die doet het perfect met spellen.

En TFT is zuiniger / neemt minder plaats in beslag :)

Volgens mij heb je deze al voor ongeveer 270 euro, past dus ruim in jou budget :)
Verder bedraad tobo/muis, draadloos lagt teveel voor games.
Eensch

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 18:34 ]

Verwijderd

Een computer van 1780 euro (omgerekend, JA OMGEREKEND, krap 4000 gulden) omdat je gewoon overgaat? (4 havo is geen eindexamen, of tegenwoordig wel?).

Ik mag hopen dat je je ouders hiervoor wel even hartelijk gaat bedanken? Wat een absurd cadeau zeg.

Dan wat meer on topic.. ik zou als ik jou was niet gaan rondshoppen bij allerlei verschillende winkeliers. Je wilt een hele PC met alle toebehoren aanschaffen in één keer. Het is dan verstandiger dit bij één winkel te doen. Niet alleen vanwege het gemak en de garantie, maar ook omdat je op die manier voorkomt dat winkeliers gaan schuiven als er wat mis is (wat zegt u, u hoort geen geluid? Ja maar dan moet u bij de leverancier van het mobo zijn... wat zegt u? geen geluid? Dan moet u bij de leverancier van de geluidskaart zijn).. enz.

SLI zou ik geen geld aan uitgeven, of je moet nu direct een SLI opstelling kopen. Later die 2e kaart erbij kopen gebeurt toch never nooit niet, dat gaat net zoals met dual-cpu's.. tegen de tijd dat jij die 2e kaart wilt kopen, is er een nieuwe kaart met nieuwe mogelijkheden op de markt die je dan liever hebt.

@stefan: handig hoor.. ca. 600Mb ongebruikg geheugen in je kist, maar brak onboard sound.

//edit
met zo'n bedrag zou ik ook zeker eens bij Dell en HP gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 18:37 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15
Zoals zovelen hier aanraden zou ik eerder voor een 3500+. Snel genoeg maar toch wel een stuk goedkoper!
Let op met de Maxtor DM10 in combinatie met een nForce4 chipset. Ikzelf heb nog nooit slechte ervaringen gehad met Maxtor maar er schijnen toch compatibiliteitsproblemen te zijn. Dus om problemen te vermijden misschien toch maar een ander merk nemen.
Als je een videokaart neemt uit de 6600-reeks van nVidia, neem dan de 6600GT, geen "gewone" 6600. Neem niet speciaal een videokaart of moederbord voor SLi. Persoonlijk zie ik er het nut niet van in. Zeker niet als je het koopt met het oog op de toekomst want "upgraden" door er een tweede kaart bij te prikken is onzin. Koop dan gewoon een kaart van de nieuwste generatie en je sneller zijn.

edit (eigenlijk zijn het al 4 edits :p)
Blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt over SLi. :)
Misschien ook hier eens kijken voor een beeldscherm: [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 7[/rml]
CRT's zijn natuurlijk nog altijd beter qua gaming maar een TFT is toch prettiger werken omdat het toch wat minder vermoeiend is voor de ogen. Mocht je een TFT kiezen, lees dan vooral de ervaringen in bovenstaande topics en wat reviews.

En bespaar zeker niet op jouw voeding en case. Een case met bijvoorbeeld een (stille) 120 mm fan vooraan en achteraan zorgt er voor dat je een goede airflow hebt.

En geheugen. Tja, als je niet wil overclocken vind ik dat value-geheugen van Kingston of Corsair goed is. Neem zeker A-merk geheugen want ik weet uit ervaring dat ASUS-moederborden zeer kieskeurig kunnnen zijn :(

[ Voor 45% gewijzigd door D-Three op 11-06-2005 18:46 ]

• stefan001
@Lamber, ik denk dat het met tft persoonlijk is. Zelf vind ik mijn 17" crt iiama mooier dan de 15" TFT philips van mijn vader.

@Hezik: 1 gig is zeker geen overkill. Lees de reactie van amour021 nog maar eens ;). Tegenwoordig vind ik 512 een MINIMUM, en als je een groot budget hebt, mag je dus gerust wat meer nemen.

eh, minimum geldt niet echt voor brakke celerons :r

Verwijderd

stefan001 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:46:
@Lamber, ik denk dat het met tft persoonlijk is. Zelf vind ik mijn 17" crt iiama mooier dan de 15" TFT philips van mijn vader.

@Hezik: 1 gig is zeker geen overkill. Lees de reactie van amour021 nog maar eens ;). Tegenwoordig vind ik 512 een MINIMUM, en als je een groot budget hebt, mag je dus gerust wat meer nemen

eh, minimum geldt niet echt voor brakke celerons :r
Met dat 1 gig geheugen ben ik het eens.

De TS kan het beste naar een winkel gaan, en dan kijken wat hij mooier vindt. TFT of CRT.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, nogmaals dank voor de nuttige comments ! ik ben er wel aardig uit, de enige onderdelen waar ik nog mee zit zijn de video kaart en het geheugen, graag wat gedetaileerde tips. Daarnaast zou een kleine tip voor het in elkaar pielen ook niet weg zijn.

@hezik ; ik krijg 1500 van ze, daarnaast heb ik zelf 280 euries over ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 18:59 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:56:
Jongens, nogmaals dank voor de nuttige comments ! ik ben er wel aardig uit, de enige onderdelen waar ik nog mee zit zijn de video kaart en het geheugen. Daarnaast zou een kleine tip voor het in elkaar pielen ook niet weg zijn.

@hezik ; ik krijg 1500 van ze, daarnaast heb ik zelf 280 euries over ;-)
Gewoon rustig aan alles in elkaar zetten. Niet gaan overhaasten. Zorg dat je tijd hebt en een goede plaats (grote tafel oid.)

Verwijderd

dat er nog mensen zijn die twijfelen aan nut van 1gb ddr geheugen snap ik niet. Ik zit met normaal gebruik (boel p2p, ftp, randprogrammaatjes etc) al aan de 600 mb. 2 gb is alleen nodig als je video's gaat renderen met adobe premiere; 512 is gewoon te weinig voor een high end pc. dubbel setje van 2 512's nemen dus, zoiets
En als je écht alleen gamet kun je voor een CRT gaan, maar qua gemak, comfort, en gewoon 'fijn'-heid kan ik een tft-scherm enorm aanbevelen. Zelfde verschil als van die 30 jaar oude TV's met zo'n bolle beeldbuis en de nieuwe platte schermen, zeg maar. Maar ja, ik gebruik 'm voor office-toepassingen en niet als game-pc, dus ik kies voor comfort, da's een andere afweging.

Tips voor in elkaar pielen? Handleiding van je kast en handleiding van je moederbord. In de laatste staat gewoon uitgelegd welke stekker waar moet (zo moeilijk is het niet), en in de eerste staat hoe je de boel in je case moet hangen. Kind kan de was doen!

Qua hdd kan ik een Samsung aanbevelen, al heb ik die gekocht omdat die zo stil zijn, en jij richt je daar geloof ik niet per se op.

Mijn ervaring met onboard audio is ook niet fantastisch. Als je in je budget ruimte hebt voor een SB Audigy 2zs dan zou ik het niet laten.

videokaarten geen verstand van :)

succes! Ik wou dat ik ook zo'n budget had :P

/edit: ik zou voor een 19" TFT scherm gaan, kun je hier ff kijken: [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 7[/rml]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 19:13 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
En een polsbandje tegen ESD is ook nooit een overkill :) Gewoon rustig aan doen en zodra je gaat zweten ff pauze nemen (die zuren zijn nie goed voor je hardware ;))

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:35:

@stefan: handig hoor.. ca. 600Mb ongebruikg geheugen in je kist, maar brak onboard sound.
1GB overkill?
ben ik het absoluut niet mee eens. Als je de nodige achter grond progsels hebt draaien heb je 1GB redelijk snel volzitten, zeker als je daarnaast ook nog eens wat games gaat spelen.Direct na het opstarten van mijn machine gebruik ik al een dikke 10% van mijn geheugen (220MB ongeveer). En dan draait er nog niets vreemds afgezien van virusscanner, trillian en nog een berg andere progs.
Nu heb ik redelijk veel mem in mijn bak zitten omdat ik voor weinig aan 2x 1GB kon komen. Maar met slechts 512MB kom je er tegenwoordig niet meer. Zeker niet als je XP draait met teletubbie themes (dat vreet gewoon nog meer :P)

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Als videokaart zou ik minstens een 6600GT nemen. Doe er dan gelijk alternatieve koeling bij, dit scheelt een hoop herrie. (bijv. zalman VF700(AL)CU). Maar aangezien je budget redelijk groot is :9 kun je ook een 6800GT of een X800pro / XT nemen. Het is net wat je wilt, ben je fanatiek gamer die alles op max AA en AF wil spelen moet je een betere kaart nemen.

EDIT: Koop alleen een ASUS A8N-SLI als je 2 videokaarten in SLI wilt zetten (of als je later eenzelfde kaart erbij koop) Ga anders voor de A8N-E. Dit bord heeft geen SLI maar is verder identiek aan de A8N-SLI. Ik raad je af om je kaarten in SLI te zetten. Het is leuk, maar je kunt beter één kaart kopen voor ± het zelfde budget en performance.

[ Voor 33% gewijzigd door ff_tweake op 11-06-2005 19:48 ]

• stefan001
Ha! Backup :)
edit: reactie op Terw_Dan

[ Voor 54% gewijzigd door stefan001 op 11-06-2005 19:46 ]

Verwijderd

Jullie missen mijn point. Je kunt beter 512Mb geheugen hebben met een goede geluidskaart, dan 1024 met brak on board sound. _dat_ was mijn stelling.

Wat betreft de rest denk ik dat jullie je systemen eens wat moeten tweaken. Ik heb zelf 1Gb gehad en 512 weggegeven, omdat het overbodig was. Ik draai XP en gebruik deze machine voor develop werk (PHP, Delphi), games (toegegeven niet de laatste of de zwaarste, bv. Return to castle wolfenstein).

Nu op dit moment draai ik de volgende zaken:
1) internet explorer (deze pagina)
2) outlook (e-mail)
3) whatpulse
4) sync gevalletje voor m'n palm
5) sync gevalletje voor m'n mobiel
6) software voor wifi,
7) MSN (:r)
8) volume geval voor nforce audio
9) gevalletje voor remote control van m'n tv-kaart
10) mcaffee anti-virus
11) windows task manager
12) setpoint software voor tobo + muis.

Resultaat.. van de 512 Mb fysiek geheugen is nu nog 80Mb vrij. Als ik Word opstart, wordt dat 75Mb.

"Ja maar dus als je gaat gamen heb je een probleem". Niet echt. Hij gaat dan gewoon swappen en als ik zit te gamen merk ik er echt geen fuck van dat bv. whatpulse geswapped is.

Ja natuurlijk is 1024 dan leuker, al betwijfel ik ten zeerste of je het zou merken (net zoiets als psycho accoustiek). Maar goed, dat neemt niet weg dat het verschil tussen brak on-board of een goede geluidskaart ook in games fors groter en merkbaarder is dan het verschil tussen 512Mb of 1024.

Ik durf er een krat bier op in te zetten dat bij de meeste mensen bij 1Gb het overkill is en deze mensen het niet zouden merken als iemand een keer stiekum 512Mb eruit zouden trekken. De grap is ook dat alleen mensen die al 1Gb hebben claimen dat 1Gb strikt nodig is. Ik hoor zelden of nooit iemand met 512Mb klagen dat ie te weinig heeft..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 20:07 ]

• ff_tweake
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 20:05:
Ik durf er een krat bier op in te zetten dat bij de meeste mensen bij 1Gb het overkill is en deze mensen het niet zouden merken als iemand een keer stiekum 512Mb eruit zouden trekken. De grap is ook dat alleen mensen die al 1Gb hebben claimen dat 1Gb strikt nodig is. Ik hoor zelden of nooit iemand met 512Mb klagen dat ie te weinig heeft..
offtopic:
Ben ik met je eens. Op dit moment is 594708kb van me 1gig vrij, dus ik gebruik net zoiets als jij. Toen ik nog 512MB had duurde het opstarten van een spel wel wat langer. Wanneer je 256MB hebt is het echt te weinig. Als je dan naar 512MB ga merk je pas ECHT verschil!
aan TS: 1GB geheugen werkt wel wat prettiger als je een spel van deze tijd ;) speelt. En die 1GB past gemakkelijk in je budget dus wat dat betreft! :9
[zeurmode]met intern geheugen van een pc gaat het om bijv.512 MB en niet Mb (zo dat waren 6 b-tjes;) o nee, 9!! :+ [/zeurmode]

[ Voor 14% gewijzigd door ff_tweake op 11-06-2005 20:41 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Ik zou het denk ik zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://img237.echo.cx/img237/5088/pc6oh.jpg

SLi is nutteloos als je niet 2 dezelfde kaarten in 1x aanschaft. De raptor kan je als bootschijf instellen en de Maxtor voor de opslag van je gegevens.

Daarnaast een bedraad keyboard + muis, erg handig bij het gamen. Verder lijkt me een dvd-speler voor de nieuwe spellen wel handig en een dvd-brander erbij zodat je ze ook on-the-fly kan kopieeren ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Spixo op 11-06-2005 20:28 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

n00bs

Het is weer Zomer!

Geheugen: 2* 512MB PC3500 DDR, CL2.5 (TwinMos Speed Premium) € 58,- *2 => 116 Euro
(dit is supergoed overclockbaar geheugen)
Videokaart: Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI) € 298,96

Gainward GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (AGP, DVI), Ultra/2400 TV-DVI Golden Sample € 277,-
OF Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB, (AGP, 2x DVI), Ultra2600 € 329,-

Als je geld tekort komt, zou ik iets besparen op je CPU, maar niet op je videokaart.
Ook kan je nog besparen op je voeding, als je gewoon een Chieftec kast of Antec kast koopt, zit er al een kwaliteitsvoeding in.

Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.8, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 114,51
OF deze als je niet genoeg geld hebt: Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 78,95
NCQ zorgt voor een behoorlijke performance boost!

Monitor: ik zou een TFT nemen, kijk eens [rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 7[/rml] hier voor tips... je zou natuurlijk ook een 17" versie van de hier besproken modellen kunnen nemen, maar een Overdrived MVA paneel is het wel het meest ultieme wat je kan kopen.

Floppydrive: niet nodig
Geluidskaart: SB Audigy 2ZS

DVD brander??? lijkt mij ook wel handig ;) Pioneer 108 of andere brander zoals Benq, Nec, Lite On 1633s (met gemodde firmwares doen het extreem goed).

Muis? logitech MX5xx serie

Verwijderd

misschien kan ie bij bovendstaand systeem in plaats van een x800 een x850 plaatsen, als ie geld overheeft.
@ noobs: wat ga jij doen als je een nieuw bios wil inladen of je sata drivers inladen tijdens windows instalatie, zonder diskette station gaat dat niet.
Ook zou ik niet op procesor besparen ik ken meer mensen die hun gpu sneller gaan upgraden dan hun cpu maar dat is beetje een eigen keuze

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 20:41 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 18:58
lekker handig al die tegenstrijdige reacties. erg overzichtelijk voor de ts.
mijn visie draagt daar natuurlijk niet aan bij, maar gezien mijn argumenten hieronder denk ik wel de beste adviezen:

1gb geheugen moet je zeker hebben. Al die programma's die je gaat installeren vreten een hoop achtergrond geheugen. daar gaat je geheugen voor je spelletje :D
btw, ut2004 bijvoorbeeld (en andere nieuwe spellen) zijn erg blij met > 512mb. Geheugen gebruik neemt alleen maar toe, is wel zo handig dat je het een beetje op de groei koopt.
1gb is gewoon de standaard nu voor een game systeem en zoveel meer kost dat niet.
Pak gewoon een standaard kingston of dane-elec dual channel kitje. Twinmos zoals hierboven word gesteld werkt ook gewoon prima.

kwa geluid moet je gewoon een audigy 2 nemen. Onboard geluid zuigt, en kost je ook nog eens processor kracht (mensen, die dingen zijn softwarematig!!).
bovendien is eax gewoon een standaard binnen games voor mooie geluidseffecten en surround geluid.

Kwa video zit je met een 6600GT of een normale 6800 wel goed. Die bied de beste prijs/prestatie.

mobo: asus a8n (eventueel de sli) is erg populair en werkt prima. wil je later gaan sli'en dan kan je de sli versie nemen. ik zou het nu gewoon bij 1 kaart houden.

Dan de monitor, een tft staat idd mooi strak en ze zijn snel genoeg tegenwoordig. Wil je naar 19", dan heb je voor ongeveer 400 (pricewatch denk ik wat minder) een 8ms 19" scherm. past dat niet in je budget, neem dan gewoon een 17". volgens mij draaien die ook op 1280*1024(toch?)

processor lijkt me niet al te belangrijk. verschillen zijn niet zo gigantisch merkbaar. een goedkopere is dus geen schande. kijk gewoon wat je aan het eind aan geld overhoud.

btw, vergeet je niet een mooie kast? moet natuurlijk wel mooi staan op je tafel ;)
owja, koop geen idioot dure voeding, das nergens voor nodig (al beweert iedereen van wel). een mooie aopen => 350watt bv is super still en kost weinig. word geleverd bij de meeste aopen kasten (h600 series bv)

harddisk:
pak gewoon een standaard 200gb sata 8mb cache. van raid merk je in reallife niet zoveel, trust me ik draai al jaaaren met raid systemen. is alleen om te patsen en met sommige disk intensieve apps merk je het misschien een beetje.
Als merk neem je dan gewoon of een maxtor plus 10 of een WD. Snelheid tussen de merken vind ik verwaarloosbaar. Zie je alleen terug in de benchmarks (je spel start niet 2x zo snel op als je het juiste merk kiest hoor!).
NQC (native command queueing) zoals hier ook word opgemerkt is ook bull. veel controllers ondersteunen het niet en nogmaals, je merkt er niet zoveel van. zonde van je geld!

de rest:
toetsenbord: neem er 1 die je lekker vind tikken. aanrader is de logitech ultra x
muis: logitech mx510 ofzo.
brander: iets van een nec dvd brander en misschien nog een apparte dvd speler (optische drives slijten nogal)

Conclusie:

waar het meeste geld in steken?
Videokaart. geeft de meeste game prestaties terug voor je geld.
sb audigy 2 (dit is gewoon een musthave)
Goede monitor. (een monitor is een lange termijn investering. deze kan immers meerder configuraties meegaan)

Dan nog een laatste tip, als je geen ervaring hebt met zelf je systeem bouwen, laat dat dan alsjeblieft aan iemand anders over. Of doe het samen met een vriend die dat wel veel doet. leer jij ook nog eens van.

[ Voor 37% gewijzigd door sharkzor op 11-06-2005 20:54 ]

• sharkzor
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 20:37:
misschien kan ie bij bovendstaand systeem in plaats van een x800 een x850 plaatsen, als ie geld overheeft.
@ noobs: wat ga jij doen als je een nieuw bios wil inladen of je sata drivers inladen tijdens windows instalatie, zonder diskette station gaat dat niet.
Ook zou ik niet op procesor besparen ik ken meer mensen die hun gpu sneller gaan upgraden dan hun cpu maar dat is beetje een eigen keuze
(beetje offtopic)

draai nlite en je drivers zijn geintegreerd in je windows cd. floppy moet nou maar eens doodgaan hoor. Stom van microsoft dat je die drivers alleen maar van floppy kan laden. Velen (en ik ook natuurlijk) hebben de floppy drive allang verbannen. gewoon 1x integreren in je cd die hap en je bent klaar. scheelt ook weer een floppy kabel bende in je kast en het geld kan je in betere koeling steken :D

• Yofresh
  • Laatst online: 21:42
@ Hezik, je moet geen appels met olifanten vergelijken, hij wil de nieuwste games spelen, en dat jij wat oudere games met 512 Mb kan spelen, schitterend, maar wat heeft hij daaraan? Ik kijk nooit zo vaak naar geheugengebruik, maar bij een aantal nieuwerwetse spellen heb ik al 600 mb of hoger gezeten. Zoveel kost 1 reepje 512 Mb extra niet, en ik vind dat een nuttiger investering dan een geluidskaart.

Verder zou ik voor een zalman 400 watt gaan, alhoewel 350 watt A-merk ook genoeg moet zijn, denk ik

Voor de rest is het meeste al gezegd. 3500+ is een aanrader, ik zou in de hoek van X800XL of 6800GT de vid zoeken en geen SLI. MX510 vind ik zelf een hele fijne muis, zou zeker niet voor draadloos gaan.

En ik zou wel de computernerd uit de straat om hulp vragen bij t in elkaar zetten, het past allemaal maar op 1 manier en het staat allemaan moboboekjes etc. Maar stel dat er iets foutgaat is het altijd wel fijn als je wat hulp hebt

Suc6 ermee!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Spixo
  • Laatst online: 19:51
Yofresh_750 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:02:
@ Hezik, je moet geen appels met olifanten vergelijken, hij wil de nieuwste games spelen, en dat jij wat oudere games met 512 Mb kan spelen, schitterend, maar wat heeft hij daaraan? Ik kijk nooit zo vaak naar geheugengebruik, maar bij een aantal nieuwerwetse spellen heb ik al 600 mb of hoger gezeten. Zoveel kost 1 reepje 512 Mb extra niet, en ik vind dat een nuttiger investering dan een geluidskaart.

Verder zou ik voor een zalman 400 watt gaan, alhoewel 350 watt A-merk ook genoeg moet zijn, denk ik

Voor de rest is het meeste al gezegd. 3500+ is een aanrader, ik zou in de hoek van X800XL of 6800GT de vid zoeken en geen SLI. MX510 vind ik zelf een hele fijne muis, zou zeker niet voor draadloos gaan.

En ik zou wel de computernerd uit de straat om hulp vragen bij t in elkaar zetten, het past allemaal maar op 1 manier en het staat allemaan moboboekjes etc. Maar stel dat er iets foutgaat is het altijd wel fijn als je wat hulp hebt

Suc6 ermee!
Bied die Zalman wel genoeg ampere voor de nieuwe moederboarden? Van de Tagan ben ik zeker dat hij het doet.

Daarnaast is de MX518 ongeveer even duur maar beter. Ga dus voor die muis.
sharkzor schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:00:
[...]

(beetje offtopic)

draai nlite en je drivers zijn geintegreerd in je windows cd. floppy moet nou maar eens doodgaan hoor. Stom van microsoft dat je die drivers alleen maar van floppy kan laden. Velen (en ik ook natuurlijk) hebben de floppy drive allang verbannen. gewoon 1x integreren in je cd die hap en je bent klaar. scheelt ook weer een floppy kabel bende in je kast en het geld kan je in betere koeling steken :D
Waarom besparen op een floppy van welgeteld 5 euro's? Bespaard je een hoop moeite als je even je BIOS wilt flashen vanuit dos mode of gewoon een sata floppy..

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

sharkzor schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:00:
[...]

(beetje offtopic)

Idd. Ik heb ook Sata en Raid gehad en toch draai ik al jaren zonder zo een irritante floppy drive erin... floppy... :? pfff gewoon weggegooid geld.

Ricardo87>

Bios flashen? gewoon met een Win 98 boot cd of een boot cd maken met Nero... start 50x sneller op dan met een floppy, is betrouwbaarder en makkelijker en bespaard geld en die rommel in je kast van een floppydrive. Daarnaast wanneer Windows je floppydrive probeert in te lezen, freezen de meeste computers weer lekker.

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 11-06-2005 21:14 ]

Verwijderd

Yofresh_750 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:02:
@ Hezik, je moet geen appels met olifanten vergelijken, hij wil de nieuwste games spelen, en dat jij wat oudere games met 512 Mb kan spelen, schitterend, maar wat heeft hij daaraan?
Appels met olifanten vergelijken? :D Je bedoelt natuurlijk appels met peren.

Ook de nieuwste games draaien prima op 512Mb.. het kan hooguit zijn dat het laden wat langer duurt.
Zoveel kost 1 reepje 512 Mb extra niet, en ik vind dat een nuttiger investering dan een geluidskaart.
Als het budget er is, zou ik zeggen, ga ervoor.. neem 1Gb. Maar als daarvoor de geluidskaart moet wijken, ben je imo gek.

Wat heb jij liever? Dat je game er 1 seconde langer over doet om te laden, of dat je geluid slecht is? Dat je muisbewegingen hoort, piep en/of fluittonen, etc?

Ik zou dan zelf toch echt voor het wat langer laden kiezen.

Maar goed, dit begint offtopic te worden, dus ik houd er over op. Mijn advies staat er.

Wat betreft configuratie kan ik mij goed vinden in wat Ricardo hierboven neerzet. Dan heb je een leuke PC voor een schappelijk bedrag, waar je prima de laatste games op kunt spelen.

Wil je toch het budget halen, voeg je een legale windows toe en eventueel een grotere monitor (of twee monitoren).

Die 5 euro voor een floppydrive zou ik ook niet moeilijk over doen. Gebruik je het ding nooit dan heb je er geen last van (wat nou irritante floppydrive, wat doet het ding dan dat ie irritant is?!?!) en heb je 'm een keer wel nodig dan ben je blij dat je 'm toch hebt. Komt bv. een studiegenoot langs die het document graag op flop wil meenemen, want thuis geen internet en de lege CD-roms zijn op. Wat doe je dan?

Wat betreft de voeding.. als je een systeem zoals dat Ricardo hierboven postte aanschaft, is een goede 300Watt voeding echt voldoende. Meer mag natuurlijk wel, maar is echt niet nodig hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 21:21 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:18:
[...]

Appels met olifanten vergelijken? :D Je bedoelt natuurlijk appels met peren.

Ook de nieuwste games draaien prima op 512Mb.. het kan hooguit zijn dat het laden wat langer duurt.

[...]

Als het budget er is, zou ik zeggen, ga ervoor.. neem 1Gb. Maar als daarvoor de geluidskaart moet wijken, ben je imo gek.

Wat heb jij liever? Dat je game er 1 seconde langer over doet om te laden, of dat je geluid slecht is? Dat je muisbewegingen hoort, piep en/of fluittonen, etc?

Maar goed, dit begint offtopic te worden, dus ik houd er over op. Mijn advies staat er.

Wat betreft configuratie kan ik mij goed vinden in wat Ricardo hierboven neerzet. Dan heb je een leuke PC voor een schappelijk bedrag, waar je prima de laatste games op kunt spelen.

Wil je toch het budget halen, voeg je een legale windows toe en eventueel een grotere monitor (of twee monitoren).

Die 5 euro voor een floppydrive zou ik ook niet moeilijk over doen. Gebruik je het ding nooit dan heb je er geen last van (wat nou irritante floppydrive, wat doet het ding dan dat ie irritant is?!?!) en heb je 'm een keer wel nodig dan ben je blij dat je 'm toch hebt. Komt bv. een studiegenoot langs die het document graag op flop wil meenemen, want thuis geen internet en de lege CD-roms zijn op. Wat doe je dan?
Het gaat niet enkel om het langer laden. Soms begint een game met 512MB midden in een level textures te laden van de HDD en dat veroorzaakt FPS drops.

Persoonlijk zou ik voor een extra RAM reepje gaan, al was het maar omdat RAM op het moment goedkoop is. Een extra geluidskaart kan later nog altijd, tegen die tijd zijn die Audigy's misschien weer iets goedkoper.

• Yofresh
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:18:

Wat betreft de voeding.. als je een systeem zoals dat Ricardo hierboven postte aanschaft, is een goede 300Watt voeding echt voldoende. Meer mag natuurlijk wel, maar is echt niet nodig hoor.
Ik heb geen problemen met m`n onboard geluid, doet het prima, maar het is maar waar je prioriteiten aan stelt. Ik denk dat met zijn budget 1 Gb niet hoeft te ontbreken. (zeker niet als ie de nieuwste games wil gaan spelen)

Met die floppy ben ik het eens, zoveel kosten ze niet en met anti-floppy organisaties heb ik weinig te schaften :)

• D-Three
n00bs schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 20:36:
Gainward GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (AGP, DVI), Ultra/2400 TV-DVI Golden Sample € 277,-
OF Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB, (AGP, 2x DVI), Ultra2600 € 329,-
AGP?
Als je geld tekort komt, zou ik iets besparen op je CPU, maar niet op je videokaart.
Ook kan je nog besparen op je voeding, als je gewoon een Chieftec kast of Antec kast koopt, zit er al een kwaliteitsvoeding in.
Ook ik heb nog bespaard op voedingen. Komen enkel maar problemen van. Als het nu niet is, is het later wel na een upgrade ofzo.
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.8, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 114,51
OF deze als je niet genoeg geld hebt: Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 78,95
NCQ zorgt voor een behoorlijke performance boost!
Niet overdrijven hé ;) Je krijgt wel een performance winst maar blijft toch wel tussen de 5 à 10% schommelen. Maar het is mooi meegenomen natuurlijk en als de meerprijs niet zoveel is, zou ik er ook voor gaan. Trouwens, Seagate is niet de enige die HD's heeft met NCQ.
Ricardo87 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:08:
Bied die Zalman wel genoeg ampere voor de nieuwe moederboarden? Van de Tagan ben ik zeker dat hij het doet.
Ik heb een Zalman en ik heb er totaal geen problemen op een DFI nF4 in combinatie met een A64 3200+ en een 6600GT. Alleen bij het overclocken zakken de spanningen wat in elkaar maar toch blijft de voeding het dapper volhouden en heb ik geen last van instabiliteit. Ik twijfel of ik nog ga upgraden naar een zwaardere voeding want uiteindelijk is de Zalman wel de beperkende factor bij het overclocken. Maar aan de andere kant, voor het dagelijkse werk draait mijn PC toch zo goed als op clock-speeds.
Maar het is een zeer goede voeding die zeker voldoende is voor alle huidige hardware. Binnenkort ga ik het eens proberen met een 3500+ een een 6800GT of Ultra maar ik ben er van overtuigd dat het geen problemen zal opleveren. Koop gewoon geen goedkope voeding van 480W terwijl dat in werkelijkheid het piekvermogen is en het ding nog geen 400 kan leveren.
n00bs schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:12:
[...]

Idd. Ik heb ook Sata en Raid gehad en toch draai ik al jaren zonder zo een irritante floppy drive erin... floppy... :? pfff gewoon weggegooid geld.

Ricardo87>

Bios flashen? gewoon met een Win 98 boot cd of een boot cd maken met Nero... start 50x sneller op dan met een floppy, is betrouwbaarder en makkelijker en bespaard geld en die rommel in je kast van een floppydrive. Daarnaast wanneer Windows je floppydrive probeert in te lezen, freezen de meeste computers weer lekker.
Er is plaats in de meeste cases voor een floppy. Er is een floppy connector op het moederbord. En het kost misschien € 6. Waarom zou je er op besparen? Ik wed dat ik sneller opgestart ben met mijn floppy dan jij jouw CD gebrand hebt :) Maar ik geef toe dat ik die drive ook maar tweemaal gebruikt heb ofzo in het voorbije jaar.
Koop vooral ook een USB-stick! Die dingen zijn verrekt handig. En een case met USB-aansluitingen vooraan voor die stick en digicam.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

AGP of PCI-E maakt zowat niets uit, maar goed was alleen een verkeerde copy paste zie ook die ATI PCI-E
Ook ik heb nog bespaard op voedingen. Komen enkel maar problemen van. Als het nu niet is, is het later wel na een upgrade ofzo.
Ik snap niet dat jij mijn post onderuit wil gooien, maar lees eens wat ik schrijf ANTEC KAST OF CHIEFTEC KAST hebben een goede voeding onboard, dan hoeft hij dus niet apart een crappy voeding te kopen en apart een kast... hierop kan hij dus besparen als jij een Chieftec of Antec oid koop zucht
Niet overdrijven hé ;) Je krijgt wel een performance winst maar blijft toch wel tussen de 5 à 10% schommelen. Maar het is mooi meegenomen natuurlijk en als de meerprijs niet zoveel is, zou ik er ook voor gaan. Trouwens, Seagate is niet de enige die HD's heeft met NCQ.
NCQ maakt wel degelijk veel uit en aangezien je er niet extra voor betaald bij Seagate (nee ga niet aub weer mierenneuken over wat ik net zei) kan je net zo goed een HDD nemen met NCQ, daarnaast presteren die Seagates erg goed en krijg je een langere garantie dan andere merken. EN JA seagate heeft de laatste 2 jaar ofzo de laagste uitval bij IDE HDD's en Maxtor en WD de hoogste. Daarnaast zijn seagates stil en koel.
Er is plaats in de meeste cases voor een floppy. Er is een floppy connector op het moederbord. En het kost misschien € 6. Waarom zou je er op besparen? Ik wed dat ik sneller opgestart ben met mijn floppy dan jij jouw CD gebrand hebt :) Maar ik geef toe dat ik die drive ook maar tweemaal gebruikt heb ofzo in het voorbije jaar.
Koop vooral ook een USB-stick! Die dingen zijn verrekt handig. En een case met USB-aansluitingen vooraan voor die stick en digicam.
Waarom zou je er niet op besparen als je het verder nooit gebruikt en het alleenm aar de airflow in de weg zit.
En wat heeft dat branden van een CD nou met dit hele verhaal te maken zeg pfff :z

Een boot cd start gewoon 50x sneller op dan een Floppy drive en ja voordat jij een boot flop hebt gemaakt heb ik allang die boot cd gefikt zeg... pff om maar op deze kinderachtige toon mee te doen.

• D-Three
n00bs schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 22:18:
Ik snap niet dat jij mijn post onderuit wil gooien, maar lees eens wat ik schrijf ANTEC KAST OF CHIEFTEC KAST hebben een goede voeding onboard, dan hoeft hij dus niet apart een crappy voeding te kopen en apart een kast... hierop kan hij dus besparen als jij een Chieftec of Antec oid koop zucht
Ik heb geen idee welk merk voeding er in een Chieftec zit. Antec is geen probleem natuurlijk :) Maar ik had gelezen "Ook kan je nog besparen op je voeding" en ik wou gewoon ff duidelijk maken dat hij zeker geen B-merk moet kopen zoals ik wat verder in mijn post zei.

Op de rest reageer ik niet aangezien dat plots bestempeld wordt als "kinderachtigheid". Tja, het is gewoon toeval dat m'n laaste reactie ook op een post van jou was. Ik heb niks tegen jou ofzo (mocht je plots in een vlaag van paranoia denken dat het wel zo is). Ik probeer gewoon de TS te helpen aangezien hij waarschijnlijk al door het bos de bomen niet meer ziet. Maar goed, voor mij is dit topic over, het is vrijdag, tijd om bier te gaan hijsen...

edit:
Toen ik biertjes aan het hijsen was, besefste ik het plots... Het is zaterdag! Het is maar best dat ik nu vroeg in mijn bed kruip want blijkbaar weet ik niet meer welke dag het is... :|

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 12-06-2005 02:19 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Chiefec (is dus het merk wat in de Chieftec kast zit) is ook meerdere malen getest op verschillende review sites en kan zich goed meten met Antec. Alleen is het een stuk goedkoper.

• Yofresh
n00bs schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 22:52:
Chiefec (is dus het merk wat in de Chieftec kast zit) is ook meerdere malen getest op verschillende review sites en kan zich goed meten met Antec. Alleen is het een stuk goedkoper.
Snap niet wat jij tegen floppy`s hebt, het kost niets, het werkt nog steeds en als je dan echt zo loopt te zeuren om die airflow, je hebt daar speciale kabels voor.

Het wiel is nog veel ouder dan de floppy, ook iets tegen het wiel?

• sharkzor
nog ffe over de floppy: die schijfies gaat gewoon dood waar je bijstaat. Ik flash liever mn bios vanaf cd dan vanaf floppy. onbetrouwbaar die krengen! maar het is een beetje gemiereneuk die discussie om een floppy drive :+

NQC op een schijf lijkt me leuk, maar durft iemand hier te beweren dat hij er ervaring mee heeft dat hij het echt merkt in z'n applicaties? Anyway, dit boeit verder ook niet, over een paar maanden hebben alle schijven NQC. de maxtor plus 10 heeft het ook (16mb zeker, en de 8mb's zouden het nu ook moeten hebben). Laat de TS gewoon iets uitzoeken. zoveel verschilt het niet.

nogmaals over de voeding waar ook discussies over zijn, een normaal a-merk voeding van 350watt is prima. aopen, chieftec, antec, (weet niet of coolermaster iets meeleverd? zal ook wel goed zijn).
een voeding van 100eurie is onzin.
Yofresh_750 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:30:
[...]

Ik heb geen problemen met m`n onboard geluid, doet het prima, maar het is maar waar je prioriteiten aan stelt.
Meen je dit serieus? onboard sound of een hardware kaart zoals een audigy scheelt aardig wat in frames. bovendien heb je dan eax ondersteuning. de geluidskwaliteit is ook niet altijd in orde van die onboard krengen (of je moet 15watt aldi/lidl speakers eraan hebben hangen,dan boeit het niet). google maar na.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

http://www6.tomshardware..../20050317/seagate-05.html
Verder blijf ik erbij, een betrouwbare en stille HDD is belangrijker dan een snelle HDD.

En ook ik ben van mening dat onboard sound "sux". Kost onnodig resources, de drivers hebben vaak vele bugs en kwaliteit is minder dan een goedkope Audigy2

Verwijderd

sharkzor schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 23:15:
nogmaals over de voeding waar ook discussies over zijn, een normaal a-merk voeding van 350watt is prima. aopen, chieftec, antec, (weet niet of coolermaster iets meeleverd? zal ook wel goed zijn).
een voeding van 100eurie is onzin.
Ik ben het helemaal met je eens, op één punt na. Het is 100 EURO, niet EURIE. Je zegt toch ook niet één auto, twee auti? Het is zo'n ontzettend irritante en domme taalfout, dat ik het niet kan nalaten er iets van te zeggen, sorry :P
Meen je dit serieus? onboard sound of een hardware kaart zoals een audigy scheelt aardig wat in frames. bovendien heb je dan eax ondersteuning. de geluidskwaliteit is ook niet altijd in orde van die onboard krengen (of je moet 15watt aldi/lidl speakers eraan hebben hangen,dan boeit het niet). google maar na.
Thx.. :).. dat was ook mijn punt. Alhoewel het van je on board audio afhangt natuurlijk, ik heb zelf een Nforce2 met soundstorm en dat is nog redelijk te pruimen, ondanks de realtek chip die er achter zit. Qua frames zit dat tussen een audigy en audigy2 in. Alleen zal de TS geen nforce2 nemen, en geen soundstorm. In dat geval is een geluidskaart ALTIJD beter dan on-board, en is de winst in frames groter of vergelijkbaart aan het verschil tussen 512 en 1024 Mb. Sterker nog, in de meeste gevallen zul je van dat laatste verschil niets merken. Maar goed.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hezik>

Verschil tussen 1 reepje 512MB of 2 reepjes van 512MB (zeker bij dual mode) merk je wel degelijk!
Het verschil is echt extreem. Ik begon met 256MB toen ik XP draaide... zelfs met goed tunen was het gewoon traag, zelfs met alleen office werk (ja ik stel hoge eisen). Toen naar 512MB en eindelijk Windows reageerde vloeiend en office applicaties en andere kleine applicaties ook (geen swapping).
Maar met gaming was het bij sommige games nog niet echt prettig, zeker bij games, als Doom3, Far Cry. HL2 etc. Als je dan gamed merk je gewoon dat er ontzettend veel geswapped wordt en heb je extreme frame drops, meer dan wat jij beweert met een andere geluidskaart! Daarnaast loopt het gewoon minder lekker. Ga je naar 1024MB dan zal je merken dat ook al die games lekker lopen.

Maar wil jij je hele kernel in het geheugen laden en al je buffers lekker groot instellen zodat Windows Ultiem loopt en je ook nog die games draait met rekening houden van services op de achtergrond, dan zou je nog zelfs 512MB of gewoon 2 reepjes van 1024MB erin kunnen doen. En de prijzen zijn gewoon laag, zie die TwinMos Speed Premium reepjes (en dit zijn op zeker de reepjes die je in je bak wil hebben).

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-01 04:01

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik zou ongeveer deze setup nemen:
Systeem bij Azerty (aardige goeie winkel) samengesteld:

Cooler Master Wave Master Geen, Zwart €138
Tagan TG420-U02 I-Xeye 420 Watt €81
!AMD Athlon 64 Venice 3500+, Socket 939, Boxed €270
!Zalman CNPS7000B-Cu LED €37
!2x Samsung Spinpoint 200 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II €109
OEM 3,5 diskettestation Zwart €7
!2x Pioneer DVR-109BK 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, OEM €140
Kingston KHX3500AK2/1G DDR SDRAM, 1 GB, PC3500, 434 MHz, Matched pair (2x 512 MB) €157
!Gainward PowerPack! Ultra /2600PCX 256 MB, PCI Express x16 €375
!Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS OEM €60
DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D €139

Iiyama E480S-B 19 inch, Zwart €371.01
Microsoft MultiMedia Keyboard Zwart, OEM €11
Logitech MX518 Zwart, Retail €46.99
Muismat: Steelpad S&S €30

Totaal: €2081

Als je alles vanaf 1 winkel koopt is het meestal iets duurder, maar handiger met garantie.
Bij de beste prijs/kwaliteits producten staat een uitroepteken voor, die raad ik jou aan om te nemen.
Een 3800+ is maar iets sneller, maar wel stukken duurder. Je kan dan beter je systeem met 100% overclocken, wat de meeste computers wel kunnen hebben.

Veel mensen vergeten ook hoe belangrijk een muismat is bij het gamen, de steelpad s&s is erg duur, maar ook heel goed en zorgt voor gladde beweging van de muis.

Toetsenbord, muis en speakers hangen sterk van je persoonlijke voorkeur af. Als je draadloos wilt: zorg voor voldoende oplaadbare batterijen (erg onhandig om in de hitte van een strijd te verwisselen)

Jouw keuze voor asus A8n-Sli moederbord is niet echt heel goed.
1. Ze hebben slechte support
2. Ze hebben nog allerlei problemen met de biossen zodat je hele tijd nieuwe biossen eigenlijk moet testen.
3. Ik heb het moederbord ook bij iemand ingebouwd, de kleine chipset koeler maakt behoorlijk veel lawaai.

Oh ja nog een vraag: wil je brute snelheid, stilte of moet het ook mooi zijn?

Verwijderd

Omdat dit CSL is, nog een suggestie.. als ik het budget bij Dell invoer, en een game-systeem samenstel, krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/global/configurator/chassis/EMEA/Dimen_8400_front_131x145.jpg
Intel PIV 640 (3.20 Ghz)
1024 Mb Dual Channel DDR2 500Mhz
160Gb SATA raid 1 (mirror, 2x160Gb 7200rpm 8mb cache)
Floppy
nVidia GeForce 6800 GTO 256MB
Dell 19" Flat Panel beeldscherm zwart
16x max. DVD+/-ReWriter & 16x DVD
Creative Labs Sound Blaster® Audigy 2 ZS
Dell 5650 5.1 Surround Luidsprekers Systeem
tobo
optical muis
windows xp pro sp2
ms works (afaik vrij waardeloos, alhoewel word er wel in zit)
1 jaar collect-en-return
Dell kleurenprinter

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik snap niet dat mensen maar met voedingen van tegen de 100 Euro aankomen en dan nog apart een dure kast. Echt overbodig. Zoals ik al eerder zei een Antec of Chieftec kast heeft al een zeer goede voeding. En zalman is zelfs meerdere malen veel minder getest dan Antec of Chieftec.

Daarnaast ander geheugen dan TwinMos Speedpremium is ook onzin, deze hebben de chippies die je wil! de opvolger van de BH5!!!

Dit zou ook nog een optie kunnen zijn ;) http://www.lidl.nl/nl/ind...50616.p.Targa_PC_AMD_3500

[ Voor 13% gewijzigd door n00bs op 12-06-2005 01:56 ]

Verwijderd

Lol, die teksten..
sokkel 939 [..] NVidia® nForce™4 Chiprecord
[..]
300 GB Seagate® harde schijf met 7200 t/min, 8 MB Cache, SATA aansluiting met gigantische geheugencapaciteit voor al uw gegevens en bliksemsnelle toegang tot SATA
[..]
Gigantisch software-pakket

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 01:27:
Omdat dit CSL is, nog een suggestie.. als ik het budget bij Dell invoer, en een game-systeem samenstel, krijg ik dit:

[afbeelding]

[...]
Bij Dell zit je wel met een BIOS met beperkte opties en een gewoonlijk wel stil maar warm systeem. Als je zo'n bakken opendoet nadat ze juist hebben gedraaid waan je je in de tropen :P

Ook loopt die Dell op een Pentium 4 en ik zou de voorkeur voor een AMD Athlon 64 systeem hebben aangezien de TS zijn hoofdprioriteit gamen is.

• sharkzor
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 23:58:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, op één punt na. Het is 100 EURO, niet EURIE. Je zegt toch ook niet één auto, twee auti? Het is zo'n ontzettend irritante en domme taalfout, dat ik het niet kan nalaten er iets van te zeggen, sorry :P
geen domme taalfout, ik heb gewoon te vaak die gamma reclame gezien :P
[...]

Thx.. :).. dat was ook mijn punt. Alhoewel het van je on board audio afhangt natuurlijk, ik heb zelf een Nforce2 met soundstorm en dat is nog redelijk te pruimen, ondanks de realtek chip die er achter zit. Qua frames zit dat tussen een audigy en audigy2 in. Alleen zal de TS geen nforce2 nemen, en geen soundstorm. In dat geval is een geluidskaart ALTIJD beter dan on-board, en is de winst in frames groter of vergelijkbaart aan het verschil tussen 512 en 1024 Mb. Sterker nog, in de meeste gevallen zul je van dat laatste verschil niets merken. Maar goed.
je wil dus zeggen dat 512mb genoeg is? kweenie wat jij met je pc doet, maar je hebt er vast meer opstaan dan een game en msword.
Een gemiddeld iemand heeft een leuke virusscanner (sommigen ook een firewall...) spyware programma, msn messenger, allerlijk achtergrond troep voor de printer en geluidskaart etc..., deamon tools etc...
dat kost allemaal geheugen. blijft er weinig over voor je spelletje. en dan ga je dat verschil wel merken.
ik heb nu bijvoorbeeld de bovenstaande programma's openstaan + newsleecher (euh... om shareware te downloaden natuurlijk). een winrar venstertje en een pdf van een boek die ik voor een tentamen aan het lezen ben. zit ik al over de 512mb heen. had ik maar 512mb ram, dan was het 1 grote swap ellende hier :D

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31
met wat bezuinigingen zou je ook de bbg game editie van t.net kunnen overwegen, reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2005

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dan kan die toch net zo goed die PC van de lidl.nl nemen... die is maar 1000 Euro, helemaal compleet en er zitten altijd kwaliteits onderdelen in. Dan kan je altijd nog wat zaken upgraden.

• ff_tweake
Archimond schreef op zondag 12 juni 2005 @ 00:10:

Jouw keuze voor asus A8n-Sli moederbord is niet echt heel goed.
1. Ze hebben slechte support
2. Ze hebben nog allerlei problemen met de biossen zodat je hele tijd nieuwe biossen eigenlijk moet testen.
3. Ik heb het moederbord ook bij iemand ingebouwd, de kleine chipset koeler maakt behoorlijk veel lawaai.
De argumeten zijn niet helemaal waar als je dit bord vergelijk met elk ander gemiddeld bord.
1. Slechte support valt best mee, ze mailen altijd wat terug als je wat vraag.
2. Problemen met biossen zijn minimaal. De béta biossen hebben vaak wel wat foutjes maar ik vind dat dat moet kunnen.
3. Lawaai is simpel te verminderen door er een goedkope fancontroller tussen te zetten. Ook is er voor een paar euro het zalman nb47j koelblok.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 01:27:

[afbeelding]

[...]
Ik zou zelf dus ook altijd deze verkiezen boven een zelf bij elkaar geraapt systeem (ookal heb ik jarenlang ook zelf gebouwd) :) Maarja dat ben ik dan misschien..

Het is wel jammer dat Dell nog steeds geen AMD levert, maarja of je in de praktijk nu echt veel verschil merkt tussen zo'n P4 en de hierboven genoemde AMD?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bigs schreef op zondag 12 juni 2005 @ 11:45:
[...]

Ik zou zelf dus ook altijd deze verkiezen boven een zelf bij elkaar geraapt systeem (ookal heb ik jarenlang ook zelf gebouwd) :) Maarja dat ben ik dan misschien..

Het is wel jammer dat Dell nog steeds geen AMD levert, maarja of je in de praktijk nu echt veel verschil merkt tussen zo'n P4 en de hierboven genoemde AMD?
Het verschil met gaming tussen Intel en AMD64 is ontzettend groot... ik vind wel dat iedereen eens wat reviews moet lezen op THG, behardware etc voordat men bepaalde zaken aanraad.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik jullie allen bedanken voor alle prima reacties, ik heb een hoop dingen op een rij gezet en denk dat ik klaar ben om een keuze te maken. Zodra ik zo ver ben post ik hier het complete plaatje waar jullie op kunnen reageren.

Nogmaals bedankt ! ik heb er veel aan
Pagina: 1