Toon posts:

[Fedora] boot niet zonder VGA-card en grub.conf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Achtergrond
Ik heb een webserver waarop ik Fedora heb geinstallerd [Fedora Core (2.6.11-1.27_FC3)]. De webserver zit in een 1-u behuizing, waardoor je slechts plaats hebt voor één risercard. Het moederbord heeft geen onboard lan of vga. Aangezien lan natuurlijk essentieel is voor webserver is de keuze snel gemaakt:vga moet eruit.

Probleem:
Volgens mij kan Fedora niet booten zonder VGAcard, Ik kan natuurlijk niet zien wat er mis gaat (aangezien er geen monitor opzit ;)) dus vroeg ik mij af of iemand anders hier toevallig ervaring mee heeft. Het enigste wat ik kan waarnemen is dat de hdd-leds niet oplichten en er daarom niets geladen wordt na het bios. Ik heb het internet afgestruind, maar kon alleen het volgende vinden, wat me wellicht een optie leek:
Je kan in grub.conf de regel kernel aanvullen met vga=0, betekent dit nu dat hij dan headless moet booten, of iets anders. Ben zelf een terughoudend om hierin te gaan klooien, gezien alles er al op geinstalled is. (ben overigens niet echt bekend met linux)

Mijn grub.conf ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,0)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.11-1.27_FC3)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.6.11-1.27_FC3 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.11-1.27_FC3.img
title Fedora Core (2.6.9-1.667)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
    initrd /initrd-2.6.9-1.667.img

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 14:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 14:32:

Volgens mij kan Fedora niet booten zonder VGAcard
Ik heb hier met Debian geen problemen mee. Aangezien je zegt dat je zelfs niet voorbij de bios lijkt te geraken; Staat daar iets ingesteld als: "halt on all errors"? Misschien stopt het daar al omdat de bios merkt dat er geen VGA is?

Over grub kan ik je geen info geven, wel dat het bij mij gewoon werkt zonder beeldkaart en zonder speciale opties.

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24
Je kan zien (als fedora opgestart is) wat er gebeurt door met ssh in te loggen.
Ik heb nog nooit de vga kaart eruit gehad maar zonder monitor werkt alles wel.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Voor de PC maakt het helemaal niet uit of er al dan niet een monitor aan hangt, maar wel of er al dan niet een videokaart in zit.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is een beetje afhankelijk van je moederbord. Ik heb borden gehad die zonder problemen doorstartte zonder VGA (wel in de bios video op monochroom zetten, en halt on errors omzetten in Halt on no errors).
Ik heb een tijdje zonder videokaart gedraait, bij gebrek aan een videokaart, maar vond het niet echt handig... Maar linux kan het zeker wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Idd, wat ze hierboven zeggen, zorgen dat de bios doorstart ook al ontbreekt de vga kaart.

Dan bij je bootloader meegeven: console=/dev/ttyS0

Dan word al je output ipv op het scherm gezet, naar je seriele poort gestuurd. Vraag me alleen wel af wat init doet als hij dan getty's moet spawnen op een pty/vc... ?

En zowiezo een getty starten op ttyS0/1 mbv van inittab is dan ook wel handig. Met lilo kan je zelfs je bootloader al besturen via een ttyS. Of dat ook met grub kan..? geen id?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties so far. De pc komt denk ik wel door de bios heen omdat ik voorheen ook in win2k3 kon komen zonder vidcard erin. Deze gaf echter na een tijdje ineens problemen met terminal services en dan wordt het toch ook lastig om er nog op te komen van afstand.

Ik wou ook weten of ik uberhaupt wel in de vnc gui kan komen als ie al opstart?
Pagina: 1