Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

4 ledjes, geen idee hoe

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag 4 ledjes op een 5V of 12V draadje aansluiten. het gaat hier om een rood, geel, groen, en blauw ledje.

de gele led
-Artikel: 5mm LED geel glashelder
-Behuizing: 5mm
-Kleur + materiaal: GaAsP/GaP
-Golflengte: 590nm
-Kleur behuizing: glashelder
-Lichtintensiteit (If = 10mA): 20 - 80mcd
-Zichthoek: 30°

de blauwe led
-Artikel: 5mm LED Blauw glashelder per stuk
-Kleur + materiaal: InGaN
-Golflengte: 470nm
-Lichtintensiteit (If = 20mA): 5000 mcd
-Spanning: 3.6 Volt
-Zichthoek: 18°

de rode led
-Artikel: 5mm LED rood
-Kleur + materiaal: GaAsP/GaP
-Golflengte: 625nm
-Lichtintensiteit (If = 10mA): 50 - 200mcd
-Zichtshoek: 30°

en de groene led
-Artikel: 5mm LED groen glashelder
-Kleur + materiaal: GaP
-Golflengte: 565nm
-Lichtintensiteit (If = 10mA): 20 - 80mcd
-Zichthoek: 30°

ze moeten allemaal even fel branden. ik heb geen idee hoe het werkt met weerstandjes. wat voor weerstandje moet ik gebruiken? moet ik voor elke led een aparte weerstand? (vast wel want de blauwe brand standaard veel te fel) moeten ze serie of parallel?

als iemand hier nog andere ledjes weet, alle tips zijn welkom. ze moeten niet te fel branden dus dingen als laser leds zijn iets te.

alvast bedankt.

Verwijderd

nu ben ik ook geen led-wizard, maar volgens mij heb je hiervoor de voltages van de andere 3 leds ook nodig? :]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Je geeft te weinig info om hier iets zinnigs over te zeggen... op welk voltage werken deze leds

Verwijderd

even hard laten branden gaat moeilijk zijn. Je blauwe led is nl. 5000mcd en dan heb je weer andere leds van 200mcd. Om ze allemaal even hard te laten branden moet je ze allemaal op een lage lichtintensiteit laten branden en dat gaat enkel een flauw lichtpuntje zijn.

Verwijderd

over een rode led staat 1,6 tot 1,7 V. Groen en geel ook zoiets dacht ik.Zorg dat er ongeveer 20 mA door een ledje gaat voor maxiamele lichtintensiteit. Niet meer dan 20 mA want dan gaan je ledjes minder lang mee. Haal de ledspaninig (3,6 V van blauw 1,6 voor de rest) van de voedingsspanning (5V of 12V) af. Dat getal deel je door de stroom die je door de ledjes jaagt. En dan heb je de weerstand. Om een mindere lichtintensiteit te krijgen moet je minder stroom door een ledje laten gaan. Maar dit moet je zelf een beetje proberen. Hier zijn voor zo ver ik weet geen formules voor. Misschien kun je in de datasheets grafiekjes hiervan vinden als je die hebt.
Schakel de ledjes wel parralel he ;) maar dat zul je zelf ook wel weten

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
5000mcd en 80mcd ledjes aan elkaar gelijk trekken gaat niet werken ben ik bang.. Gelukkig kosten die dingen een paar centen dus gewoon ff een stel andere ledjes kopen met aan elkaar gelijke specificaties. Hou www.inkoopacties.net in de gaten, aangezien daar met regelmaat led-IA's voorbij flitsen..

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kom op, er is een groot stuk over leds in de CM&E FAQ getikt: Frequently Asked Questions CME . Als je wat beter gezocht en rondgekeken had was je daar wel terechtgekomen. GoT is niet een plaats waar je onder het motto 'ik weet er verder ook niets van af' je vragen kan dumpen, de bedoeling is wel dat je er zelf een redelijke hoeveelheid moeite insteekt. Lees anders Welkom in Casemodding & Elektronica (Policy) nog even door, en probeer je volgende topics wat beter te maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.