Wat is het verschil tussen basreflex en een gesloten systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-12 21:24
Ik heb bassreflex speakers, mission 780's, en heb sinds 2 dagen schuim in de basspoorten achter gestopt, omdat ik de speakers sinds kort in een iets kleinere kamer heb opgesteld en de speakers daardoor dichter tegen de muur staan.

Behalve de vermindering in bass valt het me op dat het klankbeeldje zelf veel enrgieker en opener klinkt. Positief in mijn ogen.

Alleen vraag ik me af wat nou het verschil tussen een bassreflex speaker en een gesloten speaker is, omdat ik me afvraag of ik die basspoorten zomaar ongestrafd dicht kan stoppen. :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dit is allemaal terug te lezen in de FAQ, maar ik wil je wel een korte uitleg geven.

Bij een bassreflex systeem maak je gebruik van een basspoort. Deze poort is zodanig ''getuned'' dat 'ie doormiddel van poortresonanties de gewenste frequentie een boost geeft. Mits de poort goed getuned is, zal je een diepere bassweergave krijgen, maar ook een wat boemerige bass (hogere group delay).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz