Toon posts:

[XP] Novell/Bestanden aanmaken vanuit Excel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Voor de school waar ik lesgeef heb ik het volgende probleem: Mijn leerlingen hebben geen eiegen inlogcode, hierdoor krijgen leerlingen allemaal rechten in een bepaalde map waar alles van leerlingen wordt opgeslagen. Veelal wordt hierin gerommeld, straks meer hierover. Om in de centrale map een klassenmap en daarin mappen van namen van leerlingen daarin te hangen kost nogal wat tijd. We hebben ongeveer 450 leerlingen. Nu hebben we uiteraard vanuit ons administratiepakket een mogelijkheid om een excellijst op te vragen.

Vraag 1 luidt: kan ik vanuit het Excelbestand de mappen genereren? en zo ja hoe? :? (heb helaas, absoluut geen verstand van programmeren!) (is er dus een proggie of marco voor?) :Y)

Vraag 2 luidt: kan ik die mappen van de leerlingen beveiligen met een wachtwoord. De server is novell 5.x. Ik weet dat ik rechten kan toewijzen maar omdat de account "leerling" door iedereen wordt gebruikt is dat geen optie. Hebben jullie een antwoord hierop?

Wat heb ik zelf bekeken:
Got: gezocht op mappen aanmaken excel, wel gevonden maar precies andersom map>>>Excel
Google: idem
rommelen met macro's maar deze willen (bij mij niet overstijgend over Excel werken. :(
Gekeken of commander o.i.d. uitkomst kan bieden.

Iemand een gooi?

Verwijderd

Je hebt wel een Excel sheet. Je kan er ook voor kiezen deze Excel sheet aan te passen en te importeren. Ik heb een aantal scholen gemigreerd van NetWare 5.x naar NetWare 6.5 en ik gebruikte daar simple tekstfiles voor.

Het wachtwoord kan je direct meegeven, wat bij hun neer kwam op eerste paar voorletters + geboortedatum. Vervolgens moest de leerling direct na een eerste keer inloggen haar wachtwoord aanpassen.

De directories zijn het probleem niet, die kan je direct laten aanmaken:

Check ook dit freeware tooltje:
http://www.hbware.com/content/view/17/12/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:59:
Het wachtwoord kan je direct meegeven, wat bij hun neer kwam op eerste paar voorletters + geboortedatum. Vervolgens moest de leerling direct na een eerste keer inloggen haar wachtwoord aanpassen.
Daarbij ga je er denk ik wel van uit dat je per leerling een eigen account aanmaakt...
Dat is bij TS niet het geval, daar hebben ze 1 account voor alle leerlingen (slecht idee, maar goed).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mappen maken met een excelfile gaat niet zo gemakkelijk - wat wel heel simpel kan is bv dit:
  • Zorg ervoor dat je Excelfile enkel nog de mapnamen als kolomnaam heeft (dus geen andere kolommen)
  • Sla deze op als 'CSV' bestand
  • Nu kan je dit CSV bestand uitlezen met het command promot commando 'for', bv:
    code:
    1

for /f %i in (mappenlijst.csv) do @echo %i
  • Met het command prompt commando 'mkdir' maak je pakken aan
Ik ga er van uit dat met deze informatie je zelf wel al die mappen kan genereren :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Super. Ik ga eens kijken of dit allemaal gaat werken. We houden contact!-

BackSlash32 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:45:
[...]

Daarbij ga je er denk ik wel van uit dat je per leerling een eigen account aanmaakt...
Dat is bij TS niet het geval, daar hebben ze 1 account voor alle leerlingen (slecht idee, maar goed).
Het is bij ons ook zo geregeld. ze hebben besloten de leerling accounts allemaal hetzelfde te houden, waardoor er eigelijk fysiek maar 1 account is aangemaakt nl. leerling. Dit account is voor systeembeheer makkelijk te onderhouden maar voor ons een hels karwei (als docent) omdat de leerlingen de mappen van elkaar weggooien verzetten, renamen enz. Het beperken van rechten (niet kunnen modden of verwijderen, want dan kunnen ze ook geen tempbestanden weggooien en daar kan office niet zo goed tegen. Het is dus eigelijk een probleem van systeembeheer maar het komt op ons bordje terecht,,,,,,,,,,

elevator schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 20:15:
Mappen maken met een excelfile gaat niet zo gemakkelijk - wat wel heel simpel kan is bv dit:
  • Zorg ervoor dat je Excelfile enkel nog de mapnamen als kolomnaam heeft (dus geen andere kolommen)
  • Sla deze op als 'CSV' bestand
  • Nu kan je dit CSV bestand uitlezen met het command promot commando 'for', bv:
    code:
    1

for /f %i in (mappenlijst.csv) do @echo %i
  • Met het command prompt commando 'mkdir' maak je pakken aan
Ik ga er van uit dat met deze informatie je zelf wel al die mappen kan genereren :)
Ik ging er ook vanuit maar wat doe ik fout?

Ik typ in de cmd box:

code:
1
mkdir for /f %i in testnamen.csv do @echo %i

foutmelding: de syntaxis van de opdracht is onjuist

code:
1
for /f %i in testnamen.csv do @echo %i mkdir

foutmelding: testnamen.csv niet verwacht op dit moment.

Uiteraard heb ik een csv aangemaakt met daarin een aantal namen om te testen en op c: gezet. ook de cmd-box begin ik in c: wat doe ik fout? :? :?

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:59:
Je hebt wel een Excel sheet. Je kan er ook voor kiezen deze Excel sheet aan te passen en te importeren. Ik heb een aantal scholen gemigreerd van NetWare 5.x naar NetWare 6.5 en ik gebruikte daar simple tekstfiles voor.

De directories zijn het probleem niet, die kan je direct laten aanmaken:

Check ook dit freeware tooltje:
http://www.hbware.com/content/view/17/12/
Freeware tooltje werk niet: mist calwin32.dll :(
heb hem gedownload en geinstalleerd in windows, windows/system32 en windows/system geen resultaat. enig idee?

dank!

[ Voor 94% gewijzigd door sanfranjake op 13-06-2005 18:21 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

plantenbak-dolf schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 20:53:
[...]

Het is bij ons ook zo geregeld. ze hebben besloten de leerling accounts allemaal hetzelfde te houden, waardoor er eigelijk fysiek maar 1 account is aangemaakt nl. leerling. Dit account is voor systeembeheer makkelijk te onderhouden maar voor ons een hels karwei (als docent) omdat de leerlingen de mappen van elkaar weggooien verzetten, renamen enz. Het beperken van rechten (niet kunnen modden of verwijderen, want dan kunnen ze ook geen tempbestanden weggooien en daar kan office niet zo goed tegen. Het is dus eigelijk een probleem van systeembeheer maar het komt op ons bordje terecht,,,,,,,,,,
Zolang die situatie bestaat is eigenlijk alles wat je doet maar half van waarde. Zolang de leerlingen teveel rechten hebben kunnen ze alsnog alles naar de kloten helpen.

Maar ja... zoals gezegd is de top van een bedrijf vaak niet de meest Computer Technologisch onderricht!

There is no place like ::1

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

plantenbak-dolf schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:03:
[...]
Uiteraard heb ik een csv aangemaakt met daarin een aantal namen om te testen en op c: gezet. ook de cmd-box begin ik in c: wat doe ik fout? :? :?
Type in do command prompt eens help for in. Met die hulp moet het toch echt lukken :)

Wat betreft het wachtwoord per directory, nee dat kan niet tenzij je voor iedere gebruiker een aparte account aanmaakt. Ik weet niet wat de systeembeheerder hier zo'n probleem van maakt, het is vrij gebruikelijk om iedere leerling een eigen account te geven. Of denkt hij dat alle andere scholen het ook op deze manier doen?

[ Voor 3% gewijzigd door JoetjeF op 12-06-2005 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:07:
[...]

Type in do command prompt eens help for in. Met die hulp moet het toch echt lukken :)

Wat betreft het wachtwoord per directory, nee dat kan niet tenzij je voor iedere gebruiker een aparte account aanmaakt. Ik weet niet wat de systeembeheerder hier zo'n probleem van maakt, het is vrij gebruikelijk om iedere leerling een eigen account te geven. Of denkt hij dat alle andere scholen het ook op deze manier doen?
Klopt helemaal! maar het beheer is gewoon veel makkelijker om voor de leerlingen een account aan te maken i.p.v. 450. Daarnaast staan we binnenkort (+/- 1 jaar) voor de migratie naar Windows 2003 waarbij het de bedoeling is dat leerlingen wel accounts krijgen . tot die tijd is het tobben.............

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
plantenbak-dolf,

Zou je als je zelf de laatste poster bent in een topic even je bericht willen wijzigen als je binnen 24 uur nog wat toe te voegen hebt?Ik heb je laatste paar berichten even aangepast. Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) hierover nog even door :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Wilde bijna vragen om een slotje maar ik heb gewoon geen idee hoe ik de foutmelding : "bestandsnaam".csv niet verwacht op dit moment kan verhelpen.
Ik kom er niet aan uit met for/? en maak me alleen maar kwaad omdat het gewoonweg niet lukt!?!

Wie weet er iets van deze functie?

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Als je goed kijkt naar ele's post zie je dat je de haakjes om de testnamen.csv mist ;)

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:16:
Als je goed kijkt naar ele's post zie je dat je de haakjes om de testnamen.csv mist ;)
En moet ik deze dan in de directory (c:testnamen.csv) oproepen?
of moet ik in c: gaan staan en dan for enz....(testnamen.csv)?

Hoera! dit is wat ik zocht!!!! echt super, geweldig bedankt. :P

p.s. het is gelukt bedankt voor de scherpe aanwijzing!

Nog een aanvulling op bovenstaande:
als ik het commando in een batchbestand zet doet ie het helemaal niet en terwijl ik in cmd>>for enz.. in typ doet ie het wel? iemand een idee hoe ik er wel een *.bat van kan maken?
zelf was ik zover gekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rem @echo off