Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke sensoren voor temps van -75

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Ik wil dus een sensor die temperaturen van ongeveer -75 aan kan.

Het is de bedoeling deze aan de pc te hangen en dan software matig uit te laten lezen en eventueel te versturen naar mijn lcd.

Nou is mijn vraag welke sensor moet ik hebben die deze taak kan vervullen ik weet dat er vaak over een lm35.. word gesproken maar deze kan maar tot -20 las ik.

Iemand al eens zoiets gedaan? Zo ja voorbeelden zijn altijd welkom.

En moet ik veel doen om deze sensoren door de pc uit te kunnen laten lezen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

waarschijnlijk is het goedkoper om zelf een dergelijke sensors te maken met een NTC/PTC en een ADC.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Epsilon

PT100 / PT1000 sensors zijn hier zeer geschikt voor

Met een AD converter en PIC kom je een heel eind :)

Ze zijn niet duur, de schakeling eromheen ook niet.

Je moet ze uiteraard wel eiken en dat gebeurd nog steeds met dure K-type thermometers of andere PT100(0) machines.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Die heb je ook in verschillende uitvoeringen. Sommige mogen maar -20 hebben, andere kunnen wel die -70 aan. Zoek het ff op in specificaties voor je aankoop.

/edit: waarom is alles wat ik typ dikgedrukt?

[ Voor 14% gewijzigd door MeMoRy op 11-06-2005 11:52 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Thrillseekah schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:51:
Ik wil dus een sensor die temperaturen van ongeveer -75 aan kan.

Het is de bedoeling deze aan de pc te hangen en dan software matig uit te laten lezen en eventueel te versturen naar mijn lcd.

Nou is mijn vraag welke sensor moet ik hebben die deze taak kan vervullen ik weet dat er vaak over een lm35.. word gesproken maar deze kan maar tot -20 las ik.

Iemand al eens zoiets gedaan? Zo ja voorbeelden zijn altijd welkom.

En moet ik veel doen om deze sensoren door de pc uit te kunnen laten lezen.
Ik heb een heel weerstation gebouwd dat oa temperaturen tot -20 kon meten met een lm35. Een LM35 of LM35A kan tot -55. Waarschijnlijk ook verder alleen zul je dan een afwijking krijgen.
Het is wel redelijk veel werk om dit te bouwen. Wat ik heb gedaan is een dus een lm35 gebruikt en de uitgangsspanning geregeld met een opamp( uitgangsspanning varierend van 0,5 tot 5 V omdat een opamp niet echt 100% betrouwbaar is onder de 0,5 V). Deze spanning heb ik met een PIC16F688 microcontroller gedigitaliseerd en verzonden naar een andere microcontroller die het zootje naar de pc stuurt via aan MAX232. Deze microcontroller is 8051 gebaseerd. Deze microcontroller hoef je trouwnes niet te gebruiken, ik heb dat wel gedaan omdat ik gebruik maakte van een draadloze FM verbinding.

De PIC16F688 zul je wel met assmebly moeten programmeren. Of je moet geld uit gaan geven voor een C compiler. Ik kan je wat basis code geven maar die moet wel aangepast worden.

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Kijk :D -55 is al aardig wat ik wil.

Heb je toevallig fotos van wat jij hebt gemaakt?

Verwijderd

nee heb geen foto's nu. Maar die kan ik na het weekend wel maken. Ik heb wel een schema van de temperatuur schakeling die ik heb gebruikt. R1 t/m R5 kloppen niet. Die moet je zelf berekenen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/spriggan/EL/temp.JPG
en van de voeding
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/spriggan/EL/voeding.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 13:30 ]

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 20:55

Hayfork

Drinkin&Boardin

wat ik me dan afvraag is wat hij ermee wil gaan doen...

stikstof-cooling meten ofzo? :P

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Epsilon

die LM35's wijken enorm af, kan gerust 10c ernaast zitten

Voor lage temps kan je niet om k-type, j-type en andere thermokoppels heen, of de weerstandkant zoals PT100(0) op.

NTC en PTC's kun je bijna niet gebruiken met een eigen cirquitje op een grote range. Je moet ze afstellen op een kleine range (zeg -35 tot -45c), daarbuiten gaan ze te veel afwijken. Ze zijn nou eenmaal niet lineair. Nadeel van NTC/PTC en PT100(0) sensors is dat je de draden moet lakken als je vloeistoffen gaat meten. bij thermokoppels heb je daar geen last van.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:55

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Is het geen probleem dat bij die temperaturen je isolatie er af gaat vallen ?
Interessant verhaal :
http://www.picotech.com/applications/thermocouple.html en
http://www.picotech.com/applications/pt100.html

[ Voor 49% gewijzigd door jvhaarst op 11-06-2005 20:27 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1