Camera lens schoonmaken met lensvloeistof voor contactlenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.480 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
De lens van mijn digitale camera is smerig en ik krijg deze niet schoon met een droog doekje.
Nou staat er in de manual dat men alleen de lens schoon mag maken met speciaal reinigende cameralensvloeistof.
Alleen heb ik dit niet in huis, wel heeft er iemand bij ons thuis zachte contactlenzen die schoongemaakt en bewaard worden in een daarvoor speciale vloeistof.
Nou vroeg ik mij dus af, is het een goed idee om de cameralens daar dan mee te reinigen?
Of als iemand andere tips of technieken kent, dan hoor ik die graag.
Alvast bedankt voor enige feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

Waar heb je zelf al gezocht Arcane? Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de search. Je vraag hoort trouwens niet in Stuffis Generalis maar in Fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
die lensvloeistof is licht vettig op een manier dat je lens er niet echt beter van gaat worden. Heb je geen glassex in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HunterPro schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:05:
die lensvloeistof is licht vettig op een manier dat je lens er niet echt beter van gaat worden. Heb je geen glassex in huis?
Zit er op je lens geen coatings ofzo? Glassex is nogal heftig nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik heb google al geraadpleegd, alleen daar krijg ik vooral resultaten over het schoonmaken van contactlenzen en niet cameralenzen.
En als die er al zijn wordt aangeraden cameralensvloeistof te gebruiken, maar die heb ik juist niet in huis, dus moet ik wat anders verzinnen.
Ik vraag het alleen wel eerst, want ik wil niet mijn camera of lens beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik heb wel Glassex, maar daar heb ik ervaring mee, bij het gebruik van glassex verspreid de vet/vuil op de lens zich naar de buitenranden van de lens waar het in de hele dunne voegen gaat zitten en waar ik het met geen mogelijkheid meer uit kan krijgen.
Dit is nog niet bij deze camera gebeurd, maar ik weet toevallig dat glassex dit effect heeft.
Dus daar durf ik mij liever niet aan te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
dan heb je a) op een vreemde manier gepoetst (eerst met een lensdoekje het stof van je lens afhalen, dan een schoon doekje pakken, beetje glassex daarop, en van buiten naar binnen draaien), en b) dat valt buiten wat je op je beeld ziet (je lens is rond, het beeld is hoekig - de randen vallen van de foto af :))

Overigens heeft elke reinigingsvloeistof dit effect als je bijv keukenpapier gebruikt (kleine papiersnippertjes vallen van het papier af en hechten zich met liefde aan het inmiddels natte lensoppervlak)

[ Voor 25% gewijzigd door HunterPro op 11-06-2005 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik weet niet of het schadelijk is. Je kan het altijd proberen, we zijn natuurlijk benieuwd naar de resultaten die je met lenzenvloeistof behaald :7 . (hopelijk wordt het een positieve ervaring en geen negatieve).

Ikzelf gebruik nu zo'n microfiber doekje, en in de hele smerige situaties Eclipse vloeistof en Pec Pads. Er zijn natuurlijk ook van die lenspennen te koop, en ook van die goedkope lens schoonmaak setjes van bijv. Hama. Die zullen vast ook wel werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
eventueel kun je ook nog gaan spelen met wat vloeistof en wat wattenstaafjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110659

Je zou natuurlijk ook gewoon die speciale lenzenvloeistof kunnen gebruiken. Zo duur is dat toch niet? En dan weet je meteen dat het goed zit en geen risico loopt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

Klippy

Still Game

Lenzenvloeistof is een beetje vreemd, dat maakt geen glas schoon.

Als die persoon nu een bril had was het simpeler, alles dat voor brillen geschikt is is ook geschikt voor lenzen. Keukenrol enzo nooit gebruiken, geeft krasjes.

Gebruik zelf altijd gewoon van die vochtige brillendoekjes, werken perfect. Volgens mij van het kruidvat of de Aldi misschien, kosten niks en per stuk verpakt, heb ik altijd wel bij me als ik ver weg ga met de camera.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Laatst online: 00:52

FaceDown

Storende factor.

Effe een keer erop ademen en daarna zachtjes met een brillendoekje wrijven. Nog niet schoon? Nog eens ademen en wrijven. Nog niet schoon? Nog eens... etc. Works like a charm. :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat opti-free express wat ik voor m'n lenzen gebruik laat ietwat vettige vlekken achter als het opdroogt, lijkt me niet goed voor de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

In contactlensvloeistof zitten zouten opgelost, om de structuur van de zachte lens in stand te houden. Die zouten vormen mooie kristalletjes als je de vloeistof met een doek droogwrijft op je lens. Laat maar eens lensvloeistof in een bakje droogdampen in de vensterbank: een zichtbare laag zout blijft erachter.

Ik denk niet dat dat de bedoeling is voor je cameralens.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je niet nog ergens van die schoonmaakvloeistof voor je cassettedeck/cd speler/video?
Ik heb dus wel lenzenreiniger en pluisvrije doekjes en een blaaskwastje enzo, maar die reiniger ruikt en gedraagt zich exact hetzelfde...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

neographikal schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:06:

Zit er op je lens geen coatings ofzo? Glassex is nogal heftig nl :)
Nu dus niet meer, nee. ^_^

* Anoniem: 60780 doet alleen met puur water schoonmaken door op de lens uit te ademen en met een zakdoekje zachtjes te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij is contactlenzenvloeistof vaak waterstofperoxide, dat is niet echt heel goed voor je objectief. Ook glassex is niet "optimaal" O-)

Ik denk dat je je lens niet onmiddelijk hoeft schoon te maken om foto's te maken, of heb je hem volgespoten met slagroom? :X

Als je normaal wat vuil hebt op je lens, kun je het beste een speciaal microvezeldoekje halen. Je zorgt dat het grove vuil van het lensoppervlak is(met een zacht penseeltje bijvoorbeeld), en dan haal je vingerafdrukken en dergelijke weg met het doekje. H2O is eventueel een nuttige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik gebruik gewoon handzeep (héél weinig) met een zachte tissue en daarna een microfiber doekje. Werkt prima voor al mijn objectieven.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Van Hama kun je een setje kopen voor ongeveer &euo:10,-. Dat setje bestaat uit schoonmaakvloeistof, schoonmaakdoekjes en een kwastje. Dit gebruik ik altijd zelf om de lens schoon te maken. Werkt perfect. Brilpoetsdoekjes werken ook goed.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
FaceDown schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:00:
Effe een keer erop ademen en daarna zachtjes met een brillendoekje wrijven. Nog niet schoon? Nog eens ademen en wrijven. Nog niet schoon? Nog eens... etc. Works like a charm. :)
Dit is de enige echte manier.... Je adem laten condenseren is puur waterdamp zonder andere rotzooi.

Gebruik niet zmoaar elk doekje... Een katoenen zakdoek welke heeeeeeeeeeel vaak gewassen is en dus zacht is zou kunnen. Best kan je naar de plaatselijke opticien gaan. Meestal krijg je een stuk of 6 brillendoekjes gratis als je er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141950

Bij de combi:

>Blower brush
>Lens tissue: lint vrij
>Wattenstaafjes
>Lens vloeistof
>En een poetsdoek

7 euri

Je koopt dat 1 keer kun je een flinke tijd vooruit, en die blower brush ( blaasbalg borstel ) is altijd handig om je objectief vrij van stofdeeltjes te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 21:18
Klippy schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:52:
Lenzenvloeistof is een beetje vreemd, dat maakt geen glas schoon.

Als die persoon nu een bril had was het simpeler, alles dat voor brillen geschikt is is ook geschikt voor lenzen. Keukenrol enzo nooit gebruiken, geeft krasjes.

Gebruik zelf altijd gewoon van die vochtige brillendoekjes, werken perfect. Volgens mij van het kruidvat of de Aldi misschien, kosten niks en per stuk verpakt, heb ik altijd wel bij me als ik ver weg ga met de camera.
Als je je lens wilt vernielen moet je dat vooral doen.

Dat soort doekjes werden mij door de opticiën afgeraden, je maakt er hele fijne krasjes in de coating en ze krassen ook op kunstof glazen.
Als je nog wat jaren plezier ervan wilt hebben zou ik het advies opvolgen van de post hierboven. Je kunt de lens ook maandag nog wel schoonmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Point-blanK501 op 11-06-2005 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

Om gevoelige dingen zuiver te maken gebruik ik meestal isopropanol. Tast normaal niks aan en vet is er zo mee weg.
Weet wel niet of dit effect gaat hebben op je lens.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
DinX schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:09:
Om gevoelige dingen zuiver te maken gebruik ik meestal isopropanol. Tast normaal niks aan en vet is er zo mee weg.
Weet wel niet of dit effect gaat hebben op je lens.
alcohol dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141950

niet pcies, maar het lijkt er volgens mij wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

Een soort van :)
Synonyms: 2-Propanol; sec-propyl alcohol; isopropanol; sec-propanol; dimethylcarbinol
CAS No.: 67-63-0
Molecular Weight: 60.10
Chemical Formula: (CH3)2 CHOH

[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 11-06-2005 21:08 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

FaceDown schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:00:
Werkt nog altijd als beste: effectief en het is veilig voor je lens. Verder valt dit echt prima te vinden, oa met google: gewoon andere search keywords proberen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.