Toon posts:

[Xbox] fan 'lager' zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heya,

"ergens" hier op GoT las ik dat je de ventilator in de xbox 'stiller' kon zetten binnenin xbox media center. Je zou hem tot ong. 60 graden op kunnen laten lopen (de temperatuur), en de fan hierdoor op 2% van zijn capaciteit kunnen laten draaien.

Iemand enig idee wáár dit kan? Ik kan het niet vinden binnenin xbox media center.

Alvast bedankt! _/-\o_

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 11:28
xbox media center...dacht ik
Je kan bij de instellingen van XBMC de doeltemperatuur van de CPU aangeven. Deze kan maximaal op 68 graden celcius worden gezet. Aangeraden wordt om deze op maximaal 60 graden in te stellen, zodat je nog wel enige veiligheid over hebt. Afhankelijk van je kamertemperatuur zal de fan dan voor het overgrote deel op 2% draaien.

Je kan ook bijvoorbeeld een 80mm Papst Fan kopen en deze vervangen voor de huidige ventilator. Je zal het apparaatje nog wel even moeten aanpassen qua maat, maar dan heb je wel een veel stillere ventilator.
[rml][ xbox] Xbox media center - Deel III[/rml]

[ Voor 92% gewijzigd door Rein_stein op 10-06-2005 23:31 ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 11:28
sorry...niet goed je post zitten lezen. Je hebt al XBMC maar kan die instelling niet vinden. Geen idee, was morgen van plan XBMC te installeren. Als je beetje handig bent met elektronica kan je ook met een LM317 spanningsregelaar de fan langzamer laten draaien. Of je sluit m aan op 5V of 7V van je voeding, is ie ook wel een stuk stiller

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Maar als je dat niet software-matig doet, kan de xbox niet zelf de fan regelen zodra de cpu een te hoge temperatuur heeft bereikt. Tis natuurlijk beter als de xbox dit zelf in de gaten houdt en het voltage van de fan zelf op tijd bijstuurt.

[ Voor 30% gewijzigd door KneppaH op 10-06-2005 23:56 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
In XBMC? Nog niet zien staan :S
Eens gaan kijken dan :P

specs

Verwijderd

Na ongeveer een jaar (garantie...) heb ik mijn xbox opengemaakt en aan de hand van een guide de originele fan vervangen door een stuk stiller exemplaar (met blauwe leds). Ik moest er wel een stuk van de tray waar de drive in zit af dremelen, maar nu is hij echt stil!
En nu begin ik me te ergeren aan het geratel van die dvd speler :P

Als jouw oplossing niet makkelijk is, dan is een uurtje knutselen zeker de moeite waard (mits je garantie al verlopen is natuurlijk of je wil het risico wel lopen).

Verwijderd

naast de cpu zit nog een fijn koelblokje... gpu? houd de xbox daar de temp ook van in de gaten... want dat is ook een heethoofdje weet ik uit ervaring... zou ik ook aandacht aan besteden.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Vanaf de Xbox'en versie 1.6 en hoger zijn er problemen om de temperatuur goed uit te lezen. Ik zou er dus niet teveel op vertrouwen dat je fan de temperatuur goed reguleert.

En 20% is toch ongeveer wel het minimum om 'm nog enigzins uit de gevarenzone te houden...

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

je kan hem via xbmc ook niet lager zetten. je kan kiezen uit temp gestuurd en dan temp instellen of gewoon de aantal % aangegeven to een minium van ik d8 20%

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

errr... nope... hij kan tot 10%... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Darth Malak op 26-07-2005 16:30 ]

Verwijderd

offtopic:
ik dacht dat ie standaard altijd op 20% liep, maar dat blijkt niet het geval, ding gaat naar 26% als ie op 720p draait, uitzichzelf welteverstaan

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

pulleke schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:21:
Vanaf de Xbox'en versie 1.6 en hoger zijn er problemen om de temperatuur goed uit te lezen. Ik zou er dus niet teveel op vertrouwen dat je fan de temperatuur goed reguleert.

En 20% is toch ongeveer wel het minimum om 'm nog enigzins uit de gevarenzone te houden...
Ik heb een X-Box 1.6.
Als ik de temp bekijk via Evox geeft deze altijd 64°C ook als ik de Fan op 100% zet :?
Als ik de temp op XBMC bekijk geeft deze 58°C aan, maar als ik met de Fan ga stoeien zie ik wel een temp. verschil. Dit is toch wel vreemd, omdat Evox toch ook gebruik maakt van de ingebouwde temp.sensor ?

Ik heb wel alvast Arctic Silver 5 en een 70cm Y-Tech Fan besteld, ik hoop dat ik de Fan hiermee op 10% kan zetten in XBMC.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

GoT schreef op zondag 31 juli 2005 @ 12:10:
[...]
Ik heb wel alvast Arctic Silver 5 en een 70cm Y-Tech Fan besteld, ik hoop dat ik de Fan hiermee op 10% kan zetten in XBMC.
Poeh, dat is een fikse uitbouw die je daar uit moet voeren dan. :P
Maar je zult hoe dan ook wel wat moeten modden en ik moet zeggen dat dat wat die fan betreft nog niet meeviel. Toch maar een dremelkloon voor gekocht, maar met geduld en een vijl lukt het vast ook wel. ;)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
Met filmpjes blijft ie altijd lekker laag bij mij, 5 tot 15% gemiddeld. Staat dat ding wel in de schaduw, harde schijf uit en geen DVD geratel en gewoon een filmpje streamen over het netwerk.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:04:
naast de cpu zit nog een fijn koelblokje... gpu? houd de xbox daar de temp ook van in de gaten... want dat is ook een heethoofdje weet ik uit ervaring... zou ik ook aandacht aan besteden.
Jep, wordt ook gemonitordAfbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/aj-.devries/XBMC/screenshot009.jpg
Heb zelf de V1.0 Xbox met 2 koelers, mischien dat dat voordeel geeft hier. Vanaf V1.1 of 1.2 hebben ze geen actieve koelers meer op de GPU's. Hier is hij altijd zo'n 4 tot 8 graden koeler dan de CPU.

Mijn instelling is op basis van temperatuur op 53 graden.
Om het zo in te stellen: Instellingen -> Systeem (een van de subtabs of gelijk het scherm zelf, ligt eraan welke XBMC je hebt)

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Foutje, dat moet natuurlijk 70 meter zijn en geen cm. >:)
ff serieus : In een X-box zit een 70 mm Fan in dus ik denk dat ik geen dremel nodig heb. (hoop ik dan tenminste)

Als je op Evox kijkt, dan wordt zelfs de HDD temp gemonitord, maar of dat betrouwbaar is ?

[ Voor 22% gewijzigd door GoT op 31-07-2005 16:53 ]

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Er zijn problemen met het uitlezen van temps vanaf versie 1.6... Ik heb ook een 1.6 en bij mij heeft het zelfs nog nooit gewerkt. Helemaal niet.

Ik zou er dus maar niet teveel op vertrouwen...
GoT schreef op zondag 31 juli 2005 @ 12:10:
[...]

Ik heb een X-Box 1.6.
Als ik de temp bekijk via Evox geeft deze altijd 64°C ook als ik de Fan op 100% zet :?
Als ik de temp op XBMC bekijk geeft deze 58°C aan, maar als ik met de Fan ga stoeien zie ik wel een temp. verschil. Dit is toch wel vreemd, omdat Evox toch ook gebruik maakt van de ingebouwde temp.sensor ?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 18:39
Ik heb deze week de "80mm-mod" uitgevoerd met een PAPST 8412 NGMLE (19 dB(A), 45 m³/h (26,5 cfm), 2050 rpm). Ook heb ik de GPU-koeler vervangen door een passief blokje (ik heb een v1.0 dus nog met een fan op de GPU). Dat heb ik vast gekleefd met Zalman Thermal Adhesive. Op de CPU heb ik een nieuwe laag AS5 gedaan (had ik al eens gedaan maar niet goed, denk ik). Om eerlijk te zijn had ik wel verwacht dat ie nu stiller zou zijn maar echt veel stiller is hij niet dan de originele fan op 20% (standaardsnelheid). Maar dat is nog altijd stiller dan de automatische temperatuursregeling die ik vroeger gebruikte in XBMC! :)
Het heeft wel voor een ongelofelijke temperatuursdaling gezorgd. Vroeger was de GPU 45 graden en de CPU maar liefst 65 graden! Nu wordt de GPU niet hoger dan 40 graden en de CPU niet hoger dan 50 graden (stressed). Al zou de GPU na enkele uren gamen misschien nog wel stijgen naar 44/45 graden :)

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb gisteren AS5 binnengekregen en vandaag maar eens aan de slag gegaan.
Wat meteen opvalt is dat de temp. sensor veel beter werkt. Voor AS5: als ik mijn "koude" XBOX opstart, dan gaf XBMC al meteen 58°C aan vanaf begin. Nu met AS5 geeft XBMC bij een "koude" XBOX ± 38°C aan en zie je het langzaam naar boven gaan tot 58°C. (ik heb max 60°C staan, zodat mijn Fanspeed naar 2% gaat).

Dus ik denk dat de temp.sensor "slecht" werkt bij een 1.6 Xbox, vanwege slechte koelpasta.
Er zat ook geen "wiite vloeibare" koelpasta op, het was meer "dikke blauwe" pasta.
Het weghalen was dan ook erg tijdrovend, ik heb veel wattenstaafjes + aceton moeten gebruiken.
Het voordeel was wel dat het losmaken van de GPU-blok makkelijker ging dan de tutorials op het Internet aangaf.

Mijn 70mm fan heb ik nog niet erop gemonteerd, ik zal dat volgende week doen... eerst een DivX filmpje pakken met Fan op 2%. :*)
En als ik tevreden ben, laat ik het zo.

Pagina: 1