Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[WiFi]Zelfde toekomst qua dekking als GSM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat me vandaag het volgende af te vragen. Vroeger, voor het gsm netwerk, had je in Nederland de zogenaamde greenpoints. Je kon dan bellen met je 'Kermit' B) bij shell pompen, van der valk's en de mac... wie kent ze nog? B) Later is dit netwerk vervangen door het landelijk dekkende GSM netwerk, zoals iedereen wel weet.

Je ziet nu ongeveer hetzelfde gebeuren met WiFi hotspots, onder andere door T-Mobile. Nu vraag ik me af, krijg je straks ook op een gegeven moment een landelijk dekkend netwerk waar je altijd en overal op kunt internetten, zoals je nu altijd en overal kunt bellen met je GSM?

Dit schoot vanmiddag ineens door me heen, leek me wel een discussie waardig B)

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik denk eerlijk gezegd als UMTS een beetje van de grond komt, dat WiFi-spots niet rendabel zijn...

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:13

FaceDown

Storende factor.

Volgens mij is Wifi toch wel een paar tandjes sneller dan UMTS. Ik zie Wifi of een soortgelijke technologie UMTS dan ook nog wel opvolgen. GPRS was ook niet zo'n lang leven beschoren dus UMTS zal het niet veel langer volhouden denk ik.
Je hebt in steden nu al praktisch een dekkend wifi-netwerk, maar dan wel door onbeveiligde particuliere accesspoints. Volgens mij is Wifi daarnaast niet eens een dure technologie.

Groetjes, FaceDown.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25
Wifi is id niet zo duur, maar het beperkte bereik van de verschillende ap's is wellicht een probleem.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Ik denk eerder aan WiMAX: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wimax

• dzzls
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Indeed, daar zou ik mijn centjes ook op inzetten, Wimax wordt actief gepromoot en ondersteund door de grootste chipbakker ter wereld, Intel. :)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MagicTempest schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:51:
Wifi is id niet zo duur, maar het beperkte bereik van de verschillende ap's is wellicht een probleem.
Volgens mij niet. Met een goede (voor particulieren illegale) antenne kun je zelfs een heel flink bereik hebben.

Groetjes, FaceDown.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 02:08

Jimbolino

troep.com

Ik weet het niet hoor, 11ghz (en hoger) over afstanden tot 70km, ik hoop dat het UMTS onderzoek niet te veel kankerverwekkende conclusies heeft...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
WiFi heeft een bereik van 100 meter als je geluk hebt. UMTS heeft een bereik van kilometers. Als je alleen de Randstad al zou willen voorzien van WiFi-dekking moet je aan miljoenen AP's denken.

Daar komt nog bij dat UMTS een technologische voorsprong heeft die WiFi dan eerst zal moeten inhalen. Bij UMTS is bijvoorbeeld naadloos overstappen van antenne naar antenne geen probleem, het netwerk is van begin af aan gebouwd om met je device tussen masten te switchen. Voor WiFi bestaan er een aantal proprietary trucs die af en toe kunnen worden toegepast maar dat staat nog in de kinderschoenen. Dan hebben we het nog niet eens over de billing-systemen (wie belt met wie, hoe lang, hoeveel dataverkeer etc. etc.) die voor UMTS al bestaan en voor WiFi niet tot nauwelijks.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• MasterNL23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 15:49

MasterNL23

alias Japie

maar met andere apparatuur kun je het bereik van wifi een heel stuk vergroten

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
MauritsvanBaerle schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 16:07:
Dan hebben we het nog niet eens over de billing-systemen (wie belt met wie, hoe lang, hoeveel dataverkeer etc. etc.) die voor UMTS al bestaan en voor WiFi niet tot nauwelijks.
Het is niet zo heel moeilijk om de hoeveelheid dataverkeer per IP-adres te meten. Dat werkt identiek aan je 'normale' internet verbinding. En als je met VoIP belt wordt de gespreksduur ook bijgehouden.

Dat lijkt me dus geen punt.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MasterNL23 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:37:
maar met andere apparatuur kun je het bereik van wifi een heel stuk vergroten
Precies.. ik heb met m'n asus AP'tje van een paar jaar geleden al bijna 100 meter bereik en om dat nou te gaan vergelijken met een professionele UMTS-antenne van misschien wel 10.000 euro.. :P

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*
Nokia 6136 combineert gsm en Wifi
Nieuws van het 3GSM World Congress

Op het 3GSM World Congress in Barcelona heeft Nokia een mobiele telefoon gepresenteerd die zowel overweg kan met gsm als met Wifi. Deze Nokia 6136 maakt gebruik van UMA (Unlicensed Mobile Access). Hierdoor is het mogelijk naadloos over te schakelen van WiFi-hotspots naar het gsm-netwerk, zonder dat de beller daar iets van merkt.

Nokia ziet WiFi als middel om de gsm-dekking uit te breiden naar ruimtes waar het ontvangst slecht is. Bovendien kunnen bedrijven dankzij UMA hun telefoonkosten drukken, door het telecomverkeer om te leiden via IP-netwerken (internet).

Tevens maakt Wifi de introductie van nieuwe diensten mogelijk die een hoge bandbreedte vereisen: datasnelheden tot 50 Mbps zijn immers mogelijk met deze standaard.

De 6136 is niet het eerste toestel van Nokia dat van Wifi is voorzien: in november vorig jaar werd de Communicator uitgebreid met de draadloze standaard. Dit toestel heeft echter meer weg van een pda dan van een telefoon, terwijl de 6136 is vormgegeven als een regulier mobieltje.

De 6136 is een quad-band telefoon die overweg kan met gsm-netwerken op 850, 900, 1800, en 1900 MHz. Dit betekent dat hij zowel in de Verenigde Staten als in Europa kan worden gebruikt. Verder is hij uitgerust met een 1,3 megapixel camera, FM-radio, en ondersteuning voor microSD-geheugenkaartjes.

Het toestel is waarschijnlijk in het tweede kwartaal van 2006 verkrijgbaar in Europa, en zal een adviesprijs krijgen van zo'n 275 euro (excl. btw).
bron

Opzich ziet nokia er dus wel toekomt in :) Zou wel een ideaal systeem zijn zeg !

Afbeeldingslocatie: http://zdnet.nl/images/nw0602/060214_nokia.jpg

Prijs valt me ook 100% mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 19:24 ]

Pagina: 1