Toon posts:

Voedingstekker doorgebrand, mijn moederbord en cpu stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
me pc:

asus a7n8x-deluxe rev2.00
amd athlon xp 2400 - 3400
ati readon 9800 pro 9800 XXT
kingston pc3200 2 x 256
antec truepower 380

vorige week ging me pc ineens spontaan restarten, eerst restarte hij na elke uurtje en ging naarmate tijd verstrijkt steeds korter van tijd restarten en op het gegeven moment deed hij het helemaal niet meer.

en ben op zoektocht gegaan wat het probleem zou kunnen zijn, maybe ergens een kortsluiting en heb ik dus zo min mogelijke apparaten aangesloten, enkel vidkaart en floppy drive en wilt ook niet werken. mogelijk cpu zou kunnen zijn en ergens in de kast had ik een andere reserve cpu en heb die erin gedaan en nog zelfde steeds probleem. dus ik dacht dat me moederboard kapot zou zijn en heb een andere gehaald. tijdens overbouw kwam ik erachter dat me atx stekker doorgebrand is.

ooooooooxx
oooxoxoooo

o=goed
x=gefikt

dus heb nieuwe mobo (asus a7n8x-e del.) erin gebouwd en aangesloten met zelfde voeding (moet nie aan denken dat dure antec voeding kapot kan zijn) en met die reserve cpu en wil het hele zaakje nog steeds niet werken wel brand er mobo led. en toen kwam ineens bij me op dat ik nog ergens een nieuwe voeding had (prut q-tec) en heb die aangesloten om te kijken of het hele zaakje weer draait maar helaas pindakaas wilt het nog steeds niet werken.

is het mogelijk dat met de eerste mobo me reserve cpu naar de maan geholpen heeft?

wie o wie weet er oplossing voor?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als je ATX stekker doorgefikt is, ligt de fout (in mijn ogen) bij je voeding, als je dan dezelfde voeding op een nieuw moederbord aansluit,zou je wel eens de pech kunnen hebben een tweede moederbord verneukt te kunnen hebben ......

Mijn advies: ander bord en andere voeding proberen

Powered By C8H10N4O2

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je niet ergens kortsluiting gemaakt, want een ATX stekker fikt niet zomaar door. Een afstandbusje tussen mobo en backplate wat sluiting maakt toevallig? Blootliggend draadje?
Controlleer dit _goed_.

Wat ook kan is dat de ATX kabel van de voeding jouw overclock niet kon hebben en daarom het af liet weten. Onwaarschijnlijk, maar het kan.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Asus planken hebben geen extra 4 pins connector voor de stroom. Imho stom van Asus gezien er dan nog wel eens teveel stroom door die stekker gejaagt kan worden.
Wat je kunt proberen is er een nieuwe ATX connector op te zetten en kijken of je plank nog werkt.

Verwijderd

Topicstarter
er zijn geen blootliggende draden en me pc heeft meer dan een jaartje goed gedraaid met dat overclock en ik heb al met een nieuwe mobo in combi met nieuwe voeding geprobeert en werkt dat ook niet, processor moet de boosdoener zijn ofzo, mogelijk is die reserve cpu niet in orde denk ik. ga es dat uitpluizen

Verwijderd

Topicstarter
btw ook geen kortsluiting gemaakt. maar ik heb een andere cpu eringegooit die zeker werkt en een andere voeding (zalman) en nog steeds wil het hele zaakje nog niet werken. en heb ook een andere videokaart eringedaan en doet nog niet.

kan het echt zijn dat die eerste voeding me nieuwe mobo verneukt heeft?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, als er meer doorgefikt is dan enkel de ATX connector kun je het ding denk ik degraderen tot behang.

Verwijderd

Als de stekker er niet goed in stak of als er op een andere manier een slecht contact was, ontstaat er koolstof aanslag tussen het slecht contact. Na een tijd kan dit aanslag dan zo veel worden of zon stadium bereiken dat het spontaan gaat branden (ook al gezien bij een gewoon stopcontact waar niks ingeplugt was, begon ineens te branden. Als dit gaat branden kan dat natuurlijk wel wat schade aanrichten. Maar dit alles kan ook perfect gebeuren als er niet veel stroom getrokken wordt (zoals bij dat stoptcontact: géén stroom), het wordt veroorzaakt gewoon door slecht contact. Natuurlijk kan dit koolstofaanslag ook verscheidene contacten gaan overbruggen waartussen het dan kortsluiting maakt. Controleer dus best eens even alle connectoren op koolstofaanslag, en als je dit vind, kuis het dan GRONDIG!!!! Het kan goed zijn dat alle onderdelen terug perfect werken na deze kuisbeurt, maar om veilig op veilig te spelen zou ik eerst alles eens afzonderlijk uitgebreid testen. Test dan eerst eens je voeding op elke lijn van de 20 pinnetjes met een multimeter.

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het weer! kheb me pc kast helemaal kaal gemaakt en alleen mobi, vidkaart,geheugen,hd,cpu en nieuwe voeding aangesloten en nou werkt het weer. bedankt mensen
Pagina: 1