[Acces 2003] Maximale en minimale waarden opzoeken

Pagina: 1
Acties:

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Ik ben voor een schoolopdracht bezig een database met factuurinformatie op te zetten. Ik heb tabellen met klantinformatie, verkopersinformatie, artikelinformatie en factuurinformatie. Ik houd het bewust een beetje globaal, omdat ik denk dat alle andere informatie niets zal toevoegen aan mijn probleemstelling.

De opdracht luidt als volgt: "Maak een query die het artikel (artikelnummer) met de hoogste verkoopprijs laat zien. (TIP: Maak gebruik van de query waarmee de hoogste verkoopprijs wordt bepaald. Neem bij de rij criteria precies de naam van het veld MaxVan…. over. Let op dat er voor deze query een tabel en een query moet worden gebruikt)."

Er staan dus verschillende artikelnummers in de tabel ARTIKEL, en de duurste ervan heb ik met een query weten te verkrijgen. Wat hierboven echter staat beschreven kan ik niet voor elkaar krijgen, ook niet na 2 uur proberen op allerlei manieren. Het probleem zit em erin dat ik WEL de hoogste prijs kan laten zien, maar ik kan daarbij niet ook het artikelnummer dat bij deze prijs hoort laten zien. Als ik dat probeer krijg ik namelijk een errormessage.

Hier even kort een foto-uitleg voor de duidelijkheid:

Deze query zorgt voor het laten zien van de hoogst bekende adviesprijs:
Foto 1

Vervolgens is dit het resultaat
Foto 2

Maar we willen daarbij ook het artikelnummer zien, dus pas ik de query als volgt aan:
Foto 3

Maar dan krijg ik deze error:
Foto 4

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat ik fout doe? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Tiberium op 10-06-2005 20:21 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Met rechts klikken op query, selecteer 'totalen' zodat een extra veld hiervoor wordt getoond en kies 'Max' in het betreffende veld

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Millennyum schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 20:35:
Met rechts klikken op query, selecteer 'totalen' zodat een extra veld hiervoor wordt getoond en kies 'Max' in het betreffende veld
Dat is wat ik volgens mij al gedaan heb toch? :? Het probleem daarmee is dat ik dan dus alleen een bedrag en geen artikelnummer zie.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is op deze manier:

Foto 6

Dit geeft geen error, maar gewoon een leeg veld:

Foto 7

[ Voor 98% gewijzigd door Tiberium op 11-06-2005 10:07 ]

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
iemand?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Access dus SA -> Officesuites en -software :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 22:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hehe.... prakticum databases op de TU Delft, toevallig?

Klik eens op het sommatie-tekentje (hoofdletter Sigma) bovenin. Dan krijg je een extra regeltje bij je velden-kiezer onderin het beeld waar je kan opgeven dat je van de ene kolom de max waarde wilt hebben, en van de andere alleen de waarde.

Daarna weer even terug naar SQL weergave, copy-paste en klaar :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Boss schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:19:
Hehe.... prakticum databases op de TU Delft, toevallig?

Klik eens op het sommatie-tekentje (hoofdletter Sigma) bovenin. Dan krijg je een extra regeltje bij je velden-kiezer onderin het beeld waar je kan opgeven dat je van de ene kolom de max waarde wilt hebben, en van de andere alleen de waarde.

Daarna weer even terug naar SQL weergave, copy-paste en klaar :)
Nope, toevallig misschien...?!

Ik heb dat inderdaad gedaan, zoals te zien is op de sceenshots. Alleen werkt het dan dus niet...
Het gaat dus inderdaad om jouw zinsnede "opgeven dat je van de ene kolom de max waarde wilt hebben, en van de andere alleen de waarde." dat heb ik volgens mij letterlijk gedaan...

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 22:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op de screenshots kan ik nergens zien dat je dat gedaan hebt :?

Met de volgende regel zal het wel lukken denk ik:
SQL:
1
2
3
4
SELECT TOP 1 Artikel, Max([Adv prijs]) AS MaxAdvPrijs
FROM Tabel1
GROUP BY [Adv prijs]
ORDER BY Max([Adv prijs]) DESC;

misschien nog een beetje aanpassen, maar volgens mij moet het zo werken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Tiberium schreef op maandag 13 juni 2005 @ 16:42:
[...]

Het gaat dus inderdaad om jouw zinsnede "opgeven dat je van de ene kolom de max waarde wilt hebben, en van de andere alleen de waarde." dat heb ik volgens mij letterlijk gedaan...
Wat Boss en ik allebei bedoelen is dat je niet bij de criteria het woord 'max' moet zetten, maar dat je expliciet dat aparte veldje weer moet geven en in de keuzelijst 'max' moet selecteren.
Pagina: 1