PC -> versterker -> boxen

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik was laatst op een feest en daar had de DJ naast 2 gewone CD spelers ook een laptop aangesloten waar hij het mixwerk mee deed. Deze had hij dan met een USB kabeltje gelinkt aan een doosje van Creative meende ik die er volgens hem een 'goed' signaal van maakte en dit dan vervolgens met een tulpstekkertje (rood/wit left/right) doorstuurde naar zijn versterker. Ik heb hem dus wel naar de werking gevraagd en welk merk maar vergeten te vragen wat het typenummer is of onder welke naam het bekend staat. Want ik moet binnenkort ook op een feest de muziek verzorgen en dan ga ik ook en pc gebruiken voor het mixwerk en wilde ik daar een doodgewone soundcard voor output gebruiken. Om vervormingen / dof geluid te voorkomen vond ik het idee van een tussenkastje wel handig, alleen kan op de Creative site niet een matchend product ontdekken van wat ik me kan herinneren van die avond.

Heeft iemand een idee wat dit geweest zou kunnen zijn of weet iemand hoe men zo'n boxje noemt (op vergelijkbare producten zoeken :))? Of wellicht mij vertellen dat het helemaal niet zo nodig is er een tussenapparaat bij in te schakelen...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Er zijn genoeg externe geluidskaarten hoor, op USB. Creative heeft de extigy, M-audio heeft ook erg mooie spulletjes. :)

Voordeel van zo'n extern kastje is, dat hij extern is. :P Kortom, pikt veel minder snel interferentie van je PC/laptop op. (Geluid van je disken over de soundcard, overmatige ruis, etc.)

Tevens is een aansluiting op de laptop vaak een koptelefoon aansluiting, geen line-out signaal. (Line out heeft lager vermogen.) :)

[ Voor 19% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-06-2005 18:07 ]

Aannames zijn fataal.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is niet nodig voor de kwaliteit (tenzij dat dus een externe geluidskaart was omdat de laptop geen of een slechte kaart had). Garbage in, garbage out, een los apparaatje kan de kwaliteit van een geluidssignaal niet substantieel oppoetsen.

Extra apparaten zijn alleen nodig voor bepaalde effecten, zoals limiters, gates, reverbs, flangers etc, maar die zal je vaker na je mengpaneel of via aux sends op je mengpaneel willen gebruiken.

{signature}

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
om vervormingen te voorkomen moet je geen creative geluidskaarten gebruiken. MP3 en cd-audio is allemaal gesampled op 44.1KHz, terwijl Creative resampled naar 48KHz, wat dus kwaliteitsverlies geeft.
Verder heet zo'n ding een breakout box afaik...

[ Voor 4% gewijzigd door bigfoot1942 op 10-06-2005 18:08 ]

• Acolyte
GaMeOvEr schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 18:06:
Er zijn genoeg externe geluidskaarten hoor, op USB. Creative heeft de extigy, M-audio heeft ook erg mooie spulletjes. :)
[...]
Tevens is een aansluiting op de laptop vaak een koptelefoon aansluiting, geen line-out signaal. (Line out heeft lager vermogen.) :)
Nee, het was geen complete externe geluidskaart, het was slechts een klein, plat boxje waar aan de ene kant de USB stekker van de laptop in kwam en aan de andere kant 2 tulpstekkeruitgangen aan zaten en ik geloof ook nog een koptelefoonuitgang maar dat kan ik zo niet meer heugen.

Overigens ga ik op het feest een gewone desktop pc gebruiken daarvoor, dus niks laptop :). Waarschijnlijk met een PCI geluidskaart (SB Live! 1024) als output, dus kwa kwaliteit hoef ik me niet druk te maken, al geef ik toe dat extern altijd meer externe ruis elimineerd.

Verder weet ik wel dat slecht geluid slecht blijft, maar om nog eens een voorbeeldje in de groep te gooien: mijn MP3 speler met een _echte_ line-out (genormaliseerde signaaloutput enzo, geen tweede headphone uitgang oid) geeft op sommige versterkers een dof en blikkerig geluid weer terwijl toch echt de EQ uit staat (geen bass of treble) en de output op 100% staat (maakt btw ook niet altijd uit; soms doet hij het ook op 20 of 50% vermogen even slecht terwijl dat soms ook het probleem oplost). Deze situatie zou zich natuurlijk ook goed op een geluidskaart kunnen voordoen die het geluid van de PC naar versterker stuurt. Dit lijkt mij dan niet acceptabel en dan komt bij mij het idee van zo'n boxje om de hoek kijken. Kan dit een uitkomst bieden? :?

• Acolyte
Toch gevonden :)

http://www.creative.com/p...bcategory=207&product=154
"USB Sound Blaster Digital Music"

Maar nu is de vraag: heb ik dit dus echt nodig (nodig nodig..)? Kan het voordeel opleveren?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat valt bij mij toch wel onder de noemer externe geluidskaart hoor. :P

{signature}

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

aar nu is de vraag: heb ik dit dus echt nodig (nodig nodig..)? Kan het voordeel opleveren?
Nee dat heb je niet nodig en nee dat gaat je met afspelen op een PA niet echt praktische voordelen opleveren.

Als je het gaat gebruiken om cd's op te nemen en masters te maken kan je het beste een professionele geluidskaart nemen. Voor amateur-DJ draaien op feestjes kan je gewoon een interne geluidskaart van je laptop gebruiken en je geld beter steken in betere luidsprekers ofzo.

Tenzij jij nu in je hoofd hebt zitten dat je perse zo'n kastje moet hebben, dan ga je het wel horen (psychisch wel ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Acolyte schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:59:
Toch gevonden :)

http://www.creative.com/p...bcategory=207&product=154
"USB Sound Blaster Digital Music"

Maar nu is de vraag: heb ik dit dus echt nodig (nodig nodig..)? Kan het voordeel opleveren?
Ja, een USB geluidskaart in een doossie dus. ;)

Zelf denk ik dat je met een normale PC met jouw geluidskaart dit allemaal niet nodig hebt. Ik heb mijn PC ook tijden op mijn stereo gehad met een soundblaster kaartje (Eerst een Live, daarna een Audigy) en dat gaat gewoon prima met de line-out van de geluidskaart. :)

Voor een laptop zou ik waarschijnlijk wel zo'n extern ding scoopen. :)

Aannames zijn fataal.

• Acolyte
Voutloos schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 20:06:
Dat valt bij mij toch wel onder de noemer externe geluidskaart hoor. :P
Mja, maar zoals ik al zei ik had niet naar typenaam gevraagd of gekeken die avond en mijns inziens zag het er niet uit als een externe geluidskaart :P. Meer een simpel doorsluisdoosje. Vandaar ook dat ik hem eerst niet op de Creative site kon vinden, ik zat bij de Accessoires en randapparatuur te kijken...

Maar als ik die reacties zo hier en daar eens lees ga ik het toch maar gewoon rechtstreeks proberen :). Als het geen toegevoegde waarde kan bieden wat betreft het helder en goed afspelen van de muziek, is het zonde om hier geld aan uit te geven.

Het ding was toch al nergens te krijgen :+ 8)7

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Volgens mij heb ik zo'n ding hier nog ergens liggen.

Ooit gekocht, nooit gebruikt. Had m voor carPC gekocht, laptop soundcard was brak. Maar aangezien ik die heb kunnen fixen (printplaat breuk) en hij voldeed (auto geluid is toch niet zo hoogwaardig) heb ik dat ding uiteindelijk nooit in gebruik genomen.

Is volgens mij een Soundblaster MP+ ofzo. Heb m nog ergens liggen, zal wel ff zoeken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, veel kans was het een soundblaster Audigy NX. De externe variant van de soundblaster audigy kaart. Of een simpele versie daarvan waarvan ik de naam ff kwijt ben.
Ik gebruik zelf ook een externe kaart bij mijn laptop, maar dna eentje van Philips (Aurilium). Mijns inziens geeft dit wel zuiverder geluid dan een ingebouwde kaart (ook van een pc), omdat je bij een interne kaart toch sneller last hebt van storing door andere pc onderdelen enzo, maar daar merk je niets of weinig van als je niet ook nog super duur spul er verder aan hebt hangen enzo. Zelf heb ik eht vooral gekozen omdat de geluidskaart in mijn laptop slechts stereo output biedt en geen 5.1

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Acolyte
Mja, veel kans was het een soundblaster Audigy NX. De externe variant van de soundblaster audigy kaart. Of een simpele versie daarvan waarvan ik de naam ff kwijt ben.
Hehe, kheb inmiddels al wat gevonden, namelijk de "USB Sound Blaster Digital Music". Hij ziet er exact zo uit als dat ding wat hij bij zich had. Er is ook een LX versie (ziet er goedkoper uit) en daarnaast staat idd de Extigy (€228 :/). Maar tenzij iemand mij nog kan overtuigen ga ik lekker voor directe verbinding :Y) veel zal het niet uitmaken heb ik het idee.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Acolyte schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 23:48:
[...]

Hehe, kheb inmiddels al wat gevonden, namelijk de "USB Sound Blaster Digital Music". Hij ziet er exact zo uit als dat ding wat hij bij zich had. Er is ook een LX versie (ziet er goedkoper uit) en daarnaast staat idd de Extigy (€228 :/). Maar tenzij iemand mij nog kan overtuigen ga ik lekker voor directe verbinding :Y) veel zal het niet uitmaken heb ik het idee.
Ik zou het geld in je zak houden, op een feestje met PA spullen ga je dat echt niet horen. ;) (En als het al wat ruist is het gemiddeld ook niet zo boeiend, gaat om de sfeer, niet de perfecte audiofiele weergave. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-06-2005 00:24 ]

Aannames zijn fataal.

• Jag
  • Laatst online: 21:23

Jag

Ruisen is een kwestie van een goede gain structure, oftwel de volumes goed zetten (geluidskaart hoog signaal laten geven dus). Verder maakt het niet zoveel uit wat voor geluidskaart je hebt, het is alleen zo dat minijack wel een erg slechte (onbetrouwbare) connector is, om die reden zou je een geluidskaart met XLR outputs kunnen kopen.
Verder kan je beter je geld steken in goede spullen huren voor je feest, ipv dat je goedkope discotroep gebruikt.
Pagina: 1