Toon posts:

nForce4 met IGP-chipset?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd gezocht, maar het lijkt er op dat nForce4-mobo's geen IGP hebben. Klopt dit? Het lijkt me eigenlijk apart, aangezien nForce2 het wel had en de chipset nota bene van Nvidia is, een van de 2 grote kaartenbakkers...
Moet ik nou als ik een nforce4 mobo bestel er wel per se een PCIe videokaart opzetten?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:04

Piggen

Lekker bakkie

Die is er inderdaad niet, maar ATI heeft wel een socket 939 chipset met ingebouwde graphics.
MSI heeft er een bordje mee.
pricewatch: MSI RS480M2, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nForce 4 chipsets met 3D aan boord worden in Q3 verwacht. Er zou oa support zijn voor PS3.0

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
ok da's duidelijk, dan toch maar een kaartje er bij prikken..thx

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je even nadenkt over hoe een Athlon64 chipset verschilt van een 'gewone' - dat het geen eigen geheugencontroller heeft, want dat gaat rechtstreeks naar CPU - en wat noodzakelijk is voor integrated VGA - een geheugencontroller waar hij mee kan snoepen - dan is duidelijk dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat wat op een nForce2 werkt zomaar op een nForce4 gaat werken.

En dan nog: bedenk wat voor een ranzige CPU performance-hit integrated VGA geeft - reken op minstens 25% trager dan losse VGA. Het prijsverschil van een goedkope losse VGA kaart verdien je helemaal terug doordat je een goedkopere CPU kunt nemen voor dezelfde performance :o

Je hoeft helemaal niet PCIe te nemen, als VGA performance je niet relevant is, kun je een simpele PCI VGA kaart erbij prikken. 4MB kaarten (genoeg voor 1024x768@32b) kun je tegenwoordig voor EUR 2.50 vinden, 8MB kaarten (genoeg voor 1600x1200@32b) zijn ook wel voor EUR 5 te grabbelen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:58:
Als je even nadenkt over hoe een Athlon64 chipset verschilt van een 'gewone' - dat het geen eigen geheugencontroller heeft, want dat gaat rechtstreeks naar CPU - en wat noodzakelijk is voor integrated VGA - een geheugencontroller waar hij mee kan snoepen - dan is duidelijk dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat wat op een nForce2 werkt zomaar op een nForce4 gaat werken.

Heeft het mobo dan uberhaupt nog een northbridge?

En dan nog: bedenk wat voor een ranzige CPU performance-hit integrated VGA geeft - reken op minstens 25% trager dan losse VGA. Het prijsverschil van een goedkope losse VGA kaart verdien je helemaal terug doordat je een goedkopere CPU kunt nemen voor dezelfde performance :o
Stimmt, maar ik had eigenlijk besloten maar niet te gaan gamen, wegens een gebrek aan discipline, snappie? Dat plan is trouwens alweer het raam uit want er komt een 6600GT in

Je hoeft helemaal niet PCIe te nemen, als VGA performance je niet relevant is, kun je een simpele PCI VGA kaart erbij prikken. 4MB kaarten (genoeg voor 1024x768@32b) kun je tegenwoordig voor EUR 2.50 vinden, 8MB kaarten (genoeg voor 1600x1200@32b) zijn ook wel voor EUR 5 te grabbelen ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:19:
Heeft het mobo dan uberhaupt nog een northbridge?
De nForce4 bestaat (bij de So939 uitvoering tenminste) uit een enkele chip. Maar de functionaliteit is deels die van de traditionele northbridge (de PCIe 16x kanaal voor VGA)
Stimmt, maar ik had eigenlijk besloten maar niet te gaan gamen, wegens een gebrek aan discipline, snappie? Dat plan is trouwens alweer het raam uit want er komt een 6600GT in
Die 25% hit is er niet alleen bij gamen! Bij benadering kun je stellen dat de helft van de geheugenbandbreedte door de IGP opgeslokt wordt. Bij een P4 kun je rustig de performance icm IGP vergelijken met een 25% trager geclockte P4 met losse VGA, ook in totaal non-graphical zaken.

Bij een A64 kan ik me niet zo 1-2-3 voorstellen hoe bandbreedte gedeeld moet worden, een IGP zou z'n eigen geheugen moeten hebben. Dat zou geen dergelijke prestatieverlies van de CPU opleveren, wat op zich weer positief zou zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Natuurlijk heb je een northbridge nodig. Dit is basis de verbinging tussen de proc en de rest van de PC. Alleen heeft AMD een aparte geheugencontroller op de chip, omdat geheugen toegang nogal vaak nodig is.
Maar als je geen verschil maakt tussen northbridge en southbridge, kan je het net zo goed bridge noemen.

U vraagt, wij antwoorden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MeMoRy schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:37:
Natuurlijk heb je een northbridge nodig. Dit is basis de verbinging tussen de proc en de rest van de PC. Alleen heeft AMD een aparte geheugencontroller op de chip, omdat geheugen toegang nogal vaak nodig is.
Maar als je geen verschil maakt tussen northbridge en southbridge, kan je het net zo goed bridge noemen.
Niet waar. Het hele concept Northbridge is pas met de i440LX geintroduceerd. Het is gewoon een bepaalde combinatie van functies (geheugencontroller, AGP poort, CPU to PCI bridge). Er waren eerder chipsets die zelfs meer onderdelen integreerde - vroeger (bij de i430VX, i430HX en i430TX) zat de L2 cache controller erin.

Je hebt een geheugencontroller nodig, maar of die in de Northbridge zit, in de CPU, of in een paar losse chips of waar dan ook, dat is van secundair belang.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1