Toon posts:

IDE en Sata probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb vandaag mijn Sata disk mogen ontvangen en sluit deze aan, maar er zit geen jumpertje bij de HD geleverd dus alle pinnetjes staan opens :S
Mijn IDE schijf is master

[Afbeeldingslocatie: http://img115.echo.cx/img115/1089/p61008425tk.th.jpg

Toen ik wilde opstarten stond er dat geen HD was aangesloten en gaf me een disk boot error, haal ik me Sata disk eruit dan start hij normaal verder, kheb een Asus A8N SLI Deluxe mobo, wie o wie kan me helpen ?

Kheb geen andere hd :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 15:27 ]

Verwijderd

kan je geen jumpertje van een oud mobo oid slopen? en kijken of het dan wel werkt?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35
  • Je mag maar 1 power-aansluiting aansluiten. Staat met grote letters op de schijf zelf
  • SATA kent geen master en slave, je hoeft er dus ook geen jumpers op te zetten. Sterkr nog, als je niet weet waar ze voor zijn MAG je er niet eens jumpers op zetten omdat je dan misschien je schijf sloopt.
  • Had je bij die melding "Geen schijf gevonden" de IDE-schijf nog aangesloten zitten? Je hebt nu namelijk geen data-kabel in je SATA-schijf zitten. Als je er dan de IDE-schijf uittrekt is het logisch dat je systeem geen enkele harde schijf meer kan vinden
  • Als er de IDE-schijf inderdaad niet meer aan hing is een disk-boot-error normaal, aangezien van een gloednieuwe harddisk niet geboot kan worden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

2x prik erin :o overklokken voor hd's?

Je moet ffies 1 van de 2 kabels op de foto eruit halen en dan zo'n rode s-ata kabel op die aansluiting stoppen die op de foto nog leeg is.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb geen melding gekregen, maar als ik in de bios koop is er geen 1 schijf gevonden, en trouwens hoe kan ik met een Sata aansluiten een IDE aansluiten ? omdat jij zegt dat ik maar 1 aansluiting mag hebben. Heb nu alleen Sata kabeltje erin maar werkt nog steeds niet. De IDE schijf zit er gewoon in als master want daar staat me windows op.

Heb rode kabel erin geprikt en op Sata1 gezet maar nog steeds geen resultaat

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 15:38 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Staat je Sata wel aan? dat kan je bij sommige mobo's nml ook uitschakelen in de bios of dmv een jumper... Je moet 1 voedingskabel gebruiken en de rode sata kabel naar je mobo.

Verwijderd

Ho ruis, even op een rijtje.

Met IDE heb je niets te maken, eventuele apparaten die daarop aangesloten zitten hoef je verder niets mee te doen om deze HD werkend te krijgen.

De s-ata schijf heeft 1x stroom 1x data nodig, dus 1 van de 2 op de foto en daarnaast zo'n rode naar je moederbord.

Controleer in je bios of minstens 1 van de s-ata controllers op dit bord wel aan staat, (beide mag ook). Daarna moet je bios de schijf in ieder geval herkennen.

• Paul
Je doet 1 kabeltje tussen de harde schijf en het mobo (wordt meestal met het mobo meegeleverd en is vaak rood), en je doet er _1_ voedingsaansluiting in ipv de 2 die je er op de foto in hebt zitten. Dus of de zwarte dunne of de witte met de 4 ijzeren pinnen aan de binnenkant.

Vervolgens ga je naar je bios en zet je ergens je SATA-controller aan (hangt af van je welke controller het is en welk mobo je hebt waar die optie precies staat). Vervolgens boot je de computer en ergens tijdens de POST (dus nog voordat Windows gaat laden) gaat je SATA-controller de schijven zoeken en kun je op Ctrl-F of F6 of net wat drukken om in de bios van je SATA-controller te komen om daar eventueel nog wat dingen in te stellen (zoals raid-arrays etc)...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:41:
Staat je Sata wel aan? dat kan je bij sommige mobo's nml ook uitschakelen in de bios of dmv een jumper... Je moet 1 voedingskabel gebruiken en de rode sata kabel naar je mobo.
Bedankt jongens :D ik ben zo dom, ik had me power cable niet aangesloten van me andere harde schijf :') wel raar omdat me HD wel werkte zonder deze aansluiting ( IDE that is ) kheb nu me power cable van me mobo erin en dat rode kabeltje :)

Bedankt :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 15:36:
Nee heb geen melding gekregen, maar als ik in de bios koop is er geen 1 schijf gevonden
Een SATA schijf zal in het gewone BIOS niet herkend worden.
Deze kijkt alleen naar beide IDE kanalen.
Om de SATA schijf te kunnen zien zul je in het SATA BIOS moeten kijken.
Hoe je daar komt staat in de manual van je moederbord.
en trouwens hoe kan ik met een Sata aansluiten een IDE aansluiten ?
Dit kan alleen met een SATA-to-IDE converter.
Afgaande op het feit dat je dit wil had je dus beter een IDE schijf kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.silverview.nl/www/catalog/images/media/ok/sataide_converter.jpg
Heb nu alleen Sata kabeltje erin maar werkt nog steeds niet. De IDE schijf zit er gewoon in als master want daar staat me windows op.
Dat je IDE schijf er nog inzit maakt niets uit, die werken onafhankelijk van elkaar wel.
Maar wat bedoel je met SATA kabeltje? De powercable of de datacable?
Je moet dus in totaal maar één powercable erin doen (en dan mag jij kiezen welke, tof hè :Y)).
Én een datacable die je SATA schijf verbindt met het moederbord/controller:

Afbeeldingslocatie: http://www.cwol.com/serial-ata/images/7-pin-sata-cable.gif

Succes.

edit:
Tja.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 10-06-2005 15:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

8) mooi. Vergeet niet dat je een driver moet laden voor de controller als je windows erop wilt gaan installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 15:49 . Reden: kleine woordjes kunnen grote verschillen maken ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo alles werkt, maar hij vind hem zeg maar niet in windows, moet ik rechtemruisknop C en dan formatteren toch en dan ziet hij hem ? iig dat was bij de andere IDE schijf

Hij ziet hem gewoon in de bios als First Sata Master :) heb bios 1010

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 16:14 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:12:
Zo alles werkt, maar hij vind hem zeg maar niet in windows, moet ik rechtemruisknop C en dan formatteren toch en dan ziet hij hem ? iig dat was bij de andere IDE schijf

Hij ziet hem gewoon in de bios als First Sata Master :) heb bios 1010
Je c is volgens mij gewoon je IDE schijf. Je moet even in "disk management" een nieuwe partitie aanmaken op je sata schijf, daarna krijg je pas een schijfletter. Je moet ook de sata drivers in windows geinstalleerd hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:17:
[...]

Je c is volgens mij gewoon je IDE schijf. Je moet even in "disk management" een nieuwe partitie aanmaken op je sata schijf, daarna krijg je pas een schijfletter. Je moet ook de sata drivers in windows geinstalleerd hebben.
Mijn IDE is ook m'n master.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat wil je daarmee zeggen?

Net zoals m'n vorige post, je moet een partitie aanmaken op je sata schijf. Ga naar configuratiescherm --> computer management --> disk management. Hier moet als het goed is je sata schijf tussen staan. Maak een partitie aan op de schijf en formatteer deze. Hierna kun je de schijf gebruiken in je windows verkenner.

Er is trouwens genoeg over te vinden. Bijvoorbeeld: http://www.spotit-online.nl/indexharddisk.html, vanaf het stukje "Het partitioneren en formatteren van de harde schijf".

Veel succes.

[ Voor 17% gewijzigd door Noork op 10-06-2005 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt gewoon apparaat beheer ? dat staat onder rechtermuisknop deze computer - hardware - apparaatbeheer

Sorry voor deze noob vraag maar hoe maak je een partitie aan :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 16:33 ]

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:18:
[...]

Mijn IDE is ook m'n master.
Ja en? Vergeet die hele IDE schijf, die heeft er geen bal mee te maken. Sterker nog, vergeet dat je _OOIT_ de woordjes master en slave gehoord hebt, want die hebben er (nu) _nog_ minder mee te maken.

Rechter muisknop op "Deze computer" -> Manage (Beheren oid) -> Disk Management (Schijfbeheer oid) -> op een unallocated stuk van je nieuwe schijf (in het onderste deel van de rechterhelft) weer rechter muisknop -> Nieuwe partitie -> 100x Volgende (eventueel ergens halverwege een naam opgeven, maar dat kan ook achteraf in verkenner) -> Even wachten -> Klaar :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Zo het is gelukt :) bedankt voor jullie en hulp en in mijn mening mag deze dicht ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jees ik heb weer iets hoor, de schijf werkte perfect, en toen wilde ik rebooten krijg ik weer een disk boot error :( ik heb de draden eens omgewisseld dus gewoon die dunne sata erin en gewoon de power cable, en toch geeft hij de error :(
Pagina: 1