Systeem wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Ik heb afgelopen november zelf een systeem samengesteld en inelkaar laten zetten door het bedrijf waar ik het systeem bestelde. Helaas heb ik vaak problemen met het systeem. Het wordt te warm. Vooral de 3,2 prescott. Die ligt altijd boven de 60 graden. Daarnaast loopt de pc vaak vast, en heb ik diverse andere problemen met de pc. Ik heb 2 papst ventilators gekocht maar het helpt bijna niet.

Mijn systeem:
- Pentium 3,2 Ghz Prescott
- Abit IC7(-G) (Chipset i875P)
- 2 x 512 MB ram
- GeForce 6800 LE
- Creative Audigy
- DVDrom en DVDwriter
- 160 GB harddisk (is lekker koel genoeg)
- Voeding is een 400 wats Zalman

Koelers:
Processor: Zalman CNPS7000B-Cu
Videokaart: Arctic NV Silencer 5

De videokaart is ongeveer 55 graden met de NV Silencer. Niet veel problemen ermee. Helaas kan de Zalman niet zorgen voor een koelere processor. Daarnaast maakt het akelig veel lawaai. Ik heb vernomen dat dat normaal is. Ik laat hem op 50% draaien, veel minder lawaai, en de temperatuur gewoon hetzelfde. Dus boven de 60 graden. Je zou dan verwachten, dat als ik het 100% zou laten draaien de temperatuur zou dalen. Maar nee. Het blijft gewoon hetzelfde, en soms hoger.
Er was geen plek meer voor de Nortbrighe, dus had ik de fan eruit gehaald. De Zalman koeler koelt de Northbridge ook voldoende.

Maar het systeem is onstabiel en te heet.
Hoe kan ik dit systeem (incl. processor) koeler maken?

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-01 12:23
niet aan beginnen, terug brengen

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voel eens of die NB heet word? Die fan zit zat daar natuurlijk niet voor niets ;)

Waarmee lees je trouwens die temperaturen uit?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 11:27
wat is de temperatuur in de kast zelf dan?
opzich kan 60 graden best, maar t hangt vooral van je kasttemp af, want als die lager is kun je je proc ook beter koelen, al is van de prescott bekend dat ie een goede kachel is

PSN: djmurcielago

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
RoamoR schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:36:
Voel eens of die NB heet word? Die fan zit zat daar natuurlijk niet voor niets ;)

Waarmee lees je trouwens die temperaturen uit?
Speedfan

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
djmurcielago schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:37:
wat is de temperatuur in de kast zelf dan?
opzich kan 60 graden best, maar t hangt vooral van je kasttemp af, want als die lager is kun je je proc ook beter koelen, al is van de prescott bekend dat ie een goede kachel is
Er staat dat de omgevingstemperatuur 45 graden is.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

- kijk even in je bios wat de werkelijke temps zijn
- check even de koelpasta of er de juiste hoeveelheid op zit( een filmlaag is voldoende).
- zorg voor casefans (voor een goede airflow)
- probeer zoveel mogelijk kabels weg te werken ( voor een goede airflow)

Heb je een koperen heatsink? zo niet, schaf er één aan.

succes ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Xadeon op 10-06-2005 14:45 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-01 10:01

FlyEragon

Alien Monkeys

Een foto van het geheel zou de situatie wat verduidelijken voor ons. Verder is een goede airflow belangrijk. Dus geen kabels in de weg of koelgaten geblokkeerd

Verwijderd

Die Zalman kan een Prescott goed hebben, denk eerder aan een foute installatie v.d. koeler. :)
Vraag dit eens na bij dat bedrijf :?
edit:
Alhoewel, in de snelheid zo ik zo gauw jouw moederbord niet onder gesupporte mobo's staan
:?

hier dus

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 14:46 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:13
Xadeon schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:40:
- check even de koelpasta of er de juiste hoeveelheid op zit( een filmlaag is voldoende).
- zorg voor casefans (voor een goede airflow)
- probeer zoveel mogelijk kabels weg te werken ( voor een goede airflow)

Heb je een koperen heatsink? zo niet, schaf er één aan.

succes ;)
Zalman CNPS7000B-Cu
zegt genoeg denk ik

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
die koeler van de CPU zit er niet goed op, dat kan haast niet anders. Die zalman die er nu op zit, zou toch zeker in staat moeten zijn om je CPU redelijk koel te houden (lees: idle ca. 35 C, stressed ca. 45 C). Maar 60 C is veeeeel te veel. Als je handig bent met dat soort dingen, doe het zelf, en anders laat je het bedrijf het doen wat je PC inelkaar geprutst heeft.

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Bedankt voor de tips.
Mischien is de koelpasta een probleem.
Maar ik liet het systeem in elkaar zetten door Alternate
waar ik het systeem bestelde. Die mensen weten denk
ik wel hoe ze dat moeten doen. Of raden jullie mij aan
om een goede koelpasta te kopen en zelf alles overnieuw
te doen?

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
-krekel- schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:44:
die koeler van de CPU zit er niet goed op, dat kan haast niet anders. Die zalman die er nu op zit, zou toch zeker in staat moeten zijn om je CPU redelijk koel te houden (lees: idle ca. 35 C, stressed ca. 45 C). Maar 60 C is veeeeel te veel. Als je handig bent met dat soort dingen, doe het zelf, en anders laat je het bedrijf het doen wat je PC inelkaar geprutst heeft.
Ja inderdaad denk ik nu ook dat de koelpasta het probleem is.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals anderen ook zeggen: Je koeler is niet goed gemonteerd (of de sensor is fout), maar ik ga uit van het eerste. Je moet zelf beslissen of je hem er zelf goed opzet (makkelijk) of dat je geen risico neemt en hem daar laat fixen. :)

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Bschnitz schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:43:
[...]

Zalman CNPS7000B-Cu
zegt genoeg denk ik
wartopia je hebt gelijk, heb niet goed gelezen ;)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Welk merk koelpaste moet ik kopen? Waar kan ik het kopen?
En hoe moet de pasta zo goed mogelijk worden aangebracht?
:)

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

- Coolermaster shintsu
- Funprice.nl
- een filmlaag is voldoende
succes ;)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
hoe je dat moet doen, daar zijn de faq's voor ;) Enne, tip: vooral niet te veel koelpasta :-)

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de tips.
Ga direct aan de slag.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-01 15:24
QUILIX schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:48:
tenzij je helemaal obsesed bent met lage temp (of wilt overklocken) maakt het niet zoveel uit welke pasta je gebruikt.

voor het aanbrengen smeer ik altijd wat aan de zijkant van een pasje (bank, creditcard, enz...) en haal die strak over de onderkant van doe koeler. met de creditcard krijg je een mooie egale laag, en als je het op de onder kant van de koeler smeerd ipv. op de chip is het makkelijker aanbrengen (niet zon gepiel) wel naderdan het koelpasta die tevel is ff weg halen.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

QUILIX schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:48:
Lijkt mij idd de koelpasta, voel eens aan de sink of die wel heet wordt, 60° voelt alsof je er een eitje op kan bakken.
Ik zou de pasta er zelf opdoen, als ze het al 1 keer slecht hebben gedaan zou het me niet verbazen dat ze het nog een keer slecht zouden doen.

Goede pasta: Arctic Silver 5 (of een nadere gelijkwaardige pasta...)
= goed aan te brengen, niet elektrisch geleidend, heeel goed warmte geleidend indien correct aangebracht, loopt niet uit enzo...

Hoe aanbrengen: met het spuitje een beetje spuiten op de keramische plaat van de cpu (hoeveelheid van een rijstkorreltje), met een bankkaart of iets dergelijk volledig opensmeren zodat gans de keramische plaat volledig bedekt wordt, en dan het belangrijkste: EEN ZO DUN MOGELIJK LAAG!!!
Het is echt hun dunner hoe beter de geleiding, de koelpasta zou in principe enkel een plakkerig contact moeten vormen tussen de cpu en de sink en daarvoor heb je echt niet veel nodig! Het is goed mogelijk dat je met een rijstkorreltje nog te veel hebt en dan moet je het te veeel vakkundig verwijderen. Probeer het ook netjes te houden en niet te smodderen. Werk op je gemak, het is normaal als je meer dan 5 minuten bezig bent met het opensmeren zelf.
Breng vervolgens de sink aan op de juiste manier (zodat de sink redelijk wat drukt op de cpu wat ook weer de warmtegeleiding verbetert)

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Bedankt allemaal _/-\o_
Pagina: 1