Toon posts:

Advies gevraagd: Externe TFT monitor voor widescreen laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn posts in "[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 7" steeds werden ondergesneeuwd, probeer ik op deze manier wat meer informatie en advies te krijgen.

Ik ben van plan om eind deze maand een laptop te gaan aanschaffen, een Sony Vaio FS, aangezien ik mijn desktop de deur uit ga gooien.
Afbeeldingslocatie: http://www.sony.de/content/images/vgn_fs_serie_main.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.sony.de/content/images/vgn_fs_serie_b1.jpg

Nu ik student ben en toch aardig wat heen en weer reis, was het echt tijd geworden voor een laptop.
Nu moet deze laptop dus mijn desktop gaan vervangen: een nieuwe TFT monitor zou daarom niet misselijk zijn. Het 'probleem' is echter dat de laptop een 16:10 scherm (1280x800) heeft, een formaat dat nog niet door vele monitor als native resolutie wordt ondersteund.
De grafische kaart (Geforce 6200 Go) is voldoende voor mijn werkzaamheden:internet, office en ontwerp/digitale fotografie.
Op http://www.nvidia.com/object/gfgo6_techspecs.html staat dat de 6xxx go serie “Dual integrated 400MHz RAMDACs for display resolutions up to and including 2048x1536 at 85hz”. Aangezien deze kaart de minst krachtige is in deze serie, vraag ik me af tot hoever dit zal gaan.

Aangezien de 20" dell (op dit moment) geen optie voor mij is (te duur en toch wel tikkie te groot), vraag ik mij nu af wat de beste 17" of 19" oplossing zou zijn voor dit verhaal. Ik wil maximaal 450 besteden aan de monitor. Ik zou het jammer vinden als ik een monitor koop die ik niet optimaal zal gebruiken door de 16:10 verhouding die niet wordt ondersteund als native resolutie, waardoor er zwarte balken komen te staan.
Heeft iemand wellicht ervaring met het koppelen van een externe monitor aan een widescreen laptop?
Nu ben ik erg benieuwd naar wat Interpolatie-verhouding-verhalen van gebruikers.

Alvast erg bedankt :)

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Mag ik vragen waarom je een externe tft wilt aansluiten ?

Werk je graag met dual screen ? Externe monitor mag/kan dan gewoon
een andere resolutie hebben.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de laptop een 15,4 inch scherm heeft, lijkt het mij prettig om vooral voor het grafische werk op een grotere monitor te kunnen werken. Dual screen hoeft niet, ik zal de laptop over het algemeen dicht houden. Maar wellicht dat dit wel erg fijn kan zijn...

Het is vooral voor het feit dat ik op deze manier toch een soort desktop replacement heb.
Zojuist nog even vergeten te noemen dat ik nit weet of ik een 17" of 19" monitor wil...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 10:53 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
je kunt van je 2e scherm toch gewoon een ander resolutie instellen?

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik nu wat onzeker over:

PixelFreak zei in [rml]PixelFreak in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 7"[/rml]
Ik weet er niet niet het fijne van, maar volgens mij kunnen 17 of 19" monitoren alleen hun 'native resolutie' goed afbeelden. Meestal dus 1280x1024. Sommige monitoren kunnen waarschijnlijk wel jouw widescreen resolutie aan, maar dan zie je dus 1280x800 met boven en onder zwart. Komt er op neer dat je dus 224x800 pixels niet gebruikt en de rest gewoon wel. Dit zorgt dus ook voor nette letters en geen rare vervormingen die bij normale interpolatie wel altijd optreedt.

Let op! Die monitor moet dit dan wel ondersteunen! Dit is volgens het Duitse www.prad.de "Interpolationsverhalten wählbar" (Interpolatie-verhouding instelbaar). Zie uitleg : http://www.prad.de/new/monitore/shownews_lex82.html
Wellicht ervaring hiermee?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Je kan op je 2e monitor een andere res. instellen dan op je 1e.

Een TFT moet je altijd wel op zijn native resolutie draaien.

Ik zou als ik jou was het gewoon maar eens proberen met het laptop
scherm. Zorg dat je thuis een los tb+muis hebt en een stand zodat je
je laptop scherm op hoogte kan zetten.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
19" en 17" TFT schermen hebben allemaal een resolutie van 1280 bij 1024, even breed maar een kwart hoger dan je laptopscherm.

16:10 is 15,4", dan is hij dus 13"breed en 8,2" hoog. Een 17" TFT zal amper breder zijn, dus groter beeld heb je niet echt dan. Een 19" is wel breder, met dus wat grotere pixels dan je laptopscherm.

Ik had precieze formaten (in inch) uitgerekend maar daar was ik van 3:4 (1280*960) uitgegaan :P

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 10-06-2005 11:13 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik heb zelf een 17inch breedbeeld laptop, HP ZD8000. Deze draait op een ATI x600 256mb gpu. Ik heb hierop een 2de scherm aangesloten, een 19inch Neovo F-419 TFT. De HP draait gewoon in een 1440 - 900 resolutie en de Neovo op een 1280 - 1024 resolutie. Totaal geen problemen mee. Als ik het Neovo scherm in standby laat staan en de laptop opstart word ie automatisch gededecteerd en gaat ie mee aan. Onder de windows settings kun je heel makkelijk aanvinken of je hem aan of uit wil.

Ik gebruik deze opstelling om met name grafische bewerkingen te doen en om audio bewerkingen te maken, en dan is een 2de scherm lekker ivm met de vele schermen en onderdelen die open staan. En met de drivers zit het overigens wel snor, alles word netjes, door diverse software zoals met films, breedbeeld afgespeeld. Zo ook met een spel wat een breedbeeld setting heeft, zoals HL2 - CS, een mooie weergave. Als tip, hou wel in geachten dat een normaal scherm afwijkt van je laptop scherm, in de zin van een andere weergave, met name in de kleuren. Dit kan zowel een voordeel zijn maar ook een nadeel. 2 gig ramm op een laptop is zeker geen overbodige luxe voor performance winst, misschien iets om aan te denken om dit gelijk in je aanschaf configuratie aan te geven, dat bespaart je geld.

Overigens weet ik niet waarom je voor een Sony Vaio zou willen gaan, maar ik kan je zeker deze HP - ZD8000 aanbevelen om te bekijken. Het is een compleet produkt met alles erop en eraan. Een kleine pluspunt aan deze machine vind ik met name de numpad die erop zit, iets wat je steeds minder ziet bij een laptop. Ook 17inch breedbeeld vind ik lekkerder werken dan een 15inch, maar dat is persoonlijk. De ATi x600, met zijn eigen 256mb ramm erop vind ik een must en dat vind je met name terug in je performance, iets wat zeker belangrijk is met grafische bewerkingen. Overigens zit hier een p4 3.2 HT cpu in. Deze draait met volle settings maar ongeveer 5 kwartier op een accu, wat je min of meer door met je settings te spelen kan opkrikken naar ruim 2 uur. Er zit op deze laptop ook 2 aardige koelvinnen die het geheel netjes koelen. En de Harmon Kardon speakers die erin zitten geven een geluid weer die ik nog niet eerder heb mogen ervaren in een laptop, gezond hard, mooie laag weergave en groot bereik.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2298

En zeken niet onbelangrijk voor als je gaat zeulen met je laptop :
http://www.sterkekoffers.nl/koffer-inbouw.html

Misschien wat ongevraagd advies gegeven maar beter iets teveel dan te weinig :)

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08
Hier ook even een korte melding van een breedbeeld laptop gebruiker (Dell D810). Op de externe monitor (of het nu tft is of crt) kun je gewoon 4:3 resoluties instellen, en tegelijkertijd gebruik maken van 1600x1200 op de laptop (in mijn geval dan). :)

-

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel nuttige info :)
Ziet er dus naar uit dat ik voor een 19" schermpje zal gaan. Bedankt voor de suggestie van de HP noetbook, de Vaio kies ik echter vanwege het uitmuntende scherm (voor onderweg, op locatie). Een 15,4 inch scherm voor mn laptop is max voor mij, de Sony heeft zelf ook een 17" notebook waar ik naar gekeken heb.

Toch nog iets niet helemaal duidelijk: hoe zit het dan met het extra stukje op de widescreen van je laptop? Vervormt de monitor dit zodat dit ook te zien is (krimpt alles wat naar elkaar toe), valt dat stukje weg, of blijven er stukken zwart van de monitor? Ik meen dus het eerste: is de kwaliteit niet opmerkelijk slechter geworden?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08
Dat hangt er vanaf. Als je het bureaublad kloont (dwz op de tft hetzelfde scherm als op je laptop) zul je altijd aan een vervorming vastzitten. Wat je in zo'n geval beter kunt doen, is je bureaublad spreiden over de twee schermen, zodat je dus een dubbel bureuablad krijgt, met ieder verschillende resoluties. :)

-

Verwijderd

Topicstarter
Het zou in principe voor veranging zijn van de laptop monitor, vraag mij dus zeer af hoe groot die vervorming is. Kan iemand dit wellicht op een of andere manier laten zien?

Graag zie ik ook een fotootje van je setup: 2e monitor naast notebook :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Per monitor kun je zelf de resolutie instellen. Je hebt eigenlijk 3 mogelijkheden:
  • Clonen, dat wil zeggen: stuur het beeld van je laptop TFT door naar je externe monitor. Gevolg (afhankelijk van je monitor): zwarte balken of rare verhoudingen
  • Dual screen, dat wil zeggen: spreid je desktop uit over 2 monitors. Je kunt nu op beide schermen een eigen resolutie instellen en op beide monitors vensters maximaliseren enzo. Op je primaire monitor game je, dus dat zou bij voorkeur je 5:4 externe TFT zijn, aangezien games er dan minder uitgerekt uitzien :)
  • Alleen je externe monitor, oftewel: laptop dichtklappen en die monitor uit. Alle gegevens op 1 monitor en geen gezeur met verhoudingen van monitors :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Kan je morgen wel ff een foto emailen om het te laten zien, al is het wel ff op een iiyama crt monitor , omdat ik de Neovo ff beneden nodig heb maar doet verder niets af aan de werking :) Maar je hoeft niet bang te zijn voor beeldvervormingen of iets dergelijks, beide schermen worden netjes weergegeven zonder balken of iets dergelijks.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Laptops zijn prima in staat om een externe monitor in native resolutie aan te sturen. De situatie zoals Grrrrrnene schets zijn in de praktijk de enige die je tegen zult komen. Zelf een Apple 12" Powerbook op 1024*768 met een externe monitor op 1920*1200. Ik gebruik hem echter altijd met de klep dicht, mijn monitor biedt voldoende desktopspace :p

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1