Potmeter, hoe berekenen?

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 12:44
Wil een potmeter tussen 2 punten op mn moederbord verbinden om zo de vcore te verhogen.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.forumdeluxx.de/gallery/data/500/9848KDA3_vCore.JPG

Heb alleen echt 0 verstand van weerstanden. Hoe bereken ik nou wat voor weerstand ik nodig heb?
En is het zo dat hoe groter de weerstand, hoe meer er te regelen valt?

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-06-2005 09:28 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welk mobo is het? KDA3 :? Op internet zijn namelijk kant en klare how-to's te vinden.
Bijvoorbeeld:
[google= KDA3 vcore mod]
[google= KDA3 volt mod]

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2005 09:30 ]

• fRiEtJeSaTe
_ferry_ schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:29:
Welk mobo is het? KDA3? Op internet zijn namelijk kant en klare how-to's te vinden.
[google= KDA3 vcore mod]
[google= KDA3 volt mod]
Ja... Die is het dus niet :D Heb een K8N NEO FSR. De ene site zegt 50k, die van het plaatje (ook nforce3, zelfde chip) zegt 100k.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-06-2005 09:31 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, dat zal waarschijnlijk een persoonlijke keuze zijn ;) je kan ook nog weer de middenweg nemen door op de 74k te gaan zitten. Op het plaatje ligt de pot aan GND, ik gok dat hij dus op de ingang zeg maar van die chip zit. Als je de weerstand verlaagd, vloeit de spanning IPV naar de chip naar de weerstand om het maar even kort uit te leggen. Als je 50k neemt is er dus een kans dat je standaard al een te lage weerstand hebt waardoor er dus al een spanningsval optreed en de chip dus je spanning gaat verhogen. Gewoon een kwestie van proberen zou ik zeggen ;) die weerstanden kosten zowat nix :P

• fRiEtJeSaTe
_ferry_ schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:38:
Okee, dat zal waarschijnlijk een persoonlijke keuze zijn ;) je kan ook nog weer de middenweg nemen door op de 74k te gaan zitten. Op het plaatje ligt de pot aan GND, ik gok dat hij dus op de ingang zeg maar van die chip zit. Als je de weerstand verlaagd, vloeit de spanning IPV naar de chip naar de weerstand om het maar even kort uit te leggen. Als je 50k neemt is er dus een kans dat je standaard al een te lage weerstand hebt waardoor er dus al een spanningsval optreed en de chip dus je spanning gaat verhogen. Gewoon een kwestie van proberen zou ik zeggen ;) die weerstanden kosten zowat nix :P
Dat is dus nog iets waar ik niet uit kom. Hoe kan het voltage nou verhoogt worden door een weerstand tussen pin 10 en de GND? :? In mijn optiek vloeit er dan toch alleen maar voltage weg? :?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ofwel ga je datasheets doorspitten om te vinden waarom men die weerstand ertussen heeft gestoken of gewoon proefondervindelijk uitproberen.
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:48:
Dat is dus nog iets waar ik niet uit kom. Hoe kan het voltage nou verhoogt worden door een weerstand tussen pin 10 en de GND? :? In mijn optiek vloeit er dan toch alleen maar voltage weg? :?
Omdat die CPU-spanningsregelaars gecommandeerd worden door zulke weerstanden.

[ Voor 59% gewijzigd door rapture op 10-06-2005 09:52 ]

• fRiEtJeSaTe
OK thnx all, sorry voor mijn n00bvragen en het lesje electronica B)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:53:
OK thnx all, sorry voor mijn n00bvragen en het lesje electronica B)
Download eens de datasheet van de LM317 is een vrij eenvoudige regulator met duidelijke uitleg over hoe een regulator werkt met voorbeeld schakelingen en formules.
Is niet direct toepasbaar op alle regulators maar de basis is hetzelfde.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11

Exigence

dnkroz

Sinclair schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:59:
[...]

Download eens de datasheet van de LM317 is een vrij eenvoudige regulator met duidelijke uitleg over hoe een regulator werkt met voorbeeld schakelingen en formules.
Is niet direct toepasbaar op alle regulators maar de basis is hetzelfde.
En wat heeft fRiEtJeSaTe aan een spanningsregelaar? Dat heeft ie niet nodig :P

Dat de ene site 50kOhm en de ander 100kOhm zegt verbaast me niets, waarschijnlijk is 50kOhm dan al lang genoeg, maar je kunt altijd hoger gebruiken. Je kunt het best dan gewoon eentje van 50kOhm en van 100kOhm kopen, koop het liefst meerslags, 20 of 25 slags ofzo. Als je met 50kOhm op de hoogste weerstand een naar jouw idee te hoog voltage krijgt kun je een hogere potmeter d'r aan hangen. Bedenk wel dat de weerstand per slag dan wel sneller afneemt. 25 slags 50kOhm potmeter neemt 2kOhm per slag af, en een 25 slags 100kOhm neemt 4kOhm per slag af. Dus neem zeker niet een te hoge, want dan kun je niet precies genoeg meer regelen. Zet er anders gewoon 2 van 50kOhm in serie.

• fRiEtJeSaTe
Kijk. hier heb ik wat aan _/-\o_
Pagina: 1