Grrr! Druk net op verkeerde knop, post weg
Nieuwe poging...
Ik ben bezig met het samenstellen van een server die de huidge DB server moet gaan vervangen voor een redelijk groot forum (tussen de 400 en 800 users online, 15.000 berichten per dag). De huidge DB server is een Athlon 2000 met 1.5GB geheugen en 2 7200RPM 40GB disks in RAID-1 (don't ask
) en dan nog 2x80GB in RAID-1 voor het OS. Die server doet het op zich nog prima maar wil ik in gaan zetten als extra webserver waarna de nieuwe server de DB server kan vervangen. Iets meer pit is welkom zeker als we fulltext search weer in gaan schakelen (staat nu om diverse redenen uit, niet in de laatste plaats ivm performance).
Systeem dat ik tot nu toe samen heb gesteld:
meuktracker: nVidia nForce 7.03
Blijft over Via op tig verschillende borden. Nu staat er in de FAQ een [url=http://www.motherboards.org/mobot/link[/url] naar een (erg handige) site waar je mainboards kan selecteren op features. Precies wat ik nodig heb ware het niet dat je daar niet aan kan geven dat je een willekeurige vorm van VGA onboard wilt hebben
Niet echt handig dus, als ik dat niet doe kom ik op een dikke 60 moederborden uit. Niet echt fijn om die allemaal door te werken 
Belangrijkste eisen zijn:
De kast wordt waarschijnlijk ook gebruikt voor een DB server die deze machine moet gaan opvolgen over een tijdje (1 a 2 jaar waarschijnlijk). Dan gaat dit MB naar een nieuwe kast (met minder disks) en wordt het een webserver. In deze kast komt dan een nieuw MB met waarschijnlijk meer geheugen, Opterons en meer (en snellere) disks. Of ja, als er tegen die tijd wel geld is 
Anyway. Als iemand een site heeft waar je beter kan selecteren dan op http://www.motherboards.org/mobot/ dan houd ik me van harte aanbevolen. Als er mensen zijn die zo een geschikt MB kunnen roepen dan is dat natuurlijk nog mooier
Ik ben bezig met het samenstellen van een server die de huidge DB server moet gaan vervangen voor een redelijk groot forum (tussen de 400 en 800 users online, 15.000 berichten per dag). De huidge DB server is een Athlon 2000 met 1.5GB geheugen en 2 7200RPM 40GB disks in RAID-1 (don't ask
Systeem dat ik tot nu toe samen heb gesteld:
- Chenbro RM215, 2U kast met 8 hotswappable SATA drivebays
- Athlon64 3500, lijkt leuke tradeoff te zijn tussen performance en prijs. Later misschien vervangen door dualcore tegen de tijd dat die betaalbaar zijn.
- 2GB A-merk geheugen (2x1GB, later misschien uitbreiden naar 4GB)
- 2x36GB Raptor in RAID-0 voor database (backup via Slave server)
- 2x300GB in RAID-1 voor OS+nachtelijke backups+Temp files
- Fatsoenlijke voeding. Nog niet echt naar gekeken
meuktracker: nVidia nForce 7.03
Ben ik niet echt gecharmeert van nForce 4 borden. Ook staat het me niet echt aan dat die nForces binary drivers van nVidia nodig hebben. Beide niet echt onoverkomelijke problemen maar op dit moment wel een flinke achterstand voor nVidia.Met de 5.18 IDE drivers uit het nForce 6.53 pakket liepen de RankDisk benchmarks (circa twee uur durende sessie waarin ook redelijke diepe I/O queues voorkomen) consequent vast na het voltooiien van de eerste subtests als NCQ was enabled.
Blijft over Via op tig verschillende borden. Nu staat er in de FAQ een [url=http://www.motherboards.org/mobot/link[/url] naar een (erg handige) site waar je mainboards kan selecteren op features. Precies wat ik nodig heb ware het niet dat je daar niet aan kan geven dat je een willekeurige vorm van VGA onboard wilt hebben
Belangrijkste eisen zijn:
Budget voor het totale systeem is iets rond de 1700 euro. Minder is beter, site levert niet bepaald een hoop geld op, moet vooral geld bij op het moment• Ondersteuning voor dualcore (geen harde eis, wel mooi meegenomen)
• 4GB geheugen mogelijk
• Fatsoenlijke (!) SATA controller on board die NCQ ondersteunt
• RAID functionaliteit is totaal niet boeiend
• VGA on-board
• PCI-X is een pre maar zeker niet noodzakelijk. Kans is groot dat er nooit een dure RAID controller in komt te hangen.
• PCI-e is ook leuk maar nog niet echt beschikbaar voor andere toepassingen dan een brute videokaart (die ik niet nodig heb)
• Minimaal 1 erg fatsoenlijke netwerk controller
• Erg fatsoenlijk merk. Dit board moet betrouwbaar zijn. Overclockbaarheid e.d. zijn totaal niet boeiend.
• Minimaal 4 SATA poorten
• 8 SATA poorten is een pre
Anyway. Als iemand een site heeft waar je beter kan selecteren dan op http://www.motherboards.org/mobot/ dan houd ik me van harte aanbevolen. Als er mensen zijn die zo een geschikt MB kunnen roepen dan is dat natuurlijk nog mooier
[ Voor 4% gewijzigd door bartvb op 10-06-2005 01:34 . Reden: Quote van Femme toegevoegd. ]