Raid(0) array van 1 schijf verhuizen naar nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een asus a7v8x moederbord met een onboard Promise Fastrak 376 controller.
Om mijn SATA schijven aan de praat te krijgen moest ik per schijf een raid0 'array' van 1 schijf aanmaken. (ik heb 2 SATA schijven: 160, 250 GB)

Ik ga binnenkort upgraden naar een asus a8n-e mobo (nForce4), maar volgens de faq is het niet te doen om een array te verhuizen naar een andere raid controller.

Geldt dit ook voor een array van één schijf? of kan ik die schijf (omdat alle data aanwezig is) op één of andere manier makkelijk uit de 'array' halen?

(Opzich is het geen probleem om die schijf over te krijgen. Ik heb ook spullen voor iemand anders besteld en daar zit een 200 gig schijf bij, en met die schijf en wat overige ruimte van een huisgenoot kom ik er ook wel. Helaas duurt het dan wel even voordat alle data overgepompt is.)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
Ik weet niet, als de hardeschijf van jouw huide controller werkt op de sata controller van de a7v8x, dan werkt het zeer waarschijnlijk ook op die van de a8n :).

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

ligt aan de soort controller ;)
als het dezelfde controller is denk ik dat het geen probleem is.. is dat niet zo dan krijg je wel probs..

* ReseTTim heeft namelijk ooit is raid0 gehad met 2x 80gb deze ging ik upgraden naar raid0 2x 160gb :P
toen ik die raid0 array met 2x 160gb had gebouwd kon ik die 160gb gewoon los koppelen en die 2x 80gb array erin prikken.. iig die bootte toen nog.. in dit geval stond namelijk de array config @ de schrijven..

kortom de beste test is ffies kijken met die nieuwe schrijven of je die kan omzetten ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Als je controller werkt zoals het zou moeten, dan zet ie een beetje hier en een beetje daar. Maar waar het "bestand" staat dat vertelt waar de delen te vinden zijn, dat kan verschillen per type / merk.

Je kan het proberen en dan gewoon eens zien wat ie doet. Hij zou het zo maar gewoon kunnen doen, maar als ie met je data gaat rommellen kan je alles kijt raken... Ik zou dus eerst even een backup maken van alle data (of de meest waardevolle). Mooiste is toch om even een backup van alles te draaien via een HD van een vriend ofzo, een berg DVD's. Maar als je veel "download spul" hebt, dat kan je natuurlijk altijd weer downloaden...

Ik gebruik zelf raid 1, en dat zijn exacte kopieen van elkaar dus dan kan het altijd. Je kan zelfs 1 van de 2 schijven gebruiken om alsnog alle data te hebben. Maar daar ging het nu niet over.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:15

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij als je een RAID 0 van 1 schijf hebt is het gewoon een standaard indeling. Dus zou je em moeten kunnen verplaatsen naar een andere controller.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Shuriken schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:22:
Volgens mij als je een RAID 0 van 1 schijf hebt is het gewoon een standaard indeling. Dus zou je em moeten kunnen verplaatsen naar een andere controller.
Volgens mij ook ja, en volgens mij ziet de rest van de mensen hier even over het hoofd dat het een RAID0 array is van 1 disk (Zo wil Promise het tenminste zien, volgens mij bestaat dat nieteens...)

Gewoon proberen, volgens mij moet het gewoon werken :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Raid 0 op 1 schijf is gewoon een moeilijke benaming voor JBOD ;)
99% zeker dat je die schijf gewoon aan een andere controller kan hangen. Heb het zelf al meerdere malen met verschillende(elcheapo) IDE raid controllers gedaan, gaf geen enkel probleem.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Ik denk niet dat het gaat werken omdat de driver van je nieuwe controller niet geinstalleerd is op je systeem. Je krijgt dan bij het opstarten van Windows waarschijnlijk een BSOD (er vanuit gaande dat je Windows draait :+ ).

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niet alleen om dat de controller niet geinstaleerd is. Een nieuw moederbord betekend vrijwel altijd dat je windows opnieuw moet instaleren. Maar dat wil nog niet zeggen dat je al je data kwijt bent. Zeker als je alles netjes gepartitioneerd hebt en windows op zn eigen partitie laat draaien en al je spullen elders zijn ondergebracht.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Blorgg schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:29:
Raid 0 op 1 schijf is gewoon een moeilijke benaming voor JBOD ;)
Ff kijken hoor... Just a Bunch Of Ddisks...

Ik zie het 'Bunch' gedeelte nog niet echt terugkomen in 1 enkele schijf... :+
yogy schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:38:
Ik denk niet dat het gaat werken omdat de driver van je nieuwe controller niet geinstalleerd is op je systeem. Je krijgt dan bij het opstarten van Windows waarschijnlijk een BSOD (er vanuit gaande dat je Windows draait :+ ).
Dat is weer een ander probleem, maar heeft zoals gezegd niets met de windows installatie te maken. Een nieuwe installatie doen zal je toch wel moeten, alleen het is dan fijner om niet als je data kwijt te zijn ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Blorgg schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:41:
Niet alleen om dat de controller niet geinstaleerd is. Een nieuw moederbord betekend vrijwel altijd dat je windows opnieuw moet instaleren. Maar dat wil nog niet zeggen dat je al je data kwijt bent. Zeker als je alles netjes gepartitioneerd hebt en windows op zn eigen partitie laat draaien en al je spullen elders zijn ondergebracht.
XanderH schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 12:07:
[...]

Ff kijken hoor... Just a Bunch Of Ddisks...

Ik zie het 'Bunch' gedeelte nog niet echt terugkomen in 1 enkele schijf... :+

[...]

Dat is weer een ander probleem, maar heeft zoals gezegd niets met de windows installatie te maken. Een nieuwe installatie doen zal je toch wel moeten, alleen het is dan fijner om niet als je data kwijt te zijn ;)
Jullie hebben gelijk, ik dacht aan een probleem dat ik een jaar of 2 geleden een keer tegen kwam.

• Anthor
  • Niet online
tnx allemaal,
Ik heb m'n nieuwe mobo/proc/mem/vidk werkend gekregen.
Ik heb m'n twee sata schijven nog niet aangesloten (langleve IDE schijven :P ), maar dat ga ik binnekort doen.

Bij m'n eerste windows install lukte het niet helemaal om de drivers van de floppy te halen (er kon een bestand niet lezen geworden)
Later bij de installatie van ACPI drivers kreeg ik een mooie BSOD, waarna ik nieteens meer in safe mode kon komen.

Omdat ik toch tijdelijk alleen 2 IDE schijven heb (die volgens de definitie van Blorgg waarschijnlijk netjes gepartitioneerd zijn ;) ), heb ik bij de tweede install de drivers maar overgeslagen. (dat deed ik met m'n oude moederbord ook altijd, zo kan ik eerst de maxtor bigdrive enabler even draaien ( 48-bit LBA) en op m'n gemak de raid drivers installen)

Backup op een optisch medium gaat niet echt werken, 410 GB op cd-rom wegbranden gaat wel ff duren en een DVD brander heb ik niet.
Ik heb 1 schijf al gebackuped op die harddisk voor een vriend, de ander moet nog een firmware upgrade krijgen (bekend probleem met maxtor DM10 schijven)

ik laat nog wel even weten of het gelukt is als ik met de sata schijven aan de slag ben gegaan.

• Anthor
  • Niet online
De 160 GB hd (waarvan ik al een backup had) werd meteen herkend door mijn nieuwe moederbord. Bij de eerste twee keer booten ging windows wel vanalles doen met het filesystem (NTFS).

De 250 GB schijf heb ik eerst aan mijn oude moederbord gehangen met een verse install op een oude 60 gig 'boeing' die niet meer gebruikt werd. Maar na het installen van de raid driver ben ik soort van vergeten de 48 bit LBA aan te zetten. Ik kreeg eerst een half uur filesysteem meldingen bij het booten (waarschijnlijk ook van de 200GB schijf waar de backup van de 160 GB nog op stond), toen toch maar die 48 bit LBA aangezet, en weer een half uur aan filesystem meldingen later had ik al mijn data gelukkig nog.
Toen een backup gemaakt, firmware van de maxtor dm10 geflashed en de schijf aan mijn nieuwe moederbord gehangen. En dat werkte meteen.

Dus alles is gelukt, en ik ben geen data kwijt (zonder backups te gebruiken)

Maar ik vraag me nog wel af wat windows allemaal gedaan heeft. (die meldingen gingen te snel om te lezen)
Pagina: 1