Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Speedtouch 510 SMD-condensators vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb een Alcatel Speedtouch 510, waarvan een aantal condensators kapot waren (het bekende fluit probleem).
Ik heb ze inmiddels allemaal vervangen, maar ik twijfel of ik 1 condensator wel goed heb geplaats met betrekking tot z'n polariteit.
Ik heb bij alle elco's netjes aangegeven welke kant de negatieve kant van de originele was, behalve bij deze ene, en natuurlijk ontdek je het als de oude er net af is... |:(

Het gaat om de elco die op de foto rechts-boven zit:
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/images/speedtouch/afbeelding(14).jpg

Dit is een foto met de originele elco's nog, ik had deze alleen voor een vriend gemaakt om het verschil te laten zien met een speedtouch van zijn zus, die veel meer passieve componenten bevatte en mount-throu-pcb elco's had. Vandaar dat de kwaliteit zo matig is (en ik dus helaas niet meer kan zien hoe hij zat).

Er zit nu een elco in gemonteerd met de negatieve pool aan de kant van de spoel, welke verbonden is met de massa van de print en het modem lijkt goed te werken (ik zit er nu mee op internet), maar ik wil het gewoon zeker weten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
Even kijken wat de min is van die andere elco's. Volg dan even de baan of eiland van de pcb. Kijk dan ook even of van de elco waar je over twijvelt ook op het zelfde eiland of printbaan zit!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat is helaas geen garantie dat hij dan ook goed zit. Zo heb ik nu getest hoe hij zou moeten zitten, maar als de elco voor stabilisatie van een negatieve spanning is, dan moet zijn positieve pool juis aan de massa verbonden worden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Elco's worden op de printplaat meestal met een cirkel aangegeven, waarvan ongeveer 1 helft bijv. wit is gekleurd. De dichte zijde van de cirkel geeft de masa aan. Overigens hebben elco's meestal de eigenschap uit elkaar te klappen als de polariteit is omgedraaid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 09:57 ]

Verwijderd

Ik heb veel Alcatel modems onderhanden gehad en als het een Condensator betrof, was dat altijd een normale condensator, maar nooit een SMD type.
De irritante piep bleek ook nagenoeg altijd te liggen aan een spoel met krimpkous erover heen. Een flinke dot met een lijmpistool tussen de spoeldraden doet wonderen.
Beide zitten aan de andere kant van de printplaat.

Mocht je de problemen niet kunnen verhelpen met de vervanging van de SMD condensatoren, is deze tip mss de oplossing.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@mdd
helaas ontbreekt in mijn modem de zogenaamde silk-screen (de opdruk waar ook component nummer op staan). Op de print is dus niet te zien wat de polariteit is...

@FloppyDos
Dit is een modem van nu 1,5 jaar oud. Een redelijk recent type dus. Ik weet niet zeker of hij floot, mijn gehoor houdt namelijk op bij zo'n 15kHz, maar mijn moeder klaagde van een fluittoon in haar oren als ze op de kamer had gewerkt waar het modem staat. Ik heb hem toen opengemaakt, en zag dat er minimaal 2 elco's echt kapot waren (2 van de 3 grote elko's tussen de pinheader en zilveren spoel aan de linker zijde). Deze waren duidelijk omhoog gekomen (op de foto kan je ook zien dat ze scheef staan, iets wat SMD-elco's niet kunnen).
Als je tevens goed op de foto kijkt, zie je dat er geen spoelen met krimpkous in het modem zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 10:40:
.....Beide zitten aan de andere kant van de printplaat....
En dan zijn ze inderdaad niet op de foto te zien :+

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 11:42:
[...]

En dan zijn ze inderdaad niet op de foto te zien :+
Op de onderzijde zit alleen wat smd-troep (om het even heel on-eerbiedig te zeggen). Als je dit modem vergelijkt met de vorige revisie, dan is er heel veel geminiaturiseerd.

Ter vergelijk, dit is dus de vorige versie (dus NIET mijn modem):
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/images/speedtouch/img_3201.jpg
Deze is overigens helaas overleden...

Overigens ben ik gehoorlijk bekent met electronica, dus eventuele verklaringen voor het piepen e.d. hoe goed bedoeld ook, gaat het mij nu niet om. Ik wil alleen de correcte polariteit van die ene elco weten. De rest beschouw ik als off-topic info.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 10-06-2005 13:32 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Schop
Kan echt niemand mij zeggen hoe deze condensator geplaats moet zitten???

Verwijderd

het werkt toch,
als je zeker wil zijn, draai hem om en als het dan kapot is weet je toch zeker dat het zo niet moest ;)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Helaas kan een verkeerd geplaatste elco meer kapot maken dan alleen zichzelf, en is het feit dat het modem nu werkt ook geen garantie.

Is het zo raar of moeilijk te begrijpen dat ik gewoon graag een bevestiging wil???

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je verteld hoe die 2 blauwe kappen van elkaar af moeten zal ik het zeggen, krijg de mijne niet open... :(

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Je moet eerst het grijs/zilveren deel eraf schuiven. Dat doe je door de klemmen links en rechts achterop voorzichtig los te duwen met een schroevendraaien (even goed kijken en je ziet hoe het moet). Daarna kan je de schroeven los maken.
De stikker onderop herbergt 6 schroefgaten. Bij mij waren de buitenste 2 en binnenste 2 in gebruik. Daar moet je dus even de stikker door prikken.

Dan komt het lastigste gedeelte, de 2 kappen worden aan de voorkant vast geklemt. Deze kan je voorzichtig met een schroevendraaier los duwen. Als dat alles gelukt is, is het modem open en zal je schrikken van bolle condensators (zoals ik deed).

Verwijderd

Die van mij is schroefloos (want muurbevestigd door behuizing heen, gezien gebrek aan wallmounts).. ik zal even voor je kijken..

Verwijderd

Helaas.. ik heb kennelijk de oude versie. Die van mij ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/images/speedtouch/img_3201.jpg

Geen hulp van deze kant dus..

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb helaash ook dezelfde versie als hezik...

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 19:56
Als het een ontkoppelcondensator is, wat ik overigens betwijfel, kun je meten of er een van de pootjes aan de GND zit.
Edit: Helaas hier ook zelfde versie als Hezik.

[ Voor 17% gewijzigd door ff_tweake op 12-06-2005 22:41 ]

Verwijderd

Overigens.. ik lees nu pas goed je TS kennelijk (:)) en zie dat je het modem al in gebruik hebt. Dan kun je er vanuit gaan dat je elco goedom zit. Als je een Elco namelijk verkeerd om aansluit, is het snel afgelopen met 'm. Dat kan varieren van ontploffingen tot domweg niet werken.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Of wel werken en langzaam kapot gaan... Ik verwacht ook niet dat hij verkeerd zal zitten, maar wil het gewoon zeker weten. Ben met mijn stomme kop vergeten om een polariteits aanduiding te maken...

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:33:
Of wel werken en langzaam kapot gaan... Ik verwacht ook niet dat hij verkeerd zal zitten, maar wil het gewoon zeker weten. Ben met mijn stomme kop vergeten om een polariteits aanduiding te maken...
offtopic:
ik vind het niet raar dat je twijfeld/bevestiging wil, dat knagende gevoel is klote, ik ken het :) hoop dat een paar EL mensen je kunnen hebben.. je zou ook even naar fabrikant kunnen mailen =)

Verwijderd

Als tie al gemonteerd zit is het toch geen probleem? Gewoon de print er uit halen, aanzetten en even met een multimeter op de twee pootjes van de Elco meten. Als de polariteit, die je meet, overeenkomt met de polariteit van je elco dan zit ie goed.
Pagina: 1