Instant reboots met onboard RAID

Pagina: 1
Acties:

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met mijn vorige RAID 0 setup had ik last van instant reboots, waarna ik mijn array kwijt was. Gelukkig kon ik altijd wel de array deleten en opnieuw aanmaken zonder data-verlies. Maar vervelend was het wel. De situatie was toen:

ASUS P4PE DeLuxe
Promise 374 SATA-RAID onboard
2 x WD 40 GB 7200rpm / 8 MB cache met SATA->IDE convertor

Uiteindelijk uit frustratie weer terug gegaan naar single HD's.

Momenteel heb ik nogal veel snelheid nodig, dus heb ik 2 stuks 74 GB Raptors gekocht die nu op hetzelfde bord in RAID 0 draaien. Het heeft een tijd goed gedraaid, maar nu begint het gedoe weer. Wat is er veranderd?

Ik ben zojuist van 2x512 MB naar 2x1 GB intern geheugen gegaan en heb de tweede HD nu in de kast i.p.v. naast de kast. Kortom, het lijkt een hitte probleem! Maar waarom heb ik dat dan nooit als ik de HD's los aanstuur, maar alleen in RAID 0? Ik doe wel extreem veel zwaar werk voor HD's, dus ze krijgen flink voor de kiezen. Is dit een bekend probleem en zou een goede HD koeler helpen?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09
Dat lijkt me heel simpel zelf te testen: zorgt ervoor dat je kast openstaat, en pak er een ventilator oid bij :P Krijg je het probleem dan niet meer, dan is het inderdaad een hitteprobleem, en kun je het beste een aantal case-fan /hd-fans aanschaffen. Heb je al gecontroleerd wat de temp van het moederbord of hd is? (als dat mogelijk is). :)

-

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Temperatuur is het probleem gewoon niet. Ben er wel uit wat "de oorzaak" is, maar snap er niets van. Als ik beide HD's in de HD case van mijn AOpen H700 kast plaats (op positie 1 en 3 dus met flink lucht ertussen) gaat het fout, ook al koel ik nog zo hard. Zelfs bij het opstarten gaat het vaak al mis, dus dan hebben ze eigenlijk nog niets gedaan. Plaats ik ze los naast de PC, op de vloerbedekking, draaien ze als een zonnetje!

Mogelijk een probleem in de kast met aarde of iets dergelijks?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zo maar iets waar ik aan denk: Veroorzaak je misschien kortsluiting met een schroefje? Of een metaal deel van je kast wat een metaal deel van je HD raakt wat niet geraakt mag worden?

Of een kapotte kabel, die wanneer je hem gebogen in je kast hebt fouten veroorzaakt (even buigen als je setup op de vloerbedekking ligt).

Als het een probleem met je aarde is (op je kast schijnt 115 V te staan, zoek maar eens op met de GoT search): verbindt je computerkast eens met de verwarming (tijdelijk, dit is niet de officiele manier om te aarden :P).

[ Voor 26% gewijzigd door dr snuggles op 11-06-2005 19:07 ]