Toon posts:

AMD Duron 800 overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op t forum gezocht naar t overclocken van een AMD Duron 800, maar ik kom er niet achter waarom een paar opties voor t overclocken disabled zijn:

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.silver-bullits.nl/test1/files/amd%20duron%20pc%20(3).JPG

Mijn pc, kep informatie uit EVEREST report gehaald:
--------------------------------------------------------------------------
Computer:
Operating System Microsoft Windows 2000 Professional
OS Service Pack Service Pack 4
Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
DirectX 4.09.00.0902 (DirectX 9.0b)
User Name Administrator
Motherboard:
CPU Type AMD Duron, 800 MHz (8 x 100)
Motherboard Name PCChips M810LR (2 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Motherboard Chipset SiS 730S
System Memory 55 MB (SDRAM)
BIOS Type AMI (12/28/00)
BIOS Properties:
Vendor American Megatrends Inc.
Version 062710
Release Date 07/15/97
Size 256 KB
Boot Devices Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, ATAPI ZIP, LS-120
Capabilities Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS
Supported Standards DMI, APM, ACPI, ESCD, PnP
Expansion Capabilities ISA, PCI, AGP, USB

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:34:
Ik heb op t forum gezocht naar t overclocken van een AMD Duron 800, maar ik kom er niet achter waarom een paar opties voor t overclocken disabled zijn:

Plaatje:
[afbeelding]
Volgens mij... (ik heb wat dat betreft weinig ervaring in OC'en O-) ) kun je cpu ratio of de cpu frequentie omhoog gooien.. maar dit weet ik niet zeker!! "dont blame me" :/

Verwijderd

Topicstarter
maar die dingen zijn disabled! :( ik kan alleen de CPU Speed van 800 naar 1066 doen, maar ik wil juist mn FSB stapje voor stapje omhoog doen.

Dit gaat niet omdat die dingen disabled zijn :S

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan de processor het beste unlocken en daarna het voltage vastzetten op 1.85v met behulp van de bruggen op de processor. Dan haalt hij gemakkelijk 1000Mhz.

Succes, op het forum staat meer. [search=unlocken potlood]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem al unlocked.. maar bruggen ? hoe werkt dat ?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:16

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Skaah schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:55:
Je kan de processor het beste unlocken en daarna het voltage vastzetten op 1.85v met behulp van de bruggen op de processor. Dan haalt hij gemakkelijk 1000Mhz.

Succes, op het forum staat meer. [search=unlocken potlood]
het lijkt me idd beter om met de multiplyer te klooien, maar dan moet er natuurlijk wel iets aan veranderd kunnen worden. als je bios die optie niet heeft, heeft het moederbord dan wel dipswitches om deze te kunnen veranderen?

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
er zitten 2 van deze jumpers op het mobo, bij de ene staat JP4 en bij de andere JP2

JP4/JP2
. | | (3 pinnetjes en de 2e en 3e zijn gejumperd)

wat moet ik hiermee doen ? de jumpers zitten op verschillende plekken op het mobo !

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 20:18 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:16:
er zitten 2 van deze jumpers op het mobo:

JP2
. | | (3 pinnetjes en de 2e en 3e zijn gejumperd)

wat moet ik hiermee doen ? de jumpers zitten op verschillende plekken op het mobo !
Heb je het instructieboekje van je mobo nog? Daar staat zeker in beschreven waar alle jumpers voor dienen.

Volgens mij heb je ook een redelijk oud BIOS overigens. Zorg er iig voor dat je het meest recente te pakken krijgt. Succes ;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:57:
ik heb hem al unlocked.. maar bruggen ? hoe werkt dat ?
Door deze vraag weet ik zeker dat je je processor NIET unlocked hebt :+ Want dat doe je door met een potlood de L1 bruggen te verbinden ;) E
n welke dat zijn staat gewoon op de processor (moet je die dus wel even onder de heatsink vandaan halen). Dan is het gewoon kwestie van met een potlood streepjes trekken tussen die puntjes, en voilá je kan de multiplier veranderen _O_

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ik heb t boekje niet meer, heb t mobo zo gekregen van iemand!

ik heb de L1 dingen verbonden met potlood zoals beschreven staat in de FAQ. heb ik dat dan niet goed gedaan? hij start normaal op enzo, dus geen kortsluiting denk ik :P Maar die multiplier opties zijn nog steeds disabled ??

Edit: ohja @ mn bios, ik heb net geupdate, dus daar ligt t niet aan, sorry voor oude informatie :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 20:30 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:16

Sjaak_Afhaak

Bleh!

als die multiplyer opties nog steeds disabled zijn ??
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je huidige moederbordje het overclocken gewoonweg niet voldoende ondersteunt. het lijkt me sterk dat als je je multiplyer unlockt, dat er dan meteen extra opties in je bios tevoorschijn komen.
Die switches op je moederbord zullen ook wel niet van je multiplyer zijn, meestal liggen ze dan naast elkaar (ik meen 3 stuks)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 09-06-2005 20:32 ]

Hier staat tekst

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:28:
ik heb t boekje niet meer, heb t mobo zo gekregen van iemand!:(
Het is ook nog te downloaden: http://www.pcchipsusa.com/support-discontinued-manuals.asp

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb 810 er staat alleen 800, maar ik zal kijken voor de jumpers ! thnx

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:36:
[...]

hmm, ik heb 810 er staat alleen 800, maar ik zal kijken voor de jumpers ! thnx
Oeps :*) , staat er inderdaad niet bij.

Op de site van www.pcchips.com.tw (wat een bout site btw) staan wel 810L versies, maar weer geen LR :? http://www.pcchips.com.tw...oryid=1&MenuID=35&LanID=0

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op andere fora gelezen dat het nog wel eens verkeerd kan gaan met die L1 bruggen. Ik heb het nu ongeveer 10x geprobeert maar allemaal tevergeefs :( Moet ik het vaker proberen ? of is er gewoon iets anders verkeerd?

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
Je kan overclocken door de fsb te verhogen, of de multiplier of beide. Iig heeft je cpu dan meer voltage nodig(vcore)

Unlocken is alleen dat je de multipliers kan kiezen, bij jou is dat standaard 8 wanneer hij niet geunlockt is.

De fsb kan je in het bios omhoogschroeven, of door middel van jumper settings.

Waarschijnlijk ondersteund jouw mobo overclocken niet.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

idd, En ik zou ook de moeite niet nemen, om een Duron te overclocken, Veel ga je er niet op vooruit. Duron is en blijft traag.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Draait de PC op 1066MHz met een hogere vCore niet stabiel ?
Probeer dat eerst maar eens want dat geeft een leuke performance boost.
De voltages kun je opkrikken door de L7 bruggen te verbinden.

Je hebt kans dat de boel onstabiel wordt met een FSB van 133MHz, er zijn nl. genoeg processoren van 'toen' die geen hogere FSB willen draaien. Je hebt dan dus kans dat je niet hoger dan 120MHz FSB geraakt.

Als je dan toch hoger wilt komen zonder de FSB op te krikken (want als ik het goed begrijp heb je alleen keuze uit 100 en 133 ?) dien je de CPU te unlocken. Ik heb gelezen dat het bij jouw niet werkte maar wees er zeker van dat de L1 bruggen écht dicht zijn.
Meet het desnoods door met een multimeter :).

Een andere manier om de multiplier te veranderen is de andere bruggen aanpassen. De multiplier staat nu nl. op 8x ingesteld. Deze kun je veranderen naar 8,5x, 9x, 9,5x of naar 10x :). Zo kun je de CPU toch een beetje opvoeren zonder de FSB op te krikken.
Als je eenvoudig wilt weten welke bruggen je moet opblazen en/of verbinden, neem een kijkje op OC Inside - Interactive painting guide - TB and Duron overclocking by pencil and knife :).

Veel mensen snijden de bruggen door. Ik blies ze altijd op m.b.v. een AT voeding en 2 naalden. Druk 1 naald in een 5V (rood) en druk een andere naald in de GND naar de rode draad. Gebruik wel 2 losse molexen anders heb je geen flexibiliteit. Vervolgens druk je 1 naald op een puntje van de brug en druk je de andere naald op de andere kant. Zorg er wel voor dat de voeding al aanstaat en hang er het lieft een hardeschijf aan zodat de voeding toch een 'load' heeft B)

Hierboven mij werdt ergens verteld dat een Duron traag is/was en dat oc'en geen zin heeft. Hedendaags is een AMD Duron 'Spitfire' wel achterhaald maar een Duron staat niet synoniem aan traag 8)7. Mijn AMD Duron 1200 'Morgan' liep vroeger op 1400MHz en dat gaf een enorme performance boost terwijl er maar 200MHz bij was gekomen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:34:
Deze afbeelding is 1600 * 1200 pixels groot. Hier op GoT verwachten we dat je echte thumbnails maakt.
Kijk in de faq als je niet weet hoe dit moet.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Hey Thandor thnx voor je post! Ik heb nog vaker geprobeerd de L1 bruggen te verbinden, omdat ik mijn cpu wil unlocken. Het gekke is, nu wil mijn pc niet in bios, als ik DEL druk dan gebeurt er nix ! hij boot gewoon normaal. Heb ik iets verkeerds gedaan met de L1 bruggen?

ik heb op deze website gekeken voor de vCore en welke bruggen ik dan moet verbinden. Kan iemand mij wat aanraden? (als mijn cpu niet unlocked is kan hij dus alleen maar van 100 fsb naar 133, en de multiplier kan ik niet veranderen, blijft 8x) wat voor vCore moet ik dan nemen?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
Ik wil absoluut niet de overklokdrang de grond in trappen maar heeft het wel zoveel zin als je een computer hebt welke maar 55 MB geheugen heeft? Het zal wel 64 MB zijn met shared videogeheugen.

Is het dan niet verstandig om eens eerst te kijken of je ergens wat geheugen kunt vinden? Ik kan me niet voorstellen dat 800 MHZ in dit geval de beperkende factor is in Windows 2000.

Verwijderd

Topicstarter
lol dat is oude informatie.. sorry, dr zit 320 mb in.
er draait op dit moment geen win2k op, ik heb dit report van een oud systeem waar dit moederbord uitkomt!

Verwijderd

Myn server pc met een duron in (800 Mhz) draait al een jaar op 1064 Mhz stabiel.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:10:
Hey Thandor thnx voor je post! Ik heb nog vaker geprobeerd de L1 bruggen te verbinden, omdat ik mijn cpu wil unlocken. Het gekke is, nu wil mijn pc niet in bios, als ik DEL druk dan gebeurt er nix ! hij boot gewoon normaal. Heb ik iets verkeerds gedaan met de L1 bruggen?
Vreemd dat je niet het BIOS inkomt omdat de L1 bruggen verboden zijn :? .
Gum de verbindingen eens uit en probeer het nogmaals, misschien dat het PCChips moederbord niet overweg kan met een 'multiplier unlockte Spitfire' 8)7
ik heb op deze website gekeken voor de vCore en welke bruggen ik dan moet verbinden. Kan iemand mij wat aanraden?
Ga eens naar die site. Selecteer een andere vCore en kijk wat er op het beeld veranderd ;).
Als het goed is wordt het dan vanzelf duidelijk welke bruggen je moet verbinden ;)
(als mijn cpu niet unlocked is kan hij dus alleen maar van 100 fsb naar 133, en de multiplier kan ik niet veranderen, blijft 8x) wat voor vCore moet ik dan nemen?
Een AMD Duron 800 draait met een vCore van 1,6V. Je kunt dan een vCore van 1,65V, 1,80V of 1,85V selecteren met alleen bruggen tekenen. Als je andere voltages wilt moet je ook bruggen opblazen.
Voor 1066MHz heb je dus 3 keuzes waarvan 1 afvalt. Dat is de 1,65V. Het is erg onwaarschijnlijk dat die Spitfire op 1066MHz gaat draaien met 1,65V ;). Probeer dus 1,8V. Mocht dat niet lukken kun je alle L7 bruggen verbinden en 1,85V gebruiken.

Let wel op dat niet elke CPU met een FSB van 133MHz kan werken. Probeer eerst de CPU op 1066MHz te laten draaien. Als dat niet stabiel is (wat waarschijnlijk ook niet stabiel is) moet je de vCore verhogen. Met kleinere stapjes overclocken is wel leuk maar het kost veel meer moeite en je loopt ook nog eens gevaarlijker omdat je de CPU moet modificeren.

Probeer dus eerst :
FSB op 133MHz :
• Geen beeld en/of onstabiliteit ? --> Verhoog de vCore met 0,5V.
• Draait 'ie stabiel ? --> Laat 'm zo draaien ;)

1066MHz is dan ook een mooi punt om op te blijven zitten. Als 'ie dat niet trekt met een vCore van 1,85V dan heb je pech en moet je de MP op 7,5x zetten om een 1000MHz CPU te maken.
Houd het wel in het achterhoofd dat 133MHz FSB ook het probleem kan zijn van stabiliteit, niet alleen de klokfrequentie van de processor !.

De stabiliteit moet je een tijd testen m.b.v. zware programma's. Test 'm dus eerst op 800MHz en kijk of alles op stock frequenties stabiel is. Mocht je dan een paar uur stressed kunnen draaien kun je er vrijwel zeker van zijn dat het systeem stabiel is. Vervolgens kun je 'm overclocken naar 1066MHz en het systeem nogmaals testen. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1