Discussie: Binnenkort cpu prijsdaling?

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het viel mij van de week opeens op: In januari was de prijs voor een AMD athlon 64 3000+ precies hetzelfde als nu, bijna een half jaar later. Zie bijvoorbeeld het volgende plaatje, zoek 1 januri op en volg de lijn naar rechts. Deze loopt erg vlak:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?ProduktID=97745

Verder kijkend bleek dat dit ook gold voor de wat snellere modellen van AMD:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?ProduktID=88141

En voor de modellen van intel. Hier de P4 540:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?ProduktID=99366

en de P4 660:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?ProduktID=107331

Hoe kan het nu dat de prijzen niet verder zakken? Is dat misschien omdat er binnenkort weer een nieuwe prijsdaling aan wanneer de nieuwe modellen van AMD en Intel worden geintroduceerd?

Het is natuurlijk zonde wanneer de Tweaker zijn geld uit geeft aan een processor die over twee weken nog maar de helft kost. Dus daarom wilde ik een kleine discussie starten en vragen hoe jij er nu over denkt :P. Waarom zijn de prijzen zo constant en komt er binnenkort misschien een prijsdaling :?

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Volgens mij heb jij een nieuwe Proc nodig ;)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

wwillem schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:24:

Het is natuurlijk zonde wanneer de Tweaker zijn geld uit geeft aan een processor die over twee weken nog maar de helft kost.
Zo zijn er veel tweakers die dan maar wachten tot de prijsdaling er eindelijk is. In het minst gunstige geval dus een half jaar, of zelfs een jaar. Ja, het is soms rot dat een product sterk in prijs daalt net nadat je het gekocht hebt.

Maar je moet maar zo denken: op het moment dat je het kocht had je je geld ervoor over.

Bedenk even of bovenstaande processors al veel worden geleverd voor het grote publiek. Wat zit er in kant-en-klare systemen? Op het moment dat deze processors daarin gebruikt worden zal de prijs niet erg dalen. Als zulke fabrikanten over gaan stappen op nieuwere processors zullen de oude losse processors in prijs dalen. De kant-en-klare systemen zelf blijven nog even te krijgen maar worden gewoon uitgefaseerd. Overigens ben ik van mening dat je zulke processors als tweaker niet zo snel zou willen kopen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56
Volgende Intel pricedrop is Augustus, vorige was Juni
Van AMD zelf heb ik nog niets van een prijsdrop gehoord, en de meeste staan wel een maand of 4, 5 vooraf vast. Maar ja, je weet nooit :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AMD liet al weten dat ze deze maand geen prijs drop doen.
Je zou mss denken van wel, omdat de FX57 er over 2 weken aan komt, maar blijkbaar gaan ze die hoger prijzen dan de FX55.

March of the Eagles

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je ook wat bronnen The Source, voor de prijsdaling van intel? Alhoewel je natuurlijk zelf al een source bent :P

Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat de prijzen zo constant zijn. Ik heb het nog nooit gezien. En ja natuurlijk kan je altijd wel blijven wachten, dat is het risico. Als de volgende daling pas weer in augustus is, dan duurt dat wel erg lang.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Staat ook niet bij welke core het is. Kan zijn dat verkopers de oudere cores voor minder weg doen en dat dat in een 'common' AMD 64 prijsindicatie tot prijsdaling leidt. Maar dan zit je wel met een verouderde core. (Ze zijn toch al weer aan de 4e of 5e generatie AMD 64 cores?)
Sowieso zie ik de prijs niet halveren in een paar weken.

Ook zal het wel een half jaar duren voordat dualcore processoren betaalbaar worden. Tot die tijd koopt iedereen nog singlecores. En zolang er vraag is blijven ze duur.

U vraagt, wij antwoorden.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

het lijkt mij dat met de komst van de dual cores deze prijzen binnekort wel weer gaan zakken.
en ik hoop die dual cores ook :P

iRacing Profiel

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 21:35

Iavak

no savegame

Anders koop je toch een CPU waarvan de prijzen al zo gedaald zijn waardoor ze niet meer verder kunnen dalen.

Een 386 ofzo....... :Z

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Iavak schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 14:37:
Anders koop je toch een CPU waarvan de prijzen al zo gedaald zijn waardoor ze niet meer verder kunnen dalen.
Een 386 ofzo....... :Z
Zo iet koop je niet dat vind je ;)
Voor mij zou een prijsdaling heel gunstig uit komen echter zie ik het er ook niet van komen...
Mss als de Dual Cores beetje goed leverbaar zijn... binnenkort

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Een prijsdaling is leuk maar op sommige momenten moet je er echt niet op gaan wachten.
Als een DIMM van 512MB van € 100,- naar € 70,- gaat is het de moeite waard. (er natuurlijk vanuit gaande dat je 2 DIMM's koopt. Je bent dan € 60,- goedkoper uit).

Echter is het voor een CPU overbodig om te wachten op een prijsdaling van een euro of 15. Stel dat je daar 3 weken op het zitten te wachten :
• 3 weken geleden wist je niet dat het € 15,- goedkoper zou worden. Het had ook € 5,- kunnen zijn.
• Je hebt 3 weken met de oude setup moeten zitten. M.a.w., je had ook 3 weken eerder van de CPU kunnen genieten ;)
• Na de prijsverlaging verdient AMD minder per CPU. Als jij (en iedereen die ook zit te wachten op een prijsdaling) de CPU 3 weken eerder had gekocht dan had AMD € 15,- per CPU meer verdient. Die € 15,- gaat in de R&D voor jouw volgende CPU :P

Stel dat jij nu een AMD Athlon 64 3000+ koopt en over 2 weken is 'ie € 10,- goedkoper, voel je je dan genaaid ?. Ik niet :z

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Thandor schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 15:03:

• Na de prijsverlaging verdient AMD minder per CPU. Als jij (en iedereen die ook zit te wachten op een prijsdaling) de CPU 3 weken eerder had gekocht dan had AMD € 15,- per CPU meer verdient. Die € 15,- gaat in de R&D voor jouw volgende CPU :P
De processors gaan bij AMD meestal voor een vaste prijs per 1000 eenheden weg, de winkel en groothandel bepalen de winst.
Pagina: 1