Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

P4C DROOP mod : Identificeren SMD onderdeel ADP3180

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest mijn Asus P4C800-E te voorzien van de DROOP mod. Ik ben helaas met een te grove soldeerpunt aan de slag gegaan, wat erin heeft geresulteerd dat ik een SMD onderdeeltje kwijt ben wat in het circuit van de ADP3180 cpu voltage controller behoort te zitten.

Ik had nog een foto van een geslaagde DROOP mod op mijn vorige bord, en daarop valt te zien om welk onderdeeltje het gaat, namelijk het SMD componentje wat onder de gesoldeerde draadjes zit :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+pchardware/+mods/p4c800edroop.jpg

Het (met witte pijl aangegeven) SMD onderdeeltje op deze foto (van metkumods) heeft dezelfde kleur :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+pchardware/+mods/p4cdroop2.jpg

Ik heb de DROOP mod nu op een alternatieve plaats gezet en de draadjes met elkaar doorverbonden (ipv een weerstand van 28Kohm ertussen) en kan daardoor gelukkig m'n PC opstarten (het voltage moet wel op 1,6V om enigszins stabiel te kunnen werken), maar m'n computer is niet meer 100 % stabiel.

Ik heb de datasheet van de ADP3180 erop nageslagen, en wat ik daaruit op kan maken is dat het om een condensatortje gaat, maar dat weet ik niet 100 % zeker.
Het zou een waarde van 1,5, 1,8, 2,2 of 100 nF moeten hebben.

Ik wou jullie het volgende vragen :

- Is dit een condensator of weerstand ?
- Als het een condensatortje is:

- Hebben die dingen nog een polariteit/stroomrichting ?
- Zou ik deze kunnen vervangen met een non-SMD condensator ?
- Weet iemand aan de hand van de kleur of het schema wat de waarde moet zijn ?

Als iemand me hiermee kan helpen, graag !

Concrete Loop Watercooling

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
FreeRider schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:51:

- Is dit een condensator of weerstand ?
condensator

- Als het een condensatortje is:

- Hebben die dingen nog een polariteit/stroomrichting ?
nee
- Zou ik deze kunnen vervangen met een non-SMD condensator ?
ja
- Weet iemand aan de hand van de kleur of het schema wat de waarde moet zijn ?
Dat is niet zomaar te zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 09-06-2005 18:12 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou een andere defect donorbord zoeken en er daar 1 afhalen

Of asus mailen wat voor 1 het is en die dan ergens anders (vanaf) halen.

Polariteit maakt iig niet uit, anders staat dit op het component aangegeven

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:10

Snippertje

Light up your life

Mijn moederbord P4C800E-Deluxe is defect, alleen jammergenoeg moet ik die nog RMA sturen... Ik weet niet of je de defecte nog terug kan krijgen....

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Het vervelende van condensators is dat je niet kunt meten wat de waarde is ( * tafkaw heeft hier ook nog een Ti4200 liggen waarvan de condensator mist...). Een donorbord is dan de beste optie...

• FreeRider
OK, een condensator dus. Ik kan deze via m'n werk wel krijgen. Ik hoop alle waarden uit de PDF te kunnen regelen, anders zoek ik een rond de 2 nF en een van 100 nF. Hopen dat het lukt, als ik ze erop gekregen heb laat ik wel even horen of het gelukt is !

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Staat d'r geen nummertje op? Dat hebben die dingetjes tog vaak wel?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

denk ff asus mailen :) als je goede fotos hebt en een aardige service medewerker krijgt dan denk ik dat je wel een goede kans krijgt om er een te kunnen halen die zij opgeven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

zo te zien is het een condensator. Als het de waardes heeft die jij opgeeft dan heeft het ding geen polariteit en zou je ook een niet smd condersator kunnen gebruiken. Maar probeer dan wel de pootjes van de condensator zo kort mogelijk te houden ivm met EMC.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
Je kunt ook in de datasheet van het IC kijken op welke pen(nen) van het IC deze condensator aangesloten wordt; misschien is daar wat van af te leiden. Een ontkoppel-c'tje in de voeding bijvoorbeeld mag je bijna altijd gewoon 100n pakken.

Flickr

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28
Gr0wLiThE schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:59:
Het vervelende van condensators is dat je niet kunt meten wat de waarde is ( * Sine heeft hier ook nog een Ti4200 liggen waarvan de condensator mist...). Een donorbord is dan de beste optie...
Njet ? veel elcheapo dvm's kunnen al vrij nouwkeurig meten tot op 0.5nF

Een echte capaciteits gaat nog een stuk lager ...

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 12-06-2005 13:23 ]

Repareren doe je zo.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Als je het schema hebt kun je toch meten welke pin er met de condensator plaats is verbonden? Zo zou je achter de waarde kunnen komen.

Dus 1 meet pen op 1 van de eilandjes en dan de chip afgaan totdat je verbinding hebt. Dan het pin nummer vergelijken met de datasheet en kijken welke cond. er aan hoort te zitten.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

idd, dat is te meten. Op school hebben we zo'n toestelletje.
je kan mss hier en daar eens rondvragen achter zo'n toestel (school, electrowinkel,...)

staat er echt geen nummer of kenmerk op dat componentje?

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:59:
Het vervelende van condensators is dat je niet kunt meten wat de waarde is ( /me heeft hier ook nog een Ti4200 liggen waarvan de condensator mist...). Een donorbord is dan de beste optie...
hah! condensatoren kun je wel degelijk meten hoor dat is geen probleem.

mijn multimeter heeft zelfs een menu daarvoor ingebouwd.

hang em aan je + en - et voila, t aantal F

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:09:
[...]

hah! condensatoren kun je wel degelijk meten hoor dat is geen probleem.

mijn multimeter heeft zelfs een menu daarvoor ingebouwd.

hang em aan je + en - et voila, t aantal F
Eh, ja klopt. Maar zodra die condensator nog in een bepaald circuit zit kun je best wel afwijkende waardes krijgen ;)
condensatoren zijn prima te meten, maar dan wel los.

Verwijderd

De man door wie ik de droopmod liet uitvoeren van een televisie reperatie bedrijf had de droopmod ook verpest het weerstandje lag eraf.
Zon weerstandje krijg je als ie eraf ligt ook haast nooit meer op.
Hij legde een heel fijn koper draadje ertussen en soldeerde die vast en dit werkte perfect.
Helaas heb ik die computer niet meer dus kan ook geen foto maken.

Ik zou aanraden er door zon bedrijf naar laten kijken indien mogelijk te repareren.

Succes ermee hoop dat het lukt was mooie een mooie strijd in pifast toen tussen ons.

• FreeRider
Ik heb ook geprobeerd de twee pinnetjes door te verbinden maar dat werkt niet. Zowiezo heeft de hele droopmod met 28K resistor dan ook geen zin meer aangezien de weerstand met een koperbruggetje al richting nul Ohm is. En ja, het spande er inderdaad om met pifast :) , en ik denk dat er nog wel meer uit te halen als de vcore niet zoveel inzakt.... Hopelijk zit er binnenkort een CT-479 op m'n bord met een 533 FSB Dothan, dan doe ik weer mee :P

Ik heb met condensators geprobeerd van 100 nF, 10 nF en een keramische (geel streepje bovenop) waar 2n2 op staat. Alleen met de keramische kon ik in de BIOS komen, de rest resulteerde in gefluit van de condensators in het voedingscircuit. Met de keramische had ik dit gefluit minder snel. De Vcore is vlak na het opstarten stabiel, maar na een tijdje (idle ?) zakte dit ineens in naar 1,3 a 1,4 volt, waarna het circuit begint te fluiten en het systeem rebootte.

Ik ga morgen nog eens op zoek naar condensators met een lagere capaciteit, als dat niet lukt dan ben ik bang dat ik een nieuw bord mag gaan halen...

• FreeRider
Nou, nog 3 condensators geprobeerd van 1,5, 1,8 en 2,2 nF, maar het mocht niet baten... :(

Dus maar een nieuwe P4C800-E gehaald (en natuurlijk direct alle mods erop gesoldeerd, ditmaal wel goed :Y) )

In ieder geval bedankt voor jullie hulp ! :Y)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:43:
De man door wie ik de droopmod liet uitvoeren van een televisie reperatie bedrijf had de droopmod ook verpest het weerstandje lag eraf.
Zon weerstandje krijg je als ie eraf ligt ook haast nooit meer op.
Dat is onzin, je moet gewoon effe weten hoe. Wat je moet doen is met soldeerlitze de eilandjes schoonmaken (de plekjes waar de weerstand aan vastgesoldeerd moet worden). Dan op één van de eilandjes een druppeltje soldeertin. Het weerstandje of condensatortje met een pincet vastpakken, tegen het druppeltje soldeertin aanhouden en de tin verhitten. Met de pincet moet je dan het weerstandje zo manouvreren dat het goed zit. Dan effe laten afkoelen zodat hij vast zit. En dan de andere kant solderen door er een bout tegenaan te houden en met een draadje tin wat soldeer bij te doen. Kind kan de was doen. Je moet alleen eerst even goed zorgen dat het werkgebied schoon is.

En niet te lang solderen. 1 a 2 seconden is echt lang zat. Als je het onderdeel niet in 1 a 2 seconden vast kunt krijgen, dan raad ik je aan eerst je soldeerskills even op te poetsen.

Als je de soldeerbout langer dan 2 seconden tegen het onderdeel aan houdt, dan kan het printspoortje van de printplaat los raken, en dan kun je alleen nog maar met draadjes aan de gang om de boel te repareren. En daarvoor moet je dus wel weten waar het printspoortje aan vast zat... Zonder schema is dat vrijwel onmogelijk uit te vinden omdat alles multilayer is. 6 lagen is niks in een PCB.

Macbook Pro

Pagina: 1