[Alg] Hoe verbeter je jouw skills? En waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Aangezien er op het niveau van software development heel wat skills bestaan, vroeg ik me af hoe tevreden je over je eigen skills bent?

Waarin ben je goed en waarin zou je zeker willen verbeteren?
Meer nog, hoe denk je deze verbeteringen te kunnen realiseren?
Lees je voornamelijk boeken, probeer je het gelijk uit.. hoe pak je het aan?

Ben je tevreden met wat je nu doet?
Of wil je nog meer in-depth knowledge verkrijgen over een bepaald topic, zoja dewelke?

Ikzelf ben voornamelijk bezig met Java development; eigenlijk eerder het J2EE aspect ervan. Als job ben ik dan ook vooral bezig met het ontwikkelen van typische bedrijfsapplicaties (gegevens ophalen, eventueel bewerken en later weer wegschrijven in de database, CRUD dus ;) ).

Nu is er veel meer te verkennen op software development niveau; zo ontdekte ik laatst het aspect game programming en ai.. hetgeen ik wel een interessant topic vind, maar helaas niet genoeg kennis in heb. Die kennis komt misschien nog wel :) .. maar dan eerder puur uit interesse en niet zozeer om er écht iets mee te gaan doen, aangezien die markt nogal klein is.

Maar er is nog zoveel meer.............. en zoweinig tijd :P

Eigenlijk zou ik zelf het liefst meer uitdaging willen in mijn dagelijkse bezigheid, al weet ik niet goed welke richting ik op zou willen gaan. Vandaar dit topic!

Deel je ideeën: Wat vind je boeiend, Wat nog meer? En waar wil je uiteindelijk naartoe? :*)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik lees wesites en artikellen; en als een onderwerp me dan aanspreekt als 'nuttig', dan lees ik er een oek over. Vaak moet je eerst even zoeken dan naar goede boek titels. Hoe meer je op een gegeven moment hebt gelezen, hoe sneller je nieuwe oeken door kan werken. Veel concepten zijn dan nl. al bekend, en die kan je even vluchtig doornemen. Zo heb ik tegenwoordig meestal nog maar een week nodig om ~700 blz boeken door te nemen.

Weetjes etc komen van het web, echte kennis komt toch uit boeken imho.

Verwijderd

Rss feed codeproject.com

Genoeg stuff om je weekenden en avond mee te vullen. Sommige artikelen gaan heeeeel diep.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Zoijar schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:50:
Ik lees wesites en artikellen; en als een onderwerp me dan aanspreekt als 'nuttig', dan lees ik er een oek over. Vaak moet je eerst even zoeken dan naar goede boek titels. Hoe meer je op een gegeven moment hebt gelezen, hoe sneller je nieuwe oeken door kan werken. Veel concepten zijn dan nl. al bekend, en die kan je even vluchtig doornemen. Zo heb ik tegenwoordig meestal nog maar een week nodig om ~700 blz boeken door te nemen.
Tussen een boek doorbladeren en in grote lijnen weten wat erin staat, is iets anders dan een boek goed kennen. Sommige boeken lees ik wel 100 keer door en toch kom ik iedere keer nieuwe dingen tegen of ontwikkel een nieuwe kijk op zaken. Soms lees je hetzelfde boek door, maar dan met de nadruk op bepaalde/andere problemen en dat schept soms ook weer een heel andere kijk erop. Ik ben bv de laatste tijd vaak bezig met allerlei concurrency problematiek en is het heel leuk om daar met een asynchrone bril naar te kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Alarmnummer op 09-06-2005 16:55 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Alarmnummer schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:53:
Tussen een boek doorbladeren en in grote lijnen weten wat erin staat, is iets anders dan een boek goed kennen. Sommige boeken lees ik wel 100 keer door en toch kom ik iedere keer nieuwe dingen tegen of ontwikkel een nieuwe kijk op zaken. Soms lees je hetzelfde boek door, maar dan met de nadruk op bepaalde/andere problemen en dat schept soms ook weer een heel andere kijk erop. Ik ben bv de laatste tijd vaak bezig met allerlei concurrency problematiek en is het heel leuk om daar met een asynchrone bril naar te kijken.
Tuurlijk, maar het gaat bij mij wel verder dan doorbladeren; ik lees alles echt en begrijp het dan ook. Zo sla ik die dingen op, en vergeet ik de details ook weer redelijk snel, maar dan weet ik wel precies wat voor opties ik heb en waar ik de details kan vinden. Imo is dat de essentie van studeren, en zouden universiteiten ook veel meer zo moeten werken met open boek bv.

(maar boeken als modern C++ design kan je blijven lezen...dat moet je gewoon steeds weer opzoeken)

[ Voor 5% gewijzigd door Zoijar op 09-06-2005 16:59 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik lees zelf regelmatig op het web bij over bepaalde zaken die me op dat moment aanspreken. Vooral GoT is voor mij een belangrijke leerschool geweest, en is dat nog steeds, maar er zijn natuurlijk andere bronnen. Ik heb menig uurtje doorgebracht in de PHP manual en op Google in mijn zoektocht naar bruikbare design patterns. Ook op school krijgen we de laatste tijd eindelijk interessante stof te verwerken, dus daar leer ik ook veel bij. :)

Waar ik nog het meest van leer overigens, dat is het meewerken aan wat grotere projecten. Ik heb intussen meegewerkt aan 3 projecten die meerdere maanden beslaan, en als ik ergens van geleerd heb, dan is dat het wel. Verder staat er nog een uitgebreid project op stapel, waarbij ik een MMORPG ga proberen te maken samen met 2 klasgenoten en nog wat vrienden van me. Game programming vereist kennis van veel verschillende aspecten van programmeren, dus het is een ideale leerschool. :)

Boeken koop ik overigens ook regelmatig, ik heb er recentelijk nog twee gekocht, één over algoritme-ontwerp en één over AI, maar ik neem steeds niet de tijd om eraan te beginnen. Moet ik toch maar doen voordat we serieus van start gaan met ons project. :P

[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 09-06-2005 17:04 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Zoijar schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:58:
[...]

Tuurlijk, maar het gaat bij mij wel verder dan doorbladeren; ik lees alles echt en begrijp het dan ook.
De duidelijke grote lijnen die doe ik vaak wel in een keer op (soms in iets meer keren). Maar soms heb je van die juweeltjes die je keer op keer nieuwe inzichten geven.
Zo sla ik die dingen op, en vergeet ik de details ook weer redelijk snel, maar dan weet ik wel precies wat voor opties ik heb en waar ik de details kan vinden.
Dat ken ik.. Details weten is vaak onhandig (onmogelijk).

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Oh, ik lees ook trouwens veel papers. Dat is vaak wel de state of the art, dus als je al een gegronde basis kennis hebt opgedaan uit boeken, dan kan je proberen research papers over het onderwerp te vinden. Dan zie je ook wat er allemaal al geprobeerd is. (mijn interesse licht vooral bij graphics, en daar is dat erg van belang; http://citeseer.ist.psu.edu/ is je vriend)

[ Voor 7% gewijzigd door Zoijar op 09-06-2005 17:07 ]

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 09:01

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik verzin steeds nieuwe dingen die ik wil gaan bouwen met nieuwe kennis die ik heb opgedaan na het vorige projectje. En steeds verzin ik weer een nieuwe manier van proggen, andere pattern, andere libraries etc. Uiteindelijk wil ik niet de programmeerkant op, maar tot zover red ik me er nog wel even in :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 19:39
Een vriend van mij zweert bij het web, en claimt PHP compleet uit de manual geleerd te hebben. Ikzelf kies dan, om de basis onder de knie te krijgen, toch voor boeken. Ik denk wel dat dit per skill verschilt; zo heb ik CSS, JS en DOM wel volledig van het web geleerd, maar schiet dit voor ASP niet echt op. Voor sommige technieken is nu eenmaal betere documentatie te vinden dan voor andere.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

mosymuis schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:10:
Een vriend van mij zweert bij het web, en claimt PHP compleet uit de manual geleerd te hebben. Ikzelf kies dan, om de basis onder de knie te krijgen, toch voor boeken. Ik denk wel dat dit per skill verschilt; zo heb ik CSS, JS en DOM wel volledig van het web geleerd, maar schiet dit voor ASP niet echt op. Voor sommige technieken is nu eenmaal betere documentatie te vinden dan voor andere.
PHP is dan weer een uitzondering :) Dat heb ik zelf ook vrijwel volledig uit de reference manual geleerd. Maar iha gaat deze truck niet op...je kennis is dat niet...'solid' genoeg, geen goede basis.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Waar ik ook vooral nieuwsgierig naar ben is op welke manier jullie op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen? Wat vind je vooral een interessant aspect en uitdagend aan software development??

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 19:39
Zoijar schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:12:
[...]

PHP is dan weer een uitzondering :) Dat heb ik zelf ook vrijwel volledig uit de reference manual geleerd. Maar iha gaat deze truck niet op...je kennis is dat niet...'solid' genoeg, geen goede basis.
PHP.net heeft schitterende documentatie wat betreft functiegebruik etc, maar ik ben van mening dat je de syntax, scriptinglogica en bijvoorbeeld beveiliging niet goed onder de knie krijgt zonder boeken of online artikelen doorgenomen te hebben. Tenzij je al ruime ervaring hebt in andere scriptingtalen, maar dat was bij mij met PHP nog niet het geval.

//edit: quote op Zoijar

[ Voor 33% gewijzigd door mosymuis op 09-06-2005 17:17 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mosymuis schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:17:
PHP.net heeft schitterende documentatie wat betreft functiegebruik etc, maar ik ben van mening dat je de syntax, scriptinglogica en bijvoorbeeld beveiliging niet goed onder de knie krijgt zonder boeken of online artikelen doorgenomen te hebben. Tenzij je al ruime ervaring hebt in andere scriptingtalen, maar dat was bij mij met PHP nog niet het geval.
Als je al kan programmeren in een andere taal, dan is het in principe mogelijk om PHP puur uit de manual te leren; heb ik ook gedaan. :) Ik heb de basis van PHP geleerd door gewoon aan de slag te gaan met simpele scriptjes, en vervolgens ben ik gewoon door de manual gaan bladeren. Later, toen ik me op GoT geregistreerd had, heb ik meer en meer bijgeleerd over meer geavanceerde features. :)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Over specifieke talen heb ik hier alleen boek over C++ liggen van jaren geleden toen ik nog geen internet had en me besefte dat dat taaltje toch wat uitgebreider was dan QBasic ;) Maar dat is dan ook het enige boek die puur over een taal gaat. De syntax van nieuwe talen leer ik van het internet.

Waar ik wel veel boeken van heb liggen zijn conceptboeken. Patterns, goede codingtechnieken, UML, developing methodes, etc. Dat zijn toch onderwerpen waar je nergens op het web een groot coherent plaatje van krijgt. Artikeltje hier, artikeltje daar, weblog hier, weblog daar, het is te gefragmenteerd om je goed in te kunnen verdiepen. Hoewel sommige boeken redelijk duur zijn, vind ik het absoluut waard.

Omdat ik voornamelijk ontwikkel op het windowsplatform ben ik ook regelmatig aan het inlezen op MSDN. De info die daar staat, van API specificaties tot webcasts, is enorm. Werkelijk op alle gebieden is wat te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Orphix op 09-06-2005 18:26 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

-FoX- schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:15:
Waar ik ook vooral nieuwsgierig naar ben is op welke manier jullie op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen? Wat vind je vooral een interessant aspect en uitdagend aan software development??
Alles wat 'lastig' is en me iedere keer opnieuw voor een uitdaging zet vind ik interessant. En verder ben ik door mijn werk (vooral in het verleden) veel met de ai hoek in aanraking geweest. De afgelopen tijd regelmatig (en in de toekomst hoop ik nog veel vaker) ben ik met allerlei zoekproblematiek bezig. Maar voor de implementatie van zoekproblematiek ben je weer een heel skala aan andere technieken nodig.

Mijn interesses:
-software architectuur
-synchrone en asynchrone communicatie
-concurrency problematiek
-j2ee/enterprise problematiek
-expertsystemen/ruleengines/taal ontwerp (en dan vooral in de logische en declaratieve hoek zoals Prolog en Prolog varianten)
-zoeken in de ruimste zin van het woord
-patterns en oo ontwerp

verder hou ik van lichte en flexibele oplossingen. Hierbij heb ik het gevoel dat de tools een ondersteuning zijn van mijn gedachtes ipv een dwangbuis. Op het moment dat ik zo`n tool tegenkom, en zo`n tool is handig voor mijn dagelijkse werkzaamheden, dan zal ik het met veel plezier doorgronden.

[edit]
Leren doe ik trouwens door veel te lezen, discussie fora, discussies op msn/icq en zo nu en dan een artikel.

[ Voor 39% gewijzigd door Alarmnummer op 09-06-2005 18:33 ]

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-FoX- schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:15:
Ik wil me de komende tijd gaan richten concepten als smart-clients en rich internet applications. Ik merk bij de webapplicaties die ik ontwikkel dat ik nog steeds met een mindset uit het jaar 2000 werk. Dus links hier en daar, statisch, alles server-side verwerken. Als ik kijk naar de webmail client van Exchange Server of google maps, dan besef ik me dat de usability een steeds grotere rol gaat spelen.

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

Ik denk dat de truuk om echt goeie skills te krijgen is, om niet zo zeer te focussen op één bepaald doel, maar gewoon alles proberen. Ik heb nooit veel boeken gelezen. Ik was het type die gelijk naar de examples pagina door bladerde om vervolgens zelf uit te vogelen wat die code betekende. :) Een geval van spelendewijs leren.
Vaak helpt het om een idee wat je graag eens zou uitwerken, gewoon ook gelijk proberen te bouwen. Als je dan vast komt te zitten en na veel oplossingen geprobeerd te hebben eindelijk de juiste gevonden hebt, heb je weer wat geleerd. Want juist dat soort situaties maken je een steeds betere programeur. Als ik terug kijk naar de problemen waar ik, toen ik net begon te programeren, tegen aan liep, lach ik hard. Maar ik weet wel dat ik nu veel meer ervaring heb dan toen, en dat geeft me vertrouwen om nog moeilijkere dingen te proberen.
Er is maar één ding heel erg belangrijk. Dat is motivatie. Je kan beter 1 project af hebben dan 10 halve projecten nog hebben liggen. Als je steeds geen zin meer hebt als het te lastig word, dan leer je ook niks. :)

-=Waiz=-

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Met "zomaar beginnen" moet je sowieso een beetje oppassen. Het leren van een taal/framework en dergelijke kan prima door naar andermans code te kijken, maar bedenk dan wel dat diegene ook niet per se een perfect programmeur hoeft te zijn. Je zou de eerste niet zijn die deprecated syntax of functies overneemt uit een source file van een paar jaar oud. ;)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28
Waarin ben je goed en waarin zou je zeker willen verbeteren, Meer nog, hoe denk je deze verbeteringen te kunnen realiseren?
Echt goed ben k helaas niet echt ergens in. Ik kan van allerlei dingen een beetje. Verbeteren doe ik door het uitdenken van nieuwe dingen die ik zou gaan maken maar die niet al 10.000 keer zijn gedaan. zoals een eigen CMS bouwen in php/mysql dat sla ik gewoon over immers waarom zou ik dat doen als hotscripts.com bomvol staat van de eigen custom CMSjes?

Het moet wel functioneel zijn. Zo ben ik nu bezig met Grazestats II een statistieken systeem voor Dnet proxy's die werkt op php/mysql. Omdat er nogal wat nieuwe dingen in moeten komen is de lat hiervan ook een stukje , maar niet veel, hoger dan wat ik al gedaan heb.

Een leuk idee wat ik daarbij heb/had is om het script wat de dbase bijwerkt in een python executable te plaatsen zodat iemand niet een internet explorer venstertje (of andere brows) om zijn stats bij te werken. Dit omdat mij dat toch vrij ranzig overkomt..

Een andere manier van skills verbeteren is het simpelweg nabouwen van iets bestaands. Dus ook met code van het na te bouwen project in de buurt.
Boeken? wat zijn dat? Nee grapje. Ik heb een hoop boeken in mijn kast staan waarvan ik ten tijde van aankoop zoiets had van die ga ik lezen. De meeste gebruik ik af en toe als naslag zoals de php4 bible (ik hou niet van php 5 :P) of MySQL van P. Dubois. De meeste info haal ik toch uit tutorials van bijvoorbeeld devshed of uit artikelen/posts in dit forum. Tweakers heeft mij al meerdere malen het licht laten zien (is het niet door een oplossing dan is het wel door een slotje :P )
Nee, heel kort en krachtig. Ik kan van alles een beetje maar niets echt goed en dat vind ik zwaar irritant aan mezelf. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als een cirkeldiagram in php (met gd ) maken. Ik kan php ik ken gd maar hoe je die grafiek maakt ... en zo zijn er bijvooorbeeld in python ook nog wel wat dingen te noemen :)
Of wil je nog meer in-depth knowledge verkrijgen over een bepaald topic, zoja dewelke?
Zeker weten. Vooral het OOP aspect wat tegenwoordig als toverwoord wordt gezien. Ik heb daar, misschien teveel door php, nooit echt het nut van begrepen. Waarom oop als je functies hebt (juist ik snap het dus nog niet helemaal )

Strava | AP | IP | AW

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:13

akakiwi

I believe in the ruling class.

Ik kan wel van mezelf zeggen dat niemand me meer iets hoeft wijs te maken over VB6, javascript, HTML en XML. Ben sinds een half jaar bezig met C#.NET en wil vooral de forms kant daarvan goed leren. Om dat onder de knie te krijgen ben ik nu bezig met het halen van een MCAD certificering.
Daarna staat op de agenda MCDBA en als het een beetje meezit een Master in Security en Encryption Methods.

Grootste resource is en blijft toch wel het internet, alhoewel ik nu voor MCAD een set van 6 dikke boeken thuis heb staan.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 21:24
Hmm... ik kan me natuurlijk afwezig houden aangezien ik toch maar een simpel studentje ben die als hobby graag programmeert maar laat ik dat nou eens niet doen en ook antwoord proberen te geven op je vragen... :)
...vroeg ik me af hoe tevreden je over je eigen skills bent?
Ja, ik ben wel tevreden met m'n skills, dat wil niet zeggen dat ik niet kan verbeteren, verbeteren kan altijd en wil ik ook altijd...maar alles wat ik tot nu toe aangepakt heb ging naar behoeven en ik heb nog maar zeer zelden hoeven zeggen "sorry, maar dit is me echt _te_ gek..."
Voor een hobbyist ben ik aardig goed in het aanpakken van relatief grote projecten... ik doe op school ook veel van de organisatie en leiding van de projecten naast dat ik hier en daar nog wel eens code. Verder ben ik (hier op het MBO in ieder geval) een van de weinigen die redelijk fatsoenlijk kan modelleren met behulp van UML. Ik wil zelf in ieder geval nog een nieuwe taal leren... altijd maar PHP is heel leuk maar het blijft beperkt. Volgend jaar stappen we over naar een C++ compiler voor de Atmel microprocessoren zodat ik eindelijk de kans aan ga grijpen om me te verdiepen in C++ (en dat nog wel voor school ook :P). Ik wil verder nog veel verbeteren op het houden van overzicht, ontwerpen van grotere applicaties, wil me meer verdiepen in UML zodat ik meer uit de taal kan halen dan wat ik nu doe. Daarnaast ben ik druk bezig m'n comment-skills te verbeteren zodat in ieder geval simpele documentatie rechtstreeks uit de code kan worden geplukt (* Huppie denkt voornamelijk aan PHPDocumentor).
Ik denk voornamelijk met boeken, ik heb tot nu toe heel veel geleerd van PHP, haal ook veel van m'n ideeen uit artikelen die ik lees en de dingen waarmee ik dagelijks werk. Heb heel veel geleerd van m'n hele dunne simpele boekje over UML, vind het alleen jammer dat ik 'm nooit helemaal uitgelezen heb (had ik wel moeten doen, moet nogsteeds tijd vinden 'm weer uit de kast te pakken). Ook van PHP heb ik een aantal belangrijke aspecten uiteindelijk toch uit boeken kunnen plukken.
Ligt een beetje aan m'n bui, meestal ga ik eerst een dag (of 2 soms) zitten om te bedenken hoe ik het aan wil pakken en hoe ik snel een oplossing voor m'n 'probleem' kan vinden (sjah dat krijg je als je dagelijks probleemgestuurd-onderwijs krijgt :+). Heel soms sla ik ook spontaan aan het coden, mara het komt er meestal op neer dat ik dan na een dag of 5 vastloop omdat ik over sommige dingen 'toch niet zo goed' nagedacht heb :p En... ik moet vaker naar een boek grijpen (wat ik nu bijna niet doe).
Nee, eigenlijk niet. Ik doe op dit moment een opleiding Computer Interface Techniek waarin we embedded producten ontwikkelen, we gebruiken de computer enkel als middel. Ik heb gelukkig een relaxete coach en aangezien ik het aardig goed doe op het ontwerp-gebied kan ik regelmatig toch nog een programmeerjob krijgen naast m'n organisatorische job binnen een project zodat ik toch nog 'helemaal los' kan (*freak is*) :+
Jep, veel veel veel meer :P Voornamelijk over software-ontwerp zoals hierboven ook al ergens staat :).
waar wil je uiteindelijk naartoe?
Ik weet het eigenlijk nog niet zeker, wil ik hobbyist blijven zoals ik nu ben of wil ik echt verder. Ik denk dat ik verder wil maar dit kan voor mij nog wel even duren. Waar ik echt naartoe wil is ontwerper van 'kleine' software applicaties voor het MKB, of dit realistisch is weet ik verder niet :) Heb geleerd altijd je dromen na te streven :D
Waar ik ook vooral nieuwsgierig naar ben is op welke manier jullie op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen?
Ik ben niet echt op zoek, ik kom ze meestal gewoon tegen. Door het lezen van het nieuws (en het 'nerd'-nieuws @ slashdot :+) loop ik zo regelmatig tegen dingen aan die ik "ook wel eens wil proberen' dat het meestal een kwestie van tijd is voordat ik het ook daadwerkelijk ga doen. Ook (zoals al eerder gezegd) de problemen van alledag zijn een grote inspiratiebron. Zo heb ik na wat interne problemen in ons DPC subteam toch een volledige (distributed.net) RC5-Dupechecker & DNET E-mail filter geschreven die op dit moment al een maand of 2 succesvol in getest wordt door ons DPC teampje :) (* Huppie is trots 8))
Wat vind je vooral een interessant aspect en uitdagend aan software development?
Vooral het feit dat het constant in beweging is, vrijwel iedere dag komen er nieuwe ontwikkelingen op de markt en kom je nieuwe problemen tegen waar 'ook maar eens wat voor ontworpen moet worden'... Als er 1 ding is dat ik echt het meest interrestant vind is dat wel het feit dat ik echt iedere dag nieuwe dingen zie / lees / leer en zo dus echt bezig blijf.
Uitdagend is proberen de brug te slaan tussen een onwetende klant die 'alleen maar' iets wil dat 'a' doet en de oplossing bedenken waar 'a' uitkomt :)

Pff...wat een lang verhaal...hoe verspil je een uurtje schooltijd :Y)

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Verwijderd

Poeh, er zijn zoveel dingen die ik ik interessant vind op 'computergebied', om maar wat te noemen:
  • Cryptografie
  • AI
  • 3D-Programmeren
Maar het enige wat ik tot nu toe een beetje kan is programmeren in PHP en daar weet ik ook nog maar vrij weinig van, ben me pas sinds sinds korte tijd echt gaan interesseren in programmeren. Maar ben zeker van plan nog veel bij te leren, want in september start mn nieuwe opleinding Informatica op de Hogeschool Rotterdam (iemand ervaring mee?).

Voor die opleiding moet ik dan weer Java leren (of beter gezegd dat leren we daar, maar ik kan het natuurlijk niet laten alvast het een en ander over het onderwerp te lezen en er mee te kloten :Y)).
Later, toen ik me op GoT geregistreerd had, heb ik meer en meer bijgeleerd over meer geavanceerde features. :)
Inderdaad, maar ik zie hier vaak dingen voorbij komen die me nog net even de pet te boven gaan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 10:53 ]

• napel25
  • Laatst online: 30-08-2025
Mijn specialiteit is databases. Met name SQL Server en Oracle. Voor SQL Server kan ik de laatste tijd niets nieuws meer leren op het internet. Hiervoor koop ik boeken (vaak ook weinig info) en het een abonnement op een online tijdschrift met een mailing list (http://www.sswug.org/) die me goed bevalt.
Ik ben nu bezig mij te verdiepen in PostgreSQL en MySQL. Voor de laatste twee is voor mij voorlopig genoeg informatie op de sites van de produkten te vinden.
Ik leer door een combinatie van doen en lezen. Ik lees eerst de grote lijnen en ga er vervolgens mee aan de slag. De problemen die ik tegen kom zoek ik weer op meestal m.b.v. Google. Ondertussen blijf ik ook zoeken naar meer informatie over grote lijnen.
Ik probeer zo lang mogelijk mij informatie van het internet te halen. Wanneer ik op het internet niets meer kan vinden ga ik opzoek naar boeken en tijdschriften.

Verder programmeer ik ook graag. Ik ben wat dat betreft niet opzoek naar uitdagingen. Ik heb een lijstje naast mijn computer liggen. Telkens wanneer er een idee door mijn hooft schiet, voeg ik die toe aan mijn lijstje. Het is voor mij dus meer de vraag wat ik het eerst ga doen.
Het meest wordt ik geinspireerd door opmerkingen van 'het kan niet' of 'dat hebben we onmogelijk gemaakt' of door prijs kaartjes aan produkten waar hoge bedragen op staan (in de zin van 'dan maakt ik het zelf wel'). Maar ook wanneer ik een handeling voor de twintigste keer heb gedaan, denk ik er over na hoe dat te automatiseren.
Voorbeelen van projecten waar ik aan werk zijn een database change management tool voor verschillende RDBMS-sen en een client voor een tekst based MMORPG.

Soms is een onderwerp te breed om het op het intenet te zoeken. Als je bijvoorbeeld vanaf nul met Linux wil gaan werken, zie je op het internet al snel door de bomen het bos niet meer. Dan zijn boeken of tijdschriften handig voor de grote lijnen.

(Leuk topic overigens, goed om hier over na te denken.)

napel25

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
De meest gekende manier blijft natuurlijk het lezen van boeken, hetgeen ook heel logisch is. Al zijn er ook heel veel verschillen te merken op welke wijze deze kennis opgeslagen wordt.
Er zijn personen die het boek in bed volledig uitlezen, anderen zetten zich aan een bureau en schrijven de belangrijkste punten op, weer anderen lezen slechts enkele 'snippets' uit het boek en dan heb je weer van die personen die gewoon alles in detail lezen, oefenen, en weer verder lezen.

Welk is voor jou de ideale methode?

Het boek blijft voor mij ook nog de voornaamste bron van het bijleren. Natuurlijk lees ik ook veel artikels op het internet, maar dat is meer om een beeld te vormen over een bepaald onderwerp. Als ik meer inzicht in een bepaald onderwerp wil verkrijgen, dan koop ik me wel het boek of kijk ik de film? :+

Eeuwig verder studeren lijkt me ook niet direct de oplossing... Maar ik denk dat het gevoel van: "oh, ik zou nog graag dat en dat kennen.." en het streven naar voortdurende verbetering wel een eigenschap zijn van een goede programmeur?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 16:08
Mijn methode om mijn programmeer talent te verbeteren is eerst wat op het web lezen en research doen.
daarna wat aan kloten met standaard voorbeelden en als ik dan nog geboeid ben dan koop ik wel eens een boek.
en ik lees de school boeken van mijn broertje die HBO doet en de meest interesante boeken ontvangt die ik gretig door spit.
Ik heb zodoende al aardig wat dingen geprobeerd en ook veel laten vallen maar ook veel die ik nog steeds wel eens gebruik.
maar soms beging ik gewoon aan iets en als ik niet verder kom zoek ik er info over op zo heb ik Basic en QBasic geleerd vroeger door te doen :D:D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 05:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik lees me in, ik klooi met andermans werk en ik probeer heel veel uit. Twee weken geleden kon ik nog geen snipper HTML, PHP en MySQL. En nu heb ik een compleet nieuwe website gemaakt die van alledrie best een beetje gebruikt. Hij is niet super, hij is grotendeels gebaseerd op de oude site, maar toch gedaan waar ik tot voor kort een pesthekel aan had (HTML en Tables... Brrrr).

Dus ik verdiep me in interessante dingen, ik lees ook dingen die me niet direct bezighouden maar wel kunnen inspireren. En op die manier bereik ik toch een redelijk niveau naar mijn mening. De reden? Stilstand is achteruitgang.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik ben nog niet zo lang bezig met programeren. Op school heb ik wat C gehad en zijn we op het moment volop bezig met Assembly en C voor micro processors. Volgend semester krijg ik C++.

Ik kan me ondertussen aardig redden met PHP wat ik mezelf via de manuel en tutorials heb aangeleerd. Als je eenmaal met webscripting begint komt er steeds meer wat je wilt leren SQL, xml semantisch html (is geen programeren I know :P) enz...
Ik ben me nu wat aan het verdiepen in regexs om zelf RSS feeds te kunnen genereren van sites die dat zelf niet aanbieden.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2025
Ikzelf heb een erg grote interesse op het gebied van standaarden, dus denk hierbij aan XHTML/CSS icm PHP4 OO (zover dat kan) En moet zeggen dat mijn kennis van PHP aardig groot is. Het enige vlak op PHP waar ik nog in zeer kleine mate mee heb gestoeid is het genereren van plaatjes.

Verder ben ik erg leergierig dus van het lezen van een boek krijg ik altijd jeukende handen waardoor ik dingen wil proberen, testjes bouwen en kijken hoe het reageerd. Artikelen op internet om mijn kennis te verbeteren en te meten of ik het ermee eens ben wat er wordt geschreven (eventueel erop reageren). Ikzelf vind het leuk om de dingen te bouwen die de overige bouwers onder ons gebruiken. (dus niet het programma zelf maar een deel ervan wat generiek is zoals een database abstraction layer).

Gezien ik de basiskennis van programmeren (principes) allemaal al ken is het aanleren van nieuwe kennis erg makkelijk. Een boek erbij openslaan en die even snel doorwerken en dan ben ik een heel eind. De onderwerpen waar ik daarna nog meer over wil weten zoek ik op internet op of in de manual (zoals bij PHP).

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Verwijderd

Aangezien er op het niveau van software development heel wat skills bestaan, vroeg ik me af hoe tevreden je over je eigen skills bent?
Ik kan me aardig redden. Wat ik voor mijn werk voor elkaar moet krijgen lukt goed. Maar er is (natuurlijk) nog veel ruimte voor verbetering.
Dat ik echt goed ergens in ben wil ik niet zeggen. Java en XSLT lukt aardig. Daarnaast vind ik dat je als programmeur tenminste basiskennis van HTML en SQL moet hebben. Wat ik wil verbeteren is de manier van programmeren. Andere methodes/tools gebruiken die mij helpen om sneller code te maken met minder fouten. ik heb een paar dagen geleden pas Ant ontdekt :X
Voor mij is de enige manier om iets te leren het uitproberen. Ik moet het doen om het door te krijgen. Waar ik dan de informatie vandaan krijg maakt niet uit. Soms is dat een boek, meestal is het online documentatie.
Om ideeen te krijgen lees ik veel hier, in de Sun Developer Network (SDN) tech-tips, sourceforge of ik ga gericht opzoek naar een bepaald onderwerp.
Ik ben tevreden met wat ik nu doe. Zodra ik ergens meer over wil weten, zoek ik het wel op Internet.
Pagina: 1