Toon posts:

Twee mailservers, 1 extern ip hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb twee mailservers: NT4 met Exchange 5.5 en W2k03 met Exchange 2003. Beide machines bedienen een apart maildomein.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat de Exchange 2003 alle e-mail opvangt en de mail voor het tweede domein doorstuurt (relaying dus) naar de NT4 machine.

Wat ik reeds heb gedaan: (op Exchange 2003)
- Connector aangemaakt met address-spaces: domein1.nl en domein2.nl + vinkje aan: "Allow relay between these domains".
- Primaire DNS-zone Domein2.nl aangemaakt met:
A-record Server01 naar 192.168.0.50
MX-record pref 10 naar server01.maildomein2.nl

Toch kan hij e-mail niet doorsturen: Mail delivery failed, zegt-ie.

Ik heb ook geprobeerd met de instelling op de SMTP-server "Forward all mail with unresolved recipients to host:" en daar "nt4.maildomein2.nl" ingevuld. (nt4.maildomein.nl ook aan de lokale hosts-file toegevoegd met intern ip). Maar hierbij werd alle binnenkomende mail in de "Mail queued for deferred delivery" geplaatst en duurde het ca 10 minuten voordat ze werden doorgestuurd....

Als iemand tips heeft, dan hoor ik deze graag....!!

Verwijderd

Smarthost? Enne, in de SMTP connector kun je toch ook instellen dat hij alles per direct doorstuurt, ipv om de 10 minuten?

Maar de mooiste oplossing is een 2e IP regelen, verreweg de simpelste oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:16:
Smarthost? Enne, in de SMTP connector kun je toch ook instellen dat hij alles per direct doorstuurt, ipv om de 10 minuten?
Nee, als ik op de eerste server de tweede server instel als smarthost dan wil hij alle uitgaande mail via de tweede server wegsturen; dat is niet handig... De SMTP staat ingesteld dat hij alles direct moet versturen.
Maar de mooiste oplossing is een 2e IP regelen, verreweg de simpelste oplossing.
Could not agree more, maar dat is, iig op dit moment, nog even geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 16:47 . Reden: Typo ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik heb het werkend adhv jouw link Brawie:

- Connector aangemaakt die beide domeinen opvangt
- Op deze connector de smarthost ingesteld (niet rechtstreeks op de SMTP-server, zoals ik eerst d8 Gixxer600) met het ip-adres tussen [ ]

Nu werkt het goed en snel..!

Bedankt voor de reacties, :*)
Wimmo
Pagina: 1