Toon posts:

PC-speakerset voor 110V EN 230V

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een speaker set die zowel op 110V als op 220V werkt maar kan deze nergends vinden.
Heeft iemand een idee?!?

Avast bedankt.

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 16:55
tenzij je actieve speakers bedoeld zijn deze niet afhankelijk van het stroomnet en kun je dus elke speaker op zowel 110 als 220.... Je versterker daarentegen natuurlijk niet

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:16

Xenan

Tree-of-life

Even een correctie: de spanning op ons stroomnet is 230 Volt. B)
Vroeger was het 220 Volt. Lang geleden. :)

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:01
hij vraagt om een speaker set, en dat zijn meestal actieve speakers.

en het is trouwens ook geen 110 Volt, maar 115

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 16:55
Een speakerset hoeft toch niet actief te zijn :? Twee (of meer ingeval van bijv. 5.1 speakerset) luidsprekers noem je toch ook een set...

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

Snippertje

Light up your life

nicetas schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 21:53:
Even een correctie: de spanning op ons stroomnet is 230 Volt. B)
Vroeger was het 220 Volt. Lang geleden. :)
Is dat tegenwoordig overal zo? Volgens mij namelijk alleen in de randstad... Waarom is me een raadsel...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Verwijderd

Ff offtopic, ze hebben de spanningen verhoogd, en niet alleen in de randtad maar overal, omdat het aantal ampères dan te beperken is.

In duitsland werken ze bijvoorbeeld met 250volt gewoon omdat je dan je ampère kunt beperken

P= U * I tenslotte :)

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:01
The big J schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 22:11:
Een speakerset hoeft toch niet actief te zijn :? Twee (of meer ingeval van bijv. 5.1 speakerset) luidsprekers noem je toch ook een set...
ok, dat is wel weer zo, heb daar even niet bij nagedacht

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:24
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 22:18:
Ff offtopic, ze hebben de spanningen verhoogd, en niet alleen in de randtad maar overal, omdat het aantal ampères dan te beperken is.

In duitsland werken ze bijvoorbeeld met 250volt gewoon omdat je dan je ampère kunt beperken

Ampère is geen grootheid maar een eenheid. Stroomsterkte is de eenheid.
Volgens mij was het voltage juist Europees vastgesteld op 230V... maar ik heb daar geen (betrouwbare) bronnen voor.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/nooo.gif

Is gewoon 230V, net als hier...
Bron.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Huh?? Amperes beperken??

Een lamp, electr. kachel of een motor gaat echt niet minder stroom verbruiken als je 'm op een hogere spanning aansluit. Apparaten met schakelende voedingen zijn uitzonderingen, maar de meeste spullen gaan juist meer stroom verbruiken.

230V is een compromis, een normalisatie afspraak tussen de landen die vroeger op 240V (Engeland, Scandinavie) draaiden en op 220V. In de loop van een jaar of 10 (ca. 1990-2000) is de gemiddelde netspanning langzaam van 220 naar 230V gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 09-06-2005 22:37 ]

Verwijderd

Nee een lamp gebruikt een bepaald vermogen (P uitgedrukt in Watt) welke verkregen word doro een bepaalde spanning (U) en een bepaalde stroom (I)

Gebruik je de formule P = U * I is het toch logisch dat je vermogen gelijk blijft als je spanning iets stijgt en de stroom ietjes daald?...

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-02 23:39
Even terug on-topic: Ik denk dat je echt goed moet zoeken wil je een goede versterker vinden die 115/230 VAC als ingang accepteerd. Waarschijnlijk kan je makkelijker een "verhuistrafo" er bij aanschaffen.

Dat is transformator met een verhouding van 1:2. Dus 115Volt erin en aan de andere kant komt er 230Volt eruit.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Zou het voor de topicstarter niet beter zijn om een oplossing te zoeken voor zijn probleem in plaats van de voltages uit het stopcontact te bespreken (heb hier niet de multimeter erin gestoken en ik zit op 236V in de Vlaanders)

Er zijn vaak wel tranfo's te vinden die 220~240V omvormen naar 110~115V. Een vage kennis heeft ooit een Bose set uit amerika laten overkomen en met zo een omvormingsset kan hij die hier laten werken. Geen idee waar hij die gehaald heeft trouwens.

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 22:51:
Nee een lamp gebruikt een bepaald vermogen (P uitgedrukt in Watt) welke verkregen word doro een bepaalde spanning (U) en een bepaalde stroom (I)

Gebruik je de formule P = U * I is het toch logisch dat je vermogen gelijk blijft als je spanning iets stijgt en de stroom ietjes daald?...
Je uitgangspunt is verkeerd. De lamp gebruikt dat vermogen alleen bij een bepaalde netspanning, en dat is dus geen constante. Stijgt (of daalt) die spanning, dat stijgt (of daalt) het verbruikte vermogen.

Sluit een 230V / 75W lamp eens aan op een 1,5V batterij, dan begrijp je het misschien beter.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het om een PC speakerset gaat (dat idee krijg ik wel), voldoen volgens mij juist heel veel setjes. Veel adapters kun je nml zowel op 115 als op 230V gebruiken (staat er wel ergens op) en laat veel speakersetjes nou met een adapter gevoed worden ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• joopv
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 07:15:
Als het om een PC speakerset gaat (dat idee krijg ik wel), voldoen volgens mij juist heel veel setjes. Veel adapters kun je nml zowel op 115 als op 230V gebruiken (staat er wel ergens op) en laat veel speakersetjes nou met een adapter gevoed worden ;)
Apparaten met losse adapters en waarvan een netsnoer met stekker vast aan die adapter gemonteerd is, zijn maar zelden bruikbaar op zowel 115 als 230V. Je zult meestal een andere adapter moeten gebruiken in een land met een andere netspanning. Even de tekst lezen op de adapter.

Apparaten met een net-entree met los snoer zijn soms universeel toepasbaar in 115 en 230V landen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 22:51:

P = U * I zal de vermogens niet gelijkhouden.

Het draait rond weerstand/impedantie van de verbruikers. Elektriciens zullen vertellen, dat het vermogen stijgt met de kwadratering van de spanningsverhoging.

Stel je hebt een lamp die 60W verbruikt op 220V, laat een stroom van 0,2727A vloeien. Wet van Ohm zegt, dan de lamp een weerstand van 806 Ohm heeft. Deze weerstand laat een stroom van 0,285A vloeien bij 230V zodat de lamp nu 65,57W verbruikt. Ik denk dat de lampenfabrikanten hun lampen iets aanpassen zodat ze terug evenveel verbruiken.

ff controleren of de kwadratering juist is, spanningsstijging van 220 naar 230V => 230/220 => 230 = 104,5% van 220V. Dan gaan we die 104,5% kwadrateren => 109,2%, deze slaat op de vermogens, dus ff 109,2% van 60W uitrekenen => 65,52W (afrondingsfouten).

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik vraag me alleen af in hoeverre de weerstand van een lamp gelijkblijft, bij hogere spanningen wordt ie natuurlijk ook warmer en dan verandert de weerstand van het gloeidraad (ik denk hogere weerstand want anders gaat er steeds meer stroom doorheen en dan gaat ie boem :) )

www.nintendocasemods.com

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Digital-DNA schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:41:
Ik vraag me alleen af in hoeverre de weerstand van een lamp gelijkblijft, bij hogere spanningen wordt ie natuurlijk ook warmer en dan verandert de weerstand van het gloeidraad (ik denk hogere weerstand want anders gaat er steeds meer stroom doorheen en dan gaat ie boem :) )
Een gloeilamp geeft meer licht (en verbruikt meer) naarmate de spanning stijgt. Anders kunnen dimmers niet werken, van lagere spanning naar 230V regelen. In 't labo hebben we ook gewone gloeilampen eens voor de lol op 380 (tegenwoordig 400V) gezet, dat geeft verdacht veel licht.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 20:48
Beetje offtopic allemaal

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Weet iemand nog waar het topic over ging? ;)

This message was deleted

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mja... in de sets die ik ken worden normale conventionele voedingen gebruikt (met een transformator).

Ik heb hier een oude Labtec set staan met een externe 12v voeding, daar kan je vrij gemakkelijk een Switching PSU op aansluiten zodat die van 100 tot 240v kan werken.

Omdat veel voedingen bij de woofer ingebouwd zitten misschien een idee om de boel open te maken en te onderzoeken wat voor spanning(en) deze opbouwd en een daarbij passende switching PSU zien te vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

heb hier ook diverse apparaten uit de us. allemaal met externe adapter. Us adaptor er af, even kijken wat hij moet leveren. eu adapter (vergelijkbare specs) erop en spelen maar !

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar er moeten toch ook gewoon setjes zijn die op beide voltages werken of niet want er zijn heel veel adapters die je daar op in kunt stellen maar als je die gaat zoeken voor speakers zijn ze er opeens niet meer. Maar als iemand een merk weet die dat wel leveren zou je me erg uit de brand helpen.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
rapture schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 09:49:
[...]

Een gloeilamp geeft meer licht (en verbruikt meer) naarmate de spanning stijgt. Anders kunnen dimmers niet werken, van lagere spanning naar 230V regelen. In 't labo hebben we ook gewone gloeilampen eens voor de lol op 380 (tegenwoordig 400V) gezet, dat geeft verdacht veel licht.
Dan mag jij mij even uitleggen hoe jij een lamp op driefases aansluit...

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
offtopic:
Dat is niet zo moeilijk aan gezien
220 is verschil tussen fasedraad en de nul
380 is verschil tussen fase1 en fase2
Pagina: 1