[CE/PPC2003SE] Welke verschillen zijn er / zie ik niet??

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zit met het volgende:

Ik ben systeembeheerder bij een een groothandel in bevestigingsmaterialen.
Onze vertegenwoordigers maken gebruik van HP Jornada 720 handheld computers.
Deze apparaten naderen echter hun einde, dus zijn we op zoek naar een vervanger.

De meest logische keuze als opvolger van een Jornada, is een iPaq. Nu heeft mijn collega sysadmin een iPaq 1915 in zijn bezit, en die mag ik lekker misbruiken om te testen.

De applicatie waar het om gaat, is speciaal voor ons geschreven en bestaat uit een viertal files.
code:
1
2
3
4
BMS.BIN -- Applicatie
BMS_MAIL.BIN -- Mail applicatie
BMS.INI -- instellingen voor het programma
MPSARM.EXE  --  Runtime voor Jornada 720 en Jornada 728

De bovenstaande beschrijving komt uit de installatiehandleiding die bij de applicatie geleverd is.
Om de applicatie op te starten, wordt gebruik gemaakt van een snelkoppeling op het bureaublad van de Jornada. In die snelkoppeling worden "BMS.BIN" en "BMS.INI" aangeroepen als parameters, zodat de instellingen netjes voor elkaar zijn om het programma uit te voeren. Wanneer de applicatie voor het eerst gestart is en afgesloten wordt, wordt er in de Working directory (welke je opgeeft in BMS.ini) een bestand aangemaakt met de naam "MPS.RES" (dit bestand heeft wat weg van een virtuele schijf waarop data gezet wordt voor het programma)
Als de verwijzing naar de juiste directory klopt, dan start het programma netjes op. Niks aan de hand dus.
Op een Windows 2K/XP systeem, werkt de applicatie op dezelfde manier.

Nu naar de HP 1915. Windows besturingssysteem (PPC2002/CE3.0), dus je zou verwachten dat het zonder problemen werkt. Na heel wat geklooi ben ik tot de ontdekking gekomen dat het kopieren van de snelkoppeling, zoals die op de Jornada aanwezig is, de applicatie op zich wel start, maar om de een of andere reden begrijpt de iPaq niet dat hij nog verder moet met de MPS.RES.

Na een paar dagen brainstormen en nadenken (heb nog steeds koppijn ervan) met in m'n achterhoofd de wetenschap dat de beeldschermresolutie van een Jornada 720 anders is dan die van de iPaq (640*320 op de Jornada tegenover 320*240 op de iPaq) en dat onze applicatie "hardcoded" vastzit op die resolutie van 640*240, trok ik daaruit de conlcusie dat ik misschien geholpen zou zijn met een iPaq (of andere PDA) die op een resolutie werkt van 640*480.
Na contact met een bedrijf in Rotterdam, heb ik kunnen regelen dat ik een iPaq hx4700 van HP te leen zou krijgen om te testen. Deze iPaq heeft een razendsnelle Intel processor, bizar veel geheugen (in vergelijking met andere pda's) en een resolutie van 640*480. Daarmee leek alles goed genoeg om de applicatie op z'n minst gestart te krijgen. Overdracht van orders en andere info zou daarna een fluitje van een cent zijn qua oplossing.

Echter, het zit me niet mee. Ik krijg ook de hx4700 niet zover dat ie de applicatie opstart zoals dat gebeurt op de Jornada 720 en ben dus eigenlijk geen stap verder dan met de iPaq 1915 van mijn collega (maar wel een week verder op de kalender en een paar reserve-Jornada's armer).

Wat er binnen de holding verder nog getest en gedaan is:
  • Symbol heeft een nieuwe PDA (ik vermoed dat het om de MC50 gaat in ontwikkeling die alle eigenschappen zou bezitten die we zoeken, en waar de applicatie op "schijnt" te draaien. Men kan me alleen niet vertellen welk beeld men precies ziet, dus mijn bange vermoeden is dat ze evenveel (of even weinig) zien als ik en dat we dus op exact hetzelfde punt staan.
  • Mijn collega's in Duitsland hebben getest met de Netbook Pro van Psion Teklogix. Deze draait op Windows CE 4.0 en de applicatie werkt zonder problemen. Nadeel van dit apparaat is alleen de prijs, die ver boven de €1000 ligt.
Het laatste alternatief dat we op dit moment zien, is iedere vertegenwoordiger op pad te sturen met een laptop, maar gezien de enorme beheerslast die dit ongetwijfeld met zich mee gaat brengen willen we hier eigenlijk niet eens aan denken. Helemaal als je bedenkt dat een laptop dikke vette overkill is voor een applicatie die nog geen 5MB aan data behelst en die hooguit een of twee MB data-overdracht met zich meebrengt.

"Waarom dit topic?" hoor ik jullie denken..
Eigenlijk heel simpel: Ik hoop dat er iemand meeleest die mij kan vertellen WAAR de grote verschillen zitten in besturingsystemen, met als gevolg dat wij de applicatie niet draaiend krijgen op een iPaq. Zie ik soms iets over het hoofd en is het uiteindelijk iets heel simpels?
Ik realiseer me dat niemand van jullie precies weet om welke applicatie het gaat, maar dat is niet zozeer het probleem.

Ik heb de technische support van HP meerdere keren gesproken, maar daar word je niet vrolijk van.
Zij kunnen me het verschil tussen CE3.0, CE4.0 en CE4.21 (PPC2003SE) niet vertellen/duidelijk maken, simpelweg omdat ze het niet weten. Ik werd door HP dan ook verwezen naar de maker van de software, ons aller vriend Microsoft.

Vol goede moed belde ik daarom naar de technische support van MS, waar ik doodleuk te horen kreeg dat zij totaal geen enkele vorm van ondersteuning geven op hun mobile produkten. Er schijnt zelfs geen afdeling te bestaan in Nederland die ook maar iets weet van PocketPC 2003, laat staan van oudere versies. Ik moest mijn vraag maar aan HP stellen, omdat het om OEM-software gaat.

Aan de fabrikanten heb ik dus ook niks, vandaar dat ik mijn hoop vestig op jullie, tweakers.

Wie helpt me verder?
Het kan zijn dat iemand van mening is dat het niet thuishoort in dit subforum, maar in een van de dev-topics. Is dat het geval, dan zie ik hem wel verplaatst worden.

Alvast bedankt.

Relax. nothing is under control.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik de bestandsnaam zie zou de oude Jornada beschikken over een StrongArm processor, terwijl de nieuwe iPaqs een Intel XScale processor hebben. In principe zou de leverancier van het pakket eenvoudig een XScale variant moeten kunnen leveren.

Bovenstaande weet ik niet 100% zeker, maar het komt me wel logisch voor.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ik heb een Qtek2020; zit ook een xscale proc in, en ik installeer ook alleen maar ARM programma's

Zou daar niet aan mogen liggen denk ik..

Pvouput live

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Krypt schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:56:
Ik heb een Qtek2020; zit ook een xscale proc in, en ik installeer ook alleen maar ARM programma's

Wij hebben ook een aantal applicaties en daar moeten we de processorspecifieke versie van gebruiken. Daarom dacht ik dat. Ook het compact .Net framework bijvoorbeeld heeft processorspecifieke versies.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Deevay
P_de_B schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:37:
Als ik de bestandsnaam zie zou de oude Jornada beschikken over een StrongArm processor, terwijl de nieuwe iPaqs een Intel XScale processor hebben. In principe zou de leverancier van het pakket eenvoudig een XScale variant moeten kunnen leveren.

Bovenstaande weet ik niet 100% zeker, maar het komt me wel logisch voor.
Wat jij zegt klopt.... De Jornada heeft inderdaad een StrongARM processor.

En come to think of it, voor gebruik in de Windows 2K/XP machines, gebruiken we een executable Winmps.exe, dus jouw idee is zeeeer aannemelijk.

Echter, het probleem waar ik dan tegenaan loop, is dat de leverancier van de software (Palmware in Frankrijk) failliet is :(

Als het goed is zou ergens in de holding wel de broncode van het pakket beschikbaar moeten zijn, maar als dat niet het geval is, is er dan een mogelijkheid om het pakket toch geschikt te maken voor een Intel-CPU???

Even een toevoeging:

De Netbook Pro van Psion blijkt ook te werken met een Intel XScale processor, en zoals eerder vemeld, blijken mijn collega's in Duitsland de applicatie daar wel op draaiende te krijgen.
Wat ik niet weet, is of zij aanpassingen gemaakt hebben aan de executables, of dat zij beschikken over aangepaste files, maar als dat niet het geval is, dan zou de app toch ook moeten draaien op mijn iPaq, of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door Deevay op 10-06-2005 10:03 ]

• Deevay
Even in een nieuwe post, ipv edit....

Ben inmiddels weer een stapje verder.

Met behulp van een Hex-editor ben ik de mpsarm.exe gaan doorkijken en samen met Google heb ik kunnen achterhalen dat de applicatie gemaakt moet zijn met een Pili-SDK (welke gemaakt is door het bedrijf Palmware).

De broncode schijnt niet verkrijgbaar te zijn (errug vervelend als je het mij vraagt), dus ik ben bang dat we vastzitten.

Ik ga zo een mail sturen naar mijn collega in Duitsland, met de vraag wat hij gedaan heeft om de applicatie draaiend te krijgen op de Netbook (ook met Intel Xscale CPU).

Als iemand hier ondertussen nog een ingeving zou krijgen, hoor ik het graag.

• Deevay
Krypt schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:56:

Uit het antwoord van mijn collega in Duitsland blijkt dat het inderdaad niet ligt aan de processor.
Op de Netbook Pro maakt hij gewoon gebruik van de MPSARM.exe om het programma te starten.

Ik zoek verder...

En heb net een mega-doorbraak bereikt...

Mijn vermoeden van vorige week is bevestigd.

Het is NIET de processor, het is NIET het geheugengebruik, het zit hem gewoon puur in de beeldschermresolutie.
Met behulp van het tooltje SE_VGA (of VGA_SE) heb ik de resolutie op native VGA Gegooid en dat werkt....
Heb de applicatie nu aan 't draaien gekregen...

[ Voor 29% gewijzigd door Deevay op 10-06-2005 16:21 ]

Pagina: 1