Toon posts:

[Linux] Beveiligingsmogelijkheden RAID1/Linux/Samba

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai momenteel een RAID-1 (Linux software RAID) op mijn Linux systeem. Via Samba 3 heb ik verschillende shares in het netwerk openstaan. Heel mooi op zich, maar niet al te veilig. Stel, ik verwijder perongeluk wat dan ben ik het meteen kwijt (maw de RAID-1 beveiligt alleen tegen sommige hardware failures).

Mijn vraag is of er slimmere beveiligingen zijn? Heb al gezocht, maar niets bruikbaars gevonden!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Dat noemen we backup.

Ik weet niet wat je nog meer zou willen.

[ Voor 57% gewijzigd door Antediluvian op 09-06-2005 13:48 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Uhh ja, dat is niet een probleem dat RAID kan oplossen lijkt me zo.

De oplossing is backups maken, of hardware kopen waarmee je snapshots kunt maken (=duur).

Of een filesystem met versioning support en daarnaast RAID-1 of RAID-5, maar ja...dat gaat wel snel veel ruimte vreten

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 09-06-2005 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok... ik dacht aan bijv een mogelijkheid in samba (of een uitbreiding) die bij het verwijderen van data bijvoorbeeld de data pas fysiek verwijdert wanneer de harde schijf echt vol is oid... dus dat wel de referenties (bestandsnamen) wel verwijdered worden, maar de data zelf op de schijf blijft staan en indien nodig middels een speciaal stukje software terug te halen is... oid (puur gebrainstorm he)..

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:34:
Hmm ok... ik dacht aan bijv een mogelijkheid in samba (of een uitbreiding) die bij het verwijderen van data bijvoorbeeld de data pas fysiek verwijdert wanneer de harde schijf echt vol is oid... dus dat wel de referenties (bestandsnamen) wel verwijdered worden, maar de data zelf op de schijf blijft staan en indien nodig middels een speciaal stukje software terug te halen is... oid (puur gebrainstorm he)..
Die functie heet Salvage en dat heeft Netware bijv. Waarschijnlijk zit het ook in OES en dus in NSS voor Linux.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59
Dat heeft inderdaad niets met RAID te maken :P Samba heeft sinds versie 3 ondersteuning voor VFS: Virtual File System.

Een van de beschikbare objecten is de Recycle-bin, en die verplaatst alles wat je verwijdert naar een aparte map. Pas als je het daaruit verwijdert dan ben je het echt kwijt.
Zie de Samba-manual om te kijken hoe je het instelt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:51:
Dat heeft inderdaad niets met RAID te maken :P Samba heeft sinds versie 3 ondersteuning voor VFS: Virtual File System.

Een van de beschikbare objecten is de Recycle-bin, en die verplaatst alles wat je verwijdert naar een aparte map. Pas als je het daaruit verwijdert dan ben je het echt kwijt.
Zie de Samba-manual om te kijken hoe je het instelt :)
Haha ja ik weet dat RAID-1 dat niet kan... ik gaf alleen aan dat ik meer wilde omdat RAID niet "bevredigend" is :)

Maareuh... zou je me een hint kunnen geven waar ik dit over die recycle bin ergens kan vinden.. heb tot nu toe niet al te veel )concreet geluk...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59
Euh?
:? [google=samba vfs recycle]
:? www.samba.org
:? http://us3.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/

Echt mogelijkheden om er achter te komen genoeg. Met name in die laatste link staat zo ongeveer alles wat je ooit van (de configuratie van) Samba wilt weten...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1