Legaal muziek downloaden zonder DRM?

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-10-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar iets (bijvoorbeeld een website) waar je legaal muziekbestanden kan downloaden, zonder dat hier DRM in zit. Weet iemand een website waar dit legaal (en dus tegen betaling) wordt aangeboden?

Ik wil namelijk mijn huidige muziekcollectie (gedeeltelijk ) legaal gaan aanschaffen, voor dit geld (maximaal een euro per nummer) wil ik wel graag die nummers in hoge kwaliteit (cd-kwaliteit) downloaden en niet van DRM afhankelijk zijn.

Ik wil dus graag een eigendomsbewijs voor een muzieknummer, zodat ik er zelf mee kan doen wat ik wil. Als backup opslaan, cd voor in de auto branden of naar een ander bestandsformaat omzetten bijvoorbeeld, zonder speciale software of een internetverbinding nodig te hebben.

Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt,
Eelco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom koop je niet gewoon de cd's? Heb je een mooi doosje, boekje en een fysiek product in je handen waar je mee kunt doen wat je wilt. Vergeet niet de kopieerbeveiligde CD's over te slaan en even te melden bij de platenmaatschappij dat je die hebt moeten downloaden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
Dat is inderdaad de meest logische manier. Zou ik ook graag doen. Maar ik heb maar weinig geld, daarom koop ik liever een aantal goede nummers, omdat ik van een album meestal maar 1/3 ofzo echt goed vind. Wel koop ik regelmatig een best-of album, of een cd van een lokaal bandje.

Ik wil dus losse nummers kopen i.p.v. hele cd's omdat ik maar een beperkt budget heb en dus liever de beste nummers legaal aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:36
denk dat wat jij wilt moeilijk zal gaan.
Itunes of wat dan ook is iets meer jouw richting.
heb je weer internet bij nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:21

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Misschien iets leuks wat je niet weet, maar het downloaden van muziek is niet illegaal. Het tegelijkertijd of naderhand sharen van de muziek is wel illegaal. Zoek anders maar eens met de search hierover, het is namelijk al vaker besproken.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
Ik wil geen DRM, ik wil vrij zijn (binnen de grenzen van de wet en het gezonde verstand) om met mijn muziek te doen wat ik wil. Branden, back-uppen, converteren naar ander muziek formaat etc.

Maar ik vraag me af of dit er überhaubt is, de consument is natuurlijk niet te vertrouwen, daarom is er "gelukkig" DRM... :'(

Ik vind het raar, je neemt de moeite om het legaal te kopen (kan het net zo makkelijk "gratis" downloaden als ik wil), waarom zou ik er dan "foute" dingen mee gaan doen? :?

Maar misschien bestaat het ook wel, dan zou ik graag een URL willen.

@Sparhawk:
Ik weet wel dat het downloaden van muziek niet illegaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het OK vind (jaja, normen en waarden) om dat dan ook te doen. Ik vind het normaal om iets te kopen waar andere mensen tijd, geld en creativiteit in hebben gestoken. Beetje suf om dit dan zonder gewetensbezwaren maar gratis te downloaden, alleen omdat de wet dit niet verbiedt.

Of zeg ik nu iets heel vreemds?

Overigens vind ik het downloaden van muziek/films/software die je anders toch nooit had gekocht een stuk minder erg. Als je iets nu download wat je anders gewoon in de winkel had gekocht vind ik het een beetje matig.

[ Voor 43% gewijzigd door Eelco de V op 09-06-2005 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:21

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Eelco de V schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 13:33:

@Sparhawk:
Ik weet wel dat het downloaden van muziek niet illegaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het OK vind (jaja, normen en waarden) om dat dan ook te doen. Ik vind het normaal om iets te kopen waar andere mensen tijd, geld en creativiteit in hebben gestoken. Beetje suf om dit dan zonder gewetensbezwaren maar gratis te downloaden, alleen omdat de wet dit niet verbiedt.
Hehe, maar dat was mijn insteek ook niet. Ik heb zelf ook voldoende originele cd's, en ik koop ook echt wel cd's en ik ben ook blij om te horen dat meer mensen dat morele besef nog hebben. Ik wilde je echter puur en alleen even op het technische feit wijzen dat het wel juridisch gezien mag.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goede vraag.. als dat bestaat dan stop ik ook met downloaden.
Als je ziet hoe lang het soms duurt om een goede kwaliteit versie van een nummer te vinden (MP3's van opnames van TMF circuleren nog steeds |:( ) dan is een Euro per nummer niet gek.. maar dan wel afspelen zoals IK DAT ZELF WIL. Dus als ik onder FreeBSD wil afspelen, met open source software en iTunes, Real en Microsoft Media kunnen wat mij betreft barsten, dan wil ik nog altijd muziek kunnen luisteren, overigens zonder CD-tjes te hoeven branden. Dit is echter moeilijk.

Het veel besproken AllofMP3 biedt mogelijkheden. Maar dan moet je net de muziek treffen die je zoekt. Ik zoek meer Nederlandse top40 en dan mist er nogal wat. Bovendien is het nog steeds de vraag in hoeverre zo iets in Nederland als legaal wordt gezien.

Helaas is het nog steeds zo dat platenmaatschappijen bepalen onder welke voorwaarden wij muziek luisteren. Hier kunnen dictators zoals Stalin nog een puntje aan zuigen. Elke bedrijfstak die dit durft te flikken gaat failliet of is al failliet, maar de platen-industrie blijft fier overeind staan. Als ze dan toch eindelijk worden ingehaald door iets beters, dan helft met name de Amerikaanse regering + rechterlijke macht ze wel uit de brand, en zodoende werd Napster verboden en werd de DMCA ingevoerd, met enkele onschuldige slachtoffers als gevolg. Het wordt tijd voor een fundamentele verandering. De platenindustrie doet het zelf niet. Er zou iets nieuws moeten komen, waardoor uiteindelijk het bestaande kartel wordt doorbroken en de klanten + de artiesten weer de boventoon voeren in plaats van de platenbonzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of je legale downloads kan vinden in cd-kwaliteit. Waren al die online music stores geen wma en mp3-stuff? Dan moet je al een hoge bitrate hebben om id buurt van cd-kwaliteit te komen, toch?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
Zoiets als AllofMP3 is precies wat ik zoek. Maar ik geloof dat 1GB aan muziek nog minder dan 10 euro kost, het lijkt me niet dat de muzikanten hier veel beter van worden. Ik zoek dus iets zoals deze website, waar ik gewoon per nummer (ofzo) betaal, zodat de artiesten hier ook nog wat aan overhouden. Hoewel muziek downloaden niet illegaal is in Nederland lijkt me de website AllofMP3 toch niet helemaal de plek om mijn muziek te downloaden, lijkt me niet zo eerlijk tegenover de makers van de muziek. (Mijn mening).

@Sparhawk:
Ok, dan had ik je verkeerd begrepen. Bedankt voor je aanvulling.

[ Voor 81% gewijzigd door Eelco de V op 09-06-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Borromini schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 13:44:
Ik weet niet of je legale downloads kan vinden in cd-kwaliteit. Waren al die online music stores geen wma en mp3-stuff? Dan moet je al een hoge bitrate hebben om id buurt van cd-kwaliteit te komen, toch?
Tuurlijk kun je die vinden. Zat zelfs. Maar dan hebben we het over goede muziek en niet de pulp die de gemiddelde grote platenmaatschappij produceert voor de gemiddelde pulpluisterende consument. http://www.trackitdown.net/ bijvoorbeeld biedt 320kbps MP3 downloads (wel iets duurder dan EUR 1 btw), maar britney spears zul je er niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

OD2 ?

Ik krijg via mijn planet internet abbo per maand 100 credits gratis (twv 10 euro) wat eigenlijk inhoud dat ik iedere maand een CD gratis krijg :)

1 cd kost geloof ik namelijk 99 credits

[ Voor 67% gewijzigd door Bud_s op 09-06-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

www.allofmp3.com

goedkoper dan een euro per nummer, kwaliteit wat je wil., ogg, mp3 vbr cbr, flac,

loopt ook nog een ander draadje over in het forum ergens (search on allofmp3)

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145882

Hier bij ons in België kan je dit via de Free Record Shop.

http://www.freerecordshop...navid=12&subnavid=0&gid=0

Ook tegen betaling en dan te downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
Free Record Shop werkt gewoon met DRM files

http://www.trackitdown.net lijkt zo op het eerste gezicht wel een goede site, maar een zeer beperkt muziekaanbod (alleen dance muziek).

[ Voor 62% gewijzigd door Eelco de V op 09-06-2005 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eelco de V schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:10:
Free Record Shop werkt gewoon met DRM files

http://www.trackitdown.net lijkt zo op het eerste gezicht wel een goede site, maar een zeer beperkt muziekaanbod (alleen dance muziek).
Juist. Zoals ik al zei, wat jij wilt (hoge kwaliteit MP3 downloads zonder DRM) is voor mainstream muziek niet te vinden, tenzij je op semi-legale sites als allofmp3 gaat rondbrowsen. De grote platenmaatschappijen die achter die muziek zitten willen het namelijk niet. De muziek bij trackitdown komt van kleinere, onafhankelijke labels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco de V
CyBeR schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:02:
[...]

Juist. Zoals ik al zei, wat jij wilt (hoge kwaliteit MP3 downloads zonder DRM) is voor mainstream muziek niet te vinden, tenzij je op semi-legale sites als allofmp3 gaat rondbrowsen. De grote platenmaatschappijen die achter die muziek zitten willen het namelijk niet. De muziek bij trackitdown komt van kleinere, onafhankelijke labels.
OK, nou dan weet ik dat. Daar was ik dus benieuwd naar. Jammer... :'(

Dan maar doorsparen voor een aantal goede cd's, albums waar maar 3 goede nummers op staan koop ik namelijk niet, die zou ik dus graag zonder beperkingen met hoge kwaliteit willen downloaden, maar helaas kan dat dus niet :( (buitenom een aantal minder bekende bands misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 08:04
http://www.karmadownload.com heb ik al een paar keer gekocht, en dat gaat goed, ook gewoon mp3's zonder beveiliging ofzo
Laatste dat ik gekocht heb is onder andere van Prodigy en Mr. Oizo, dus toch ook niet enkel de zo onbekende labels.
http://www.beatport.com
http://www.playittonight.com

Inderdaad wel voornamelijk voor Dance enzo, maar er zijn er dus wel degelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Adion op 09-06-2005 21:22 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Jammer dat er nog geen oplossing is voor DRM. Ik ben ook op zoek naar DRM-vrije downloads. Veel software werkt n.l. niet met DRM. Ik gebruik regelmatig software als MixMeister en daar werken officiële WMA's niet in. Moet nu eerst de nummers branden en vervolgens weer rippen. Is daar geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 44203 schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:20:
Jammer dat er nog geen oplossing is voor DRM. Ik ben ook op zoek naar DRM-vrije downloads. Veel software werkt n.l. niet met DRM. Ik gebruik regelmatig software als MixMeister en daar werken officiële WMA's niet in. Moet nu eerst de nummers branden en vervolgens weer rippen. Is daar geen oplossing voor?
Vast wel, maar deze is niet toegestaan volgens de DMCA/EUCD.

Wat betreft technologie wordt het tijd dat de overheid op een hele grote, liefst oneindige, afstand gaat staan. In de technologie-sector is de vrije markt hét middel, wat ik zelfs als SP-aanhanger vind. Kijk maar naar de lage prijzen van hardware en de omslag bij kabel-maatschappijen toen ADSL overal beschikbaar werd. Met een vrije markt zonder regeltjes zoals de DMCA/EUCD en zonder de mogelijkheid om makers van apparatuur die veel mogelijkheden biedt kapot te procederen (Diamond heeft bij het uitbrengen van de RIO MP3-spelers ook het nodige gezeik gehad) én zonder de heksenjacht op kopieerders was de huidige platen-industrie allang failliet geweest en vervangen door ondernemingen die wel naar artiest en consument luistert.

Ik begrijp niet waarom Tweakers.net zich hierin niet kritischer opstelt (probeer op de frontpage maar eens iets kritisch over DRM op te merken...)

Dit artikel is inmiddels alweer meer dan 4 jaar oud, maar helaas nog zeer actueel: http://www.fnl.nl/ct-nl/a...ct_online_0104-044047.htm

[ Voor 13% gewijzigd door SvMp op 12-06-2005 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dus wat je eigenlijk wil is downloaden, maar de artiesten blijven steunen? En je denkt dat die artiesten iets verdienen als jij €1 betaald voor een liedje? Aan CDs verdienen ze nog amper iets, alleen aan bv concerten verdienen ze écht. Niet negatief bedoeld, maar artiesten hebben er weinig aan.
Anoniem: 44203 schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 00:20:
converten?

[ Voor 42% gewijzigd door Ilya op 12-06-2005 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
ik denk dat ALLOFMP3.COM nog de beste keuze is.... downloaden in ECHTE cdkwaliteit... ipv mp3 of aac of zelfs wma... en zonder drm aangezien je ook voor ogg of lossless formaat FLAC kan kiezen
En een heel groot aanbod.

Schijnt dat Yahoo binnenkort Yahoo! Music gaat lanceren, 1 of 2 dollar per nummer en dan maakt het niet uit of je in OGG Vorbis of lossless (exact gelijk aan CD dus) in FLAC download.
Ergens gelezen...

edit: converteren van lossy formaten zoals wma en mp3 naar een ander lossy formaat (zonder drm) levert altijd weer kwaliteitsverlies op...
artiesten verdienen trouwens ook veel door reclame te maken enzo.... niet alleen concerten...

sowieso verdienen artiesten indirect.. de maatschappijen verdienen het geld en die bepalen wat de artiest krijgt...

[ Voor 35% gewijzigd door Jazco2nd op 12-06-2005 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Jazco2nd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:04:
ik denk dat ALLOFMP3.COM nog de beste keuze is.... downloaden in ECHTE cdkwaliteit... ipv mp3 of aac of zelfs wma... en zonder drm aangezien je ook voor ogg of lossless formaat FLAC kan kiezen
En een heel groot aanbod.
Ik dacht alleen dat de legaliteit nog niet helemaal duidelijk was :)

Het feit dat je uberhaupt iets betaalt, wilt nog niet zeggen dat het dan automatisch legaal is.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
allofmp3 is gewoon legaal hoor... er was een bericht een paar maanden geleden hierover, ofhet wel legaal was, maar daarna ook weer een bericht dat er niks aan de hand zou zijn... staat nog ergens op Tweakers...

anders even BREIN bellen en vragen of zij allofmp3 legaal vinden :D
Pagina: 1