Toon posts:

Artifacts, maar niet door de warmte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn 9600pro AIW uit m'n kast gehaald en de oude, kleine, zoemende koeler (heeft bijna nix van koelblok) ervan gedaan. Daarna heb ik een oude pentium3 800 koeler (met grotere ventilator + groot koelblok) gesloopt en er hier en daar stukken afgeveild & gezaagd & 2 gaatjes geboord totdat hij paste op mijn beeldkaart. Dan een dikke laag koelpasta (zo'n heel zakje) op de processor en de koeler gemonteerd.
Als ik voel aan het koelblok, heeft het echt niet warm (bijna kamertemperatuur zou ik denken), en als ik aan de bovenkant van de kaart voel, is ze ook niet veel warmer.
enkele fotos: http://users.pandora.be/b/fotos

Nu het probleem: hij geeft artifacts! (dat denk ik toch dat ze zijn)
Af en toe zie je voor enkele minuuten horizontale witte strepen door de 3 knoppen rechtsbovenaan (kruisje, minimaliseren..), als je op start klikt, sommige "splashcreens", mijn bureaublad, scrollbalken .... dan weer enkele minuuten niet, dan weer wel....

Nu mijn vraag: waardoor kan dit afkomstig zijn?

Kan het zijn dat het softwarematig is (omdat ik een oudere radeon aiw tijdelijk in m'n kast heb gestoken terwijl ik aan de nieuwe aiw prutste om de koeler te doen passen)?

tnx

ps: ik heb met artifact tester en met atitool getest op artifacts, en hij geeft geen probleem (atitool heeft de kaart zelf een stuk geoverclocked, tot ik op abort klikte & de snelheden terug op normaal gezet heb)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2010 17:23 ]

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Heb je een dikke laag koelpasta gemonteerd? Dan is dat het probleem denk ik, slechts een dun laagje is al voldoende.

Ik zie het al op de foto, veeeeel te veeel koelpasta erop gedaan, dat is echt niet nodig, dat houdt de warmte juist vast.

[ Voor 36% gewijzigd door janklp op 09-06-2005 12:24 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:21:
Dan een dikke laag koelpasta (zo'n heel zakje)
:X Een druppeltje is genoeg hoor.

Heb je ook artifacts in het BIOS of tijdens het booten van windows? Dan is je kaart kaduuk...

Ik gok dat die PentiumIII koeler totaal géén contact heeft maakt. Een standaard ATi koeler heeft altijd een extra aluminium plaatje eraan zitten, voor het contact met de core. Jouw 'nieuwe' koeler heeft dit niet en rustte al die tijd op de metalen rand rond de core. Geen contact = hitte = kapot.

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 09-06-2005 12:27 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dan zal ik wat van schrepen :)
Moest er ook pasta op de rest van de cpu (dus ook naast het kleine blokje in het midden van waar de koeler op zit) of enkel op het kleine blokje?

en ten slotte: is koelpasta geleidend? Want ik had er een heel kleinbeetje op m'n kaart gemorst en afgekuist (witte en "zilverkleurige" pasta)

ps: er beginnen nu ook kleine zwarte en rode horizontale strepen midden in het firefox venster te komen

edit: kheb een tekeningetje gemaakt ervan:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/benedikt/pics/tekening.JPG

Er zitten wel maar 2 gaten in de videokaart waardoor de koeler logischerwijze maar met 2 vijzen vastzit. Maartoch denk ik dat het contact tussen koeler en cpu-blokje redelijk goed is...

3dmark03 is aan het downloaden voor tests :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 12:37 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:29:
Ah, dan zal ik wat van schrepen :)
Moest er ook pasta op de rest van de cpu (dus ook naast het kleine blokje in het midden van waar de koeler op zit) of enkel op het kleine blokje?

en ten slotte: is koelpasta geleidend? Want ik had er een heel kleinbeetje op m'n kaart gemorst en afgekuist (witte en "zilverkleurige" pasta)

ps: er beginnen nu ook kleine zwarte en rode horizontale strepen midden in het firefox venster te komen
Koelpasta is alleen thermisch geleidend, maar met Arctic Silver 5 moet je denk ik wel oppassen, ze beweren dat er 99% 'zilver' in zit en dat geleidt wel. Die witte zooi van jou niet, anders had je allang een knal/geknetter moeten horen. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Koelpasta moet de warmte in principe goed geleiden, maar de radeons liggen iets lager dan het frame errond - zoals hierboven gezegd, een normale koeler zal dus niet zo goed contact maken met de core. Zelf een 9700 Pro hier, zelfde probleem gehad, maar met Zalman koeling lijk ik er geen last van te hebben... Check de onderkant van je originele koeler es?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Laag met koelpasta is veeeeeeeeeeel te dik. Moet echt vrijwel niets op zitten. Koelpasta is enkel om de krasjes, putjes en gaatje in je koelbloek of processor op te vangen.

Witte koelpasta is niet geleidend. Zilveren wel (denk ik)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:02
Damn he :X dit heb ik nog nooit gezien. Dit is niet normaal man, je moet een dun laagje doen en geen klodder erop.
haal er 5/6de vanaf en dan komt het goed denk ik :)

@ the rest, wit is wel degelijk geleidend, want artctic heeft dat ook. Arctic cream ofzo heet dat, is ook geleidend :)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
k zou beginne met 99 pocent van die koelpasta eraf te halen. het hoeft alleen maar op het blokje in het midden, dat is de warmte ontwikkelaar. dan idd kijken naar het uitsteekseltje op de koeler en daar eventueel iets op verzinnen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ID-College schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:43:
Damn he :X dit heb ik nog nooit gezien. Dit is niet normaal man, je moet een dun laagje doen en geen klodder erop.
haal er 5/6de vanaf en dan komt het goed denk ik :)

@ the rest, wit is wel degelijk geleidend, want artctic heeft dat ook. Arctic cream ofzo heet dat, is ook geleidend :)
Er zit nogal verschil tussen thermische en electrische geleiding. ;)

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:21:
[...]
Als ik voel aan het koelblok, heeft het echt niet warm (bijna kamertemperatuur zou ik denken), en als ik aan de bovenkant van de kaart voel, is ze ook niet veel warmer.
[...]
Ben het eens met de anderen. 95% van die koelpasta eraf. Het feit dat het koelblok niet warm wordt is juist slecht. Betekent dat de warmte van de GPU niet wordt overgedragen. Hoogstwaarschijnlijk door die dikde lage paste ertussen dus. Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
kheb wat van die witte ge"morst" op m'n kaart, oa op de agp-koperen-plaatjes, maar met een passer het ertussen weggekrast.

de achterkant van de koeler ziet er gewoon plat uit hoor... en de cpu zit zelf meer naar buiten! (zie foto:
http://users.pandora.be/b/fotos/achterkant.JPG )

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:52:
kheb wat van die witte ge"morst" op m'n kaart, oa op de agp-koperen-plaatjes, maar met een passer het ertussen weggekrast.
Nofi, maar je bent wel lekker bezig. 8)7

Koelpasta wegkrassen met een passer? Doe het even met een toiletpapiertje ofzo, dat is wat gezonder voor de sporen op de printplaat.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wow, nieuw in GoT?

Koude koelvinnen duiden aan dat de warmte niet naar je koelvin kan, dus slecht thermisch contact. Ofwel zit je koelvin los boven de chip te hangen ofwel heb je zoveel koelpasta tussen gestoken, dat het meer isoleert, dan geleid.

Waarom koelpasta?
Als je een koelvin op een chip monteert, dan kan er door kleine oneffenheden slecht contact zijn. Deze kleine gatjes/spleten worden opgevuld door koelpasta zodat er goed contact is.

Je heb gelijk dat je maar witte koelpasta gemorst hebt, als je Artic Silver op je hardware morst, dan heb je een leuke kortsluiting.

Koelpasta haal je weg met wc-papier, wat chemisch spul erop om het oplossen is wel handig.

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 09-06-2005 13:06 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Hahaha wel een leuk topic voor als je je videokaart naar de klote wil werken |:( . Dan kun je hier nog een paar voorbeelden vandaan halen 8)7

Er zit veeeeel te veel koelpasta op, moet je ff eraf halen en er maar een heel dun laagje opdoen. Als het probleem zich dan nog voordoet dan vrees ik het ergste voor je videokaart :X

Het is voortaan beter als je eerst onderzoek gaat doen voordat je begint en niet andersom. Dat merk je nu dus wel.

[ Voor 16% gewijzigd door dennis112 op 09-06-2005 13:12 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46
rapture schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 13:05:
Wow, nieuw in GoT?

Koude koelvinnen duiden aan dat de warmte niet naar je koelvin kan, dus slecht thermisch contact. Ofwel zit je koelvin los boven de chip te hangen ofwel heb je zoveel koelpasta tussen gestoken, dat het meer isoleert, dan geleid.

Waarom koelpasta?
Als je een koelvin op een chip monteert, dan kan er door kleine oneffenheden slecht contact zijn. Deze kleine gatjes/spleten worden opgevuld door koelpasta zodat er goed contact is.

Je heb gelijk dat je maar witte koelpasta gemorst hebt, als je Artic Silver op je hardware morst, dan heb je een leuke kortsluiting.

Koelpasta haal je weg met wc-papier, wat chemisch spul erop om het oplossen is wel handig.
JA goed bezig, "Chemisch spul" wasbenziene werkt perfekt.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zit zoals gezegd gewoon te veel koelpasta op. Het geleid erg slecht warmte (100x slechter dan koper ofzo) maar omdat lucht slechter geleid zit het er tussen. Je hoeft trouwens alleen maar koelpasta op de core te doen (kleine vierkantje) niet over het hele ding.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Damn ik martel wel es hardware maar dit heb ik nog nooit gezien ,ga je in een hoekje schamen...Zet er aub die "zoem" koeler er weer op voor je straks helemaal niks meer hoord uit je pc case.
Je ziet duidelijk dat het "nieuwe" blok geen contact maakt met de GPU core |:(

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Speedy-J schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:04:
Damn ik martel wel es hardware maar dit heb ik nog nooit gezien ,ga je in een hoekje schamen...Zet er aub die "zoem" koeler er weer op voor je straks helemaal niks meer hoord uit je pc case.
Je ziet duidelijk dat het "nieuwe" blok geen contact maakt met de GPU core |:(
Nieuwe blok maakt toch gewoon contact? Er zit koelpasta op koelblok en er zit geen rand om GPU dus ik kan me niet voorstellen dat ie geen contact maakt. Of zit er wel een rand om maar heeft ie het hele ding gevuld?

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 09-06-2005 14:44 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

lemming_nl schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:43:
[...]

Nieuwe blok maakt toch gewoon contact? Er zit koelpasta op koelblok en er zit geen rand om GPU dus ik kan me niet voorstellen dat ie geen contact maakt. Of zit er wel een rand om maar heeft ie het hele ding gevuld?
je ziet duidelijk aan het blok dat de koelpasta niet geperst is ,dus tussen de core en blok is uitgeperst.
Je kan me echt niet vertellen dat dat blok er echt goed heb opgezeten met die klodder paste op dat koelblok met een vage afdruk van de core..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
kheb er bijna alle pasta van gehaald, maar het probleem blijft bestaan...
Nochtans zou de koeler goed contact moeten maken want het processorgedeelte (ong. 1 cm²) steekt een milimeter uit boven zijn omringende delen, en de delen die toch nog hoger uitstaken heb ik weggezaagd -vijld -kapt -schreept :)

maja, ik denk dat ik hem wat zal "underclocken" (staat dan precies niet in het goede forum ;)) want het resultaat is nu toch een stuk stiller (en minder irritant) en ik speel toch bijna nooit spelletjes meer...

bedankt @ iedereen

Verwijderd

Mwah, alleen terugclocken heeft volgens mij ook niet zoveel zin, en aangezien hij niet op normale speed kan draaien lijkt me dat niet zo heel verstandig.

Zit er niet toevallig een shim op je vga ?
Zo'n ding -> http://my.execpc.com/~chris431/full.h5.jpg
Dat ziveren randje eromheen.

Want dat had een mate van mij, en die heeft zo z'n vga gesloopt toen hij een zalman passieve koeler erop had gezet.

Verwijderd

Ik doe het bijna in me broek :+

-> http://htpcnews.com/main.php?id=zalman_pipe_2
Dit is een review van het plaatsen van een andere koeler op je 9600 AIW misschien moet
je deze eens doorlezen of alleen even naar de plaatjes kijken.

Volgens mij heb jij deze core op je 9600AIW
Afbeeldingslocatie: http://htpcnews.com/images/zalmanpipe/ati9600core.jpg

Het is de bedoeling alleen op het kleine zwarte vierkantje koelpasta aantebrengen en niet
veel maar net genoeg, 1 drupje tergrote van een rijstkorel moet al genoeg zijn.
Succes met het instaleren hoop dat je videokaart niet onherstelbaar beschadigt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 13:06 ]

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Omg :+ niet eerst even op het internet gezocht naar een handleiding over hoe of wat met koelpasta :?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 01:18:
kheb er bijna alle pasta van gehaald, maar het probleem blijft bestaan...
Nochtans zou de koeler goed contact moeten maken want het processorgedeelte (ong. 1 cm²) steekt een milimeter uit boven zijn omringende delen, en de delen die toch nog hoger uitstaken heb ik weggezaagd -vijld -kapt -schreept :)

maja, ik denk dat ik hem wat zal "underclocken" (staat dan precies niet in het goede forum ;)) want het resultaat is nu toch een stuk stiller (en minder irritant) en ik speel toch bijna nooit spelletjes meer...

bedankt @ iedereen
wat zijn je radeon temps dan? 9600core en hoger(niet de 9700's) hebben een ingebouwde temp sensor... RivaTuner kan deze mooi uitlezen.Zijn ze hoger dan +/- 35graden, dan zuigt je nieuwekoeler nog steeds ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Rey Nemaattori schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 13:14:
[...]

wat zijn je radeon temps dan? 9600core en hoger(niet de 9700's) hebben een ingebouwde temp sensor... RivaTuner kan deze mooi uitlezen.Zijn ze hoger dan +/- 35graden, dan zuigt je nieuwekoeler nog steeds ;)
Over het algemeen hebben alleen de xt-versies een ingebouwde tempsensor, en enkele pro-kaarten als je geluk hebt. Dus het is niet zo dat elke pro-kaart dezelfde core heeft.

Jooster tip: flikker die heatsink weg, want al die krassen erop en metalen splinters zijn niet echt bevorderlijk. Voor een euro of 15 heb je al een fatsoenlijke koeler met heatsink :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Xadeon schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 13:39:
[...]

Over het algemeen hebben alleen de xt-versies een ingebouwde tempsensor, en enkele pro-kaarten als je geluk hebt. Dus het is niet zo dat elke pro-kaart dezelfde core heeft.

Jooster tip: flikker die heatsink weg, want al die krassen erop en metalen splinters zijn niet echt bevorderlijk. Voor een euro of 15 heb je al een fatsoenlijke koeler met heatsink :/
voor €150 heeft ie een nieuwe videokaart :9

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-01 13:32
Kvind het wel een goede belgengrap :+ Prachtige foto's ook _/-\o_

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Omebas schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:02:
Kvind het wel een goede belgengrap :+ Prachtige foto's ook _/-\o_
Nog erger, hij zit niet meer dan half uur fietsen van m'n kot (Kortrijk).

Als er rook uit z'n elektronica komt, dan ik hier de rookwolkjes misschien zien?

Zalman ZM80D-HP Heatsink + Heatpipe Noiseless VGA cooling kost in België gemakkelijk € 30 terwijl pricewatch over € 24 spreekt.

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 10-06-2005 16:17 ]

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gozer ik ben blij dat je geen Arctic Silver hebt gebruikt. Dan was jij de eerste met een ati radeon 9600 Crossfire. }:O

Pagina: 1