P4P800 Deluxe: PCI bus 2 stuk?

Pagina: 1
Acties:

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-08 13:43
Lieve tweakers,

Allereerst mijn specs:

Asus P4P800Deluxe met Intel Pentium 4 2,8 GHz
Kingston HyperX 2x 512 MB DDR400
C: 30 gig maxtor (installs, windows, documenten)
D: 100 gig maxtor (temp downloads en scratchdisk)
E: 200gig + 100gig maxtor in raid 0 (movies)
F: 2x 200gig maxtor in raid 0 (mp3)
DVD-drive en DVD-Writer, floppy
Ati Radeo 9700 Pro
Terratac Cynergy 400 TV-Kaart
SB Live! Geluidskaartje
Afstandsbediening (IR-Man) op COM1
Epson Perfection 2480 Photo scanner op USB
iPod Mini op USB
JVC DV-Camera op FireWire

Dat is denk ik het belangrijkste, ik plaats meer info upon request.

Problemen begonnen "spontaan". PC stond aan, en mijn scanner (aangesloten via USB) maakt opeens een raar ratelend geluid. Tegelijkertijd valt mijn geluid weg, en verschijnt in beeld het "network cable unplugged" balonnetje, hele systeem hangt. Hiervoor had ik geen enkel probleem.

PC wil nu niet meer opstarten (hangt bij het laden van winxp), in Safe Mode doet ie het wel. Indien ik kies voor "Safe Mode with networking" komt direct na het opstarten de "Found new hardware wizard" omhoog, hij heeft bij onboard NIC gevonden (3Com LOM). Hij wil em niet installeren.

Ik besluit mijn PC een clean install te geven (wederom: winxp), De setup blijft hangen bij "Loading windows", dat is dus nog voor het opnieuw opstarten, in het blauwe scherm direct na het laden van alle drivers.

Ik besluit mijn BIOS te resetten en alles standaard te laten staan. Nu wil windows wel probleemloos installeren, maar als de install voltooid is zie ik dat ie mijn 3Com NIC, mijn onboard Via Raidcontroller en de VIA IEE1394 Host controller niet heeft geinstalleerd. Als ik de Asus CD gebruik verschijnt in het menu NIET de optie om die te installeren, terwijl dit er voorheen wel altijd was (ook in de handleiding staat dat het er moet zijn). Mijn soundblaster (op PCI) ziet ie niet eens zitten, ook niet na handmatig "Scan for hardware changes".

Als ik de drivers handmatig installeer dan blijkt er een conflict te zijn: "This device cannot find enough free resources that it can use (Code 12)". Als ik naar de DMA, IRQ enzo kijk is er geen conflict. Wat wel vreemd is dat alle apparaten die niet werken op PCI bus 2 blijken te zitten.

Mijn theorie is dus dat mijn PCI bus 2 stuk is. Weet iemand misschien een BIOS instelling oid die verkeerd kan staan, of ben ik de lul en moet ik een nieuw mobo aan gaan schaffen?

[ Voor 13% gewijzigd door xilent_xage op 09-06-2005 12:21 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je vlak ná de BIOS POST en vlak vòòr het booten van windows op pauze drukt, zie je een PCI Device List. Staan hier veel regels met 'Unknown PCI Device' ? (Of helemaal geen apparaten natuurlijk), dan is je moederbord defect.

BIOS update kun je ook nog proberen.

Een moederbord heeft btw altijd maar één PCI bus, uitgezonderd server moederborden, die hebben soms een PCI-X of PCIe bus.

[ Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 09-06-2005 12:22 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een voeding heb je in je systeem zitten? Zijn de beide voedingsstekkers aangesloten? Wat voor een foutmelding stond er op die bluescreen(s)? Overignes, in feite mag het niet aan de BIOS liggen wanneer de problemen niet zijn opgelost na een BIOS reset.

• xilent_xage
voeding is de bekende Q-Tec 440W Gold. Die heeft altijd prima gewerkt. Ik zie geen BSODs.

@ Prutz0r: Als ik in de Device Manager kijk en ik sorteer "Devices by Conntection" dan zie ik dat sommige dingen op PCI bus 0 zitten en andere op 2. Die dingen op Bus0 zijn bijv de USB Root Hub en de onboard audio. De apparaten die niet werken hangen ook allemaal aan de Intel 82801 PCI Bridge.

[ Voor 63% gewijzigd door xilent_xage op 09-06-2005 12:28 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Trek de kaarten eruit en zien of het beter doet. Kapotte netwerkkaarten en andere onderdelen kunnen ook voor blauw schermen zorgen. Als het zonder pci-kaarten nog blauw schermen geeft, dan onboard stuff disablen en zien wat het geeft.

Als dat niet helpt, dan vallen we terug op de basis-troubleshooting. Voeding? Memtest86? Koeling? Lekkende elco's? enz

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

xilent_xage schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:25:
voeding is de bekende Q-Tec 440W Gold.
Sja, klok eens terug en ontkoppel zoveel mogelijk zooi .. Q-Tec maakt nou niet bepaald kwaliteitsvoedingen. Die dingen "slijten" veel sneller dan A-merk voedingen enzo. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Ik zie geen BSODs.
Fout gelezen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 09-06-2005 12:29 ]

• xilent_xage
Thnx voor de tip, ik ga zo ff alle PCi kaarten eruit trekken. Als ik alle onboard dingen disable dan verdwijnen ze uiteraard in de Device Manager. Maar de missende PCI kaarten vindt ie dan nog steeds niet, en zoals je begrijpt wil ik ook graag dat mijn NIC & Raidcontroller het gaan doen (beiden vrij essentieel voor mij)

Wat betreft basic troubleshoot heb ik het meeste al gedaan (memtest 86 = ok, voeding = ok, koeling = ok).

Even voor de duidelijkheid: Ik heb dus geen Bluescreens. Windows werkt gewoon prima, alleen geen van de apparaten op "PCI bus2" werken.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Dit probleem heb ik ook al eens gehad; gooi ff je pci kaarten eruit, reinstall windows, en als het goed is heb je een 2e onboard (Nvidia) nic (installeer deze), reboot en installeer vervolgens je 3com kaart.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• xilent_xage
Dat klinkt goed. Van die 2e onboard nVidia NIC heb ik echt nog nooit gehoord. Maargoed ik ga het gelijk ff proberen (en blijf reacties hier wel lezen via 2e PC).

• xilent_xage
Update: PCI kaarten eruit trekken lijkt een goed advies: Tijdens het opstarten komt het oude vertrouwde Via Raid tekstje opeens weer langsflitsen. Met de asus CD komen ook alle opties weer terug, hoera! Ik ga clean installen! thnx guys!

[ Voor 17% gewijzigd door xilent_xage op 09-06-2005 12:40 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Prima :) Als je weer de PCI stuff gaat terugprikken, doe het dan wel 1 voor 1. Zo kun je makkelijk zien bij welk apparaat het probleem haar herintrede zal doen :)

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:26:
Trek de kaarten eruit en zien of het beter doet. Kapotte netwerkkaarten en andere onderdelen kunnen ook voor blauw schermen zorgen. Als het zonder pci-kaarten nog blauw schermen geeft, dan onboard stuff disablen en zien wat het geeft.

Als dat niet helpt, dan vallen we terug op de basis-troubleshooting. Voeding? Memtest86? Koeling? Lekkende elco's? enz
Even offtopic: Ik heb in een ander topic(sony laptop) je msn even gevraagd ivm vragen over PIH in kortrijk. Ik veronderstel dat je daar studies loopt..

Ik zou daar namelijk in september ook naartoe willen.

Alvast bedankt!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

xilent_xage schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:32:
Wat betreft basic troubleshoot heb ik het meeste al gedaan (memtest 86 = ok, voeding = ok, koeling = ok).
memtest86 is nooit zo snel ok, het is een uithoudingstest dat een nachtje moet duren.
Update: PCI kaarten eruit trekken lijkt een goed advies: Tijdens het opstarten komt het oude vertrouwde Via Raid tekstje opeens weer langsflitsen. Met de asus CD komen ook alle opties weer terug, hoera! Ik ga clean installen! thnx guys!
Dan ligt het waarschijnlijk aan een gare kaart, hier eens praktijkervaring gehad met een gare netwerkkaart.
Even offtopic: Ik heb in een ander topic(sony laptop) je msn even gevraagd ivm vragen over PIH in kortrijk. Ik veronderstel dat je daar studies loopt..
Ik zit in 2dejaars Graduaat MCT.

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 09-06-2005 12:58 ]

Pagina: 1